TC electronic finalizer plus (Dánsko)

TC electronic finalizer plus
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
99 950,00 Kč

Profesionální procesor dánské firmy t.c. electronic umožňuje komplexní zpracování audiosignálu, vylepšení celkového zvuku, částečné napravení špatně smíchané nahrávky, rozšíření sterea a zdůraznění nebo potlačení frekvenčních pásem.

Finalizer PLUS je vylepšeným modelem svého předchůdce, patřící do skupiny procesorů, které mohou ovlivnit zvuk již smíchané nahrávky k lepšímu, za předpokladu, že je co upravovat. Jeho obvodové řešení umožňuje zpracovat komplexní signál (mastering) takovým způsobem, aby finální nahrávka takřka libovolného žánru zněla velmi profesionálně, i když byla pořízena třeba jen v malém domácím studiu. Finalizer může nejen vylepšit celkový zvuk, ale dají se s ním i částečně napravovat chyby ve špatně smíchané nahrávce. Ideální dynamické zpracování signálu, rozšiřování sterea, zdůraznění či potlačování vybraných frekvenčních pásem a přidávání určité formy řízeného zkreslení umožňují využívat Finalizer nejen pro celkovou mixáž, ale i pro jednotlivé stopy či skupiny nástrojů, a když se zrovna nevyužívají jeho vnitřní funkce, je ho možné zapojit i jako velmi kvalitní 24-bitový převodník AD / DA, či převodník různých digitálních formátů včetně konverze vzorkovací frekvence.

Charakteristika

Celý procesor je přehledně a logicky rozdělen do osmi bloků, z nichž každý umožňuje nastavení parametrů, které mají vztah k dané funkci. Pokud si navolíte základní zobrazení (MAIN PAGE), jednoduše si tyto bloky přepínáte (BLOCK) v pořadí, jak jsou zapojené v signálové cestě. V blocích jsou číselně a většinou i graficky zobrazené jednotlivé parametry, jejichž hodnota se mění kolečkem na pravé straně přístroje (ADJUST). Jednotlivé parametry se aktivují pohybem kurzoru vertikálně /MENU/, horizontálně /PARAMETER/ nebo po jednotlivých pásmech /BAND/. Tlačítko OK slouží kromě potvrzování různých operací také k zařazení či vyřazení celých bloků z činnosti. Vedle tlačítka OK je ještě jakási nápověda /HELP/.

Bloky

V bloku INPUT si volíte analogový či digitální vstup, nastavujete vstupní úroveň, vybíráte vzorkovací frekvenci a volíte digitální formát SPDIF, AES/EBU, Tos-link či A-DAT (možnost přiřazení kterýchkoli dvou stop). Mezi těmito digitálními formáty je umožněn libovolný převod. Najdete zde i odfiltrování hlubokých frekvencí a vyvážení ve stereu. V tomto bloku je rovněž možnost aktivovat zařazení externího procesoru do signálové cesty. U modelu PLUS je zabudován i převodník vzorkovací frekvence, takže i když použijete digitální vstup, nemusíte nutně pracovat se vzorkovací frekvencí zdroje signálu (přístroj má i oddělený vstup pro WORD CLOCK).

Za vstupním blokem následují dva inzertní bloky. Využívat můžete buď jejich vnitřní procesy (equalizér, de-esser apod.), nebo zařadit nějaký procesor externí, takže lze používat například i elektronkové equalizéry či kompresory s analogovými vstupy a výstupy. Součástí každého inzertního bloku je pětipásmový parametrický EQUALIZER. Skládá se ze dvou filtrů typu SHELVING s přepínatelnou strmostí 3, 6, 9 a 12 dB / oct, řízením zisku 12 dB a přeladěním od 20 Hz do 5 kHz ve spodním pásmu a od 500 Hz do 20 kHz v pásmu horním. Další tři filtry jsou typu BELL s nastavitelnou šířkou pásma 0.1 až 4 oktávy a řízením zisku 12 dB, přeladitelné v celém zvukovém spektru. Kromě toho má equalizer i nezávislé nastavení výstupní úrovně.

Kromě equalizéru mají inzertní bloky další tři samostatné procesory, z nichž si můžete vybrat vždy jeden, který zařadíte do signálové cesty. Zvolíte-li STEREO ADJUST, můžete nejen upravovat poměr signálu mezi levým a pravým kanálem, ale i rozšiřovat či zužovat stereofonní vjem. Dynamický equalizér lze využívat buď jako DE-ESSER (omezení přehnaných sykavek u vokálů) nebo pro další speciální aplikace. Tento algoritmus umožňuje nastavení prahu citlivosti, náběhu a doběhu, kompresní poměr, frekvenci a šest různých typů filtru (je tu i možnost kontroly omezení zisku). Třetí využitelný proces v tomto bloku se nazývá DIGITAL RADIANCE GENERATOR. Zde můžete přidat signálu určitý stupeň charakteristického analogového zkreslení a docílit tak podobně jako u elektronkových procesorů teplejší zabarvení digitálního zvuku. U asymetrických průběhů lze zvuk výrazně ovlivňovat i nastavením parametru PLUS/MINUS (perkusivní signály).

Normalizer

Opustíme-li INSERT, ocitneme se v dalším bloku, který už má přímou souvislost s dynamickým zpracováním signálu. Protože budete většinou pracovat s přednastavenými dynamickými programy, které vyžadují určitou referenční úroveň, aby fungovaly správně (prahy citlivosti), je nezbytným předpokladem nastavení optimálního zisku. V tomto bloku máte možnost sledovat grafický průběh signálové křivky (po jednosekundových úsecích) a podle něj velmi jednoduše určit správnou úroveň (je rovněž znázorněna přerušovanou čarou). Tato úroveň se dá nastavit i automaticky ve funkci WIZARD (viz dále). Aby nebylo nastavení úrovně příliš kritické, je v tomto bloku zařazen ještě limiter (přepínatelný na SOFT a HARD), jehož činnost je indikována led-diodou na předním panelu, a kromě toho je vedle grafického průběhu signálové křivky ještě okénko s údajem, o kolik vzorků jste signál „okradli“. Řečeno co nejsrozumitelněji, NORMALIZER sám o sobě (je-li správně nastavený) zvuk nijak neovlivňuje; úroveň, která přichází do tohoto bloku je závislá na nastavení vstupu, equalizéru a dalších efektů v inzertních blocích, případně na nastavení externího procesoru zařazeného do inzertu, zatímco úroveň, která z tohoto bloku odchází je v ideálním případě maximální možná, aniž by limiter NORMALIZERU plnil jinou než ochrannou funkci.

Expander, kompresor, limiter

Další část FINALIZERU tvoří tři samostatné bloky vycházející ze skvělého dynamického programu MD-2, který je softwarovou součástí procesoru M 5000 /EXPANDER, KOMPRESOR, LIMITER/. Právě tato, poměrně složitá část přístroje, umožňuje „nadupat“ nahrávku od jemného nastavení až po zahuštění zvuku takovým způsobem, že se indikátory takřka nehnou z 0 dB. Dynamika je řízena odděleně ve třech frekvenčních pásmech, a protože by podrobnější popis této části procesoru zabral několik stránek, tak jen ve stručnosti: Nastavení parametrů každého bloku je rozloženo celkem do třech displejů /PAGES/, z nichž první je určen pro běžného uživatele (prahy citlivosti, kompresní a expanzní poměry, úrovně, grafické znázornění funkce), druhý pro uživatele pokročilejšího (náběhové a doběhové časy, SIDE CHAIN DELAY, RMS/PEAK) a na třetím se nastavují dělící frekvence procesoru. Finalizer PLUS umožňuje rovněž kontrolu autom. zisku. Dlužno říci, že ačkoli je vhodná kombinace parametrů poměrně složitou záležitostí a vyžaduje značnou dávku zkušeností, můžete se naprosto spolehnout na firemní programy a s nastavováním parametrů v této sekci si nemusíte lámat hlavu.

Output

Posledním článkem v celém procesuje obdobou vstupního bloku. Má volbu SPDIF nebo AES/EBU, nastavení analogové výstupní úrovně, možnost provedení automatického fade- outu (pokud si do zdířky pro pedál připojíte MASTER FADER, můžete ho provádět i manuálně) a konečně i DITHERING pro digitální výstup. S procesorem lze pracovat mnoha způsoby, podle technické vyspělosti uživatele. Buď můžete použít některý z 25 firemně nastavených programů, který se dá libovolně obměňovat a po přejmenování ukládat do 128 volných uživatelských presetů RAM nebo na kartu typu 1 PC (64 kBytes) - uživatelské programy vytvořené na předchozím modelu jsou s Finalizerem PLUS kompatibilní. Při vyvolávání přednastavených programů /RECALL/ lze aktivovat buď všechny bloky najednou nebo jen určité sekce programu. Při výběru máte možnost sledovat i zjednodušenou grafickou podobu každého presetu, včetně průběhu EQ.

Kromě základních funkcí nabízí procesor i řadu užitečných doplňků v nabídce TOOLS. Můžete sledovat fázový korelátor, indikátor špiček, úrovňový diagram pro jednotlivé fáze procesu, přijímané stavové bity (PRE-EMFÁZE, typ signálového zdroje, audio bity, možnosti kopírování) či určovat možnosti dalších dig. kopií (žádné, 1 kopie, bez omezení).

Pro úplné laiky, technicky neerudované hudebníky a odpůrce čtení manuálů dobře poslouží nabídka WIZARD, kde budete dotázáni, co s procesorem chcete dělat a o víc už se jednoduše nemusíte starat (dokonce ani o správné nastavení vstupní úrovně).

Dalším velmi nápaditým doplňkem je možnost srovnání kvality signálu před úpravou a po úpravě /COMPARE/, ale po utlumení na srovnatelnou úroveň. Je to velmi nápadité řešení, protože můžete porovnávat kvalitu signálu při srovnatelné hlasitosti, aniž byste byli ovlivněni tím, že upravený zvuk je dvakrát silnější a tím i nesrovnatelně „krásnější“. V tomto menu je i možnost srovnání vámi upraveného presetu a původního firemního nastavení.

Pro úplnost ještě uveďme, že v menu UTILITY se skrývá tradiční nastavení úhlu, ze kterého budete sledovat displej, parametry související s MIDI vstupem a výstupem, funkce SECURITY, ochrana programů proti nechtěnému smazání, práce s paměťovou kartou a výpisem MIDI dat a nastavení funkce nožního pedálu.

Na displeji lze vyvolat i funkci RESET, která vám nejen vyčistí paměť RAM, ale umožní určit i různá výchozí nastavení systémových parametrů nebo naprogramovat procesor tak, aby se po zapnutí představoval vaším jménem a číslem telefonu. Pokud máte pocit, že s Finalizerem není něco v pořádku, můžete mu přikázat, aby si zkontroloval své obvody pomocí SELFTESTU.

Všechno o čem jsem zde psal můžete sledovat střídavě na displeji (podle zvolené funkce) nebo nepřetržitě na kontrolních ledkách (přebuzení, samlovací frekvence, MIDI, karta, probíhající operace, editace presetu) či indikátorech (vstupní úroveň, výstupní úroveň s vysokým rozlišením - 25 ledek, redukce zisku v jednotlivých pásmech, činnost expanderu a limiteru, SOFT CLIP).

Budeme-li používat finalizer a podobná digitální zařízení s rozvahou a v rozumné míře, mohou zvuku velmi prospět. V žádném případě nejsou všelékem na špatně smíchanou nahrávku, či na regeneraci nevhodně znějících registrů, jak by si někteří nadšenci mohli myslet.

  • model: finalizer plus
  • výrobce: t.c. electronic, Dánsko
  • použití: mastering, AD/DA převodník, konverze vzorkovací frekvence
  • převodníky: 24 bitů
  • vstup, výstup: analog, digital, MIDI
  • formáty: SPDIF, AES/EBU, Tos-link, A-DAT