Shure BETA série (pro bicí)

Shure BETA série (pro bicí)
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Už podruhé v poměrně krátkém čase se v testu setkáváme s mikrofony značky Shure. Zatímco v letošním březnovém čísle jsme zkoumali velkomembránový studiový mikrofon KSM 32, dnes máme možnost se podrobněji seznámit s mikrofony firemní série Beta. Konkrétně půjde o následující typy: superkardioidní dynamický nástrojový mikrofon Shure Beta 52, kompaktní superkardioidní dynamický mikrofon Beta 56 a superkardioidní kondenzátorový mikrofon Shure Beta 98/S(98D/S). Ve všech případech se jedná o mikrofony určené především ke snímání bicích nástrojů, ale i kytarových a basových aparátů, popřípadě dechových nástrojů.

BETA 52

Tento mikrofon je určen hlavně ke snímání zvuku nižších frekvencí, tedy velkého bubnu nebo baskytarového aparátu. Tomu odpovídá i masivní konstrukce tělesa mikrofonu, který je vyroben z modrošedé slitiny s integrovaným kloubovým držákem pro přímé uchycení na mikrofonní stojan a snadné polohování mikrofonu vůči zdroji zvuku. Elektricky jde o nízkoimpedanční dynamický mikrofon s udávaným kmitočtovým rozsahem 2O - lO OOO Hz. V závislosti na velikosti zátěže je mikrofon schopen zpracovat akustický tlak až do maxima l74 dB. Při praktickém testu ve studiu mikrofon bezproblémově snímal zvuk velkého bubnu i z minimální vzdálenosti od hrací blány (asi 3 cm). Přenášený zvuk je podle mě takový, jaký má být. Kopák má i bez použití korekcí dostatek basů, aby „tlačil“ a zároveň zůstává čitelný i úder palice (klik).

Samozřejmě, že podle vkusu nebo požadovaného záměru lze spodní i vrchní pásma na korekcích upravit, popřípadě je možné experimentovat s polohou mikrofonu a využít tzv. proximity efektu, ale to je věc další. Výrobce sám v přiloženém manuálu uvádí orientační tabulku umisťování mikrofonu při různých požadavcích na charakter zvuku, ale zároveň upozorňuje, že neexistuje žádná"správná" poloha mikrofonu. Zkrátka, pokud jde o snímání basů mikrofon Shure Beta 52 dává sám o sobě velmi dobrý základ a myslím si, že uspokojí i ty nejnáročnější.

BETA 56

Vzhledově jde o menšího sourozence Bety 52. Konstrukce je téměř totožná, jenže menší. Použitá vložka je shodná s mikrofonem Beta 57. I v tomto případě se jedná o nízkoimpedanční dynamický mikrofon, tentokrát zkonstruovaný ke snímání virblu, tomů, kytarových aparátů a dechových nástrojů. Udávaný kmitočtový rozsah je 5O- l6 OOO Hz, maximální snesitelný akustický tlak jsem v manuálu nedohledal. Během testu jsem mikrofon použil ke snímání virblu a tomů. Bez použití korekcí získáte solidní , klasický, skoro bych řekl „vintage“ zvuk, který očekáváte při nasazení dynamického mikrofonu. Krátce řečeno, žádný problém. Osobně se mi zdál zvuk vždy lepší při snímání z blízka, tj. asi 3-5 cm od blány. Ve větší vzdálenosti (asi lO - l5 cm) je zvuk poněkud tenčí a samozřejmě také s většími přeslechy od ostatních bubnů a činelů v sadě. Opět tedy prostor pro experimenty. Mikrofon svou konstrukcí tvoří vhodný doplněk právě k mikrofonu Beta 52 a zajistí nám spolehlivé a funkční ozvučení bubnů v soupravě.

BETA 98D/S

V tomto případě se jedná o elekretový kondenzátorový mikrofon určený ke snímání virblu, tomů, hi-hatky, činelů, dechových nástrojů i kytarových aparátů. Mikrofon (řekněme spíše mikrofonek) svým vzhledem i rozměry (těleso mikrofonu je váleček o rozměrech ll,7 x l35,5 mm) připomíná spíše mikrofony k připnutí na límec, ale to je jen první dojem, který získáte po vybalení z krabice. Od mikrofonu vede asi 4,6 m dlouhý kabel do předzesilovače osazený mini XLR konektory TA4F a TA3F. Tento kabel mezi mikrofonem a předzesilovačem může být podle výrobce dlouhý až l5 m bez vlivu na přenášený zvuk. Předzesilovač mikrofonu se k pultu připojí standardním kabelem s konektory XLR. Celý systém vyžaduje phantomové napájení +48 V. Udávaný frekvenční rozsah je od 2O do 2O OOO Hz. Celý kmitočtový průběh je podle grafu v manuálu velice vyrovnaný s mírným zdvihem (asi 6 dB) na 9 OOO Hz a mohu říci, že na zvuku je to znát. Maximální akustický tlak, který je mikrofon schopen zpracovat, dosahuje až l6O dB. Firma Shure dodává tento mikrofon ve dvou variantách lišících se svým příslušenstvím. Varianta Beta 98/S je vybavena klasickou klipsnou k uchycení na ráfek a varianta Beta 98/DS je ještě navíc vybavena husím krkem pro snadné nastavení polohy mikrofonu vůči zdroji zvuku.

Pokud se týká testu v praxi, připravil mi tento trpaslík (něco mezi tužkovou baterií a filtrem od cigarety) dost velké a rovnou říkám příjemné překvapení. Veškerá moje počáteční nedůvěra daná výše zmíněnými rozměry zmizela okamžitě po ozvučení virblu. Z monitorů na mě vypadl, jak se říká, „hotový“ zvuk, který nevyžadoval žádné úpravy na korekcích a dal se rovnou nahrávat. Podání virblu bylo velice realistické, detailní, bubínek zněl plně a prostě seděl tam, kde má, čehož při snímání klasickým dynamickým mikrofonem dosáhneme většinou jen s pomocí úpravy na korekcích anebo přimícháním zvuku z mikrofonů nad sadou. S Betou 98 to znělo skvěle samo o sobě. Také bylo zajímavé, že přeslech z hi-hatky zněl velmi použitelně. Zjevně díky kmitočtovému rozsahu mikrofonu měla pronikající hi-hatka svoji charakteristickou barvu a ve frekvenčním spektru byla tam, kde má být, a s virblem se vůbec nepřekrývala. Tady musím poznamenat, že tento mikrofon, na rozdíl od testované Bety 56, potřebuje při snímání okolo sebe více „vzduchu“, kdy lépe zní při větším odstupu od zdroje signálu. Mně se vždy líbil nejvíce zvuk při vzdálenosti zhruba lO až l5 cm od blány, kdy se podání jevilo jako nejvěrnější.

Ovlivněn výkony tohoto mikrofonku jsem nakonec neodolal a ačkoliv k tomu není určen, vyzkoušel jsem ho jako mikrofon ambientní čili prostorový. Snímal jsem s ním celou sadu bicích nejprve shora a pak zpředu (asi 2 m před soupravou). Ani v této roli mě mikrofon nezklamal. Zaznamenaný zvuk bicí soupravy byl přehledný, frekvenčně bohatý a na obou okrajových pásmech (basy,výšky) se dal záznam snadno upravovat korekcemi, které „zabíraly“ už při minimálním zdvihu. To už je ale jaksi „mimo soutěž“, protože, jak jsem uvedl, k takovému použití není mikrofon určen.

BETA 9l

Tento mikrofon mohu vřele doporučit. Koncepčně se jedná o mikrofon doplňující právě popsaný mikrofon Beta 98. Jestliže je Beta 98 určená pro snímání virblu, tomů, činelů, pak Beta 9l má snímat zvuk velkého bubnu. Jedná se opět o elekretový kondenzátorový mikrofon k přímému umístění na plochu, tedy k položení do šlapáku (na deku apod.). Mikrofon je doplněn totožným mikrofonním předzesilovačem jako Beta 98, směrová charakteristika je kardioidní a mikrofon odolává akustickému tlaku až do l6l dB. Rovněž tak udávaný frekvenční rozsah 2O - 2O OOO Hz a kmitočtový průběh podle manuálu je shodný s mikrofonem Beta 98. Tyto parametry opět zaručují bezproblémové snímání zvuku velkého bubnu, kam tento „placatý“ mikrofon vložíme bez nutnosti použít mikrofonní stojan.

Závěr

Představené mikrofony Shure Beta 52, Beta 56 a Beta 98/D S a Beta 9l potvrzují kvalitu a renomé této značky. Všechny jsou svou konstrukcí a svými parametry předurčeny k bezproblémovému použití „on the road“, tedy při ozvučování na koncertech a jiných živých vystoupeních a podle mého názoru je lze bez obav nasadit i při nahrávání ve studiu.