Superlux CM-H8K

Vysavač frekvencí
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
2 975,00 Kč

Nikdy jsem v rukou mikrofony této taiwanské firmy nedržel, ne že bych nebyl zvědavý jak tyto laciné mikrofony snímají, ale rok jsem nemohl sehnat ten, který mne lákal. A teď mi jeden takový leží na stole, a chtě nechtě musím přemýšlet, k čemu ho kdo vyrábí? Je užitečnou součástí dnešního světa? Bylo potřeba aby se zrodil? Není na světě dost těchto kolibřích tužek? Rád přemýšlím, a také rád hledám souvislosti, rád provokuji a také zkoumám. Otázky jsou od toho, abychom hledali odpověď, a tady jedna verze, týkající se tohoto mikrofonu, je.

Celkový dojem hned od začátku je velmi solidní a máte z něho dobrý pocit. Mikrofon je dodáván včetně plastového kufříku dokonce včetně označení modelu. Označení je důležité, neboť někdy, a musím se tady přiznat že jsem nepořádník, mikrofony hledám. Je to trochu i tím, že patřím k šťastným lidem, kteří jich mají víc. A tak jen malinká poznámečka na okraji. Potisk by byl skvělý i na jeho bocích, leč naštěstí, kufřík je specifický, a tak si ho doufám nespletete. Svoji funkci ochrany plní skvěle. Uvnitř je mikrofon spolu se dvěma výměnnými kapslemi, pavoučí mikro držák, náhradní gumičky do pavouku a molitanová ochrana. Vše je umístěno ve vyřezaných otvorech v celkem tuhém molitanu. Přiložen je popis v angličtině a asi čínštině. Dodávaný "manuál" je jako nějaký reklamní rychlo popis, co jsme vlastně zač.

Co nás čeká

Firma zabývající se jejich výrobou, vyrábí i jednotlivé komponenty a dodává je mnoha světovým firmám. Tak už to dnes chodí téměř ve všech oborech. Nicméně nevěšme hlavu, Číňané všechny hlavní věci, jako papír, rakety, výbušniny objevili zhruba o tisíc let dříve než Evropa, tak proč přistupovat z předsudky k jejich výtvorům. Některé otázky samozřejmě mohou vznikat v souvislosti s nápadnou podobností jejich výrobků z jinou (či jinými) zavedenější značkou. Teď nechci rozhodně nic takového popisovat, ale je to tak. Stát se to v Evropě, byly by problémy z autorskými právy. Číňané si hlavu nelámou.

Tělo bez kapsle je dlouhé 130 mm a má 20 mm průměr. Vyrobeno je z mosazi, povrch je nastříkám stříbrnou metalickou barvou, jen s vynecháním popisu. Povrchová úprava je hezká a plní i funkci ochrany před oxidací mosazi, dodává i na solidnosti. To je důležité, protože muzikant se má ve studiu cítit dobře, a design věcí kolem něho může vytvářet právě potřebnou atmosféru. Uvnitř se skrývá oboustranný plošný spoj osazený diskrétními součástkami, takže případná oprava je naprosto bez problémů. Elektronika je natolik jednoduchá (tři tranzistory a jedna dioda), že mikrofon může bez poruchy sloužit mnoho let. Konektory jsou, jak pro připojení mikrofonní šňůry, tak také pro výměnné kapsle, zlacené.

Toliko k vlastnímu tělu, teď se podíváme na kapsle. Jsou dodávány tři - je tu standardní kardioida, super kardioida a koule. Všechny tři vypadají téměř stejně - jsou 20 mm vysoké a opět 20 mm na průměru. Povrch i materiál zůstává, tvar směrové charakteristiky je zde znázorněn na třech stranách, spolu s bočními drážkami. Tyto tři drážky ale na „kulové" kapsli nenajdete – to je jediná výrazná odlišnost. Jak zepředu, tak také i z boku je samotná membrána ukryta pod kovovými planžetami, ne nepodobnými těm z holících strojků. Vypadá to dobře a svůj účel naprosto plní. Kapsle se na vlastní tělo zcela obyčejně šroubují, a tímto jednoduchým způsobem je dosaženo vlastního propojení se střední částí v těle mikrofonu, odpružení kontaktů dodává potřebný tlak pro naprosto dokonalé elektrické vedení. Tato část vede svůj živý konec k vnitřní elektronice. Do kapsle se nedostanete a není to ani nutné.

Na sestavený mikrofon můžete dát protivětrnou ochranu, jejíž střední část je vyztužena, a tím přesně vymezuje polohu vhodnou pro použití. Mikrofon vypadá i v tomto kabátě skvěle a design je naprosto profesionální. Tohle také umocňuje i dodávaný pavouk. Na některé muzikanty má přímo magický vliv a není divu. Jejich hvězdy ve studiových videoklipech mají takové zavěšení mikrofonů a tady to můžou spatřit na vlastní oči, při nahrávání své vlastní desky. Uvedený držák je celý z černé umělé hmoty, kromě šroubu kloubu a vnitřních matic, jak pro uchycení k mikrofonnímu stojanu, tak také i šroubu kloubu. Jo jasně gumičky jsou gumové a nemají z umělou hmotou nic společného. Ve předu i vzadu jsou dvě, takže celkem čtyři, a to je také i počet gumiček náhradních, které výrobce k tomuto držáku dodává. Mikrofon se vsouvá do čtverce, které vytváří pravoúhlé protínání gumiček. Mikrofon drží dobře a to v jakékoli poloze, vlastní kloub je také fixačně bez nejmenších problémů. Jak se zdá zatím vše na jedničku.

Specifické údaje

Vypadají lákavě… Hladina šumu je 22 dB podle IEC/DIN 651, což považuji za dobrou hodnotu.Maximální akustický tlak 134 dB, který je mikrofon schopen zpracovat, je skvělou hodnotou, citlivost rovněž -40 dbV /Pa ( 10 mA/Pa ). Frekvenční rozsah je podle příbalového listu 40 - 20 000 Hz, impedance 200 Ohmů, a napájení je standardní Phantom 48 V. Přemýšlel jsem jestli by nešel napájet i z baterie, ne každý musí mít po ruce napájení. Třeba HD rekordéry nižších, a tudíž rozšířenějších skupin, mají někdy jen dva vstupy umožňující napájet kondenzátorové mikrofony. Myslím si, že při vlastním odběru 3,5 mA by to neměl být žádný problém.

Praxe

Tentokrát jsem mikrofony zapojil jinak než to obvykle dělám. Dřív jsem je střídal, a tak jsem jen sluchovou pamětí mohl hodnotit co a jak. Nemyslete si sluchová paměť je moc dobrá, ale někdy může idealizovat. A to jsem nechtěl, jelikož mám své favority. Takže naznačím schéma. Jeden zdroj a několik mikrofonů nahrávajících do samostatných stop. Jací favorité byli na startu? Takže náš Superlux CM-H8K, AKG 1000 to protože ho považuji za nejuniverzálnější mikrofon za solidní peníz, a SHURE SM - 81, těžký to soupeř. Než vyjmenuji zdroje signálu a příslušné úhly snímání, nemůžu než předeslat, že kdybych vám stopy pustil, po prvním poslechu jen tak lehce nezařádíte příslušné modely příslušným stopám.

Tužky se používají předně na snímání vrchního prostoru u bicích. Tuto položku jsem nemohl realizovat, neboť jsem měl jen jeden kus, a tak se ke stereo nahrávání nebudu vyjadřovat. Samostatný mikrofon se dá však použít ke snímání akustické kytary, klarinetů, houslí nebo perkusivních nástrojů. Jeho využití najde jistě každý sám a věřím, že budete překvapeni. Ve srovnávacím testu vychází dobře i směrové diagramy a samotné nahrávání ho předurčuje jako mikrofon, který je citlivý k detailům ve zvucích, i když je malinko plošší, než naši zaběhlí favorité. Což se při ztrátě hloubky běžně stává, a tento mikrofon není na snímání hlubšího pásma uzpůsoben už v podstatě konstrukčně. Ze všech měl totiž nejmenší membránu.

Cardioida kopíruje přiložený diagram, ale musím říct, že snímá i signál přicházející z úhlu 180 stupňů. Zkoušel jsem sejmout prostor spolu s mluveným slovem v našem obýváku 10 x 4 m. V jednom místě nahrávky slyším křišťálový lustr, hezky zvonivě a přirozeně, jen o málo slaběji než reálný zvuk. Mám to dobře naposoucháno, protože tohle vyvádí moje nejmenší dcera - někdy na poschodí vyskočí a tak se strop nepatrně zachvěje a rozechvěje i zmiňovaný lustr. Teď se stále bavíme o klasické ledvinové charakteristice. Takže to potvrzuje citlivost pro detaily a to je dobře. Celkový dojem, co se týče vyrovnanosti zvuku je uspokojivý, nemám totiž rád zdvih od 4,5 kHz až zhruba do 14 kHz tak o 4 - 6 dB - to proto, že jemnější zdvih je přirozenější a působí věrněji. Znovu podtrhuji, že jsem měl jen jeden a ve stereu může být vše jinak, neboť se může velmi dobře rozšířit stereo báze. Mírný pokles na basech se dá dorovnat, nejlépe eqvalizérem, ale také i korekcemi. Pokles z linearity je zhruba kolem 100 Hz.

Výměnné kapsle zvyšují flexibilitu mikrofonu, každému kdo již přepínal charakteristiky je také jasné, že se mění frekvenční podání mikrofonu. Jednotlivé charakteristiky nejsou jen pro kompenzace nevyhovujících akustických podmínek, ale předně, za předpokladu dobré akustiky, se stávají jakoby výtvarným prostředkem spolu s barvou nástroje. Nedochází tak ke kompromisům a to je podstatné.

K jednotlivým testům

Akustická kytara.Výše uvedená ztráta spodního pásma je zde spíše výhodou, celkové, námi požadované, rovnováhy lze dosáhnou vhodným umístění mikrofonu. Dobré výsledky jsou i z bezprostřední blízkosti nástroje. Kulová charakteristika je stejně vhodná jako kardioida, ale koule má své kouzlo - je to ve snímání přímých i odražených zvuků. Zaregistroval jsem zde i mírný pokles kolem 7,5 kHz, ale to kulová charakteristika běžně v úhlu 90 stupňů dělá.

Řeč znovu můžete nastavit jak potřebujete a znovu úbytek spodní frekvence není na škodu, ale ku prospěchu. To se týká i vokálů. Na řeč bych, ale nedoporučoval kulovou charakteristiku, je zde hodně času kdy ucho dokáže oddělit případný prostor od zvuku, a to není dobře.

Bicí i housle vzhledem ke stálé absenci druhého mikrofonu bylo možno testovat jen na barvu. U činelů bylo vše v pořádku, ale více se mi líbila kulová charakteristika - bicí mají jiný, větší prostor. U houslí jsem byl zvědavý na vykreslení rezonance dřeva - měl jsem strach z přílišného vykreslení strunného zvuku. Nahraný zvuk zněl moderně, možná až popově, nadýchaně, pro vážné pojetí nahrávky se podle mne nehodí. Ale již jsem i takový zvuk slyšel, dřevo je dobře slyšitelné tím to není, možná to dělá ten zdvih od 4,5 kHz. Zvuk však zůstává jemný a vzdušný.

U perkusí zvuk postrádal dunění (skvělé), tamburína je někdy problém, po patřičné úpravě korekcí i citlivosti je zvuk použitelný.

Méně obvyklý experiment byl i se snímáním zadní stranou, tedy útlumovou. Zvuk nezněl špatně a pokus hodnotím jako zajímavý. Mnohdy třeba u houslí byl použitelnější než klasické snímání. Tady vidíte, jak strašně důležité je správné nastavení mikrofonu, a také, že se nemusí vždy kopírovat existující zaběhlé cestičky.

Doslov

Tři dodávané kapsle s charakteristikami jsou skvělé, a záleží opravdu jen a jen na vás, jak je použijete, nebojte se překročit hranici osvědčeného. Jen tak se můžete pohnout dopředu. Zvuk nevykazuje žádných defektů ve snímání, lze ho použít tak jak je, to je povzbudivé, a pro mne znovu padá jeden mýtus o značce a ceně. Tento mikrofon ve vašem studiu nebude problémem, pokud bude něco špatně, směřujte svoji pozornost na úhel a nastavení snímání, případně zvolte jinou charakteristiku. Těm kdo nevěří doporučuji poslechnou. Jeho cena je taková, že se kvalitní snímání může otevřít prakticky každému. Cena je také překvapením i pro mne. Za tento obnos jsem čekal úplně něco jiného. Věřte že mně také napadlo „…je to tak laciný, to bude nějaký šunt!". Ne, není tomu tak! Takže teď už je to jen a jen na vás!