Vox AD120VT

"Vox" jak zvon!
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
42 900,00 Kč

Každý z kytaristů během svého vývoje mění požadavky na své vybavení. Tyto změny vychází jednak z nabytých zkušeností s jednotlivými aparáty a efekty, z požadavků kladených stylem hrané hudby a v neposlední řadě i nástupem nových výrobků. Časem se však ujaly standardy, které jsou kdekoli na světě nepopiratelné. Jsou to Fender, nejlépe starý originál „Blackface", Marshall, nejlépe stará řada 800 a VOX AC30.

Tyto zesilovače mají společnou jednoduchou celolampovou konstrukci avšak dokonalé a robustní provedení. Nejlepší zvuk dosahují když jsou přebuzené. V tu chvíli se projeví výhody elektronek a transformátorů, které poskytují dlouhý zkomprimovaný zvuk s nízkou intermodulací, bohatý na příjemné harmonické kmitočty. Kytara hraje skoro sama a hráč se může rozlétnout do výšin (které mu dovolí jeho schopnosti). Nevýhodou u jmenovaných zesilovačů je fakt, že v uvedeném režimu prakticky nelze použít třeba hal nebo delay, protože zkreslený konec už to nezvládne, schází regulace celkové hlasitosti (hraje to jen naplno) a ceny jmenovaných unikátů v aukčních prodejích dosahují závratných výšek (jmenované modely ze 60. a 70. let se už nevyrábějí). Také ten, kdo si někdy vyzkoušel stereo, třeba jen přes chorus, těžko od něj ustoupí (je potřeba mít 2 aparáty). Tuto situaci samozřejmě lze řešit avšak při sledování způsobů jakými to zvládají zahraniční hvězdy vždy docházím k názoru, že je potřeba disponovat tučným kontem a minimálně mikrobusem na převoz „Prachovských skal".

Při úvahách nad koncepcí ideálního kytarového aparátu, který by řešil uvedené nedostatky jsem si stanovil následující kritéria:

  • dokonalý základní lampový zvuk s možností přebuzení (nutné použití elektronek a transformátoru)
  • možnost regulace celkové hlasitosti bez újmy na zvuku
  • integrace potřebných efektů
  • možnost vložení efektu před zesilovač ale také do efektové smyčky
  • uložení každého celkového nastavení do paměti
  • dokonale řešené nožní ovládání rychlým přístupem na presety ale zároveň okamžitý přístup na manuální mód pro zapínání efektů v daném presetu
  • stereo provoz s dostatečným výkonem
  • pokud možno malé rozměry
  • váha do 25 kg !
  • přijatelná cena

Na světovém trhu doposud nebyl výrobek, který by tato kritéria beze zbytku splňoval. Situaci šlo řešit skládáním různých komponentů. Vždy však bylo překročeno váhové a cenové kritérium.

Při brouzdání na internetu a sledování nových výrobků jsem si nedávno všiml, že fa. VOX představila kombo AD 120 VT, které papírově všechna má kritéria splňuje (ba i překračuje). Zajímalo mne proto jak se kombo v provozu bude lišit od papírové proklamace. Oslovil jsem proto místní zastoupení VOX – fa. Musicpark s žádostí o možnost vyzkoušení. V době mé žádosti byly první kusy teprve na cestě od výrobce. Laskavostí fa. Music Park mně však první příchozí kus byl doručen (přímo z celnice)! Nabízím tedy poznatky z praktické zkušenosti s novým VOXem.

Konstrukce

VOX AD 120VT Valvetronix se na první pohled neliší od známé AC 30. Téměř stejné vnější rozměry, stejný design potahového materiálu a přední průzvučné látky. Velice podobný je dokonce i vzhled ovládacího panelu. Ten podstatný rozdíl však najdeme ve vlastnostech a vnitřnostech. Kytarové kombo je konstruováno jako elektronkový zesilovač (s možností okamžité změny způsobu zapojení), s přidaným stereo solid state koncovým zesilovačem a s integrovanými 2 bloky efektů. Každé aktuální nastavení všech parametrů je možné zapsat do celkem 32 pamětí. Ovládání je řešeno pomocí nožního pedálu.

Srdcem komba, kde se vytváří opravdový zvuk je lampový nízkovýkonový zesilovač kde jsou obvyklé regulátory třípásmových korekcí, presence filtru, vstupní „gain" citlivosti a celkové hlasitosti. Jsou použity 2 elektronky ECC 83, z nichž první je použita v předzesilovacím bloku, druhá v koncovém stupni v zapojení Pushpull, zakončeném tak jako u klasických zesilovačů transformátorem. Nutný předpoklad pro vytvoření dokonalého kytarového zvuku je tedy splněn. Celý tento analogový blok je však schopen změnit způsob zapojení a hodnoty korekcí. Tato změna se uskutečňuje povelem z předřazeného 16ti polohového přepínače, kterým se nastavuje typ požadovaného zesilovače. K dispozici jsou následující volby: AC 15, AC 15TB, AC 30, AC 30TB, UK Blues, UK ’70S, UK ’80S, UK ‘90S, UK Modern, Recto, US Higain, Boutiqe OD, Boutiqe CL, Black 2x12, Tweed 1x12, Tweed 4x10. Zkratkovité názvy všem zasvěceným jistě prezentují důvěrně známé originály zesilovačů. Přesné názvy se neuvádějí z důvodu omezení použitelnosti Trade registred mark. Funkce, druh použití a zapojení je však dobře popsána v přiloženém návodu k použití.

Tomuto analogovému, digitálně řízenému bloku je předřazen první blok efektů. Ano jedná se o známé kytarové krabičky, které se používají před zesilovačem. Je opět volitelný – tentokráte 10polohovým přepínačem a k dispozici jsou následující efekty s možností regulace 2 parametrů.

Efekt Ovladač 1 Ovladač 2
Comp Sensitivity Level
Acoustic Treble Bass
VOX Wah Pedal N/A
Auto Wah Attack Sensitivity
U-Vibe Speed Mix
Octave Direct L. Octave L.
Treble Boost Drive Level
Tube OD Drive Level
Fat OD Drive Level
Fuzz Drive Level

Naopak za lampovým zesilovačem je vřazen druhý blok 3 efektů, které lze používat současně. Tyto efekty, se obvykle zapojují do efektové smyčky a dobarvují již hotový lampový zvuk. Jsou to: 1. modulační efekty, 2. Delay efekty, 3. Reverb efekty. Každý z těchto bloků má volitelný základ s možností ovládání 2 parametrů. V případě modulačního bloku jsou k dispozici:

Mod. Type Ovladač 1 Ovladač 2
Chorus Speed Depth
Flanger Speed Feedback
Phaser Speed Feedback
Tremolo Speed Depth
Rotary Speed Depth

Blok Delay nabízí následující základy s možností ovládání parametru Feedback a Depht: Delay, Tape echo, Multi head.

Blok Reverb pak má k dispozici 1 ovladač Depth a tyto základy efektu: Spring, Room, Plate.

Výčet efektů pak doplňuje Noise Reduction k omezení šumu při použití zesilovačů typu Hi Gain. Teprve za tímto efektovým blokem, kde je již dobarvený hotový zvuk, který byl vyroben v lampové analogové části, je Solid state stereo zesilovač (s možností skokové regulace výkonu 2 x 1 W, 2 x 15 W, 2 x 30 W, 2 x 60 W ), který má za úkol již jen čistě zesílit a přenést hotový produkt na 2 reproduktory Celestion 12" uložené v kombu. Čelní panel navíc obsahuje kalibrovatelnou ladičku, numerický displej pro zobrazení čísla použité paměťové banky a 4 LED diody pro zobrazení čísla v bance. Neschází ani robustní vypínač s indikací zapnutí velkou červenou LED diodou. Samotnou kytaru pak zapojujeme do konektorů Jack High nebo Low Gain.

Na zadním panelu zesilovače jsou umístěny: Stereo efektová smyčka = 2 x Send + 2 x Return, konektor pro připojení nožního ovladače, sluchátkový výstup, linkový Recording výstup s integrovaným Speaker Simulátorem, společné ovládání hlasitosti sluchátek a linkového výstupu, čtyřpolohový volič typu výstupního výkonu a 2 výstupy pro připojení externího reproboxu. Neschází samozřejmě ani síťová zásuvka typu EURO s pouzdrem pojistky.

Jak to funguje

Je to tam!!! V minulosti mně toho prošlo rukama opravdu hodně. Nenalézám adekvátním srovnání. Při prvním zapojení kytary je však potřeba si uvědomit odlišnost v přístupu oproti klasickému kombu. U klasického komba zapojíte kytaru a při další regulaci to hraje vždy plus mínus podobně. U VALVETRONIXu musíte provést nejprve volbu typu zesilovače který požadujete, a doporučuje se nastavit i výkon a hlasitost odpovídající originálnímu typu. Pak teprve lze provést nastavení Gainu, korekcí a hlasitosti. No a korekce právě fungují naprosto stejným způsobem jako na originálech! Například nastavíte li některý z předvolitelných zesilovačů Fender – třeba Tweed 4x10 a přidáte Gain do oblasti Crunch, také jako u originálu musíte stáhnout basy, přidat středy a výšky asi tak na půl. Výsledek je pak totožný s originálem ale nejen barvou zvuku ale i typem dynamické reakce zesilovače na kytaru a druhem zkreslení! Vyberete li např. UK ‘70S, (což je zajisté Marshall řady 800 vyráběný v 70. létech), pak je dobré tak jako to dělal J. Hendrix ztlumit výšky a basy na 0, středy naplno a zvuk doladit prezencem dle použité kytary. Výsledek je neuvěřitelný! Marshall jak vyšitý. Provedl jsem také přímé srovnání s jedním z velmi ceněných originálů. Postavil jsem Fender Pro Reverb Blackface z roku 1965, před něj Ibanez TS 10 Tubescreemer. Vzal jsem svého Strata z r. 1963 se snímači Texas special. Dohromady zvuk – originál Steve Ray Vaughan. Na vedle stojícím VALVETRONIXu jsem nastavil stejné hodnoty a to včetně předvolitelné krabičky Tube OD. Pak jsem přehazoval kabel od kytary jednou Fender pak VOX. Věřte nebo nevěřte – budu hrát na VALVETRONIX. Dosažitelný zvuk je totožný. Navíc jsem pro rozšíření stereo báze připojil na VOXe malý polootevřený box s EV 12L a pustil stereo hall nebo chorus. V tu chvíli jsem opravdu nepotřeboval nic jiného!! A to vše s možností provozu v libovolné úrovni hlasitosti. Regulátor celkové úrovně MASTER se totiž jako jediný nezapisuje do paměti.

Pro omezený rozsah tohoto článku uvedu již jen pár poznatků z praktického provozu. Při posuzování zvuku nastavte hlasitost na úroveň kterou dosahují porovnávané originály. Zkreslení pomocí Gainu je velmi snadno dosažitelné – pozor nepřehnat. U klasických zvuků je lepší menší zkreslení zesilovače kombinovat s předřazenou krabičkou z předvolitelného efektu – ostatně tak jako se to dělá na klasice.

Pozor na basy – velmi snadno dosažitelné, ale na originálech jich je poměrně málo. Vynikající je ovládání z nožního pedálu, kde můžete navolit libovolné číslo presetu a pak se jedním klepnutím na horní spínač dostanete do INDIVIDUAL MODu, kde v daném zvuku spínáte 4 efekty jako na klasických krabičkách. K dispozici je vždy pátý spínač pro volbu TAP TEMPO – tedy délky ozvy u DELAYe. Preset si vždy pamatuje tempo, které zadáte před zápise do paměti, nikoli následným zadáním TAP – výhodné. Pohyblivý pedál funguje jako ovladač hlasitosti (osobně bych uvítal poněkud exponenciálnější průběh) nebo Expression pedál, pro ovládání WAH nebo jiných parametrů efektů. Přidržením předvoleného čísla presetu na 0,5 sec. Se dostanete do režimu ladičky s indikací ladění přímo na pedálu. Přidržením presetu na 1,5 sec se vypne zvuk u komba a můžete tedy ladit potichu v tzv. SILENT TUNING MODu. K indikaci původně nastavené hodnoty jakéhokoli parametru v presetu slouží jedna LED dioda, která se rozsvítí v momentě když otáčíte libovolným regululátorem a dosáhnete původně nastavené hodnoty – praktické a pohotové. Celkový zvuk z komba je velice příjemný i při vysokých hlasitostech – díky koncepci 2 x 12". Při navolení Marshall zesilovače je patrný i pocit ze zvuku reprodukovaného klasickým boxem 4 x 12". Celková doba přípravy na koncert a zabalení aparatury je minimální!

A mohl bych pokračovat ještě dále… Zdá se že konstruktérům fa. VOX ve spojení s fa. KORG se podařilo dosud nedosažené. A těm, kdo by takovouto koncepci apriori odmítali doporučuji: Kdo nevěří – ať tam běží!