Shure PG série

Nové „nářadí“
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Pokud se na stránkách našeho časopisu objeví jméno Shure, je velmi pravděpodobné, že půjde o mikrofony. Ani tentokrát tomu nebude jinak. Firma Shure totiž připravila zbrusu novou řadu pojmenovanou Performance Gear (česky „nářadí pro vystoupení"), která v sobě zahrnuje všechny typy mikrofonů potřebné k ozvučení produkce jakéhokoliv hudebního tělesa.

Jedná se navíc o tzv. ekonomickou řadu, což znamená, že jednotlivé mikrofony jsou prodávány za velmi příznivou cenu a jsou určeny všem těm, kteří mají hlouběji do kapsy, tedy hlavně začínajícím muzikantům a zvukařům. Pokud právě teď někdo začal pochybovat o kvalitě celé řady,můžu vás rovnou ubezpečit, že jde o poměrně hodně muziky za poměrně málo peněz. Podle mého tu jde spíš o obchodní politiku výrobce, který musí brát v úvahu konkurenci mnoha asijských výrobců, kteří nám v poslední době stále častěji dokazují, že se dá vyrábět i, jak se říká, za hubičku.

Nová řada Preformance Gear, jak se zdá, navazuje či spíše nahrazuje prověřenou a úspěšnou řadu Beta Green s tím, že řada Performance Gear nabízí širší kombinaci jednotlivých mikrofonů, kde jsou zastoupeny typy určené pro zpěv, nástroje a bicí soupravy. Také mechanické provedení jednotlivých mikrofonů je ve srovnání se zmiňovanou řadou Beat Green robustnější, což naznačuje, že mikrofony snesou použití za jakýchkoliv podmínek v běžném muzikantském a zvukařském životě.

Celá řada Performance Gear se skládá z pěti dynamických a jednoho kondenzátorového mikrofonu. Firma Shure tentokrát vsadila i na vybavení a vzhled celého výrobku a proto se mikrofony neprodávají v klasické anonymní krabici, ale v průhledném kruhovém plastovém obalu, kde kromě mikrofonu nalezneme také držák mikrofonu i s potřebnou redukcí závitu, mikrofonní kabel, koženkové pouzdro na mikrofon, poměrně výpravný brožovaný manuál a u kondenzátorového mikrofonu také přiloženou (!) tužkovou baterii typu Long Life. Vše podle propagačního sloganu firmy: „Všechno co potřebujete. Jen se připojit a hrát."

Všechny mikrofony nové řady charakterizuje černá barva těla mikrofonu ze slitiny ocele a mosazi a stříbřitá ocelová mřížka, která kryje snímací systém. Podívejme se tedy na jednotlivé mikrofony podrobně.

PG 48 XLR/QTR (1 390,- Kč)

Mikrofon svým tvarem připomíná legendární Shure SM 58. Jde o dynamický mikrofon s ledvinovou charakteristikou, určený pro zpěv a řeč, kde druhá položka spíše odpovídá jeho zaměření. Mikrofon je více presentním na vyšších středech, což plně koresponduje se zdvihem ve frekvenční charakteristice, jak je patrné z grafu.Je vybaven vypínačem, který je dostatečně velký a přitom elegantně zapuštěný do těla mikrofonu. Udávaná frekvenční charakteristika je 70 Hz až 15 000 Hz, výstupní impedance 600 ohmů a vstupní úroveň - 52 dB.

PG 58 XLR/QTR (1 990,- Kč)

Spřízněnost s prapředlohou je u tohoto mikrofonu ještě markantnější a je do úvodu možné říci to samé co o předchozím typu. Jde také o dynamický mikrofon s ledvinovou charakteristikou, vybavený vypínačem, který je určen pro sólový a doprovodný zpěv. Charakter zvuku ale daleko lépe odpovídá požadavkům na vyzrálou vokální barvu, oproti modelu 48. Sluchem je dobře rozpoznatelný menší zisk v řečovém pásmu, což má za následek měkčí přednes. Přestože z charakteristiky by bylo možné očekávat mírné potlačení míry basů, je v celkovém zvukovém kontextu, i díky útlumu na 5 kHz, opak pravdou. Zpěv zní příjemně plně a díky jasnému zdvihu kolem 10 kHz má dostatek prostoru a vzdušnosti. Ve srovnání s dospělým bratrem SM 58, je ale dle očekávání, o poznání horší artikulace a konkrétnost hlásek (a o dvě poznání lepší cena). Jeho udávané parametry jsou o něco lepší než u PG 48: frekvenční charakteristika od 60 Hz do 15 000 Hz, výstupní impedance 300 ohmů a vstupní úroveň, neboli citlivost - 53 dB.

PG 57 XLR (1 990,- Kč)

Tento třetí mikrofon v řadě se od obou předchozích liší nejen svým tvarem , ale i určením. Opět jde o dynamický mikrofon s ledvinovou charakteristikou. PG 57 je také vybaven vypínačem, krycí mřížka už není kulová, ale válcová a jedná se o mikrofon pro snímání nástrojů. Doporučené aplikace jsou kytarové aparáty a dechové nástroje, ale směle ho můžete použít také například na virbl, nebo na tomy, i když pro tyto účely je v řadě Performance Gear určen jiný mikrofon. Udávaná frekvenční charakteristika je 50 Hz až 15 000 Hz, výstupní impedance 200 ohmů a citlivost - 56 dB. Návaznost modelů 57 a 56 je zcela zřejmá i z charakteristik, i když díky odlišné konstrukci tubusů a tím i vlastní rezonanci mikrofonu drobné rozdíly existují. Vzhledem k použití na živé aplikace však můžeme tyto dva typy zvesela, dle potřeby a situace, alternovat

PG 56 XLR (2 790,- Kč)

Toto je mikrofon o kterém jsem se zmínil u předchozího typu výše - mikrofon pro bicí nástroje. Rovněž se jedná o dynamický mikrofon s ledvinovou charakteristikou, jehož udávaná frekvenční charakteristika je 50 Hz až 15 000 Hz, výstupní impedance 200 ohmů a citlivost - 56 dB. Tyto parametry jsou prakticky stejné jako u mikrofonu PG 57, ale PG 56 je ke svému účelu, tedy k ozvučování bicích mnohem lépe uzpůsoben. Jde o tzv. kompaktní provedení, které umožňuje dostat se s mikrofonem do těsné blízkosti blány virblu, nebo tomů, což může být s normálním mikrofonem někdy dost problém. Mikrofon PG 56 je doplněn pružným úchytem pro připevnění přímo na ráfek bubnu. Možná snad jen tuhost držáku je vzhledem ke hmotě mikrofonu mírně menší a za určitých podmínek tak může být výkyv mikrofonu takový, že zasáhne do oblasti úderů paličkou, což jak známo mikrofonům nijak zvlášť nesvědčí. Jde ale o opravdu mezní případ. I jednoduchou parametrickou ekvalizací získáte bubínek od grindové „plešky" až po hutné metalové „maso". Vcelku solidní je i odolnost vůči signálovým špičkám. Tento mikrofon je opět možné bez obav použít vedle ozvučení bubnů také k ozvučení např. kytarového aparátu.

PG 52 XLR (4 690,- Kč)

I tento mikrofon je určen k ozvučení bicích, konkrétně k ozvučení basového bubnu (šlapáku, kopáku, ...), ale je možné ho také samozřejmě použít k ozvučení baskytarového aparátu. U tohoto mikrofonu jsem litoval, že v době, kdy jsem měl řadu Performance Gear k dispozici, jsem neměl možnost bezprostředního srovnání s proslulým basovým mikrofonem Shure Beta 52, ze kterého je PG 52 zjevně odvozen. Mikrofon se při zvučení velkého bubnu blýskl pevnými, hutnými basy a říkám rovnou, že by mě zajímalo, oč je při přímém srovnání Beta 52 lepší, protože popsání odlišností dle toho, jak si ucho pamatuje, mi nepřišlo solidním. Při živé aplikaci se projevila nepatrně nižší odolnost mikrofonu vůči zpětné vazbě, dlužno ovšem podotknout, že buben nebyl otevřený, disponoval pouze malým rezonančním otvorem. Pro úplnost: jde opět o dynamický mikrofon s ledvinovou charakteristikou. Udávaný frekvenční rozsah je od 30 Hz do 13 000 Hz, výstupní impedance 300 ohmů a citlivost - 54 dB.

PG 81 XLR (4 690,- Kč)

Z celé řady Performance Gear je to jediný kondenzátorový mikrofon, který má, stejně jako všechny ostatní mikrofony této řady, ledvinovou směrovou charakteristikou, tentokrát však s poměrně hladkým průběhem frekvenční charakteristiky v rozsahu od 40 Hz do 18 000 Hz. Výstupní impedance je 600 ohmů, citlivost - 48 dB. Maximální udávaný akustický tlak je 131 dB při fantomovém napájení a 127 dB při napájení baterií. Z toho tedy plyne, že mikrofon umožňuje napájení jednak „fantomem" , ale také tužkovou baterií 1,5 V. Jednou takovou baterií je mikrofon, k mému příjemnému překvapení, vybaven už od výrobce. Výrobce udává, že na jednu tužkovou baterii je mikrofon schopen v pořádku fungovat cca 1000 hodin provozu. Zvuk mikrofonů mi přišel na výškách ostřejší než u Hi-endových konkurentů, což je však akceptovatelné a v některých aplikacích i výhodné.

Závěr

Pokud mohu novou řadu Performance Gear nějak zhodnotit, tak bych chtěl především vypíchnout fakt, že je to skutečně ucelená řada mikrofonů, pomocí které můžete ozvučit (pokud budete mít samozřejmě dostatečný počet těchto mikrofonů) kompletně jakoukoliv „živou" akci od zpěvů, přes bicí nástroje, kytarové aparáty a akustickými nástroji konče. Své uplatnění tedy najdou při běžném zvučení, jako kvalitní, cenově nenáročná varianta v malých instalacích, zkušebnách, klubech a osobně si navíc myslím, že tyto mikrofony mohou poskytnout dobré služby i při nahrávání v méně náročných situacích a malých či domácích studiích. Vzhledem k jejich ceně je jejich zvuková kvalita jako celku více než dobrá a při porovnání s ostatními, v praxi běžně používanými mikrofony, jsem neshledal žádné zásadní rozdíly, které by snižovaly prestiž značky Shure . Velmi příjemně na mne zapůsobilo balení mikrofonů a jejich výbava pouzdry, držáky s redukcemi a kvalitními šňůrami, u nichž si navíc můžete pro oba zpěvové typy vybrat,dle vašich potřeb, nesymetrickou verzi zakončenou jackem 6,3 mm nebo symetrické provedení s XLR konektorem.