Tapco LINK.firewire 4x6

Externí zvuková kart
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
5 130,00 Kč

V Music Store 5/07 vyšel test na zvukovou kartu Tapco.Link USB. Zatímco před rokem se dle slov autora testu Tomáše Šlápoty “Link.USB pouští do boje na trhu přeplněném malými přenosnými flash memory rekordéry a zároveň chce zasáhnout i majitele menších studií...”, dnes je situace trošku jiná.

Trh s malými mobilními zvukovými kartami se již poměrně stabilizoval, karty se zdají být rozdány a jde jen o to, jak s nimi kdo hraje. Ustálila se i pozice produktů Tapco (přímého sourozence Mackie) na něm.

Kdo sáhne po tak malé zvukové kartě? Pochopitelně to jsou především majitelé těch nejmenších domácích nahrávacích studií, kteří si vystačí s minimálním počtem vstupů a výstupů (především vstupů – jeden kytarový vstup a jeden mikrofonní bývá optimální řešení; zatímco počet výstupů větší než jeden stereo bývá obvykle pro tato studia předimenzovaný). Druhou skupinu tvoří mobilní uživatelé, kteří se kromě malé zvukové karty poznají tak, že mají notebook…

Do studia nebo do terénu

Tapco.FireWire bezpečně pokryje potřeby obou těchto skupin. Majitele domácích studií jistě potěší přidávaný softwarový sekvencer Tracktion Music Production Software, který je, jak jistě známo, řešen filozofií vše v jednom okně s přepínáním mezi záložkami s jednotlivými okny. Tracktion obsahuje to nejdůležitější pro záznam a mastering v jednoduché, ale plně funkční a pro malá studia postačující kvalitě. K dispozici je i velké množství plug-inů, jako jsou EQ, kompresor a další. Nechybí ani podpora VST. Tracktion ale bohužel běží pouze v operačním systému Windows. Na druhou stranu, uživatelů Mac OS bude mezi amatérskými muzikanty asi jen hrstka. Na to by mohli lamentovat spíše profesionální mobilní uživatelé, kteří již tuto platformu používají častěji. Hardware Tapco LINK.firewire jako takový pochopitelně Mac OS (od verze 10.3.9) podporuje. Ovladače jsou tedy k dispozici jak pro Windows ve verzi ASIO2 nebo WDM, (které jsou ovšem pro hudbu ze své podstaty nepoužitelné pro svou obrovskou latenci), tak pro Mac OS ve verzi Core Audio.

Komunikace s počítačem

Jak velmi jasně napovídá název zvukové karty, komunikuje tato s počítačem prostřednictvím FireWire rozhraní, které je pro daný počet vstupů a výstupů dostatečně rychlé. Přes FireWire rozhraní může být zvuková karta z počítače také přímo napájena, což uživatelé mohou ocenit zejména v terénu, aby v případě, že mají notebook, nebyli vůbec závislí na dodávce elektrické energie (alespoň pro omezený čas). Ne vždy ale musí nutně být napájení přes FireWire dostatečné. Některé FireWire porty potřebné napájení neposkytují (jedná se zejména o některé PCMCIA karty). Pak je možné a zároveň nutné použít externí napájení 12 V DC.

Systémové požadavky

Pro uživatele Windows je potřeba počítat minimálně s procesorem Pentium III s 256 MB RAMky, 30 MB volného místa na disku a pochopitelně FireWire rozhraní. Podporován je zatím pouze operační systémem Windows XP (SP2). O Vistách se ani na webových stránkách Tapco nic nedozvíme. Uživatelé Mac OS musejí počítat minimálně s počítačem Power Mac Mac G3 na 600 MHz, 256 MB RAM, 35 MB volného místa na disku, FireWire rozhraním a operační systémem 10.3.9 nebo vyšším.

Trocha čísel

Abych konečně dostál odpovědi na tušený dotaz, kolik tamtoho a onoho... Číslo 4x6 v názvu zvukové karty napovídá počet vstupů a výstupů, jak bývá zvykem. K dispozici jsou tedy 4 vstupy, z nichž dva jsou analogové v podobě kombinovaného konektoru XLR a symetricky zapojeného jack 6,3) a dva jsou digitální S/PDIF. Pro kondenzátorové mikrofony lze použít 48V phantomové napájení, které se spouští pro oba vstupy současně. Z předního panelu lze volit, zda bude vstup v případě zapojení konektoru jack použit jako linkový nebo nástrojový. Toto je pro každý vstup individuální a nutno říci, že takto malých zvukových karet s dvěma nástrojovými vstupy je spíše méně. Výstupů je šest, z nichž čtyři jsou analogové, opět v podobě symetrických jack 6,3 konektorů a dva digitální S/PDIF. Maximální vzorkovací frekvence je 96 kHz (lze pracovat i s nižšími vzorkovacími frekvencemi – 88,2kHz, 48kHz a 44,1kHz) a maximální bitová hloubka je 24 bitů. Pro domácí studio bohatě dostačující, pro mobilního profesionála se může jednat o spodní přípustnou hranici. Frekvenční rozsah ze vstupu na hlavní výstup je 22 Hz až 20 kHz, pro výstup do sluchátek je to od 30 Hz do 20 kHz. Mikrofonní předzesilovač pracuje v rozsahu 20 Hz až 20 kHz a phantomové napájení dává +44V DC (+/- 10%). Balení obsahuje 12V napájecí adaptér pro počítače, které nemají dostatečné napájení po FireWire.

Ze všech stran

Pohled na přední panel nijak zásadně nepřekvapí. K dispozici je přepínací tlačítko mezi Instr/Line, potenciometr pro Gain a LED indikace přebuzení pro oba dva vstupy. Mezi nimi je tlačítko pro phantomové napájení. Vpravo najdeme ovladač pro nastavení výstupní hlasitosti do monitoringu a nezávislý ovladač na řízení výstupní hlasitosti do sluchátek, jakož i konektor pro sluchátka. Veškeré ovladače jsou poměrně titěrné, čemuž se ovšem vzhledem k celkové velikosti zvukové karty nedivím. Přesto je možné ovladače používat poměrně bez problémů nebo drobných odřenin i s mohutnějšími prsty. Zadní panel také nenabízí žádné překvapení. Konektory vstupů a výstupů jsou rozmístěné přehledně tak, jak je asi všichni očekávají. Pohled shora, zdola a z boků ale zaujme svým designem, který jednoznačně působí robustním a pevným dojmem. Osobně preferuji spíše střízlivější design, který mě vybízí chovat se k zařízení opravdu ohleduplně. Zajímavým nápadem je skládací stojánek, který umožňuje postavit zvukovou kartu na bok, aniž by se uživatel bál, že při prvním tónem basové kytary karta spadne ze stolu. Na druhou stranu, se stabilitou karty vleže se to nedá srovnávat, a tak si neumím moc dobře představit situaci, kdy bych to osobně použil, komfortu při nastavování úrovně Gainu ani výstupních úrovní to rozhodně nepřidá. Jistě se ale najdou uživatelé, kterým se to prostě bude líbit.

Stabilita

I přes to, že data směřují ze zvukové karty do počítače přes FireWire, zůstala Tapco u menšího počtu vstupů a výstupů, což zajišťuje velkou stabilitu i při nižším nastavení velikosti bufferu. Se zvyšujícím se počtem fyzických vstupů stoupají nároky na počet přenesených dat za stejný čas. V případě dvou vstupů a maximální frekvenci 96 kHz a bitové hloubce 24 bitů je k dispozici ještě dostatečná rezerva a jistota bezproblémového přenesení všech dat.

Závěr

Tapco LINK.firewire 4x6 je zvuková karta se čtyřmi vstupy (z toho jsou dva analogové) a šesti výstupy (z nichž jsou analogové čtyři), se kterou bude jistě spokojen leckterý majitel malého domácího nahrávacího studia pro svou vysokou kvalitu převodníků a kvalitního zvuku s křišťálově čistými výškami. Rozladěn by snad mohl být jen z trošku nižšího komfortu ovládání vstupů na předním panelu. Mobilní uživatel jistě ocení robustnost karty. S rozměry 43 x 155 x 173 mm, hmotností pouhých 0.6 kg a vybavením, které karta nabízí, se jedná o vynikající mobilní řešení. K dispozici je navíc opravdu velice prakticky a přehledně napsaný manuál a Quick Start v angličtině. V českém jazyce jsem k testovacímu kousku manuál nedostal, pro zákazníky by však měl být k dispozici. Prodejci věřím a osobně se mi po českém manuálu ani nestýská…