TL Audio 5060 Ivory2

Žádný risk
Distributor: 
Cena: 
21 890,00 Kč

Někdy na jaře letošního roku jsem pocítil tu (většině z nás asi dobře známou) nutkavou potřebu pořídit si zase něco nového hezkého na hraní, s čím by si člověk pěkně vyhrál a nezlobil :). Již delší dobu jsem pokukoval po nějakém tom lampovém preampu který by mi signál před vstupem do mého chladného digitálního království, rozléhajícího se na hardiscích Macu G4 trošku zateplil, případně i částečně zpracoval. Připouštím že takových zařízení je na současném trhu hodně, ale v mém případě byla situace ještě malinko komplikovanější, hledal jsem totiž mašinku, od kvalitního výrobce, což by taky nebyl samo o sobě žádný problém, ale…!>

Já ji potřeboval za relativně málo peněz. No a tady narážíme na ne příliš veselé zjištění, že výběr se nám náhle pěkně zúžil. A aby toho ještě nebylo málo, potřeboval jsem, aby můj budoucí oblíbenec pracoval se dvěma kanály naráz, aby umožňoval zapnutí fantomového napájení, které ke své práci vyžadují kondenzátorové mikrofony, obsahoval kromě mikrofonního i linkové vstupy, a vůbec by nevadilo, kdyby byl na palubě i kompresor (prosím nezaměňovat, tohle se mi jednou stalo když jsem prodával přes inzerát svůj starý kompresor, a pán, který mi volal jako zájemce, mi pořád tvrdil že staví dům a já nechápal proč mi to povídá, no a on zase ani po 20 minutách hovoru nedokázal pochopit, co je to Gate, Treshold, a jak to že je ten krám tak malý, a že název té značky v životě neslyšel. Zkrátka v redakci inzertních novin můj inzerát zařadili do rubriky zcela jiné).

Přiznám se, delší dobu jsem okukoval výrobky ne neznámé anglické firmy TL Audio, jejíž produkty špičkové kvality i designu zdobí u nás i ve světě nejedno prestižní nahrávací studio, ale stejně tak můžeme jejich výrobky najít i ve studiích menších a tudíž méně majetných, jakož i domácích. To hlavně díky cenově přístupnějším výrobkům nesoucí označení FATMAN 1, FATMAN 2 a sérii procesorů s názvem IVORY. V současné době se řada IVORY vyrábí už v druhé generaci, která doznala některých vylepšení hlavně co se týče zvuku, a nese poněkud logické označení IVORY 2. A právě mašinky s označením IVORY 2 byly předmětem mého zájmu, protože jak jsem již uvedl výše, můj rozpočet není nafukovací (i když by mi to vůbec nevadilo :)), ale přesto jsem toužil po kvalitním lampovém zvuku.

Měl jsem poněkud štěstí, že v době kdy jsem studoval firemní materiály se zčistajasna na stránkách TLAudio objevila novinka v podobě lampového kompresoru s označením 5060, která dle mého názoru dokonale doplnila stávající nabídku produktů IVORY 2, jelikož nabízí jednak monofonní mikrofonní preamp (který mým požadavkům zcela dostačuje), jakož i možnost zpracování stereofonních linkových signálů. Radost z novinky, která se mi na první pohled opravdu zalíbila, pomalu, ale jistě, vystřídala docela chmurná představa kolik že ta nádhera bude asi stát. Nelenil jsem a začal okamžitě žhavit telefonní linky s cílem zjistit cenu Preset Valve Compressoru 5060. Jsouc na výsost sympatická, rozhodl jsem se (jelikož novinka v té době ještě nedorazila do naší republiky a tak nebylo možno ji vyzkoušet) si ji závazně objednat, čímž jsem sice trošku zariskoval, ale kdo neriskuje nic nemá, že?! No a jak jsem dopadl se dozvíte z následujícího testu, tady je.

Od hlavy k patě

Jak už ze samotného názvu vyplývá, jedná se o lampový kompresor, s možností manuálního nastavení parametrů, ale především s možností využívat patnáct přednastavených presetů pokrývající široké spektrum použití ve zvukařské praxi (v podstatě totožné řešení nabízely oblíbené modely FATMAN 1 a FATMAN 2), což je výhodné nejen pro méně zkušené uživatele, kteří nemají zatím dostatek zkušeností s nastavováním kompresoru, ale i pro všechny ostatní uživatele, jelikož jsou velmi slušně naprogramovány a fungují skvěle. Všechny produkty série IVORY 2 jsou dle mého názoru, velmi hezkého retro designu (zejména díky klasickému kulatému „budíku" VU metrů), a ne jinak je tomu i u modelu 5060, který má (tak jako i ostatní přístroje série IVORY 2) čelní panel v barvě slonové kosti a zbytek přístroje je černý. Kulaté přepínače a potenciometry jsou barevně odlišené podle jejich funkce, což někomu může připadat trochu laciné, ale to je samozřejmě věc osobního vkusu každého z nás, mě osobně se design bez výhrady zamlouvá. Celkově vypadá celokovové šasi hodně bytelně a dobře dílensky zpracováno, zkrátka budí důvěru na první pohled, a myslím že vám bude při troše slušného zacházení sloužit řadu let i desetiletí. Chod přepínačů i potenciometrů je příjemně tuhý, klade jemný odpor a tam kde to má své opodstatnění mají potenciometry středovou aretaci. Podotýkám, že tak jako i sourozenci za série IVORY 2, tak ji 5060 je určena k umístění do racku, kde zabírá výšku dvou jednotek.

Celkové ovládání přístroje se (jak můžeme na předním panelu vidět) dělí na čtyři části, nebo chcete li sekce. Sekce první se nachází úplně vlevo a je to sekce vstupní, kde se jako první ovládací prvek vlevo nahoře nachází otočný čtyřpolohový přepínač s příznačným názvem INPUT, kterým volíme z kterých vstupů poputuje signál do 5060. Jako první s označením MIC 48 V je možnost volby mikrofonního vstupu společně s fantomovým napájením, a zvolíme ji tehdy když budeme při nahrávání používat kondenzátorový mikrofon. Pokud by jsme chtěli použít mikrofon dynamický, zvolíme polohu druhou, která je označena nápisem MIC. Podotýkám že mikrofonní vstup je na 5060 pouze jeden, tedy mono, což už neplatí pro následující dvě polohy, které pracují ve stereu. (tedy dle volby, samozřejmě je možnost použít jen jeden vstup a přivést tak mono signál). První z nich, a současně třetí v pořadí, je poloha s označením LINE, která využívá symetrické linkové vstupy 5060, nacházející se, kromě jediné výjimky, na zadním panelu přístroje (kam se dodíváme později). Tou výjimkou je poloha poslední, nesoucí označení INST. Jak asi tušíte, jedná se o vysokoimpedanční nástrojové vstupy s TRS konektory právě pod tímto zdrojovým voličem. Opět platí výše popsané pravidlo o mono provozu (tedy např. k záznamu kytary), a z obou výstupů nám bude putovat totožný mono signál. Na tomhle místě chci jen podotknout, že můžete mít v jednotlivých vstupech zapojeny zdroje signálu třeba „nastálo" a zmíněným přepínačem si jen vybíráte ten, který chcete aktuálně používat, aniž by jste byli nuceni ostatní, které momentálně nepoužíváte odpojovat. Vypadá to jako banalita, ale věřte mi, docela vám to ušetří čas i nervy s věčným propojováním. Další v pořadí směrem doprava se nachází přepínač nesoucí označení MIC GAIN a souží k nastavení hrubého zisku pro mikrofonní vstup - má taktéž čtyři polohy a každá poloha je odstupňována po 20dB, tedy -20, 0, +20, +40 dB - zdá li se vám tohle nastavení zisku příliš hrubé nezoufejte, ve vstupní sekci se nachází také otočný potenciometr s názvem INPUT GAIN, který slouží k jemnému nastavení zisku na všech vstupech 5060, a pracuje v rozmezí –20 dB až +20 dB s aretací na středu 0 dB. Nad ním se ve vstupní sekci nacházejí dvě LED diody, první s označením DRIVE je žluté barvy a poblikává-li, je vše v pořádku - signalizuje kdy je náš signál příjemně zateplován lampou, zato rozsvícení druhé LEDky není moc žádoucí, její název je totiž PEAK a signalizuje nám možné přebuzení vstupní sekce 5060. Abychom měli vstupní sekci kompletní, musíme zmínit také její poslední ovládací prvek, kterým je přepínač sloužící pro odřezání frekvencí pod 90 Hz, které jak jistě všichni víte, budou nežádoucí při nahrávání např. zpěvu, kytary a pod.

Plně jsme vyčerpali sekci první a můžeme se s klidem podívat k sousedům do sekce druhé, která se rozléhá směrem doprava. Jí vévodí pouze jediný ovládací prvek a tím je poměrně větší otočný přepínač, který má celkem šestnáct poloh, které slouží k přepínání presetů kompresoru, tedy abych byl přesný 5060 obsahuje patnáct předprogramovaných nastavení, která jsou určena pro nejrůznější použití - najdeme zde několik presetů určených pro zpěv (názvy jako Rock Vox, Pop Vox, Scream Vox...mluví samy za sebe), tak pro basu, elektrickou i akustickou kytaru, klávesy, virbl, kopák, a také několik presetů určených ke zpracování kompletního mixu (Pop Mix, Rock Mix, Dance Mix...). Jednotlivé presety jsou v manuálu hezky popsány a najdete v něm též tabulku s vykreslením detailní nastavení ovládacích prvků v každém presetu. Pro mnohé z nás myslím docela užitečné i poučné, a dá se použít jako výchozí nastavení budete-li chtít daný preset jen třeba částečně editovat. Musím na tomto místě konstatovat, že je trochu škoda, že presety není možno jednoduše editovat přímo v daném programu, jediná funkce, která dostupná je, se jmenuje GAIN MAKE UP, dorovnávající rozdíly v hlasitostech mezi původním a komprimovaným signálem, zbylé ovládací prvky jsou neaktivní. Pokud by vám opravdu patnáct presetů nestačilo, což je celkem logické, byť pokrývají docela široké spektrum použití, má přepínač polohu šestnáctou, která nese označení MANUAL, při jejímž navolení se aktivují všechny ovládací prvky kompresoru.

Tím se dostáváme do další sekce, která zmíněné ovládací prvky obsahuje, je v pořadí už třetí a jmenuje se COMPRESSOR. Vybavena je celkem sedmičkou ovládacích prvků. Horní řadu ovladačů tvoří čtyři přepínače, první dva mají za úkol nastavení časových konstant, tedy u prvního tlačítka volíme mezi pomalým či rychlým náběhem (ATTACK), druhým tlačítkem volíme bude li pomalé, či rychlé uvolnění (RELEASE), můžete namítnout že ovládání časů je poněkud jednoduché, ale musím doplnit, že ovládání časových konstant je na 5060 částečně interaktivní, což znamená že se automaticky přizpůsobuje příchozímu signálu a proto si myslím že ovládání časů přepínačema SLOW/FAST plně postačuje. Jako další následuje přepínač s názvem KNEE, kde volíme mezi tvrdším (HARD), nebo jemnějším (SOFT) průběhem komprimace. Poslední přepínač v sekci kompresoru slouží k jeho samotné aktivaci či deaktivaci a jmenuje se COMP ON. Tři otočné potenciometry ve spodní řadě slouží k plynulému ovládání parametrů. TRESHOLD, tedy práh od kterého nám kompresor začíná pracovat, poměru komprese RATIO v rozsahu od 1:1.5 až po 1:30, a již dříve zmíněný potenciometr s názvem GAIN MAKE UP. Zbývá jen dodat že pracuje v rozmezí od 0 do +20 dB.

To je ze sekce kompresoru opravdu vše, zbývá sekce poslední, nesoucí název OUTPUT. Nalezneme v ní potenciometr, který nám umožňuje plynulé nastavení výstupní úrovně signálu, a jmenuje se OUTPUT GAIN, dále velký klasický kulatý ručičkový VU metr, který je samozřejmě podsvícen pro práci v šeru studia, s dvojicí přepínačů. První z nich má za úkol přepínat mezi indikací redukce zisku kompresoru a výstupní úrovně, druhý s označením +10 dB umožňuje přizpůsobení indikace při vyšších signálových úrovních. Jako poslední si záměrně nechávám samostatný přepínač s názvem FAT EQ, který stisknutím aktivuje pevně nastavený ekvalizér, který mírně zdůrazňuje spodní a vrchní pásma a potlačuje oblast nižších středů (+2 dB@90 Hz, -0,9 dB@720 Hz, +1.8 dB@10 kHz), a jeho aktivace je signalizována červenou LED diodou. Přiznám se, že za dobu co 5060 používám, cca 6 až 7 měsíců skoro každodenního provozu po minimálně osmi hodinách denně, mi tato červená LEDka ani jednou nesvítila, snad jen jednou když jsem poprvé 5060 zkoušel a možná potom ještě jednou, když ji zapnul můj dvouletý syn, který si zde občas rád (samozřejmě bez mého souhlasu) hraje. Opravdu mi uniká smysl téhle funkce na lampovém kompresoru, osobně bych opravdu raději uvítal ve zmíněné výstupní sekci limiter, který by eliminoval nechtěné špičky v signálu a tím nepříjemné digitální přebuzení v nahrávce. No nic se nedá dělat, snad tahle funkce najde využití u dalších uživatelů, kterých jak doufám je, a ještě bude určitě hodně, protože by nebylo fér tak skvělý kompresor, jakým 5060 beze sporu je, odsoudit jen kvůli téhle funkci. Právě jsme společně opustili výstupní sekci a na předním panelu nás čeká už jen jeden, a ne nepodstatný ovládací prvek (co bych za něj u svého NOVATIONu dal), je jím černý kulatý síťový vypínač.

Pokud společně IVORY2 5060 otočíme a podíváme se na něj zezadu, jako první nás na zadním panelu přivítá standardní Eurokonektor napájecího kabelu (žádné externí trafíčko, super!), dále dva páry analogových výstupů – jeden symetrický TRS, druhý nesymetrický TS, jakož i pár analogových vstupů, které jsou vybaveny stejnými konektory. Jediným konektorem typu XLR je monofonní vstup pro mikrofon. Mezi konektory nalezneme ještě malý červený přepínač úrovní signálu (-10, nebo +4 dBu). To je ze základní výbavy vše, a o základní výbavě píšu záměrně, protože na zadním panelu se nachází ještě prostor, který je zaslepen a je možno do něj nainstalovat 24bitový AD převodník s označením DO-2, který se prodává samostatně, tedy jako volitelné příslušenství. DO-2 pracuje s vzorkovací frekvencí 44.1 nebo 48 kHz a na svém těle má zabudovaný digitální výstup v provedení S/PDIF, vstup pro WORDCLOCK, to kvůli synchronizaci s ostatními digitálními zařízeními a přepínač vzorkovací frekvence (44.1 nebo 48 kHz). Instalací DO-2 se z 5060 rázem stává luxusní lampový AD převodník, a myslím si že tahle investice rozhodně za to stojí. Tedy pokud nahráváte do počítače a vaše AD převodníky nejsou z těch nejkvalitnějších. Super.

Závěrem

Práce s 5060 je velmi příjemná od samého počátku. Ovládání je intuitivní, velmi rychle si na něj zvyknete a pravděpodobně nebudete potřebovat ani přiložený manuál (stejně je zase anglický, ale mohlo to dopadnout i hůř - třeba taková rumunština…) a díky dobře nastaveným presetům kompresoru může s 5060 pracovat i muzikant nemající žádné zkušenosti s jeho nastavováním - stačí jen vybrat ten správný preset a může točit. Zvukově není IVORY 5060 z mého pohledu, potřeb a představy zvukové kvality co vytknout - plně si uvědomuji, že hodnocení zvuku je vždy hodně subjektivní záležitost a váš přímý poslech a zkušenost jen těžko něco nahradí. Přesto myslím, že TL Audio Ivory2 5060 za to rozhodně stojí - já osobně jsem na něj natočil, za dobu co jej vlastním, cca jedenáct desek a myslím že ostudu mi rozhodně neudělal, a i při používání větších kompresí zůstával zvuk přirozený, teplý a samozřejmě velmi příjemný - nikdy by jste nepoznali, že bylo použito tak velké množství komprese. Mikrofonní preamp pracuje dle mého názoru také velmi dobře a šum je též zanedbatelný. 5060 jsem používal na nahrávání zpěvů, elektrických i akustických kytar, baskytar, perkusí, také pro rozehřátí a nakopnutí klávesových zvuků, loopů i virtuálních nástrojů ...

Úplným závěrem musím konstatovat, že riskovat se mi v tomto případě vyplatilo (ale taky musím objektivně přiznat, že v případě značky TL Audio se vlastně ani o žádný velký risk nejednalo, vždyť jejich výrobky vždy patřily k těm nejlepším). Jeho koupí jsem totiž získal za rozumnou cenu velmi slušný lampový kompresor s presety, skvělým zvukem, příjemným ovládáním a v neposlední řadě i hezkým designem.