SWR Bass 350

SWR Bass 350
Autor: 

MarcusMiller, Jimmy Haslip, Louis Johnson, John Paul Jones, Adam Clayton a další. Tahle jména jste již určitě slyšeli a víte, že jde především o výborné basisty, ale také o to, co mají společného. Jak to, že mají tak skvělý zvuk? Samozřejmě hrají na kvalitní nástroje, ale to nejdůležitější je aparát, který pro ně vyrobila americká firma SWR Engineering.

Když v červnu roku 1984 Steve W. Rabe poprvé vešel do své dílny, jeho záměr byl vyrobit nejspolehlivější a zvukově nejlepší basový aparát pro profesionální baskytaristy. Ve studiích se baskytara většinou nahrávala přímo do linky, protože zvuk byl lepší, než mohly tehdejší aparáty nabídnout. Nové styly hraní jako „slap“ a „tapping“ se stávaly čím dál víc populárnějšími. Začínala se prosazovat pětistrunná a šestistrunná baskytara. Dynamika a kmitočtový rozsah zesilovačů a reprobeden se nemohly přizpůsobit těmto novým technikám a nástrojům. Basisti, kteří chtěli přirozený zvuk, museli dlouho vybírat zesilovač a koupit dvě reprobedny - jednu pro výšky, druhou pro basy. Tohle všechno chtěl Steve W. Rabe změnit. Proto ho napadlo založit firmu SWR Engineering.

Firma si pozvala nejlepší světové profesionální baskytaristy a s nimi konzultovala aktuální nedostatky a reagovala na ně tím, že začala pracovat na moderním designu. To vedlo k procesu vylepšování a doplňování nových prvků na zesilovači jako: Aural Enhancer, efektové vstupy (mono/stereo), vstup na ladičku, výstup s kanonem do P. A. systému s nastavitelnou hlasitostí, vypínání uzemnění, dva nezávislé vstupy pro aktivní a pasivní baskytary a nastavitelný equalizér již od 31 Hz. U komba zase vestavěný prostor pro jakýkoli efekt. Hlavním zlepšením jsou jednotlivé reprobedny s celým kmitočtovým rozsahem.

Jeden aparát od firmy SWR vám přináším ve svém krátkém testu.

SWR Bass 350

Zesilovač je uložen v klasické kovové skříni, standardní výšky 2HE. Vyniká jednoduchostí a výborným přehledem na ovládací prvky. Tento model má výkon 350 wattů RMS @ 4 ohmy nebo 450 wattů RMS @ 2 ohmy. Na předním panelu najdeme dva nezávislé vstupy pro pasivní i aktivní nástroj, což už se dnes stává standardem u basových aparatur středních tříd. Potenciometr Aural Enhancer, funguje jako Pre-Shape - je to vlastně upravený a smíchaný equalizer. Tónové clony: Basy, parametrické středy s vlastní hlasitostí a výšky. Právě zvolená kombinace parametrických středů dává zesilovači velké zvukové možnosti. Potenciometrem Effect Blend přimícháváme poměr efektu a při vysunutí vypínáme aktivní automatický Limiter. Ze světelných indikací zde najdeme kontrolu Gain (vstupní citlivost) a funkci Limiteru. Tento model má vypínání reprobeden.

Na zadním panelu najdeme efektové vstupy, vstup na ladičku a samozřejmě na reproboxy a XLR výstup s nastavitelnou hlasitostí pro přímé zapojení do mixážního pultu. Vyzkoušet zvuk po lince jsem neměl bohužel možnost vyzkoušet. Poslední věcí je Ground Lift, což je klasické vypínání uzemnění.

Co dodat? Jen volume doprava a můžeme hrát.

SWR Goliath Jr. III.

Reprobox s tímto pekelným názvem má výkon 350 wattů a může být zapojena do 4 i 8 ohmů. Výrobce osazuje tento box dvěma reproduktory Celestion 10“ a hornou s nastavitelnou hlasitostí.

Pro své rozměry (58 x 43 x 41 cm) a váhu 25 kg bych tento reprobox doporučoval pro kontrabasisty, kteří určitě ocení zvukové vlastnosti a malé rozměry. Ideální je ovšem v sestavě s Triad I.

SWR Triad I.

Výborný reprobox s celým kmitočtovým rozsahem pro všechny typy sálů. Ideální i pro studiové hraní.

Tento 400 wattový box s impedancí 4 ohmy je podobně jako jeho menší bráška osazen reproduktory Celestion 1 x 15“ a 1 x 10“ a samozřejmě horna s nastavitelnou hlasitostí.

Závěr

Celý aparát jsem testoval na baskytaře Sadowsky se snímači Smith a musím říct, že zvuk je silný, čistý a basově konkrétní. Při testování zvuku jsem vyzkoušel prsty, slap a tapping a využíval rad výrobce doporučeného nastavení v manuálu, ale nakonec jsem se stejně řídil vlastním uchem, protože zvuk závisí na kvalitě nástroje, zkušenostech hráče a individuálním stylu.Tento aparát byste si měli opravdu vyzkoušet se svým vlastním nástrojem a budete překvapeni jeho zvukovými možnostmi. Osobně jsem s ním byl velmi spokojen. Nenechte se však odradit vyšší cenou. Za své peníze dostanete kvalitní aparaturu a všem těm, kteří chcete mít zvuk jako Michael Manring, Jeff Andrews nebo Mark Egan, doporučuji hodně cvičit a hlavně šetřit.