Roland VP-550

Vocal & ensemble keyboard Roland VP-550
Cena: 
35 800,00 Kč

Že těm zralým a pokročilejším z nás název nového přírůstku do rolandovské rodiny něco připomíná, není vůbec náhoda! Je to přesně 27 let od narození předchůdce námi testovaného nástroje, legendárního vokodéru VP-330. Samozřejmě že firma Roland se nenechala zahanbit a pro tuto třídu nástroje vytvořila prakticky nový standart.

O co tedy jde?

VP-550 je voice (vokální) a vokálně doprovodný keyboard, pomocí něhož může hráč-vokalista ke svému vlastnímu hlasu, nebo libovolnému audio signálu, připojit doprovodný vokál (sbor), harmonizovat vstupní signál, připojit rytmizovanou basovou vokální sekci a modulovat (nejen) vlastní hlas vokodérem. A to vše v doopravdy jedinečné zvukové kvalitě. Roland tentokrát využil svoji „Human Voice Modelling" technologii, která umí ze vstupního signálu (hlasu) vytvořit různé vokální barvy, které se hodí doopravdy do každé stylové „škatulky" od rocku 70. let přes pop, moderní formy jazzu až po experimentální elektronické novátorství. A to vše v reálném čase!

Jak to vypadá a jak se to ovládá?

Začneme tentokrát na zadní straně, kde najdete vedle obvyklého hlavního vypínače, výstupů L/R, sluchátkového výstupu (obojí v provedení 6,3 jack) a MIDI IN/OUT také symetrický mikrofonní XLR vstup a 6,3 vstupní jack pro externí signál , jehož citlivost se pohybuje mezi mikrofonní a linkovou úrovní a dá se nastavit pomocí potenciometru, který se nachází hned vedle vstupu. Dále zde nalezneme vstupy pro Expression a Hold pedál. Vedle zdířky pro hold pedál se nachází potenciometr pro jemné doladění komorního A v rozsahu od 415 do 463 Hz.

Horní ovládací panel je rozvržen velmi elegantně a přehledně a díky tomu nás přímo svádí k jednoduchému a intuitivnímu ovládání. Čtyřoktávová (49 kláves) dynamická klávesnice je na úrovni klaviatur obvyklých spíše u drahých workstationů. Hraje se na ni velmi příjemně a klávesy se nevyklají, jak se to bohužel někdy stává u kratších master klaviatur. Klaviatura je rozdělena na dvě zóny, prvních 17 kláves slouží pro hraní basových a perkusivních rejstříků. Ovládací panel je rozdělen na jednotlivé zvukové sekce Bass + Percussion, Vocal Designer a Ensemble. Vlevo vedle klaviatury se nachází Pitchbend/Modulation kontroler. Ten spolu s D-Beam kotrolerem, který se nachází v levé části horního panelu slouží jako hlavní ovladače modulace, exprese a ladění (neplatí pro Bass+Percussion sekci). Vedle D-Beam controleru leží tónová sekce Bass + Percussion s vypínači jednotlivých rejstříků, spolu s potenciometrem Volume a přepínači Octave Up/Down. Následuje sekce mikrofonu. Zde se nachází tahový potenciometr pro nastavení poměru vstupního suchého signálu a vedle něj druhý fader pro úroveň signálu s indikací vybuzení. Pod potenciometry je vypínač aktivující mikrofonní sekci. Vedle se nachází tlačítka Vocal Designeru a Ensemble , dá se říci že hlavní sekce tohoto nástroje. Tyto sekce vytváří základní tónový charakter (classic, gospel) hlasu a určuje barvu doprovodných rejstříků a jejich hlasitost například Mixed Chorus nebo Jazz scat. Pod Vocal Designer sekcí nalezneme čtyři registrační tlačítka, pro ukládání námi navolených kombinací nastavení nástroje a jejich zpětné vyvolání z paměti. V pravé části ovládacího panelu se nachází ovládání Ambience, kde pomocí přepínače můžeme volit tři barvy dozvuku (Hall1, Hall2, Studio) a potenciometrem měnit intenzitu dozvuku.

Jak to hraje?

Na to abychom to zjistili potřebujeme bezpodmínečně mikrofon a to zpravidla dynamický, protože VP-550 nemá fantómové napájení pro kondenzátorové mikrofony. Samozřejmě jde použít kondenzátorový mikrofon napájený interní baterií či zdrojem. Abyste se mohli pořádně vyřádit, budete dále potřebovat mikrofonní stojan s ramínkem, umožňující pohodlně ovládat Pitchbender , D-Beam kontroler, případně další ovládací prvky. Po nastavení úrovně hlasitosti mikrofonu, pomocí Mic Level faderu a LEDek ukazujících úroveň vybuzení si můžete vybrat jednu ze šesti typů barev hlasu, které sahají od klasického sboru přes lehce odladěný gospelový sbor až ke dvou typům vokodéru. Je jen na hráči-vokalistovi jak velký podíl vlastního neefektovaného hlasu přimíchá pomocí Direkt faderu na výstup z nástroje. Hrou na klaviatuře určíte harmonii sboru, příp. výšku tónu sólového hlasu. Pomocí tlačítka 8va, které se nachází ve Vocal Designer sekci, transponujeme sbor o oktávu výše. Samostatnou kapitolou pro zvukové experimentátory jsou dva typy zde nabízeného vokodéru, který zvlášť ve spojení s D-Beam kontrolerem je skutečnou lahůdkou. Kdo má rád tvorbu Radiohead a pokouší se o něco podobného, „tento nástroj rozhodně potřebuje"! VP-550 se chová doopravdy citlivě a dokonale doplňuje vámi hrané harmonie ke zpívanému hlasu. Volba základních typů Vocal designů plně postačí pro všechny situace každodenního studiového nasazení a mnohým majitelům nahrávacích studií a muzikantům nezpěvákům, živícím se komerčními spoty, zmizí několik vrásek z čela, které vždy naskočí když si uvědomí, že do té nové reklamy budou potřebovat sbor, a kde sakra přes léto seženou vyhovující vokalisty, když mají všechna divadla prázdniny.

V Ensemble sekci si můžeme vybrat vhodný doprovodný zvuk, který podpoří hlas(y), jehož podíl můžeme opět nastavit pomocí Ensemble Level faderu. Pokud v Ensemble sekci zapneme Voice Expression tlačítko, můžeme pomocí dynamiky hlasu měnit i dynamiku Ensemble rejstříků. Tento parametr je vysílán i na MIDI výstup (CC02 – Breath type). Je to velmi důležitý parametr, který přispívá „živosti a věrnosti" přednesu. Kdo se bojí, že mu ty necelé čtyři oktávy pro doprovodné rejstříky nevystačí, má možnost pomocí knoflíků Octave Up/Down transponovat nástroj o oktávu dolů nebo naopak nahoru.

Pokud se vám nelíbí nebo vám nestačí nabízené barvy doprovodných rejstříků, můžete připojit k VP-550 svůj syntezátor, počítač, kytaru, další mikrofon…..atd. a jako nosný rejstřík využít vlastní oblíbené zvuky. Ovšem můžeme také své oblíbené zvuky, sekvence a samply přivést na externí vstup Ext In jack a použít je jako modulovaný signál, místo hlasu. Ano VP-550 vám umožňuje, hrát si prakticky s jakýmkoliv zvukem.

Pokud nám ani toto k úplnému vokálnímu blahu nestačí, můžeme naši performanci doplnit o jeden ze čtyřech basových a perkusivních rejstříků. Basové rejstříky jsou tvořeny krátkými nasamplovanými slabikami, které jsou obvyklé pro jazzový scat. Třetí basový rejstřík je tvořen jejich kombinací a je rozzónován dynamikou hry. Čtvrtý rejstřík je nasamplovaný, dokonalý Hip-hopový beatbox – tvoří ho zvuky člověkem napodobované bicí sady a perkusí a jsou doopravdy dokonalé.

Ambience - dozvuk, který nám nabízí tři barvy základních halů – Church Hall (katedrálový dozvuk), Large Hall (simulace dozvuku velké místnosti), Studio Hall (dozvuk menší, mírně zatlumené místnosti), zde doopravdy není jen tak. Jedná se o velmi kvalitní hall, který dotváří celkovou barvu zvuku VP-550 a po několikahodinové práci s VP-550 si už tento nástroj bez něj neumím představit.

Pro vyzkoušení toho jak to doopravdy zní, bez podílu vlastního hlasu slyšeného „přímo v hlavě" vnitřním uchem, slouží Sound Check Rec a Play tlačítka. Nástroj nám umožňuje nahrát a zpětně přehrát 10. sekundovou sekvenci, tedy monitoring toho, co bude na nahrávce anebo v auditoriu skutečně slyšet.

Pokud rádi „čarujete" s konrolery v reálném čase, určitě oceníte možnosti D-Beam kontroleru. Je to kontroler založený na infračerveném paprsku, vysílaném z optického výstupu na povrchu nástroje, který, pokud se odrazí od vaší dlaně a dopadá zpět na optický snímač na nástroji, určuje poměr modulace. Pohybem dlaně podél os x a y můžeme ovládat parametry Filter (změna barvy tónu na bázi Lowpass filtru), Pitch (pouze snižování tónu) a Expression (odfadeování zvuku). Parametry kontroleru jsou vysílány také z MIDI výstupu (CC16, 17, 11).

Jen pozor na to, že tento kontroler nejlépe funguje na temnějších pódiích, bez slunečního světla.

Zhodnocení

VP-550 je velmi zdařilý nástroj, který je určen pro ty, kteří rádi intuitivně tvoří a méně programují. Ovládání už doopravdy nemůže být jednodušší! Zvukově zde není co vytknout, nabízené základní nastavení pro barvy sborů, sólových hlasů i doprovodné Ensemble rejstříky jsou perfektní. Třešní na dortu je dokonalá Bass+Percussion sekce (snad kromě toho, že ten můj hlas přes direkt out je stále takový „telecí"(;-) Chce to pravdu trošku zkoušení, protože zpívat a hrát hezky rytmicky do sebe, není až takový špás, ale výsledek za to stojí. Zvukoví experimentátoři velmi brzy zjistí, jaké nové možnosti VP-550 nabízí. Morfování smyček, kytarových frází, celých sekvencí atd. jsou bezbřehé! Zkrátka VP-550 hodnotím na výbornou!