VOX AC15VR

Kytarové hybridní kombo
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
8 467,00 Kč

Cenově skvěle dostupná novinka od společnosti Vox dorazila i do našich krajů, aby potěšila srdce a především (d)uši kytaristů, kteří se s ní setkají. Modely kytarových komb AC15VR a AC30VR využívají opět populární hybridní koncepce Valve Reactor – a tedy vlastní způsob spolupráce lampových a tranzistorových obvodů.

S technolgií VR jsme se na našich stránkách setkali již několikrát (vždyť také slaví již deset let). Kromě řady Valvetronix využívali tuto kombinaci dnes již nevyráběné modely VR15 a VR30. Klíčovým rozdílem mezi přístupem firmy Vox a většinou běžných hybridních zesilovačů je fakt, že zatímco u těchto je lampa použita většinou v předzesilovači, zde je zařazena v koncovém stupni. Preamp AC15VR je čistě tranzistorový, zatímco výstup z předzesilovače je buzen dvojčinným koncovým stupněm slabšího výkonu – tvořený dvojitou triodou 12AX7/ECC83. Obě „části“ elektronky jsou zapojeny tak, aby fungovaly jako malý lampový zesilovač, který vytváří charakter zvuku komba. Kdyby ovšem byl signál odtud nasměrován přímo do reproduktoru, byl by příliš slabý a tichý. Signálový řetězec je tedy zakončen „silnějšími“ obvody výkonového tranzistorového stupně, který se postará o zesílení signálu. Je však konstruován tak, aby svým charakterem již neovlivňoval příchozí lampový signál, a aby výsledný zvuk zněl tak, jak jej známe z celolampových zesilovačů. Design AC15VR je jednoduše řečeno „voxácký“. Nezaměnitelný vzhled má na svědomí černá koženka, ovládací panel s „chickenheady“ umístěný shora, zlatá písmena VOX na čelní straně, zlatý pásek oddělující reproduktorovou část čela, kterou kryje textilie s typickým kosočtvercovým vzorem a nezbytný bílý lem celé čelní strany. Na zadní straně je pouze malý panel se zdířkou pro napájecí kabel, jedna jacková zdířka pro footswich a druhá pro připojení externího 15W reproboxu s impedancí 8ohmů. Konstrukčně jde o plné, nebo chcete-li zavřené kombo disponující dvěma kanály Normal a Overdrive; a také digitálním Reverbem. Osazeno je jedním 12“ reproduktorem VX12 Celestion s impedancí 8ohmů. „Celé“ kombo váží zhruba 16,5 kg, což je v pohodě.

OVLÁDACÍ PANEL JE VELICE JEDNODUCHÝ A JEHO VÝBAVA ČÍTÁ NÁSLEDUJÍCÍ PRVKY: SPÍNAČ POWER (ČERVENÁ LEDKA), CELKEM SEDM „CHICKENHEADŮ“, 2 TLAČÍTKA A KYTAROVÝ VSTUP. POTENCIOMETRY JSOU ROZDĚLENY DO ČTYŘ SEKCÍ – TŘIKRÁT PO DVOU PLUS JEDEN SOLITÉR. TEDY ZLEVA: SEKCE MASTER (VOLUME A REVERB PRO OBA KANÁLY); SEKCE EQ (TREBLE A BASS - KOREKCE PRO OBA KANÁLY); SEKCE OVERDRIVE (VOLUME A GAIN + TLAČÍTKO STYLE (PŘEPÍNAČ MEZI „DRAJVEM“ OD1 A OD2). ONÍM SOLITÉREM JE KNOB HLASITOSTI ČISTÉHO KANÁLU NORMAL VOLUME. Z VÝČTU NÁM VYPADLO JEŠTĚ TLAČÍTKO CHANNEL (PŘEPÍNANÍ MEZI ČISTÝM A ZKRESLENÝM ZVUKEM) A ČERVENÁ LED INDIKUJÍCÍ AKTIVITU ZKRESLENÉHO KANÁLU.

PŘI ZAPNUTÍ AC15VR SE OZVE DUTÉ LUPNUTÍ A TRVÁ ASI MINUTU, NEŽ SE LAMPIČKA NAŽHAVÍ A KOMBO ZAČNE HRÁT. PO ASI PŮLHODINĚ VŠELIKÉHO „ZKŮŠÁNÍ A KRŮCÁNÍ“ JSEM SE ZALÍBENÍM ZJISTIL, ŽE TADY „VŠECHNO SOUVISÍ SE VŠÍM“ (OSTATNĚ JAK UŽ JEDEN „KYTARISTA“ V HISTORII ŘEKL). TÍM CHCI ŘÍCT, ŽE SE ZDE VŠECHNY OVLÁDACÍ PRVKY (SNAD KROMĚ REVERBU) VZÁJEMNĚ OVLIVŇUJÍ A POSKYTUJÍ TAK ÚŽASNĚ PESTROBAREVNOU PALETU ZVUKOVÝCH MOŽNOSTÍ. TOTO PLATÍ ZEJMÉNA O VZÁJEMNÉM PROPOJENÍ SEKCÍ MASTER – NORMAL – OVERDRIVE A KOREKCE KONECKONCŮ VLASTNĚ TAKÉ NEVYJÍMAJE. NĚKOLIK DALŠÍCH HODIN JSEM SI DŮKLADNĚ PROVĚŘOVAL, JAK TO VŠECHNO FUNGUJE...

KANÁL NORMAL

KANÁL NORMAL JSEM JSEM ZKOUŠEL NEJPRVE S PEVNĚ NASTAVENÝM MASTER VOLUME (NA MAX.), ABYCH MĚNIL JEN ÚROVEŇ NORMAL VOLUME. POZDĚJI JSEM TO PROVÁDĚL OPAČNĚ. KOREKCE JSEM PRO ZAČÁTEK NECHAL „NAROVNO“ - TEDY NA DVANÁCTI HODINÁCH. U OBOU ZPŮSOBŮ NASTAVENÍ JSEM SE DOPRACOVAL K VELICE PODOBNÝM VÝSLEDKŮM, KTERÉ SE SAMOZŘEJMĚ POTKAJÍ V BODĚ „VŠECKO VPRAVO“. NICMÉNĚ SE MI ZDÁLO, ŽE PŘI NORMAL NA MAX. A POHYBU MASTEREM JE ZVUK ZHRUBA MEZI DESÁTOU A TŘETÍ O CHLOUPEK CHLUPATĚJŠÍ..

ROZSAH POTENCIOMETRU HLASITOSTI „ČISTÉHO“ KANÁLU (UVOZOVKY JSOU ZDE PRÁVEM) ZAČÍNÁ NA POMYSLNÝCH SEDMI HODINÁCH A KONČÍ ZHRUBA NA PĚTI. KYTARU SLYŠÍTE NĚKDE NA OSMI HODINÁCH, A TO VELMI TIŠE A ČISTĚ. NA DEVÁTÉ UŽ ZVUK ZNATELNĚ ZESÍLÍ A ZESKLOVATÍ, VÝŠKY JSOU JASNÉ A JISKŘIVÉ, BASY PŘÍJEMNÉ A MĚKKÉ, STŘEDY POSAZENÉ NĚKAM DO „FENDRA“ - TEDY UŽŠÍ A LEHCE OŘÍZLÉ. KYTARA HRAJE ČISTĚ, PLNĚ, APARÁT DOBŘE CTÍ JEJÍ CHARAKTER A KAŽDÁ POLOHA SNÍMAČŮ JE VELICE DOBŘE ODLIŠENA (SNAD I VÍC, NEŽ U MÉHO LAMPOVÉHO FENDERA). DOBRÁ DYNAMIKA, DOBRÁ „SKLÍNKA“! NA DESÁTÉ HODINĚ JSME OPĚT O POZNÁNÍ HLASITĚJŠÍ, ČISTÝ ZVUK SE PŘI SILNÉM ÚDERU LEHOUNCE PŘIKRESLUJE A ELEKTRIZUJE. JINAK TO NAPSAT NEUMÍM – JEŠTĚ TO JAKOBY NEKRESLÍ, ALE UŽ TO TAM JE! STACCATO A TÓNY TLUMENÉ DLANÍ JSOU ALE ČISTÉ A PEVNÉ, NAPROSTO KONKRÉTNÍ A SPRÁVNĚ ÚDERNÉ, BEZ DOZVUKU. JIŽ NA JEDENÁCTÉ SE ZVUK ZNATELNĚ „OTEVŘE“ NA STŘEDECH A NABUDE NA OBJEMU (PŘIBUDE KRÁSNÉ LAMPOVÉ KOMPRIMACE), VÝŠKY JSOU UŽ DOST OSTRÉ. KDYŽ SE DO TOHO OPŘETE, OBVODY ZAKRESLÍ A MÁTE TU MALCOLMA YOUNGA JAKO ZE ŽURNÁLU! OD DVANÁCTÉ HODINY ZVUK NABÍHÁ VELMI PLYNULE A ZESILUJE POZVOLNA, TOTÉŽ ALE PLATÍ O JEHO NABÍRÁNÍ OBJEMU V BASECH A STŘEDECH. PLNOST, PREGNANTNOST, TVRDOST NA LAMPOVÉM POLŠTÁŘI, NAPROSTÁ KONKRÉTNOST, TO JSOU HLAVNÍ ATRIBUTY ZVUKU, KTERÝ ZDE DOSTÁVÁME. POKUD SI JEŠTĚ POHRAJETE S KOREKCEMI, BUDETE, MYSLÍM, STEJNĚ UNEŠENÍ TOU NEUVĚŘITELNOU VARIABILITOU ZVUKŮ, KTERÝMI KOMBO DISPONUJE.

KANÁL OVERDRIVE NABÍZÍ JEŠTĚ VÍC!

V PŘÍPADĚ KANÁLU OVERDRIVE SE VZÁJEMNĚ OVLIVŇUJÍ HNED TŘI PRVKY: MASTER VOLUME, GAIN A VOLUME ZKRESLENÉHO KANÁLU. DAL JSEM DRIVE NAPLNO A ZKOUŠEL, JAK SE BUDE ZVUK CHOVAT, BUDU-LI HO VÍC OVLIVŇOVAT NA MASTER VOLUME NEBO NA VOLUME. POKUD JSEM MĚL MASTER NAPEVNO (NAPŘ. NA DVANÁCTÉ HODINĚ), MĚL POTENCIOMETR VOLUME NA ZVUK MNOHEM VĚTŠÍ VLIV, NEŽ PŘI OPAČNÉM POSTUPU. SAMOZŘEJMĚ TAK DOSÁHNETE TAKÉ VÝRAZNĚJŠÍHO ZKRESLENÍ A VĚTŠÍ HLASITOSTI, COŽ POSKYTUJE DOSTATEČNÝ ODSKOK PŘI HRANÍ SÓL. ZKRESLENÍ SE POHYBUJE OD LEHKÉHO NAKOPNUTÍ, AŽ PO MOHUTNÝ PEVNÝ DRIVE ZVUK S VELMI ZDATNÝMI STŘEDY, HUTNÝM SPODKEM A SRŠÍCÍMI VÝŠKAMI. STEJNĚ JAKO U NORMAL KANÁLU MUSÍM POCHVÁLIT OPRAVDU LAMPOVÝ CHARAKTER ZVUKU A JEHO ŠÍŘKU A BOHATOST NA HARMONICKÉ FREKVENCE!

POKUD PŘEPNETE NA „TURBO“, TEDY OD2, MŮŽETE S PŘEHLEDEM ZAČÍT SEKAT HLAVY, PROTOŽE DRUHÝ STUPEŇ ZKRESLENÍ VÁS POSOUVÁ DO SVĚTA PLNOKREVNÝCH HARD´N´HEAVY ZVUKŮ, A TO DOBŘE FREKVENČNĚ VYVÁŽENÝCH (SAMOZŘEJMĚ ZÁLEŽÍ NA NASTAVENÍ BASŮ A VÝŠEK A VŠEM, CO BYLO ŘEČENO VÝŠE) S VELMI DOBRÝM „SPODKEM“ (DÍKY UZAVŘENÉMU KORPUSU) A OPĚT POMĚRNĚ SOLIDNÍMI STŘEDY! CHCE TO SICE DOST ČASU PROKOUSAT SE VEŠKERÝMI MOŽNOSTMI A NUANCEMI NASTAVENÍ, ALE JE TO (ALESPOŇ PRO MĚ) SKVĚLÁ ZÁBAVA A VLASTNĚ TROCHU DOBRODRUŽSTVÍ OBJEVOVAT, CO TEN APARÁTEK PŘESNĚ UMÍ! REVERB JE PŘÍJEMNÝ, S POZVOLNÝM NÁBĚHEM A ŘEKL BYCH, ŽE OPROTI KLASICKÝM „PRUŽIŇÁKŮM“ DOCELA DECENTNÍ. SETKAL JSEM SE TAKÉ S JEDNÍM PROBLÉMEM, A SICE: PŘI PŘEPÍNÁNÍ KANÁLŮ NORMAL/OVERDRIVE SE OZVE VCELKU NEPŘÍJEMNÁ POMLKA – ÚPLNÉ POHASNUTÍ SIGNÁLU, KTERÉ TRVÁ ZHRUBA PŮL VTEŘINY, COŽ JE DOST A HLAVNĚ JE TO DOBŘE SLYŠET. NEVÍM, JAK S FOOTSWITCHEM (TEN NEBYL K DISPOZICI), ALE PŘEDPOKLÁDÁM, ŽE BY TO MĚLO BÝT V POŘÁDKU. TO JE SNAD JEDINÉ, CO BYCH TOMUTO KOMBU VYTKNUL.

KDYŽ SHRNU SVÉ ZKUŠENOSTI S KOMBEM AC15VR, MUSÍM NAPSAT NÁSLEDUJÍCÍ: AČKOLIV JSEM V ZÁKLADU PURISTA A LAMPOMILEC A NA VEŠKERÉ HYBRIDY POHLÍŽÍM TROCHU ÚKOSEM, TENTO VOXÍK MĚ VELMI PŘÍJEMNĚ PŘEKVAPIL. OPĚT VYZDVIHUJI BAREVNOST A LAMPU, KTERÁ JE SLYŠET I CÍTIT, DOBROU DYNAMIKU A OBROVSKÉ MNOŽSTVÍ ZVUKŮ, KTERÉ AC15VR NABÍZÍ. KDYŽ PŘIPOČTU VELMI NÍZKOU CENU A HMOTNOST, NENÍ O ČEM MLUVIT. NEBOJÍM SE ŘÍCT, ŽE NA TO, ŽE JDE O 15WATTOVÉ KOMO, TO HRAJE JAKO ČERT! ROZHODNĚ TEDY DOPORUČUJI VYZKOUŠET A NA VLASTNÍ UŠI SE PŘESVĚDČIT, ŽE U VOXE HRAJÍ I „HYBRIDY“.