SE Electronics sE1a/sE3

Kondenzátorové tužkové mikrofony
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

O sE Electronics a jejich produktech se již delší čas vedou ve světě vášnivé debaty, mnohdy plné superlativů. A protože mě požádal český, mimochodem velmi seriózní distributor, byl jsem sám nadmíru zvědav, co že nám to v naší zemičce přibylo.

Firma sE Electronic má poměrně rozsáhlou nabídku. Tedy na to, že se nejedná o žádného „Metuzalemuse" – stručná historie se již v Music Store, v některém z předchozích testů, objevila. Jejich cenové rozpětí je od té nejnižší až po střední třídu. To už by mohlo být zajímavé. Nuže všechno popořádku.

Zkraje bych se rád pozastavil nad faktem, jak jsou tyhle výrobky zpracovány. Musím uznat, že samotný marketing i designérská práce, a samozřejmě i následně potěšení při vlastním prvním kontaktu, mě ještě před tím, než jsem měl možnost podráždit sluchový orgán, připravily v hlavě hlodavého červíčka, který si neustále brebentí: takové mikrofony ve studiu udělají docela parádu, …teda určitě se to dá na něco použít, …no a není to tak drahý, …zas by bylo nějaké „nóvum"… Tečka. Klobouk dolů pánové. Musím uznat, že „oblbnout", tedy v tom nejlepším slova smyslu, se zdařilo a nedivím se, že se o sE dost hovoří.

Přihlédněme k faktu, že firmy, které se již do značné míry na trhu etablovaly, mnohdy nedokáží nabídnout v designu a výbavě nic víc, a taky s klidným svědomím i méně! Například Rode dodnes neměli zřejmě potřebu nabídnout výrobky i v nereflexivní, tedy tmavé nelesklé úpravě a k NT5 dodala firma kulovou kapsličku po několika dlouhých letech.

Bohužel to platí i v mnohem širším měřítku a troufám si tvrdit i u špiček v oboru.

Marketing

Většina modelů sE Electronics se dodává v pěkných kufřících. Všechny modely jsou dodávány s držáky na stojan a dle ceny vzrůstá i komfort provedení nebo spíš typ (žádný přitom nestojí 10 000,- Kč - berte to prosím jako jízlivou poznámku o nestravitelnosti některých faktů, provázejících např. produkty z „Berlína"). Některé sE jsou dokonce dodávány – pozor (!!!) - s originálním měřícím grafem a (nebo) hrazdičkou na stereopár X/Y a ORTF. Vezměte si příklad „staří bardi"! Brečíte, že vás válcují, a co proto děláte? – nové obaly.

sE výrobky jsou opravdu výborně zpracovány, mají svůj nezaměnitelný design a v neposlední řadě i kompletní potřebné příslušenství. Nemyslím, že je důležité popisovat konektory či podobně. Ostatně doufám, že redakce připojí něco obrazové dokumentace, protože to je to, co kromě našich těžce vypocených IQ te(s)xtů, je na velmi dobré úrovni. A tak se můžeme přenést do druhé části nechvalně známé pod názvem:

Praktický test sE1

Vezmu-li to popořádku, tak sE1 je vlastně nejmenším a zde i nejlevnějším v rodině. Jedná se o malomembránový mikrofon, půlpalcová odšroubovatelná kardioidní kapslička, která se s „kulovou a hyperkardio sestřičkou" prodává v setu nazvaném sE2. Na mikrofonu nenajdeme žádné přepínače, což trošičku eliminuje některá použití. Přestože mě tyto mikrofony svým optickým zjevem značně dostaly, nečekal jsem, vzhledem k ceně, vyslovené zázraky. Mikrofony říkám záměrně, protože jsem měl zapůjčený stereoset sE1. První věc, která se podbízí ku srovnání, je určitě „overhead" aplikace a sE1 vs. AKG C451. Čtyřistapadesátjedničky jsou na tomto místě určitě neoddiskutovatelnou stálicí, a jako vždy je ale třeba mít na zřeteli, že zdaleka ne jedinou.

Tak předně, mikrofony jsou velmi „rychlé". Jejich náběžné hrany jsou strmé a připadá mi, že hlavně ve vyšší části spektra, protože např. DPA4006 i 4011 jsou také velmi rychlé, ale spíše naopak – v nejnižší a střední části. V praxi to znamená, že perkusivní zvuky budou mít nekompromisní attack. A to tak, že trumfnou i C451. Připomínají mi tužky od Audix ADX51, které mi před časem proběhly rukama. Citlivostí jsou na tom o nějaký milivoltík lépe, což se nikdy neztratí. Šum jsem nijak zvláště nezkoumal, ale nepřipadlo mi, že by na tom byly hůře. Frekvenčně jsou poměrně vyrovnané, s poněkud zvýrazněnými výškami. Nemít C451 a nebo paralelně jezdit live (tam je ještě otázkou citlivost na zpětnou vazbu), pak sE1 představují zcela jistě použitelný stereopár na „overhead", a dále jistě různé perkuse. Faktem zůstává, že lehce „nakovovělá" barva AKG je již charakteristická, ale nemyslím si, že by v mixech i hodně velký znalec stoprocentně identifikoval právě AKG.

Na „close miking", tedy komba, velmi těsné aplikace apod. je nasazení sE1 již sporné, nikoli však zakázané(!), a to vzhledem k absenci PAD a někdy možná i filtru. Ale to je možné říci pouze po delší době užívání a získání souhrnného názoru více uživatelů. Co bych tedy já osobně nedoporučil, jsou akustické nástroje včetně sborů, a to jak spot užití, tak různé stereo techniky. Důvodem tohoto postoje jsou velmi výrazné tranzienty ve vyšším spektru (v tomto směru, a v méně exponovaných aplikacích, celkem rád používám Rode NT5, s jejich pomalejšími náběhy v horním spektru, které je tak přibližují Schoepsům - velmi dobře mi mnohokráte pomohly u vyšších dřev, ale např. i k „vypíchnutí" sólového vokálu ve sboru a dalších situacích). V případě sE1 si dost dobře nedovedu představit, jak z mé nahrávky orchestru, chrámových varhan či dechové hudby, čouhají všechna ta cvakání pístnic, přepínání registrů nebo velmi jedovatý atak právě otočeného notového papíru v pianissimu. Charakteristickou by mohla být mnou natočená ukázka akordeonu. Pokud se objeví na webových stránkách Music Store, na obsah s dovolením nehleďte, protože buď jsem pochytal právě kolemjdoucí nebo přemluvil pod hrozbou DELETE celodenním natáčením znavené hudebníky.

Pro sE1 by možná přicházely v úvahu alternativní žánry komorního charakteru. Prostě jako vždy se nedá jednoznačně nic zakázat nebo doporučit. Samozřejmě, že se nechají určité nuance dořešit EQ, kompresorem a dalšími pomocníky, ale záměrně použít méně vhodný mikrofon s tím, že vše dořeší elektronika, je větší blbost, než natankovat do kanistru v kufru, když je prázdná nádrž.

No a tak jsem byl dost zvědav, jak kvalitativně poskočila SE3. Přeci jen vyšší model, oproti půlpalcové sE1 – 3/4" kapsle, atd.

sE3

sE3 jsou mohutnější a říkat jim tužky, je řekněme zvláštní. Nad kapsličkou (stejně jako u sE1) je jen základní síťka, ale to je poměrně běžné – za mnohé např. Neumann KM. Trojky již mají separátně spínatelný filtr spodních frekvencí a útlum páčkovými vypínači, a to se mi líbí mnohem víc, než šťourání párátky v mikrofonu - ale to je fakt věc používání a názoru. Hlavně mají větší průměr membrány a jeden by čekal, řekněme „macatější" zvuk. Milivoltíci na výstupu ještě o poznání vzrostly a subjektivně bych řekl, i zvuk se o něco projasnil, což bych přičítal nižšímu šumu. To vše je i v souladu s teorií větší kapsle.

Co ale zůstalo, je charakter tranzientů a také frekvenčního rozložení. To mě popravdě zklamalo a snad bych to považoval i za záměr výrobce. Nevím, kam toto směřuje. Jedni mohou pravit, že to je realita. Ano, ale ptám se, jakou realitu jste ochotni poslouchat ve vašem obýváku (pominu-li čím dál větší nadšení poslouchat MP3 přes „pecky" v uších)? Tu, která se (zpravidla pro posluchače) odehrává někde v sále, nebo tu která se odehrává cca 2,5 m nad hudebníky, kde jsou mikrofony? To je dost zásadní rozdíl. A že by ti Neumanni, DPAčka a podobní tak „kecali"? Ne. Mikrofony těchto veličin jsou zpravidla navrženy tak, aby některé aspekty zvuku nijak nepreferovaly, i když by na první poslech mohly interesovat.

Možná to doposud vypadá, že sE3 jsou horší než menší a levnější model, ale to není pravda. Jen jsem očekával více (možná přeci jen příliš v této cenové kategorii), než se dostavilo. Popravdě jsou „trojky" schopny všeho, co jsem napsal o sE1 a díky filtru a PADu se otvírají i další možnosti. Výměnné kapsle zase až tak moc nepostrádám, protože na místa, kde by se mohlo uvažovat o míře zachycení prostoru, bych použil jiné mikrofony. Ale jako vždy, vřele doporučuji vyzkoušet na vlastní kůži. Možná je to alternativa, kterou pro svoji práci usilovně hledáte a díky současné obchodní politice Audiopro není nic snazšího, než je oslovit. Dokonce bych řekl, že jsou velmi rádi. Tak se asi do té Evropy přeci jen dostaneme. Tedy, sE3, stejně jako jedničky se mi líbily. Jejich zvuk je průhledný, zpracování vynikající. Jediné, co mě osobně vadí, jsou ty rychlé odezvy. Možná velmi lehká membrána, možná absence výstupního transformátoru, který by zvuk sice lehce někam posunul, ale zároveň učinil „poslouchatelnějším", jsou myšlenky na úrovni „bohapusté teorei", ale takto se mi vnucovaly při posledním vzorku.

Firmě rozhodně držím palce, protože je tady dobrý nápad a poctivá práce a přidá-li se dostatečná odezva z řad profesionálů, bude sE Electronic proklatě silným hráčem na trhu. Ale tím je, alespoň v českém rybníku a vzhledem k příznivým cenám, vlastně už nyní.