Shure FP24

Lovec zvuků
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
39 990,00 Kč

Tentokrát se mi dostala do ruky malá, ale jak jsem následně zjistil, naprosto „ nadupaná" věcička.

Je primárně určena do exteriérů, pro reportéry a jiné “lovce zvuků”, ale není vyloučeno ani interní využití ve studiích různého druhu.

Úvodem jsem předeslal, že nepůjde o klasický „rackový" mikrofonní předzesilovač, tak jak ho zná podstatná část našich čtenářů. Jedná se o malou, velmi bytelnou škatulku, kde téměř ze všech stran na ní naleznete nějaký ten konektor nebo „čudl". Je provedena v nereflexní tmavé barvě a do vystouplých bočnic nad hlavní panel lze upevnit pás. Tak je možno preamp nosit u pasu, nebo kdekoli jinde. Na hlavním panelu je zleva potenciometr levého kanálu a nad ním dvoubarevná LED sledující funkci vstupu a limiteru. Vedle ještě přepínač směrování L/C/R. tatáž trojice je pro pravý kanál. Uprostřed panelu zhora jsou dva řádky LED modulace výstupu, vzlášť pro levý a pravý kanál.

Pod modulmetrem jsou tři přepínače: oscilátor 1kHz, úroveň jasu modulmetru a přepínač kontrolního vstupu Tape return. Následuje TRS 1/4" konektor pro sluchátka a hned vedle potenciometr hlasitosti poslechu s LED pro cliping. Poslední na předním panelu se nachází přepínač napájení, tedy baterie/vypnuto/externí zdroj a nad ním ještě dvoubarevná LED zapnutého stavu a stavu baterií. Na pravém boku je další panel, který pojmul dva XLR-3 konektory pro připojení vstupů, nejčastěji mikrofonů, malý 3,5 mm TRS stero Jack pro Tape Out a hned vedle dvě dírky pro malý šroubovák, kde lze nastavit úroveň tohoto výstupu. Dole jsou tři přepínače, které obstarávají fantomovo napájení, tedy 48 V/vypnuto/15 V. Další v pořadí se stará o oříznutí nízkých kmitočtů v polohách: 80 Hz/vypnuto/160 Hz. Poslední přepínač má na starosti vestavěný limiter a ovládá se v polohách LINK/vypnuto/zapnuto. K němu se váží poslední dvě další dírky pro nastavení prahu limitace, zvlášť pro levý a pravý kanál. Na druhém boku škatulky je (už?) jen malý 3,5 mm stero Jack pro externí vstup – Tape return, dva symetrické XLR-3 konektory pro hlavní výstup, odšroubovatelný úkryt pro dva monočlánky – na řetízku, takže ho nemůžete ztratit a poslední speciální konektor pro externí napájení. Jak jsem řekl, není toho na toho prcka zrovna málo.

Obsahem těchto „testů" by mělo být i subjektivní zhodnocení provozních možností zařízení. Já jsem celkem dost dlouho přemýšlel, čím vás v tomto případě ohromit a dost dlouho jsem docházel k závěru, že FP24 je zařízení, které pracuje na profesionální úrovni. Provedení je taktéž na profesionální úrovni a vzhledem k tomu, pro co je určeno, také vůbec nic na něm nechybí…. Po nějakém čase mi přeci jen několik věcí vyplynulo. Záleží samozřejmě na tom, v jakém měřítku přísnosti je jakákoli věc hodnocena a já musím v tomto případě přeci jen pochválit kvalitu zvuku preampu. Sice musí člověk předpokládat vzhledem k okolnostem vysokou laťku, ale řekl bych, že i to FP24 překonala. Určitě má na tom svůj podíl velmi kvalitní obvody s „Lundahl" transformátorky. Zvuk je velmi čistý, spíše měkčí, připomínající nejkvalitnější preampy, a s vysokým gainem, který je přínosem hlavně pro méně citlivé dynamické mikrofony. Co se mi jeví jako premiantní, je odolnost vůči RFI rušení. Tedy to, co se moc neslyší, ale v dolním spektru úspěšně snižuje dynamiku signálu. Zcela jistě je to dáno čistým napájením a galvanickým oddělením vstupu trafem. Tak a teď bych mohl navrhnout několik kosmetických úprav, tedy kdybych do toho mohl pánům od šůrů „kecat". Méně šťastné mi připadá ovládání limiteru a úrovně tape return velmi „titěrnými" trimry v „dírkách". Samozřejmě, že myšlenka je dobrá a není třeba vystavovat toto ovládání v podobě potenciometrů na panel, aby mohl každý nepoučený šťoura krátit volné chvíle kroucením. Nebo i nechtěným pohybem oděvu rozhodit nastavení a totálně pohřbít důležitý snímek. Na což se přijde až ve studiu. To se bohužel může stát i potenciometrům vstupů i když jsou částečně chráněny vystouplými bočnicemi. V obojím případě bych se přimlouval za potenciometry s krátkými hřídelkami, které končí v úrovni panelu a mají na sobě zářez pro šroubovák, nebo v nejhorším pro delší nehet.

Závěrem

Závěrem bych rád řekl, že podobná zařízení pro rozhlasové, či televizní stanice nejsou ani v nejmenším řazena do cenových relací komerční sféry. Je tomu tak i v případě FP24. Na druhou stranu si velmi dobře dovedu představit situaci, kdy i pro jakéhokoli externího lovce zvuku se po investování oněch 39 990,- může tahle věcička stát perfektním pomocníkem. Nepřekáží a je v ní vše co můžete potřebovat např. i při samplování ruchů. Samozřejmě, pokud si vezmete s sebou jeden až dva vhodné mikrofony, stojany, datku nebo minidisk, kabely a sluchátka. Vše se nechá odnést v ruce. S mixážním stolem by to bylo horší.