Sony Creative Software Inc. Acid Pro 7

Hudební software
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
6 365,00 Kč

Také ve vás slovo Acid vyvolává rozmanité konotace? U mne se i přes možný doslovný překlad (kyselý, trpký nebo též kousavý) významové odstíny nejvíce propojují se známým halucinogenem; s nejrůznějšími větvemi stejnojmenného (mnohdy neméně psychedelického) hudebního stylu - zejména potom s žánrem zvaným Acid Jazz, jenž v sobě mísí jazzové a elektronické groove prvky; a konečně také s hudebním softwarem, který z konce minulého desetiletí pamatuji „jen jako“ loop editor…

V dobách (tuším, že kolem roku 1998), kdy se Acid poprvé objevil na trhu, byla v jeho silách z dnešního pohledu pouhá automatická úprava tempa smyček a jejich ladění. Acid navíc tehdy produkovala ještě firma Sonic Foundry, od níž bezpochyby znáte také populární audio nástroj Sound Forge. Pokud mám správné informace, je tomu již pět let, co tato firma prodala tyto a další mediální softwarové produkty firmě Sony, která pokračuje s jejich dalším vývojem. (Dnes se Sonic Foundry věnuje výhradně webcastingu, respektive nástrojům pro on-line zveřejnění přednášek a prezentací (Mediasite)). Pod hlavičkou Sony se nám tedy dostala na stůl již sedmá verze softwaru Acid, která, jak se zdá, by mohla úspěšně konkurovat již zavedeným multitrackovým DAW.

Jak jsem již naznačil, tato verze není mým prvním setkáním s programem Acid. V době, kdy jsem se více zabýval zpracováním prostorového zvuku a hledal k této práci vhodný nástroj, zkoušel jsem také Acid „čtyřku“, která již tyto nároky uspokojovala. Od té doby ale uplynulo hodně času a podpora prostorového zvuku (i s přímým exportem do Dolby Digital (AC-3) je jen jeden z mnoha nových schopností tohoto audio nástroje…

Instalace, on-line podpora, požadavky…

Sony Acid Pro 7 je dodáván společně s třemi tisícovkami audio smyček a s tisícem hudebních MIDI motivů. Tato výbava logicky předpokládá poněkud delší instalační proces. Přece jenom, ono chvíli trvá, než se na harddisk „natáhne“ cca 8 GB dat. (Kromě tohoto bohatého základu lze u Sony (předpokladem je samozřejmě registrace) získávat průběžně nové legální smyčky přímo z oficiálního webu. Výrobce týdně uvolňuje 8 tématických smyček, které by měly být vhodné pro vytvoření jednoho songu. Stačí být on-line a kliknout na ikonu Get Media přímo v hlavním menu programu. Další on-line výhodou je možnost publikace vlastních skladeb na planetě Acid – www.acidplanet.com.)

Vraťme se ale k instalaci programu, jejímž dalším krokem je aktivace Acid 7 a všech doprovodných utilit jako jsou například Garritan Aria, Native Instruments Combos, Izotope Plug-ins či Submersible Music Kitcore. Většina z těchto nástrojů je totiž chráněna sériovým číslem, které musíte přes internet zaregistrovat. Přiznám se, že z této činnosti se asi nikdy nestane můj koníček, přijímám to však jako opodstatněnou nutnost. Při prvním otevření programu mě Acid upozornil, že je na webu update ke stažení. Stáhl jsem tedy asi 140MB velký soubor a doinsta- loval jej k programu (Acid 7.0c). Stejně tak si update vyžádala i Aria od Gary Garritana.

Sony Acid Pro 7 pracuje s nízkolatenčními ASIO ovladači, takže problémy se zpožděním nenastaly ani například při monitorování elektrické kytary v reálném čase s plug-inem komba Twang od Native Instruments. „Čistý“ chod programu také samozřejmě souvisí s kvalitou vaší zvukové karty (během testu jsem používal firewire kartu Focusrite Saffire).

Testovaný software pracuje na platformě Windows (XP SP2 a vyšší).

Tato verze Acid se již chlubí podporou multiprocesorového zpracování - ta se vám bude hodit při práci na náročnějších projektech. Operační paměť je doporučena 1 GB a více. Pokud budete pracovat se smyčkami s vysokou vzorkovací frekvencí a 24bitovou hloubkou, osobně bych doporučoval alespoň 2 GB (testovali jsme s OP 8 GB).

Prostředí a práce s programem

Uživatelské rozhraní Sony Acid Pro 7 je rozděleno do několika sekcí, respektive oken: Vpravo nahoře máme Timeline View – časovou osu, v níž aranžujeme všechny smyčky a audio či MIDI stopy. Explorer view, který je situován v levé dolní části pracovní plochy, nám umožňuje prohlížení a spouštění všech audio smyček. Z této sekce můžete smyčky přímo přetáhnout do Timeline View a tam je editovat. Musím uznat, že editace probíhá díky funkční koncepci Acid Pro 7 velice rychle. Smyčky buď vykopírujete - roztáhnete do celé stopy pomocí nástroje Draw, nebo je můžete prostřihávat nůžkami, přesouvat, uplatnit crossfade a jiné standardní editace audio vlny.

Pro pokročilejší editace je zde tzv. Chopper Editor (záložka na dolní liště Explorer View) určený pro detailní modifikace smyček - například pokud chcete třeba vytvořit přechod (fill) z jiné smyčky určené pro textovou verzi skladby. Další sekce Groove Pool (opět v nabídce na liště Explorer View) obsahuje presety „groovů“, které si vybíráte tehdy, pokud chcete změnit feeling či timing smyčky. Jedná se podle mého názoru o velice šikovný prostředek, jak oživit unylou smyčku či rozlišit jednu od druhé. Groove preset jednoduše přetáhnete na patřičnou smyčku v časové ose. Groove můžete i vyexportovat z vaší uživatelské smyčky, uložit a použít jej v jiném hudebním dílku.

Udržet pořádek ve vašich projektech vám pomohou záložky Media Manager a Plug-In Manager. V dnešní době, kdy máme přes internet přístup ke spoustě volných smyček a plug-inů a kdy se neustále zvětšuje místo na harddiscích, je potřeba zachovávat jistý řád. A v tom také tkví profi práce: vědět rychle, kam sáhnout.

K efektivitě vám pomůže i další funkce - Track Folders, což je vlastně jedna stopa obsahující více podstop. Řekněme, že máte více stop bicích nástrojů, jednoduše je vhodíte do této folder stopy, tu potom minimalizujete, zabalíte a tím získáte vertikální místo v Timeline View pro přehlednější editace.

Poslední verze Acid nabízí i „Console View“, tedy standardní mix vycházející z tradičních hardwarových konzolí. Mix je srdcem pro ovládání parametrů vašich audio i MIDI stop. Součástí této verze je i možnost automatizace, práce s křivkami či insertování sběrnic. Nově je tu také lépe podchycen signálový metering. Po levé straně se zobrazuje soupis všech šavlí mixu a jsou zde pro lepší přehlednost i tlačítka pro modifikaci zobrazených parametrů (jako MIDI Tracks, Sends, Insert FX aj.). Ne vždy totiž člověk potřebuje zobrazení všech parametrů najednou, zde si tedy můžete podle nároků projektu vybrat. Mix má také nové routovací možnosti, což se týká zejména přítomnosti vstupních sběrnic (Input Busses), díky kterým lze do vašeho Acid projektu přimíchat externí zdroje zvuku, jako jsou bicí automaty nebo samplery či hardwarové synťáky. Můžete také v reálném čase použít externí hardwarové efekty. Další proklamovanou novinkou mezi schopnostmi Acid Pro 7 jsou tzv. Tempo Curves. Křivky tempa lze použít pro celkově lepší barvité či dramatické vyznění vaší skladby. Řekl bych, že u složitějších projektů či při práci s obrazem, kde je potřeba detailní synchronizace, je tato funkce nutná. V rámci této editace lze nastavit velice snadno jemné (plynulé) i výrazné (ostré) změny tempa.

V základním zobrazení najdeme v dolním pravém rohu také okno pro video. Jednotlivé sekvence se ovšem zobrazují také u časové osy, podobně jako třeba u Sonar. Práce s obrazem je jednou z dalších zásadních novinek Acid Pro 7. Program podporuje jak klasické Avi formáty, tak i QuickTime. Profi rozhraní doplňuje i podpora time kódu pro dokonalou synchronizaci s obrazem. Video do projektu insertujete přes souborové menu, nejprve je však nutné jej aktivovat v menu View – Preview video. Video je dokovací (ostatně jako mixážní konzole), takže se dá například přetáhnout na druhý monitor. Pokud si přes FireWire připojíte ještě další externí monitor, můžete všechna klíčová okna programu šikovně rozprostřít. Při pravidelné práci s videem se tato funkce bude určitě hodit. (Aktivace funkcí, respektive jejich oken, se kterými chcete pracovat, probíhá standardně v menu View, to je myslím asi až zbytečné připomínat.)

Samotné stopy a jejich příslušenství jsou řazeny na levé straně vedle prostoru časové osy. Celková práce v programu je stejná jako u jiných DAW. Pokud aktivujete stopu pro nahrávání, tak do ní zkrátka audio či MIDI nahrajete s tím, že je můžete dále editovat. Můžete tedy do stop přímo házet audio či MIDI smyčky z Exploreru nebo je vytvářet/nahrávat. Stejné jako u ostatních multitracků je to jen s tím rozdílem, že pokud vložíte smyčky z Explorer View, tak Acid automaticky přizpůsobí jejich tempo a ladění danému projektu. Stopy si můžete také jako obvykle zmenšovat či zvětšovat… Podporované jsou tu i markery definující sekce skladby pro rychlou orientaci v částech kompozice. Pod Audio a MIDI stopami naleznete také slider pro nastavení rychlosti v BPM, kterou lze nastavit od 70 po 200 BPM. Zde také nastavíte tóninu a Time Signature.

Také transportní lišta vypadá stejně jako u ostatních DAW. Naleznete na ni mimo jiné i metronom, což je vlastně logické vyústění, když se tu počítá s Audio/MIDI recordingem. Samozřejmostí jsou také funkce Undo a Redo.

Práce s MIDI je tu „naoko“ trochu jiná než u ostatních DAW. Nakonec jsem ale našel všechny MIDI parametry, které standardně používám (Velocity, Pitchbend, Aftertouch atd). Pokud kliknete na ikonu Enable Inline Editing, tak se vám zobrazí klasický Piano Roll. Ze softwarových syntezátorů máte k dispozici buďto základní Sony DLS Synth nebo můžete použít rozhraní VSTi či Rewire pro rozšíření o další uživatelské soft synthy. MIDI stopy a soft synthy můžete u nové verze Acid Pro 7 tzv. zmrazovat (freezing). MIDI Track Freeze je užitečný hlavně proto, že díky němu ulevíte vašemu procesoru. Zmražené MIDI stopy se potom vyrenderují jako klasické audio stopy.

Výbornou záležitostí je také obousměrná podpora Rewire rozhraní. Díky ní totiž můžete „zakáblovat“ třeba Reason do Acidu, anebo Acid použít jako Rewire Host v Sonaru. Pro Sony to znamená další plus stran variabilního použití jejich programu.

Jedna z dalších věcí, která mne v rámci „operativnosti“ programu zajímala, byla aktivace kontrolerů. Přece jen ovládat profesionální zařízení myší není úplně ono. Pro TranzPort od Frontier Design - bezdrátový ovladač DAW, který používám již dlouho v Sonaru a v Reasonu - jsem našel přímo předvolbu, která je součástí programu. Motorizovaný kontroler s osmi fadery od Behringer BCF 2000 jsem musel aktivovat přes Mackie Control Mode, který je také součástí přednastavení, ale s tím jsem tak nějak počítal dopředu. Oba kontrolery (poháněné přes USB a MIDI rozhraní) se podařilo aktivovat rychle bez zdlouhavého programování. Podobně nezáludně a bezproblémově jsem pro práci s Acid Pro 7 aktivoval i master MIDI keyboard. (Malá vychytávka: U kontrolerů se v MIDI parametrech Acidu objeví takový malý zámeček upozorňující na to, že nejde o MIDI klaviaturu, ale kontroler.)

Acid je svou podstatou velice jednoduchý a to se mi na něm líbí. Nevzdálil se tak naštěstí od své původní koncepce, „jen“ prostě přibyly další možnosti, které můžete využít. Přehlednost a organizovanost je profesionální výsadou, hlavně pokud termín hoří a nechcete ztrácet čas hledáním v odlehlých částech harddisku. Schválně se podívejte na Media manager, jak je vše šikovně rozděleno do složek a podsložek. Pokud tento řád zachováte, tak bude čas hrát vždy pro vás. (http://www.sonycreativesoftware.com/acidpro/mediamanager)

Byl jsem rovněž mile překvapen, jak rychle se zde dá něco „složit“. Nutným předpokladem je mít k dispozici kvalitní a inspirativní smyčky. Programovat beat po beatu a nebo nahrávat (či samplovat) ručně, to trvá podstatně déle. :o) Osobně mě nejvíc zaujalo kombinování funky smyček a nakresleného kytarového zvuku simulací od Native Instruments. To mi dávalo křídla. :o)

Šikovných vylepšení v Acidu je spousta, mohl bych dále pokračovat, leč prostor na recenzi není tak velký. Všechny ostatní věci poznáte během práce s programem, jehož demoverze ostatně bude dostupná i ze stránek našeho časopisu.

Znovu opakuji, že rovnoprávnost s ostatními DAW je u Acidu dána tím, že je multitrackem, do kterého můžete nahrávat audio ve vysokém rozlišení. Samplovací frekvenci můžete nastavit až na 192 kHz při maximální bitové hloubce 24 bitů. Počet audio i MIDI stop je tu omezen pouze výkonem vašeho počítače. Pro uzavření celého tvůrčího řetězce je součástí programu i vypalovací software.

Co víc?

Jedna z možností, jak si na tuto otázku odpovědět, je spuštění názorných Tutorial lekcí, které jsou součástí programu pod menu Help. Určitě doporučuji udělat si tuto interaktivní prohlídku nebo kurs, chcete-li. Tutorial lekce vás provedou skrz základní i pokročilé funkce Acidu, stejně jako napříč novinkami, které se objevují až v této verzi. Acid je sám o sobě velice intuitivní a pokud již máte zkušenost s prací v jiném DAW, tak se rychle zorientujete.

Společně s programem ovšem přichází ještě další (nejen nativní) šikovné utility (pokud byste je kupovali samostatně, připlatíte ještě 500 babek). Myslím, že výběr doprovodných programů je skutečně velkým bonusem pro Sony Acid Pro 7. Symfonická banka samplů od Gary Garritana Aria je jedna z mých oblíbených, proto mě potěšila, že je zahrnuta „ochutnávka“ i včetně části jazzové a marching banky. Šikovná se mi zdála i banka General MIDI od Garritan – nabídla podle mého názoru robustní nekomprimované zvuky. Paráda.

Pro kytaristy bude určitě výhodou přítomnost nástroje Native Instruments Combos, jmenovitě aparatury Twang, ACBox a Plexi. Vy, kteří znáte Guitar Rig tohoto výrobce, jste jistě v obraze: spousta šikovných presetů s emulací známých zkreslení, aparátů a pružinových dozvukových efektů. Když to takhle rozjedete na notebooku někde na zahradě pod ořechem (do sluchátek samozřejmě, ať nerušíte ptactvo), budou se vám kytarové licky samy líhnout pod rukama. (Kontrolní otázka: Komu asi může náležet preset s názvem Sternish?)

Z efektové výbavy je nutné zmínit zásuvné moduly firmy Izotope, mezi nimiž najdete Flanger, Phaser, Analog Delay a efekty pro práci s dynamikou – kompresor, limiter, gate/expander.

Pro začínající zvukaře se určitě budou hodit tovární presety, které jsou sami osobě jsou velice kvalitní a použitelné.

Plug-iny v Acidu používají jak Direct X rozhraní, tak také VST, takže můžete v programu používat i „externí“ plug-iny z jiných zdrojů. Ty si také můžete seřadit v Exploreru pomocí zmiňovaného Plug-in Managera, a to například podle rozhraní, oblíbenosti, možnosti automatizace…

S použitím speciálního algoritmu Elastique Pro od společnosti Zplane dosáhnete dramatických změn tempa bez degradujícího vlivu na zvukovou kvalitu smyček. Jeho Enhanced Beatmaping vám dovolí použití smyček rozlišných temp a tónových základů. Jedná se o velice užitečnou věc pro remixování skladeb!

Kolem a kolem…

Ano, Acid je plnohodnotný DAW. Už když jsem si četl na obalu krabice shrnutí jeho atributů, tak jsem říkal, co více může člověk („elektronický“ muzikant) potřebovat ke své tvorbě? Vše se navíc nabízí za velice sympatickou cenu. Není toho moc, co by šlo tomuto produktu vytknout. Jedině (pokud tedy bereme Acid jako profesionální rozhraní) snad absenci exportu do OMF. Určitě by se po tomto formátu sháněli i mí kolegové. Celý session se vám zabalí do jednoho souboru a ten můžete následně otevřít v Pro Tools v jakémkoliv studiu. Pro ty, u nichž je práce se zvukem a s videem v podstatě denním chlebem, je to určitě velice důležitá věc a činí podobný program ještě více profesionálnějším. Trochu mě také překvapilo, že všechny audio smyčky jsou v CD rozlišení (tedy 16 bitů/44.100 kHz), což je v dnešní době, kdy máme podporu 24 bitů a tedy i možnost většího dynamické rozpětí, trochu škoda.

Kdybychom pro srovnání hledali na trhu nějakou alternativu, pak asi nebližším příbuzným Acidu je dle mého názoru Ableton Live, který také pracuje primárně se smyčkami. Myslím, že například pro začátečníky bude Acid přístupnější především díky přehlednějšímu prostředí. Ableton má přece jenom svou vlastní unikátní koncepci, které musíte přivyknout.

Komu a proč bych Acid Pro 7 doporučil? Začátečníkům i pokročilejším. Začátečníkům pro svou přehlednost a práci se smyčkami; pokročilejším pro podporu formátů a rozhraní (VST, Rewire). Acid asi nepřesvědčí bardy, kteří jsou již zavedení na jiné DAW platformě. Na druhou stranu bych jim doporučil „Open Your Mind“. Už jen proto, že mohou vzít v potaz, že Acid se umí chovat jak jako Rewire Master, tak i jako Slave, což znamená, že ho klidně můžete propojit jako smyčkový nástroj třeba s Pro Tools. Po verzi 4 se mi Acid ztratil z doslechu, takže jsem jej v nedávné recenzi na Steinberg Sequel 2 omylem označil za „nebohého“. Svět se ale mění a já dlužím tomuto softwaru omluvu, protože jsem se na vlastní kůži přesvědčil, že Acidu se díky Sony daří velice dobře. Myslím, že vedle konkurenčních produktů jiných stájí se může Sony Acid Pro 7 v tvůrčím procesu svou inspirativní silou klidně měřit třeba i s oblíbeným diethylamidem kyseliny lysergové.