Shure KSM32SL/KSM32CG

Shure KSM 32
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Kdykoliv dojde na to, že je potřeba něco sejmout mikrofonem ať už ve studiu, na pódiu nebo ve zkušebně, můžeme se téměř se stoprocentní jistotou vsadit, že se přitom sektáme s některým z výrobků firmy Shure. Tato firma za léta své existence vyprodukovala úctyhodnou řadu mikrofonů pro všechny možné účely a ve všech kvalitativních a cenových třídách. Některé mikrofony se značkou Shure se staly v průběhu času legendou (např. SM 57 a SM 58) a zároveň se staly také jistým standardem, se kterým jsou srovnávány mikrofony jiných výrobců a značek. Model nesoucí označení Shure KSM 32 je loňská novinka, která byla představena na frankfurtském veletrhu, kde ji předváděl Ian Anderson z Jethro Tull, a my měli tu čest být při tom.

Konstrukce a výbava

Tento kondenzátorový mikrofon je určen pro nejnáročnější aplikace a už na pohled svým provedením vyvolá pocit čehosi nadstandardního a velmi solidního. KSM 32 je dodáván v pevném aluminiovém transportním kufříku, který na svém víku nese „vintage“ logo firmy Shure z třicátých let. Uvnitř kufříku je uložen ve tvarovaném polstrování mikrofon i se svým příslušenstvím. Příslušenstvím je zde míněn jednak odpružený držák pro „plovoucí“ uchycení mikrofonu, dále držák pro standardní uchycení a sametový sáček, ve kterém je mikrofon uložen. Tento sáček slouží k ochraně mikrofonu před prachem a můžeme jím zakrývat mikrofon, když zůstává stabilně na stojanu a neuklízí se zpět do kufříku. Mikrofon sám má klasický tvar, kterým se vždy vyznačovaly a stále vyznačují mikrofony pro studiové použití. Tělo je ze slitiny se stříbrošedým povrchem, výrobcem označeným jako povrch „šampaňský“. Pod označením KSM 32CG se vyrábí varianta s matně černým povrchem. Tento model má ve výbavě pouze klasický držák na stojan a bez hliníkového kufru. Oba modely se tedy odlišují skutečně jen provedením svého povrchu a výbavou příslušenství.

Na samotném mikrofonu se kromě loga firmy a pozlaceného připojovacího XLR konektoru nacházejí dva přepínače. Jedná se o přepínač útlumu 15dB a dvoupolohový „ořezávač“ spodních frekvencí. Tolik asi k popisu fyzického vzhledu mikrofonu a podívejme se dál na jeho technické parametry.

Technické parametry

Shure KSM 32 je kondenzátorový mikrofon s bez-transformátorovým předzesilovačem třídyA.

Směrová charakteristika mikrofonu je kardioidní. Udávaný frekvenční rozsah je 20 Hz až 20 kHz, dynamika 126 dB, velmi nízký vlastní šum (13 dB A-weighted), úroveň akustického tlaku je až 154 dB. Napájení mikrofonu je standardní, pomocí Phantomu 48 V. Díky uvedeným technickým parametrům je mikrofon předurčen k serióznímu snímání prakticky všech zdrojů zvuku. Využijeme ho pro sólové hlasy i sbory, všechny nástroje včetně bicích souprav, perkusí a kytarových aparátů ať už při snímání zblízka nebo z prostoru. Při snímání extrémně silných zvukových zdrojů (například velký buben) s výhodou využijeme přepínač útlumu o 15 dB. Pokud to okolnosti nebo náš záměr vyžadují, můžeme upravit frekvenční charakteristiku mikrofonu na spodních pásmech pomocí zmíněného přepínače, kdy potlačíme basy buď od 80 Hz se strmostí 18 dB na oktávu, nebo od 115 Hz s menší strmostí 6 dB na oktávu. Mikrofon je kromě použití ve studiu také vhodný při aplikacích na pódiu, například při snímání sborů, orchestrů apod.

Postřehy

Měl jsem možnost mikrofon vyzkoušet krátce ve studiu, a to ještě pouze při snímání hlasu (zpěvu). Zde jsou některé mé postřehy, jak jsem je zachytil ve svých poznámkách. Mikrofon se ukázal jako velmi citlivý, snímající bez vnímatelného zabarvení či zkreslení. Při snímání z maximální blízkosti byl hlas velmi plastický, s teplými a plnými basy, výšky zněly přirozeně a příjemně. Při potlačení basových frekvencí pomocí přepínače na mikrofonu se poslechově vyrovnal poměr mezi vrchními a spodními pásmy, aniž by hlas viditelně ztratil na síle. Při snímání hlasu s odstupem od mikrofonu (cca 30 - 40 cm) byl hlas stále velmi přirozený, poměr vrchními a spodními pásmy se zdál vyrovnaný (podobně jako potlačení basů pomocí přepínače při snímání zblízka), jen sykavky mi připadaly o něco více agresivní. Celkově snímaný hlas nevyžadoval žádné úpravy pomocí korekcí na mixážním pultu.

Závěrem

Výsledný dojem, který na mě mikrofon za tu dobu co jsem ho měl k dispozici, udělal, je jednoznačně kladný. Jedná se o „plnokrevný“ studiový mikrofon velmi vysokých kvalit, navíc v ceně, za kterou bychom před pár lety podobný mikrofon sotva pořídili. Je tak příjemné, že firma Shure technickou kvalitu tohoto mikrofonu podepřela rovněž kvalitním vnějším provedením, neboť s takovým výrobkem je radost nejen pracovat, ale je radost se na něj i podívat.