Source Audio Soundblox Tri-Mod Flanger

Flanger
Autor: 
Cena: 
3 079,00 Kč

Že inovace není legrace? V  tomhle punktu mi myslím dá každý rozumně uvažující člověk za pravdu. Žádná převratná novinka se nenarodila bez řádných porodních bolestí a mnohdy i dospívání bylo poněkud náročné. O to větší však bývá důvod k radosti, pokud se výrobek stane plnohodnotným dospělým jedincem a začne žít svým vlastním životem...

V dnešním testu se budu zabývat novinkou od téměř „nové“ firmy Audio Source Soundblox. Tato firma, která je na trhu od roku 2005, zvolila velmi originální přístup k vývoji kytarových efektů. Její výrobky mají charakteristický, okamžitě rozpoznatelný design, netradiční zvuk a revoluční (řekl bych...) způsob ovládání. Tento manažersko-technologický koktejl namíchalo několik „študovanejch chlápků“, kteří se ostatně v branži pohybují už nějaký ten týden. Jeden z nich dokonce zastával dvacet let post vědeckého šéfa ve firmě Kurzweil, zatímco další se pohybovali okolo firmy Analog Devices. Tam se pro změnu dělají ty nejlepší procesory pro ty nejlepší klávesy, hally a jiné profi „nářadíčko“. Při pohledu do nabídky této firmy je patrné, že nabízené krabičky asi nebudou „pure analog“, zato jedničky a nuly v nich budou kmitat o sto šest. Pojďme se tedy na jejich kmitání podívat.

Analog versus digitál

Ti, kteří občas čtou mé recenze zřejmě tuší, že jsem zarytý analogový purista, co na plechovou klasiku s klasickými součástkami nedá dopustit. To je samozřejmě pravda, ovšem na druhou stranu zase nejsem tak úzkoprsý, abych nevěděl, že pokrok se jednoduše zastavit nedá. Což dokládá třeba aktuálně testovaný produkt.

„Na stole“ před námi leží kytarová krabička složená jakoby ze dvou bloků (Blox). Ten první, nižší blok, je opatřen zcela klasickým nášlapným spínačem ON/OFF. Druhý, vyšší blok, slouží k ovládání parametrů efektu. A co že je to celé vlastně za efekt? No přece flanger, známý to efekt, vytvořený původně přibržďováním kotouče magnetofonu. Výstupní zvuk byl následně přimíchán k původnímu signálu, čímž bylo docíleno vlnivé, jakoby kolísající barvy. Dnes máme flangery analogové a digitální. Náš Tri-Mod Flanger patří k těm druhým. Ovládání mašinky je umožněno hudebníkovi pomocí čtyř otočných potenciometrů. Prvním z nich je DELAY, kterým nastavujeme zpoždění signálu (přibržďujeme kotouč s pásem). Druhý ovladač je DEPTH, tedy hloubka kolísání. Čím je tato hodnota větší, tím signál více kolísá a efekt se stává markantnějším. Posledním parametrem je SPEED, tedy rychlost onoho kolísání. Od pomalého kolísání až po vibraci á la tremolo. Uprostřed tohoto bloku přístroje je pak čtvrtý ovladač zvaný EFFECT. Tím volíme přednastavené konfigurace všemožných typů flangerů, aniž bychom museli hýbat s jinými parametry. Konfigurací je celkem jedenáct. Ovladač Effect je krokový a každý program je pro lepší indikaci vybaven rozsvícenou zelenou LEDkou. Toto jistě ocení muzikanti, pátrající po požadované volbě někde v zšeřelém přítmí pódia. Samostatná zelená LEDka v dolním rohu tohoto bloku poskytuje informaci o zapnutí či vypnutí krabičky. Celé chassis je vyrobeno z velmi odolně vypadajícího plastu, zadní strana se vstupy i dno je z chromovaného plechu s protiskluzovými gumovými špunty. Uprostřed je šachta na (pozor!) čtyři tužkové alkalické baterie (které nejsou součástí prodejního setu). Proč výrobce zvolil právě tuto alternativu, nevím, snad kvůli vyšší kapacitě oněch čtyřh baterií; podle manuálu mají vydržet 15 až 20 hodin. A všichni přece víme, jak rychle dokáží modulační efekty třeba 9V baterii vysát. Vrchní strana přístroje je žlutá s černými a bílými popiskami. Jen za (rozhodně tedy podle mého názoru) odporně vyhlížející šedivé plastové knoby by se měl výrobce hluboce zastydět - výrobek je sice „Made in China“, ale co je moc, to je příliš. Zadní strana je osazena dvěma bytelnými TRS zdířkami, jedna je Guitar In a druhá Guitar Out. Efekt je též možné napájet externím napaječem, který není součástí setu. Překvapilo mě, že výstup není řešen stereo, což bývá u flangerů a chorusů dnes už velmi časté. Poslední zmínku věnovanou popisu zařízení si zaslouží malá 3,5 jacková zdířka SENSOR IN.

Kosmičtí kytaristé

Právě tato zdířka a následující komponent se jeví být na celé věci tím nejpikantnějším. Firma Source Audio doplnila své efekty určené kytaristům o doplněk zvaný Hot Hand alias „Horká ruka“. Jedná se o senzorový ovladač, který má mít hudebník umístěný na svém prstě (jakýsi gumový prsten) a který přenáší pohyb celé ruky na určený parametr efektu. V případě našeho flangeru jde o ENV/LFO. „Mácháním“ ruky pak modulujete tento efekt dle libosti a zároveň si prostřednictvím intenzity pohybu určujete úroveň efektu. Píši o tom sice jako o novince, ale třeba klávesová firma Roland používá tzv. D-Beam paprsek, který funguje velmi podobně. Z kláves vychází paprsek, který přetínáním ruky spouští přiřazený parametr. Nepřipomíná vám to něco? Theremin! Tajuplný mystický nástroj ovládaný pohybem paže, který v roce 1919 vynalezl Lev Sergejevič Těrmen. Ale zpět do dnešní doby. Source Audio nabízí buď bezdrátový přijímač a vysílač tohoto modulačního „paprsku“, určeného hlavně pro pódia, nebo je „prsten“ vybaven kabelem, což je vhodné především pro nahrávací studia. Součástí kabelové verze je ještě jakési tenisové potítko na ruku, kterým se však nebudete utírat při patnácté verzi nenacvičeného sóla, ale které slouží k tomu, aby kabílek volně „neplandal“ po hráčově ruce. Zkuste si nakonec představit, jak neskonale efektivní to musí být, když se na hudební „monstrakci“ v hluboké temnotě podia míhají stíny kytarových přízraků, které máchají rukama, na nichž modře září LEDky. Nestojí už jen takovýhle „vizuál“ za celou tuhle „frajeřinu“?

Stratosférický zvuk

Zvuk je nesporně důležitou součástí těchto efektů. Zařízení je osazeno 56bitovým audioprocesorem, který musí zvládat všechny ty složité výpočetní procesy. 24bitové převodníky zaručují maximální zvukovou čistotu a transparentnost. Při testování jsem nezaznamenal se zvukem sebemenší problém. Na přístroji lze najít a nastavit velké množství rozdílně použitelných zvuků, které se slušně pojí s ostatním hudebním materiálem. Přístroj produkuje jen minimální šum. Trochu se mi zdá, že při zapnutí má efektovaný signál maličko slabší úroveň, než signál neefektovaný. S Hot Hand se dají dělat skutečně modulační divy. Kromě hraní s flangerem jsem shlédl řadu videí o dalších výrobcích firmy a řeknu bez mučení, že když mi byl přístroj doručen a já jej jen zběžně prohlédl, byl jsem rozhodnut ho pohanět. Čím více jsem se však s efekty od Source Audio seznamoval, tím více jsem byl celkovou koncepcí nadšen. Ano, musíte umět dobře hrát, abyste ještě stihli mávat rukou a hýbat s parametrem efektu. Musíte mít též fantazii, jak ho ohýbat. Učarovaly mi také basové pastičky. Z předvádění Multiwave distortionu jsem si doslova „sedl na zadek“. Pak jsem se dočetl, že prvním majitelem tohoto efektu se nestal nikdo jiný, než Big Master of Basses Victor Wooten. Když se podíváte na video, pochopíte proč. Syntezátorové kosmické zvuky a z vaší basy je náhle MicroMoog: prostě super. Návrháři navíc věděli, že s „prstýnkem“ by to u nadupaných partů basy nebylo nic moc, tak připojili expression pedál a rytmicky vyšlapující basista ohýbá tóny nohou.

Verdikt

Source Audio Soundblox je opravdu velmi inovativní firma. Výrobky potřebují samozřejmě ještě nějaký čas na dozrání. Ačkoliv mi celá koncepce přijde velmi zajímavá a futuristická, domnívám se, že by Source Audio mohli doladit ještě některé desingnové „kopance“. Dle zkušeností z vlastního testování i porovnáním s video demonstracemi dalších zástupců řad Soundblox mohu napsat, že právě tento flanger mi přišel zvukově nejvíce komplexní a hlavně originální. S touto krabičkou lze skutečně vytvořit velkou škálu zvuků od digitální simulace klasického flangeru až po nejrůznější snové či kakofonické efekty. U řady Soundblox se navíc případný zákazník nemusí zase až tolik pozastavovat nad pořizovací cenou, která je (i s přikoupením příslušenství pro ovládání pohybem) výrazně nižší, než u funkčně bohatších produktů firmy Source Audio.