SM Pro Audio Q-Series

DI Box & Sluchátkový sysytém  & Mikrofonní předzesilovač
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Australský výrobce SM Pro Audio uvedl na trh sérii šikovných zvukařských pomůcek, které jsou koncipovány tak, aby byly zvukařům, hudebníkům a vůbec všem, kdo při různých příležitostech manipulují se zvukem, vždy pěkně po ruce. Sérii tvoří víceúčelový čtyřkanálový DI Box/linkový mixer Q-DI, víceúčelový sluchátkový systém Q-AMP a čtyřkanálový mikrofonní předzesilovač Q-PRE. Design všech tří zařízení je v rámci této série jednotný, použity jsou, zdá se, bytelné skříňky z profilovaného hliníkového odlitku o velikosti zhruba půl rackové jednotky.

SM Q-DI (2 190,- Kč)

Prvním zařízením je DI-Box se čtyřmi samostatnými nezávislými jednotkami (kanály) s možností jednoduché mixáže do nesymetrického stereo výstupu. O napájení se stará adaptér (17 voltů střídavých); z šasi Q-DI je vyveden šroubovací terminál pro dodatečné přizemnění. Na zadní straně se nacházejí čtyři výstupní konektory XLR a zmíněný nesymetrický stereo výstup osazený konektory RCA-Cinch.

Přední strana je v prvé řadě osazena čtyřmi nesymetrickými konektory 1/4" TS, které představují vstupy DI-Boxu. Jako každý pořádný DI-Box má Q-DI také útlumový článek 0, -20 a -40 pro přizpůsobení DI-Boxu různým signálovým úrovním na vstupu. Nemůže chybět a samozřejmě také nechybí přepínač odpojení signálové země pro případné problémy s brumem. Nad toto standardní vybavení je každý DI-Box vybaven ještě potenciometrem Level a trimrem Pan. Oba slouží k základnímu namixování signálu z toho kterého DI-Boxu do stereo výstupu. Můžeme si tak poměrně snadno vytvořit separátní mix ze všech čtyř signálů, které DI-Boxem procházejí. Trimr panoramy pro směrování signálu ve stereu bohužel nemá žádnou vnější značku, takže vizuální kontrola nastavení není prakticky možná, nicméně je možné zkontrolovat nejen umístění toho kterého signálu ve stereu, ale i vzájemné poměry a procházející signály vůbec ve sluchátkách. Q-DI je totiž také vybaven vlastním sluchátkovým výstupem s regulací hlasitosti poslechu. Tím v této malé skříňce získáváme poněkud univerzálnější zařízení, než jen standardní DI-Box.

SM Q-AMP (2 190,- Kč)

Toto zařízení nám nabízí čtyři samostatné sluchátkové zesilovače. Na zadní straně nalezneme vedle konektoru pro připojení napájecího adaptéru také dva páry konektorů 1/4" TS, které představují levý a pravý kanál stereo vstupů A, B. Do sluchátkových zesilovačů tedy můžeme přivést signál ze dvou různých zdrojů. Na čelním panelu pak pro každý sluchátkový zesilovač nalezneme potenciometr hlasitosti poslechu Volume, přepínač zdrojového signálu A, B a dva konektory pro připojení sluchátek. Jeden je v provedení 1/4" pro běžná sluchátka a jeden v provedení minijack 1/8" pro připojení různých "pecek" od všelijakých zvukových přehrávačů.

Jak jsem v průběhu testu zjistil, sluchátkové zesilovače jsou výkonově dostatečně dimenzované, nastavení potenciometru hlasitosti ani ne na polovinu produkuje už dost slušnou hlasitost, takže je zde dostatečná rezerva i pro ty, kteří se toho nebojí a vyžadují do uší pořádný nářez. Samozřejmě je třeba si uvědomit, že dlouhodobé namáhání sluchu vysokými hladinami hlasitosti může vést k jeho poškození, nicméně jsem v praxi zažil několik muzikantů, kterým nebyl žádný poslech do sluchátek dost hlasitý. Dále jsem během testu ověřil, že je možné použít oba sluchátkové výstupy na každém zesilovači současně. K výstupům (1/4" a 1/8") jsem připojoval libovolná sluchátka, která jsem měl k dispozici. Nejprve jedny, nastavil jsem hlasitost a pak jsem připojil druhý pár. Sledoval jsem, jestli po připojení druhého páru nepoklesne hlasitost poslechu. Se sluchátky, která jsem měl k dispozici, k ničemu takovému nedošlo, takže se zdá, že i po této stránce jsou sluchátkové zesilovače dostatečně výkonově dimenzovány a tím pádem je možné na jednom Q-AMPu použít celkem osm párů standardních sluchátek (vždy dva páry paralelně). To je docela slušný výkon. Pokud by to bylo málo, výrobce doporučuje obětovat jeden sluchátkový výstup a signál vyvést na vstup dalšího Q-AMPu a tím počet použitelných sluchátek snadno zvýšit.

SM Q-PRE (2 490,- Kč)

Třetím kouskem v sérii je čtyřkanálový mikrofonní předzesilovač. Na čelním panelu se nacházejí čtyři vstupní symetrické konektory XLR a u každého z nich potenciometr vstupní citlivosti Gain s regulačním rozsahem 50 dB. Pro rámcovou orientaci správného nastavení vstupní úrovně je každý vstup vybaven LED diodou Peak pro signalizaci signálových špiček, pokud signál dosáhne úrovně +5 dB. Vstupní impedance předzesilovačů je 2 kiloohmy a minimální citlivost - 40 dB, špičkové zesílení 74 dB. Zadní panel Q-PRE je osazen, stejně jako u předchozích zařízení, konektorem pro připojení napájecího adaptéru a vyvedeným šroubovacím terminálem pro dodatečné přizemnění. Dále jsou pak na zadním panelu hlavně čtyři konektory 1/4" TRS symetrických výstupů z jednotlivých mikrofonních předzesilovačů. Také zde nalezneme dva spínače fantomového napájení + 48 voltů pro pohon kondenzátorových mikrofonů. Spínače jsou dva, protože fantomové napájení je možné spínat samostatně pro kanály 1-2 a 3-4. Zapnutí fantomového napájení je signalizováno rozsvícením červené LED diody, které jsou, pravděpodobně z důvodu konstrukční úspory místa, umístěny hned vedle spínačů na zadním panelu, takže při provozu je bohužel nutné zapnutí fantomového napájení vizuálně kontrolovat zezadu. Takto "holé" mikrofonní předzesilovače se přímo nabízejí jako jednoduchý a elegantní "upgrade" jakéhokoliv zařízení s linkovým vstupem. Každého přitom asi nejprve napadne běžná zvuková karta v počítači.

Myslím, že tento profesionální mikrofonní předzesilovač bude rozhodně lepší, než kterýkoliv mikrofonní předzesilovač na běžné (integrované) zvukovce a to nemluvím o možnosti připojení kondenzátorového mikrofonu. Pomoci Q-PRE se dá také snadno zvýšit počet mikrofonních vstupů na malém mixážním pultu, které většinou mají nějaký ten samostatný linkový vstup. Já sám jsem uviděl příležitost vyzkoušet rozšíření využitelnosti různých samostatných zařízení jako jsou třeba kompresory, nebo ekvalizéry. Mikrofonní předzesilovače jsem připojil například na vstupy fotooptického kompresoru ART PRO VLA s lampou a rázem se z kompresoru stal účinný nahrávací kanál s určitě jednodušší signálovou trasou, než při řetězení několika plně vybavených zařízení s podstatně složitějším obvodovým řešením.

Závěr

Obecně nemám k žádnému ze tří testovaných přístrojů žádné zásadní výhrady, jedině snad k příliš intenzivním, modře svítícím LED diodám, které signalizují zapnuté napájení. V posledním čase se jakoby s modrými LED diodami na audio zařízeních doslova "roztrhl pytel", mám pocit, že kdo může, tak je používá. A mám také pocit, jako by konstruktéři, kteří je zjevně rádi využívají, trochu pozapomněli na to, že se uživatel při obsluze přístrojů bude muset do toho intenzivního modrého světla třeba také několik hodin v kuse dívat. Ale to není záležitost pouze SM Pro Audio. Naštěstí je pomoc celkem snadná: modré LEDky prostě přelepit lepící páskou.

Pokud jde o zvukové kvality přístrojů série Q, je třeba napsat, že je na slušné standardní úrovni profesionálních zařízení. Série tří popsaných přístrojů umožňuje vytvořit malý samostatný nahrávací systém, nebo, jak jsem popsal u jednotlivých přístrojů, vhodně doplnit stávající zvukovou výbavu toho kterého uživatele. Přestože se jedná o mini systém, jeho jednotlivé komponenty umožňují celkem slušnou variabilitu použití. Dokážu si docela dobře představit, že tento systém může posloužit jako dostupný, základní startovní set při budování malého domácího nahrávacího studia.