TL Audio Fat Man 2

Přitažlivý tlusťoch
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Kdo by to byl řekl, ale už jsou to „nachlup“ tři roky (MS 7/8 2000), kdy jsem měl možnost testovat lampový stereo kompresor FAT 1 od britské firmy TL Audio. Byl jsem z něj tehdy nadšen, mé nadšení trvá dodnes a pod to, co jsem o něm tehdy napsal, se klidně znovu podepíšu. Nyní mám před sebou jeho mladšího sourozence s označením FAT 2 a mé srdce zvukaře taje. Taková malá, šikovně udělaná věcička a jak to pěkně umí ... Pojďme ale hezky od začátku.

Koncepce

Zatímco FAT 1, jak už bylo řečeno, je lampový stereo kompresor, FAT 2 je koncipován jako jednokanálový lampový předzesilovač (doslova front end - předek) s kompresorem, určený pro přímé připojení zvukového zdroje ke vstupu do nahrávacího zařízení bez nutnosti použít mixážní pult, tím ho vlastně v signálovém řetězci obejít a zásadně tím zkrátit cestu signálu od zdroje do záznamu. Není to ovšem jen tato aplikace pro kterou se dá FAT 2 použít. Při běžném ozvučování poslouží jako kvalitní mikrofonní, nebo nástrojový předzesilovač a také jako kvalitní a účinný kompresor/limitér. A navíc, patříte-li mezi milovníky pořádně rozžhavených elektronek nemůže vás tlouštík č. 2 v žádném případě zklamat. K úspěchu Fat Manů od TLA přispívá myslím i nezaměnitelný design, který je zde převzat beze zbytku od předchozího FAT 1.

Pokud jde o konstrukci, je u Fat 2 použita osvědčená, tzv. hybridní konstrukce. Hybridní v tom smyslu, že je použita kombinace polovodičových elektronických obvodů a duální triody ECC83/12AX7A. Jedna část duální triody je použita v samotném předzesilovači jako druhý zesilovací stupeň . Druhá část triody je zapojena v obvodu kompresoru, konkrétně v jeho výstupní části, kde se nastavuje výstupní úroveň z obvodu kompresoru pomocí potenciometru GAIN MAKE-UP.

Dobrá, máme tedy Fat 2, lampový předzesilovač s kompresorem. Můžeme k němu v zásadě připojit tři různé typy vstupních zdrojů signálu. Na konektor XLR (na zadním panelu) se připojují mikrofony. Je možné samozřejmě připojit i kondenzátorový mikrofon, protože je k dispozici fantomové napájení + 48 V spínané na předním panelu. Druhý vstup (konektor 1/4"rovněž na zadním panelu) slouží pro připojení běžných symetrických i nesymetrických zdrojů signálu linkové úrovně. Třetím vstupem je vysokoimpedanční linkový vstup pro nástroje umístěný na předním panelu (rovněž v provedení konektor 1/4"). Z toho vyplývá možnost využít FAT 2 mimo jiné jako lampový Di-box pro přímé připojení kytary k mixážnímu pultu, nebo k nahrávacímu zařízení. Výstup z předzesilovače obstarává jeden linkový výstup na zadním panelu přístroje provedený jako symetrický na konektoru 1/4".

Veškeré ovládací prvky, které pro práci s předzesilovačem a kompresorem potřebujeme, jsou na předním panelu.

Bráno zleva, prvním potenciometrem v řadě je INPUT GAIN pro nastavení vstupní citlivosti předzesilovače. Hned vedle následuje potenciometr OUTPUT GAIN pro nastavení úrovně signálu odcházejícího z předzesilovače. Třetí potenciometr nese tajuplné označení GAIN MAKE-UP, ale vězte, že nejde o nic jiného, než o potenciometr pro nastavení výstupní úrovně z obvodu kompresoru. Při kompresi vždy dojde k poklesu úrovně signálu. Pokud chceme mezi sebou porovnat signál před kompresí a po kompresí, musí mít oba stejnou úroveň. Zde, v případě FAT 2 nám k tomu pomůže právě potenciometr GAIN MAKE-UP, kterým dorovnáme pokles úrovně při kompresi.

Čtvrtým a největším potenciometrem je přepínač mezi manuálním ovládáním kompresoru a patnácti kompresními presety PROGRAM. Tyto presety jsou, podle mého, nejsilnější zbraní tohoto přístroje, ale o tom až za chvíli. Pátý potenciometr THRESHOLD a šestý RATIO slouží, jak jinak, k nastavení prahu komprese a kompresního poměru, ale pouze v manuálním režimu. Při použití kompresních presetů jsou nefunkční. Tolik potenciometry. V horní části předního panelu se pak nachází (obrázek pana Fatmana samozřejmě) kulatý VU-metr, který zobrazuje buď výstupní úroveň, nebo redukci zisku při kompresi. Vedle toho jsou tu ještě dvě LED diody: Jedna signalizuje zapnutí kompresoru a druhá zase zapnutí napájení přístroje. Úplně dole je pak řada tlačítek pro volbu zdroje signálu, spínání fantomového napájení, zapnutí filtru HPF, aktivaci kompresoru, přepínání indikátoru, volba měkké nebo tvrdé komprese, přepínání časových konstant náběhu a doběhu kompresoru v manuálním režimu. Pomocí všech těchto jmenovaných knoflíků a tlačítek tedy můžete z této malé červené krabičky dostat právě ten zvuk, který nejvíce lahodí vašemu oušku.

Práce s FAT 2

Jsem rád , že i tentokrát jsem měl nějaký čas, abych si nového tlouštíka pěkně užil. Měl jsem tím pádem možnost vyzkoušet ho při záznamu i při míchání několika různých zdrojů signálu.

FAT 2 jako předzesilovač

U předzesilovače (ale platí to i o sekci kompresoru) je vše navrženo tak, aby to bezpečně fungovalo, jednoduše se obsluhovalo a současně znělo profesionálně. Při nahrávání jsem FAT 2 použil jako mikrofonní předzesilovač připojený přímo na stopu magnetofonu. Použil jsem ho při záznamu virblu, kytarových boxů a při snímání prostoru v nahrávací místnosti. Ve všech případech snímání blízkých zdrojů signálu by plně vyhovělo výchozí nastavení potenciometrů vstupní a výstupní úrovně, tedy nastavení na 0 dB. Chtěl jsem ovšem trochu „přikrmit" lampu takže jsem si podle potřeby přidal vstupní citlivost a naopak ubral výstupní úroveň, abych daný zvuk víc nabudil a přitom udržel stejnou úroveň do pásu. Obecně lze říci, že samostatné zdroje zvukového signálu snesou poměrně velké vybuzení a už i tak, bez zařazeného kompresoru, se s tím dá dobře pracovat. U snímání prostoru nahrávací místnosti je situace jiná. Zvuk z prostoru příliš přebuzenou lampu nesnese, protože výsledek připomíná spíše záznam ze zkušebny pořízený na přenosný kazeťák s vestavěným mikrofonkem. Pokud to tedy není vyloženě umělecký záměr, je asi lepší se tomuto nastavení vyhnout. V jednom případě, kdy jsem snímal kytarový stack jsem musel použít filtr HI PASS kvůli hučení na nízkých frekvencích, které doprovázelo hru na kytaru. Jinak opravdu vždy stačilo výchozí nastavení předzesilovače a „bylo to tam".

FAT 2 jako kompresor

Je-li práce se samotným předzesilovačem snadná, s kompresorem je to téměř to samé. V případě kompresoru ve FAT 2 je použit tzv. zpětnovazební typ, kde je činnost obvodu kompresoru řízena signálem na výstupu. Teď se musím opakovat, ale za nejsilnější zbraň zde použitého kompresoru považuji oněch zmíněných patnáct kompresních presetů. Pomocí otočného přepínače PROGRAM se jednoduše navolí některá z aplikací a to je celé. V čem tajemství presetů spočívá? Konstruktéři TLA shromáždili léty prověřené a fungující kombinace nastavení parametrů kompresoru (threshold, ratio, attack, release, hard knee, soft knee) pro zpěvy a různé nástroje. Otočným přepínačem PROGRAM je řízen digitální obvod ve kterém se po navolení konkrétního presetu „nastaví" uvedené parametry kompresoru pro dané použití. Je jasné, že tím odpadá někdy celkem zdlouhavé a nejisté nastavování, které je tím nejistější, čím déle nastavujeme a snažíme se sluchem postihnout jemné rozdíly při otáčení potenciometry. Myslím, že to každý ocení v situacích, kdy vám na krk dýchá pět muzikantů lačných nahrávání a vy nemáte možnost se pořádně soustředit na to, jestli by nebylo lepší kousek tamtoho přidat, nebo naopak tohoto ubrat. Ze své zkušenosti, kterou jsem učinil i před lety u FAT 1, mohu říci, že pokud nevyžadujete speciální nastavení za účelem dosažení určitého zvukového efektu, můžete se na jednotlivé presety spolehnout. Koneckonců je můžete vyzkoušet i na jiné aplikace, než jsou určeny a co je důležité, vždy tu zbývá možnost manuálního režimu. Pokud je klid a dostatek času, můžete si s nastavením parametrů kompresoru pohrát ručně. Stejně jako u FAT 1 je i u FAT 2 v manuálu tabulka, kde je nakresleno nastavení hodnot parametrů kompresoru v každém presetu. Dává to možnost takové nastavení „okopírovat" v manuálním režimu a použít ho jako východisko k další vlastní úpravě. V souvislosti s volbou kompresních presetů jsem zmínil digitální obvod. Chci k tomu poznamenat, že celý FAT 2 je ryze analogový a v digitálním obvodu jsou pouze naprogramována nastavení parametrů kompresoru pro ten který preset. Jde pouze o řídící obvod, který do signálové cesty nijak přímo nezasahuje.

Pro záznam používám analogový magnetofon a tak jsem FAT 2 zkoušel při záznamu do pásu. Zkusil jsem ho i při míchání. Vřele ho doporučuju vyzkoušet při záznamu do digitálního zařízení. Při nahrávání jsem zcela obešel mixpult a mikrofony jsem připojoval přes FAT 2 přímo na stopu magnetofonu. Nastavil jsem si úroveň do stopy magnetofonu. Potom jsem si pro daný zdroj signálu vybral kompresní preset a aktivoval jsem kompresor a pokaždé stačilo pouze dorovnat pokles úrovně potenciometrem GAIN MAKE-UP. Bylo to při regulérním nahrávání a tak jsem tentokrát ani moc s ručním nastavováním neexperimentoval a plně jsem se spolehl na tovární presety. A o to tu jde. Zařadíte FAT 2 do řetězce a dál se v klidu věnujete jiným věcem a můžete se spolehnout, že to klapne. Manuální režim jsem kromě pár pokusů použil v podstatě pouze při snímání prostoru nahrávací místnosti, kdy FAT 2 sloužil jenom jako pojistka proti případným signálovým špičkám, tedy jako limitér.

Možná to celé vypadá velmi prostě a jednoduše, ale takové to skutečně je. Pokud, znovu podotýkám, nehledáte nějaká speciální nastavení, při běžném provozu se opravdu nějakým laborováním zdržovat nemusíte, FAT 2 je vymyšlen, aby fungoval.

FAT 2 na závěr

Mám pocit, že už vlastně není skoro co dodat. Snad jen to, že bych chtěl mít FAT 2 na každé stopě magnetofonu. Ale vážně. FATMAN FAT 2 bych chtěl doporučit všem, kdo si chtějí, nebo potřebují „oteplit" zvuk přes vybuzenou elektronku a zároveň potřebují signál ošetřit kompresí. Myslím si, že téměř ideální je pro ty, kdo si hodlají pořídit svůj první kompresor, protože nainstalované kompresní presety velmi dobře ukazují o co jde při dynamické úpravě signálu. Speciálně nastavování časů náběhu a doběhu kompresoru a nebo redukce zisku vyžaduje určitou zkušenost a není nad názorný příklad, kterého se tu uživateli skrze kvalitně navržené předvolby dostává. Jedná se zkrátka o plně profesionální zařízení a je určitě možné nasadit ho při všech myslitelných aplikacích. Vůbec jsem se ještě nezmínil o zvukové kvalitě FAT 2, ale to proto, že mi to připadá zcela zbytečné. Použitá polovodičová technologie SMD spolu s osvědčenou duální triodou ECC83 dává velmi dobrý výsledek. Jak jsem popsal, použil jsem FAT 2 jako mikrofonní předzesilovač a kompresor pro přímý záznam do stop. Ani já, ani nikdo ze zúčastněných neměl ke zvuku z tohoto pohledu jedinou připomínku, spíš naopak. Prostě FAT 2 tam byl a dělal svoji práci. Podívám-li se na cenu, co chtít víc? Tak tedy: lampové kompresi zdar!