Ultrasone Pro 900

Uzavřená sluchátka
Kategorie: 
Výrobce: 
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
9 800,00 Kč
Ultrasone Pro 900

Masivně a efektně působící sluchátka jsou na krabici i na povrchu své vlastní konstrukce doprovázena výroky jako „S-Logic PLUS technology“ nebo „Natural Surround Sound“. Vzbuzují velká očekávání a zvědavost...

Při letmém pohledu do vnitřku rozměrné a bohatě polstrované sluchátkové mušle uvidíte pod jemnou průzvučnou tkaninou excentricky umístěný reproduktorek a několik otvorů v rovné ploše okolo něj. Že by ona technologie přirozeně prostorového zvuku? Vezmeme to však popořádku.

Velmi pevný a odolný most je polstrovaný v místě, kde se dotýká temene a tedy tam, kde je předpokládán největší přenos váhy (295 g). Zajímavé je, že pouze v této části je také most ohebný, po obou stranách je naopak pevný s klasickým vysunováním postranic pro volbu velikosti. Sluchátkové mušle jsou k mostu uchyceny dvojím kloubem a mezi nimi otočným mechanismem. Tím je umožněno „ploché“ složení sluchátek nebo umístění sluchátkových mušlí do oblouku mostu, obě možnosti umožňují snadný převoz. Většina plochy černé plastové hmoty povrchu sluchátek je matná a působí velmi elegantně. Odvrácená strana sluchátkových mušlí je zakryta kovově lesklou plochou, z toho vyplývá, že jde o uzavřený model sluchátek. Circumaurální kruh bohatého a měkkého polstrování je pokryt jemným sametem. Celý tento kruh včetně výše zmíněné průzvučné látky uvnitř kruhu lze pootočením velmi snadno uvolnit ze „zámkových“ vybrání a sejmout. Snímatelná část je uchycena na tenkém tvrdém plastovém okruží, které je opracováno do tvaru se shodnými vybráními, aby vyvýšené části zapadly zámkově do částí na straně ozvučnice. K opracování zmíněného plastového kroužku mám první, ale velmi výraznou výhradu. Firma pravděpodobně k opracování této části profesionálních sluchátek využívá nezletilé myši pracující za byt a stravu, neboť celkového tvaru okraje je docíleno jemným ohryzáním. O rovném řezu a zarovnané hraně si můžete nechat jen snít. Rád si vyslechnu přednášku výrobce o ideálním tvarování a maximálním vlivu zvolené technologie na kvalitní zvuk, a nebudu asi sám, kdo bude velmi nedůvěřivě kroutit hlavou. Sluchátka jsou jinak velmi precizně zpracována a nelze k nim mít po této stránce žádné další výhrady, právě proto tento detail, i když není při běžném užívání vidět, výrazně zamrzí. Pro úplnost připomínám, že tato nedokonalost nemá vliv na žádnou funkci (ani rostlináře, ani sluchátek) a ani na zvuk. 

Po pootočení a sejmutí jemně polstrovaného, akusticky tlumícího okruží můžeme ve sluchátkové mušli obdivovat kovovou, zcela rovnou desku, ve které je vytvořeno několik otvorů. Za skupinkou menších děr tří odlišných velikostí, velmi sofistikovaně poskládaných do „grafického obrazce“, je k vidění již zmíněný relativně drobný reproduktor (prům. 40 mm). Jeho membrána má klasický tvar s šikmo umístěnými vroubky (loukotěmi) umožňujícími pohyb vnitřní, vypuklé části membrány. Ta je v průhledu otvorů velmi zřetelná, neboť je pokovena vysoce lesklým (lehkým a tvrdým) kovem – titanem. Mezi kovovou deskou a membránou je několikamilimetrový odstup. Ve zbývající části rovné kovové plochy je vidět dalších pět větších otvorů, z nichž tři jsou zakryty zevnitř pevnější průzvučnou přepážkou a dvě zvnějšku neprůzvučnou nálepkou. Těmito otvory se k uchu šíří kmitočty, které mají vytvářet dojem 3D prostoru. Kovový plech je pevně několika šroubky (vruty?) uchycen ve sluchátkové mušli. Sluchátkové mušle jsou rozměrné, ale relativně ploché, na spodním okraji levé je do konektorové zásuvky vešroubován 3,5mm jack konektor ze žlutého kovu. Podobný je na druhé straně masivnějšího, ale stále příjemně flexibilního kabelu, ke kterému je dodávána redukce na 6,3 mm také ze žlutého kovu. Kabely jsou v setu dva, jeden rovný a jeden kroucený.

Zvuk

Vzhledem k velikosti a hmotnosti sluchátek sice poslech na přenosný přehrávač nepovažuji za potenciálně převažující, ale protože impedance 40 Ω je tomuto využití příznivě nakloněna, připojil jsem je ke klasickému přehrávači iPod. Velké množství basů mi bylo odměnou, výšky a středy v tomto tepajícím ruchu až zanikají. V další fázi testování jsem proto připojil špičkové zdroje hudebního signálu, kterými sluchátkové zesilovače s D/A převodníkem Sennheiser HDVD 800 a Benchmark DAC-1 bezpochyby jsou. Přestože jde o cenově zcela jinou ligu, měl by být, vzhledem k uváděným parametrům sluchátek, tento kvalitní signál plně využit. Zejména pro pocit deklarovaného „3D přirozeného poslechu“ je reprodukce přesných vysokých tónů podstatná až nezbytná. Princip zvolený výrobcem je sice postaven na jiném základě, totiž na rozptýleném šíření zvuku z více směrů, nikoli jen z reproduktoru umístěného přímo proti zvukovodu. Obdobně asi má působit i slíbený Natural Surround Sound. Je však třeba upozornit na fakt, že excentricky umístěný reproduktor sám o sobě prostorový zvuk nezpůsobí, neboť jak známo, informaci o směru nesou především vysoké kmitočty a ty se strategicky umístěnými „basreflexovými“ otvory budou šířit jen velmi obtížně. Prostorové vnímání hudební scény nahrávky je u klasických sluchátek docilováno přesným vyvážením poměru hlasitosti v levém a pravém kanálu u jednotlivých nástrojů či přesněji řečeno zdrojů zvuku v nahrávce. Čím přesněji je tón zahrán, s odpovídajícím množstvím detailů (v oblasti zejména vysokých kmitočtů), tím přesnější bude výsledný pocit vnímání umístění nástroje na hudební scéně. Také vyjádření v popisu na obalu, že tentokrát nebudeme mít pocit, že zvuk vzniká v hlavě, ale přirozeně s 3 D efektem, je poněkud zavádějící, neboť u kvalitní reprodukce kvalitních nahrávek je zvuk vnímán v širším prostoru, než vymezuje vzdálenost levého a pravého ucha. Předpoklad potvrdil i poslechový test, kromě přemíry basů jsem žádný ohlašovaný rozdíl ve zvuku nevnímal. Reprodukce je celkově posunuta k nižším frekvencím. Vyšších tónů je zřetelně méně a jsou měkčí, což vyhovuje požadavku na dlouhodobý poslech, neboť se uši tolik neunaví. Ve středních kmitočtech je poslech velmi příjemný, bohatý, poměrně precizní a zřetelný. Problém nastává z mého pohledu či poslechu v basech, kterých je na můj vkus až příliš mnoho a jsou méně konkrétní a vykreslené. Domnívám se, že zde je možné vysledovat vliv „basreflexových“ otvorů v konstrukci vnitřního vedení zvuku v ozvučnici sluchátek. Vzhledem k tomu, že v současné době zažíváme módu basově znějících sluchátek, může být tato informace pro mnohé lákadlem.

Pokud bylo basů v nahrávce více a hlasitěji nahraných, zaslechl jsem náznak rezonance.  Vzhledem k ceně a kvalitní konstrukci a provedení sluchátek považuji zvuk za přiměřeně kvalitní a problém vidím spíše v tom, co sluchátka slibují na obalu a co opravdu nabídnou. S uváděným frekvenčním rozsahem 6 až 42.000 Hz (bez uvedení tolerance) lze ještě (se zavřenýma očima a zaťatými zuby) souhlasit v oblasti basů, ale rozhodně nikoli ve vysokých kmitočtech. Sluchátka jsem neměřil, ale pokud by jim někdo dokázal naměřit deklarovaných 42 kHz, tak maximálně v toleranci -40 dB. Znovu opakuji, že sluchátka Ultrasone PRO 900 rozhodně nezatracuji, neboť hrají přiměřeně ke své ceně a solidní konstrukci, která jistě odčerpala značnou část vložených nákladů do jejich výroby. Jsou velmi pohodlná, s praktickým plochým tvarem a v domácím prostředí se dobře nosí i po delší dobu. Navíc v setu s nimi získáte také CD disk – sampler s velmi kvalitně nahranou testovací hudbou.

Ultrasone Pro 900
Ultrasone Pro 900
Ultrasone Pro 900