Roland V-Synth GT

Syntezátor
Cena: 
67 030,00 Kč

Ihned na začátku dnešního testu se musím přiznat, že mi v redakci udělali velkou radost, když mi k otestování zaslali novinku od Roland V-Synth GT. Tento poněkud pozoruhodný nástroj jsem samozřejmě jako klávesový maniak nějakou dobu měl „v evidenci", ale ne a ne se k němu blíže dostat a pořádně si ho osahat...

Setkání to bylo velmi příjemné, jelikož ihned po vybalení na mě vykouknul vskutku nádherný nástroj, který svým designem uhranul i řadu mých kolegů (jen manželku nějak ne a ne oslovit :o)). Nevzpomínám si, že by jej někdo přešel jen tak, bez povšimnutí. Zkrátka, krasavec na první pohled. Samozřejmě vím, že vzhled není vše (a to platí i u dam, že ano), ale tenhle nástroj mě osobně uchvátil i svými poměrně bohatými možnostmi, zajímavým zvukem a také v neposlední řadě i uživatelskou vstřícností.

Na úvod testu jen poznamenám, že tenhle nováček vskutku neumí přehrávat MIDI songy ve formátu GM ani XG (a ani není multitimbrální), není to tuctový Sample Player se stovkami plochých a rádoby moderních zvuků, které jsou si na většině současných klávesových nástrojů do jisté míry podobné jako vejce vejci. Pokud tedy toužíte být alespoň trochu originální ajste také kreativními tvůrci svých zvuků, čtěte dále… Pokud patříte do jiné skupiny muzikantů, prosím, čtěte také, možná vás V-Synth GT bude inspirovat ve vaší další práci.

V-Synth GT je nástroj tak obsáhlý, že detailní rozepsání všech jeho možnosti a ovládacích prvků by bylo téměř nekonečné. Proto pojďme raději po stopách jeho kvalit. V-Synth GT je pětioktávový klávesový nástroj s vynikající klaviaturou syntezátorového typu (tedy ne kladívka), která je příjemně tuhá a velmi rychlá. Pocit ze hry je skvělý a připomíná mi klaviaturu novinky konkurenčního Korg M3. Nástroji nechybí funkce Aftertouch, je samozřejmě také možné provádět oktávové transpozice pomocí příslušných tlačítek na panelu. Celý nástroj ve vyveden v černé barvě v kombinaci se stříbrnou (zejména elegantní masivní bočnice). Podsvětlení většiny tlačítek je oranžové, doplněné modrou barvou (zejména ledky D-Beam kontroleru, TimeTrip padu a indikace AP syntézy, funkce Variphase a COSM modelingu). Celému nástroji vévodí velký barevný dotykový displej, který na první pohled připomíná nějakou atrakci, ale po čase zjistíte, že veškerá práce s nástrojem včetně detailní editace všech parametrů se díky němu stává hračkou. Máte potom dokonce pocit, jako by jste pracovali s počítačovým editorem.

Uživatelské prostředí je vskutku velmi dobře a intuitivně navrženo, a navíc na mnoho parametrů je možno se dostat hned několika způsoby (tj. pomocí velkého množství ovládacích prvků přímo na nástroji). Každý uživatel si tak časem může vytvořit svůj individuální způsob práce na tomto nástroji, což je určitě nemalé plus. Myslím, že ani nehrozí že byste se v menu ztratili nebo by-li nuceni se někam složitě proklikávat. Pokud provedete jakoukoliv změnu pomocí tlačítek na nástroji, displej na to okamžitě reaguje a zobrazí příslušnou stránku. Roland vás sám povede a pokud si nebudete vědět rady, rád vám poradí prostřednictvím nápovědy (stačí kliknout na tlačítko Help, nápověd používá anglický jazyk). Dotykový displej reaguje okamžitě, není zde žádná prodleva a při kliknutí vás ještě pro jistotu informuje malým pípnutím. K ovládacím prvků je také třeba uvést, že všechny otočné knoby jsou dostatečně velké a mají příjemně tuhý chod. Většina tlačítek je vyvedena v ideální velikosti, takže při hře nemusíte pátrat po nějakých titěrných přepínačích. Dostatečně velký je také Time Trip pad a totéž lze napsat i o otočném Jog Dial ovladači, který má navíc po stranách čtyři kurzorová tlačítka. Nástroj zkrátka i jako celek působí velmi solidním a robustním dojmem.

Nový V-Synth nebyl v ničem ochuzen ani na zadním panelu, kde se nacházejí veškeré konektory. Naleznete zde sluchátkový výstup, čtveřici analogových audio výstupů, dvojici (stereo) audio linkových vstupů, Combo konektor (XLR/Jack) pro připojení externího mikrofonu (včetně možnosti zapnutí fantomového napájení, s ovládáním přímo na čelním panelu nástroje a včetně LED indikující přebuzení vstupu). K V-Synth GT tak můžete snadno připojit kvalitní kondenzátorový mikrofon, což se jen tak nevidí. Dále tu máme celkem tři konektory pro připojení nožních pedálů (jeden Hold, dva Ctlr ), standardní trojici MIDI konektorů, dvojici digitálních vstupů a výstupů (Optical i Koaxial ), a také dvojici USB konektorů (jeden pro připojení k počítači, druhý k připojení USB média pro ukládání souborů, např. HD, či flash disk). Posledním konektorem je standardní Euro konektor pro připojení napájecího kabelu (hurá, žádná překážející trafíčka).

„Top Features"

Nyní se podíváme na největší zajímavosti V-Synthu. Nástroj obsahuje novou AP syntézu (Articulative Phrase Synthesis), která má za úkol věrně simulovat chování akustických nástrojů. Akustické nástroje mají oproti elektronickým stále daleko bohatší výrazové prostředky, jsou expresivnější (např. smyčcové nástroje mohou hrát několika způsoby (pizzicato, tremolo, budou se jinak chovat při hře piano, forte…). Pokud jste toto vše (a je toho samozřejmě mnohem více) chtěli simulovat na syntezátorech nebo samplerech, nezbývalo vám, než při hře přepínat předem připravené presety s odpovídajícími zvukovými barvami. Uvnitř V-Synth GT je nasimulováno několik modelů akustických nástrojů, díky tomu je hra na něj opravdu expresivnější a snadno s ním zahrajete i zmíněná pizzicata. Při jemném stisku klávesy vám bude tón pomalu nabíhat, při razantní hře nastupuje okamžitě… Samozřejmě nečekejte úplné zázraky, houslová sóla jako Jura Pavlica z Hradišťanu hrát asi nebudete. Každopádně díky tomuto Rolandu se možnosti dnešních syntezátorů podstatně rozšiřují. Virtuální modely je možné také snadno aplikovat na jakýkoliv zvukový vzorek v nástroji, čímž vznikají nové expresivní a neslyšené zvukové barvy, které samozřejmě můžete dále dotvářet pomocí skvělého integrovaného efektového procesoru (41 typů), filtrovat pomocí bohaté nabídky filtrů (COSM modeling, 16 typů), modulovat, ovládat v reálném čase atd. Možnosti jsou rozsáhlé, jen záleží na hráči, jakou šílenost si vymyslí.

Jak jsem již uvedl nástroj není multitimbrální, lze hrát současně pouze dva zvuky (Tones), každý s vlastním nastavením a rozsahem. Maximální polyfonie nástroje je 28 hlasů. Jen podoktnu, že před dávnou dobou s modely akustických nástrojů přišla poprvé konkurenční Yamaha se svou VL syntézou v nástrojích VL 1, VL 7 a VP 1, ale od té doby ve vývoji nepokračovala. Je dle mého názoru dobře, že Roland se na tomto poli začal angažovat a necháme se překvapit, kam vývoj půjde dále. Ale pojďme zpět k V-Synthu…

Další jeho lahůdkou je Vocal Designer, díky kterému můžete na nástroji vytvořit nádherně znějící vokály, sbory, efektové hlasy, vokodéry i nejrůznější bizardní šílenosti, stačí jen připojit mikrofon a začít tvořit. Není problém vytvořit na nástroji hlasy á la Madonna, poznal jsem tam i některé zvuky (ač osobně neposlouchám) kapely Scooter a podných. Nabídka presetů je bohatá a možnosti editace široké. Do nástroje lze samozřejmě zapojit na místo mikrofonu také jakýkoli jiný zvukový zdroj (např. kytaru) a použít Vocal Designer (a další obvody nástroje) zcela kreativním způsobem.

Bylo by fér také zmínit, že nový V-Synth GT je mimo jiné i plnohodnotným samplerem s bohatými možnostmi, maximální samplovací frekvence je až 96 kHz a max. bitová hloubka 24 bitů, což jsou skvělé parametry, které ale samozřejmě „sežerou" hodně místa v paměti nástroje. Ta činí 49.5 MB, což není mnoho. Na druhou stranu Roland nabízí skvělou možnost ukládat data na externí médium (pomocí již zmíněného USB rozhraní (např. na externí HD)). Samplovat je možné z analogových linkových vstupů, mikrofonního vstupu a také z digitálních vstupů, kdy logicky obcházíte interní A/D převodníky nástroje. Na samply můžete samozřejmě aplikovat interní efekty nástroje a i s nimi je pro další použití dále ukládat do nástroje či na HD. V-Synth GT má na palubě také Arpeggiator, ve kterém lze opět díky dobrému grafickému rozhraní snadno nahrávat i vlastní originální fráze.

V-Synth GT je opravdu hodně expresivní nástroj (tedy pokud jej samozřejmě správně použijete). Může za to být vděčný nejen zmíněným funkcím, ale možnostem uživatele ovládat velké množství parametrů zvuku v reálném čase. V posledních letech je u firmy Roland dobrým zvykem implementovat do svých nástrojů poměrně oblíbený UFO D-Beam kontroler, který byl již několikrát detailně popsán v předchozích testech. Bezesporu nejzajímavějším dotykovým kontrolerem zde je tzv. Time Trip Pad, který snad kromě efektového procesoru firmy Korg s názvem Kaoss Pad nikde jinde nenaleznete (tedy alespoň já o žádném nevím). Jedná se o dotykový vektorový ovladač, který lze použít různými způsoby (měnit rychlost přehrávání vzorku, prolínat mezi jednotlivými zvuky…). Dá se s ním nadělat hodně parády. :o) Tím samozřejmě výčet kontrolerů na nástroji nekončí. K dispozici je, jak je u Rolandu již (kromě starého Wavestation, který měl kolečka) standardem Joystick, umístěný vedle klaviatury. Na čelním panelu se nachází celkem 22 otočných kontrolerů, kerými lze ovládat nejrůznější parametry zvuku a nechybí ani čtyři tahové potenciometry k ovládání obálky zvuku…

Ptáte se?

Ptáte se, jak nový V-Synth GT hraje? Odpovím možná zvláštně, zajímavě. Po prvním zapnutí (mimochodem docela dlouhou dobu trvá, než se po startu „naLoaduje") jsem čekal poněkud něco jiného. Ne, že by to bylo špatné, ale zkrátka bylo to jiné. O tom jiném jsem však po času zjistil, že „to je právě to ono". Ve svém vybavení mám celkem asi 15 „synťáků" různých značek plus nějaké ty softwarové. Roland V-Synth GT je ale jiný. Podobný zvukový a výrazový charakter ve svém studiu nemám (snad trochu kromě Yamahy VL). GT umí být jemný, něžný i drsný, agresivní. Umí krásné plochy, ambienty, Leady, zkreslené zvuky (včetně kytar)… Je schopen nabídnout úplné fantasmagorie i krásné nadýchané zvuky - nádherné flétny, píšťaly, také arpeggia, zvonky… A to ještě ani nemluvím o možnosti nasamplovat si do něj nové vlastní vzorky. Jen podotknu že vše je živé, nikoliv strnulé. Na konec ještě doplňme, že výrobce k nástroji dodává CD s drivery a softwarovým editorem pro obě platformy, tedy Mac i PC.

A konečně již opravdu závěrečným závěrem bych chtěl konstatovat, že se jedná o pozoruhodný nástroj krásného ušlechtilého vzhledu i vlastností, který se skutečně vymyká dnešnímu standardu. Roland V-Synth GT možná některé z vás neokouzlí ihned na první poslech, je zkrátka jiný. Po hlubším poznání v něm zřejmě objevíte sílu a prostor pro vaši kreativitu.