Vox Tone Garage

Nová řada kytarových pedálů
Kategorie: 
Výrobce: 
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu
Voxe Tone Garage

Žádné zbytečné ulehčování. Namísto toho, aby si výrobce Vox ve svých nových kytarových krabičkách pomohl moderními součástkami a podobnými kličkami, zapojil do práce staré klasické diskrétní součástky – včetně elektronek. A jeho novinková série Tone Grage, čítající dnes efekty Flat 4 Boost, Straight 6 Drive, V8 Distortion, Double Deca Delay a Trike Fuzz tento poctivý design zúročuje na maximum.

Jméno Vox je historicky skloňováno s posvátnou úctou. Hlavně díky klasickým lampovým zesilovačům typu AC, ale i dnes je značka úspěšná třeba i díky docela povedeným simulačním multiefektům ToneLab. I ty měly v preampu lampu. A nezmiňujeme to náhodou, protože právě tuto zkušenost s propojením elektronek a polovodičů v zařízeních určených na podlahu výrobce zúročil ve svých nových efektových krabičkách řady Tone Garage.

Žhavou novinkou firmy Vox je pětice klasických kytarových krabiček cílených na nejvyšší kvalitativní třídu, které hází rukavici všem uznávaným „butikovým“ producentům. Konkrétně jde o tři typy zkreslovačů se stupňující se úrovní drajvu, a to Flat 4 Boost, Straight 6 Drive a V8 Distortion a dva efektové pedály Double Deca Delay a Trike Fuzz, který je doplněný octaverem. Konkurence je velká, všichni konkurenti používají ty nejkvalitnější součástky, ale Vox kromě toho přesto přišel s něčím trochu jiným. Společným jmenovatelem tří zkreslovacích pedálů je použití předzesilovací elektronky 12AX7, která dodává jejich ryze analagovému zvuku ten správný šmrnc. Delay používá ryze diskrétní součástky, a k tomu dnes už klasické čipy BBD, fuzz používá speciální diody vytvářející klasický vintage zvuk a je doplněn o oktavér, který vše posouvá do trochu jiných sfér.

Originální analogový design

Pět pestrobarevných pastiček s barvami výrobcem zcela zjevně pečlivě a cíleně zvolenými tak, aby při patřičném uspořádání na podlaze či pedalboardu připomínaly krásně vybarveného papouška Ara, přistálo na mém zeleném koberci. Radost pohledět. Pedály nedisponují nekonečným počtem režimů, jako se dnes předhánějí mnozí výrobci, ale každý nabízí nějakou tu perličku navíc. Ze všeho nejvíc však výrobce podle svých slov sází na poctivý a zcela originální analogový design. Dokonce i u delaye a fuzzu/oktavéru zdůrazňuje, že si nepomáhá operačními zesilovači, ale staví výhradně na diskrétních součástkách – tedy zpět k poctivým tranzistorům, kondenzátorům, odporům a cívkám. Ty lze totiž, jak výrobce uvádí, pečlivě vybrat tak, aby pedály mohly nabídnout zvukově to nejlepší. Aby mohl výrobce účelně naplno využít elektronku v obyčejné krabičce, věnoval své úsilí navržení speciální technologie Hi-Volt, kterou používají konkrétně zmíněné tři zkreslovací krabičky. Smyslem celého snažení je dát milé elektronce k životu alespoň 200 V, ovšem při použití šesti obyčejných tužkových baterií nebo 9V adaptéru. I ostatní součástky pracují s vyšším napětím, než je obvyklé, a to 20 V. Odráží to poznatek, že při vyšším napájecím napětí obvody poskytují mnohem lepší dynamickou odezvu srovnatelnou dokonce s kompletně elektronkovým zesilovačem. 

Jedna malá technická: elektronky v hlavách dostávají až kolem 300V, takže je to trochu kompromis – ale i tak docela úctyhodný. Jedna věc je, že z 9 V těch 300 V zkrátka nedostanete, jak vysvětluje ve svých technických materiálech výrobce, druhá je ta, že i na baterky vydrží krabička bezmála 9 hodin provozu, což s nažhavenou lampou uvnitř považuji za slušné. Že je zvlášť napájení věnována dost velká pozornost dokládá ještě přepínač Standby/On na zadní stěně vedle napájecího konektoru. Podle výrobce totiž napájecí obvod dosti trpí, pokud je poněkud nešetrně zapínán/vypínán zasouváním a vysouváním jacku do vstupního nebo výstupního konektoru, jak je obvyklé. A to se nakonec může negativně projevit i na kvalitě napájení a životnosti lampy, a tedy v konečném důsledku i na zvuku jako takovém.

Že pak efekty k dovršení všeho nabízejí true bypass založený na relé, už se zdá jako drobnost (pro pořádek tedy: při vypnutí efekt zvuk kytary absolutně nijak neovlivní). Na true bypass se efekt přepne jak footswitchem, tak i vypnutím Standby.

Je možná až s podivem, že se to všechno povedlo výrobci dostat do docela kompaktního a docela originálně tvarovaného, ale ve skutečnosti dosti robustního hliníkového šasi (cca 9 x 13 x 6 cm), které tak trochu vystavuje na odiv použitou elektronku s razítkem „Vox“. Ta se dovnitř tak úplně nevešla a pěkně žhaví ve svém zčásti průhledném vypouklém „kokpitu“ mezi ovládácím panelem a nožním přepínačem. Aby dodržely designovou linii, delay a fuzz mají tento designový prvek také, ale namísto elektronky zde má LED diody osvětlující efektně vnitřek krabičky. Dalším společným znakem je to, že každý efekt má k dispozici čtveřici potenciometrů a pod nimi jeden mini přepínač pro rozšíření zvukových možností. A samozřejmě footswitch se signalizační LED. Už na první pohled krabičky hýří svými živými barvami, člověk by málem zapomněl, že jsou to relativně dražší a podle slibů výrobce značně kvalitní produkty. Ale je to tak, stačí zapojit jack z každé strany a ono to hraje. A vůbec ne špatně, proto čtěte dále.

Flat 4 Boost (4 516 Kč)

Od pedálů typu boost obvykle chceme jen tak trochu nakopnout. Vybudit vstup lampové hlavy pro lepší drajv, zvýšit hlasitost sóla a možná trochu nalomit, nakřápnout zvuk. Často k tomu stačí jen jeden potenciometr Gain, ovšem Flat 4 Boost nabízí ještě další tři Low (basy), High (výšky) a Vol (hlasitost) plus přepínač Mid Boost. Máte-li s boost pedály nějaké zkušenosti, asi si lze představit, že vzhledem k této „komplikovanosti“, nepůjde o úplně nejtransparentnější boost pedál, jaký si lze představit – který zvuk zesílí, ale jinak pokud možno nijak neovlivní. Přesto nastavením tónových ovladačů na 12 hodin poskytne prakticky rovnou frekvenční charakteristiku potřebnou pro klasický „čistý boost“ k nažhavení vstupu lampové hlavy, stačí nastavit gain na malou hodnotu a vytáhnout hlasitost. Rozdíl v tónu prakticky nepostřehnutelný (samozřejmě, zvuk některých lampových zesilovačů se trochu změní, „harmonicky frekvenčně rozsvítí“ už jen tím, že jim dáte jinak stejný, ale silnější signál). 

Ovladače tónu tvoří technicky vzato pasivní ekvalizér klasického typu Baxandall (pro co nejpřirozenější tón). Tady jsou možnosti zajímavější – můžete totiž mít krabičku tzv. treble booster (stažením basů) nebo mid booster (stažením obou). Navíc můžete zvednout prezenci kytary přepínačem Mid Boost, ideální pro sóla. Pomiňme na chvíli obvyklé sebestředné „kytaristické“ představy o tom, jaký zvuk „musí být“: Tyto možnosti se docela hodí, protože se pak kytara lépe prosadí v celkovém mixu bez toho, aby musela hlasitostně zabít celou kapelu a utýrat uši posluchače. 

Jinak je ale zajímavé, že Gain nabízí potenciálního zkreslení docela dost, Flat 4 Boost lze proto klidně použít zároveň jako overdrive. A to overdrive s velmi příjemným, lampou šmrncnutým bluesovým zkreslením. Pokud si naopak přidáte výšek nebo basů, můžete si dotvořit pěkný, přirozeně se lámající přechod od čistého zvuku, až po pěkný crunch.

Straight 6 Drive (4 516 Kč)

Klasický overdrive typu britské invaze, to je artikl, který bude lákat spoustu kytaristů z širokého žánrového rozpětí. Takzvaný britský zvuk je v kytarových kuloárech metou, určitým evergreenem, ke kterému vzhlíží spousta hráčů, a tím i spousta producentů krabiček. V tomto případě dostáváte variaci, která skutečně pozitivně vyniká skvělou dynamikou a reakcí na hru. Změny ataku pravačky, přechody z trsátka na hybrid či prsty, blíže ke krku či ke kobylce, stažení hlasitosti či tónu na kytaře, tento overdrive je skutečně „Straight“, přímo na komoru.  Velmi pěkná, bohatá a přirozená skladba harmonických, muzikální tón. Dává vše od jemného jiskrného zkreslení po pořádně živý a dravý zvuk. Přesto stále krásně čitelný i v akordech, ideální k čistému zvuku komba nebo zesilovače, skvělý i v kombinaci s trochu nakresleným preampem hlavy pro celkové vyšší, hutnější zkreslení. Základ ovládání tvoří Gain a Volume, mezi nimi pak najdete Bass, které mohou dodat větší tlustost, a Tone, kterým můžete zvýšit prezenci zvuku, nebo jej naopak spíše posunout do zastřenější vintage polohy. Zbytečný není ani přepínač Bright – dává jasnější, zvonivější zvuk třeba pro jiskrné (do country hozené) sólo, nebo řízný britský crunch. 12AX7, pevně usazená a ve svém kokpitu, tu není jen do počtu. Británie až na kost – vždyť přece o té ví Vox všechno. Vřele doporučuji.

V8 Distortion (4 516 Kč)

Černé šasi, rudě svítící elektronka. V případě V8 už míra nebezpečnosti povážlivě stoupá s tím, jak roste dostupné zkreslení. Aneb jasný útok na high-gainisty. Ovládání zajišťují opět Gain, Tone, Bass a Vol(ume), a tentokrát je doplňuje Mid Shift, tedy posun centrální frekvence středů. Už kolem střední polohy dává Gain zkreslení plné harmonických. Jde o docela hutný, současný a energický zvuk, hozený trochu do „véčka“. Ale ne že by mu středy úplně chyběly, je tam všechno, co tam má být. Ať hrajete řízné či těžkotonážní riffy, nebo se zvyšováním zkreslení přecházíte k modernímu sólovému zvuku, V8 má dostatečný potenciál se prosadit. 

Ve vyšších polohách Gainu už je zkreslení opravdu bohatě pro moderní hutný a agresivní zvuk, který se i frekvenčně trochu rozsvítí. S přidáním basů zvuk nabírá na objemu, zakulacuje se, limitováno je to jen momentem, záleží spíše na použitém snímači, zda – zvláště při vysokém zkreslení – nepřestane být „čitelný“. Potenciometr Tone pozvedává výšky i vyšší středy a přidává naopak na říznosti moderně metalových riffů. S Mid Shift v poloze Off jsou středy otevřenější, zvuk je širší a plnější, změnou Mid Shift trošku posununete a jakoby zvýrazníte hlavní frekvenci středů směrem k vyšším středům (presence). Osvědčilo se hlavně při sólech, kdy kytara více vyplave na povrch. Jinak s nižším gainem dá krabička i solidní ovedrive či crunch, ale v trochu modernější frekvenční poloze, řekl bych. I přesto, že vysoké zkreslení rozdíly zdánlivě skrývá, tady se použití předzesilovací lampy s příjemnou lampovou kompresí podepsalo pozitivně. Zvuk je opět živý, čitelnost a reakce na hru skvělá. Zkreslení má svůj specifický charakter a barvu, ale obecně vzato se Voxu podařilo navrhnout kvalitní moderní zkreslovač.

Trike Fuzz (3 989 Kč)

Fuzz už v principu vytváří zkreslení trochu jiného typu, a proto ani Vox v tomto případě elektronku nepoužívá. Zde je zvuk tradičně založený na vlastnostech starých germaniových tranzistorů, které se už dnes samozřejmě nevyrábějí. Výrobce, aby nemusel rezignovat na tyto kvality, použil speciální diody, které poskytují podobné vlastnosti. Základní charakteristiku tohoto efektu tak zachoval. Jako by to ale nestačilo. Inspirován zvuky klasických nahrávek, kdy je fuzz často používán s dalším efektem, rozhodl se výrobce tyto dva efekty spojit do jednoho. Fuzz je kombinován s „oktávovým děličem“ pracujícím v jednom z režimů přepínaných pomocí třípolohové „páčky“ Octave. Můžete přidat buďto tón o jednu oktávu nahoru, nebo zároveň o jednu a o dvě oktávy dolů, nebo vše dohromady, tedy tón o jednu oktávu nahoru, jednu dolů a dvě oktávy dolů. Zbytek ovládání je trochu netypický: Gain a Vol fungují normálně, k nim ovšem přibývá +1 Tone, který ovládá tón zvýšené oktávy, a -2 Vol, který nastavuje hlasitost o dvě oktávy nižšího tónu. Vše ostatní je nastaveno napevno, což zároveň znamená, že krabičku ani nelze použít jako samostatný běžný fuzz.

Ale komu to vadí? Tento efekt se stejně nejčastěji používá ne jako hlavní zkreslení, ale jako replika klasických kytarových zvuků 60. či 70. let, pro které je tato kombinace takřka synonymem. A tak to přesně funguje a skvěle. Že to může být značně psychedelické, to je jen nutná část skládačky. Když to pustíte celé dohromady a zahrajete akord, otočí se po vás opravdu každý. Ale spíše si zaťuká na čelo, takže lépe bude hrát linky samostatných tónů a při gainu kolem střední polohy dostanete při svých riffech, vyhrávkách a sólech skvělý nový rozměr, takovou příjemnou variaci na šílenství. O něco průhlednější je efekt při volbě jednodušších režimů. Vyšší oktáva dodá zajímavé vyšší harmonické pěkně tučnému zvuku fuzzu, s pouze nižší oktávou je zvuk i tak poněkud syntetický, ale to je u tohoto typu efektu vlastně přirozené. Vše můžete trošku doladit prostředními dvěma potenciometry. Celkově tady ale opravdu nejde o uhlazený, vymazlený a elegantní zvuk. A pokud chcete vysloveně zlobit, přidejte trochu více zkreslení. Co dodat? Jimi by měl určitě radost.

Double Deca Delay (4 516 Kč)

Svůj pohled na novou řadu krabiček Vox uzavřeme pohledem na zpožďovací efekt Double Deca Delay. I tady je to o klasice, ale v tomto případě nejde o elektronky nebo germaniové polovodiče, ale o speciální zpožďovací čipy typu BBD, neboli Bucket Brigade Device, obvody, které byly používány v klasických analogových delayích a dávaly jim jejich nezaměnitelný zvuk. Výrobce sází konkrétně na slavný čip V3205 se zpožděním 300 ms. Krabička nabízí tři režimy a dovoluje přepínat mezi krátkým (až 300 ms) a dlouhým (až 900 ms) zpožděním, anebo kombinací obou. Přesné zpoždění si pak v rámci režimu navoleného přepínačem nastavíte potenciometrem Time, zpětnou vazbu pomocí Feedbacku. Třešničkou na dortu je možnost modulování zefektovaného signálu – hloubku modulace nastavujete pomocí potenciometru Modulation (rychlost modulace nastavit nelze, ale je odladěná pro navolený režim delaye). Level pak určuje úroveň zefektovaného signálu vůči „suchému“. 

V základu jde především o kvalitní, krásně a muzikálně znějící analogový delay, jaký musí umět ocenit kterýkoliv kytarista. Hodí se všude, dává prostor sólové hře a parádně podtrhne akordickou hru. Kratší či delší režim zpoždění umožňuje nastavit si precizněji základní zpoždění a sílu zpětné vazby. Příjemným bonusem je modulace, která zefektovaný zvuk dokáže hezky rozvlnit a dát mu nádech chorusu. Skutečnou perličkou je ale režim Both, tedy použití obou režimů zpoždění zároveň, takříkajíc přes sebe. Vzniká tak zajímavý jaksi kaskádový a ambientní efekt, který se velmi dobře poslouchá, a i jednoduché motivy zní jaksi úplně jinak. Na trhu je spousta variací na delay, které dávají mnohé zajímavé variace a ambientní efekty pracující i se dvěma časy zpoždění, ale tady, při té celkové jednoduchosti analogu, to má jaksi své kouzlo. Tento efekt představuje výbornou volbu jak pro ty, kdo chtějí obyčejný analogový delay prvotřídní kvality, tak pro ty, kdo ocení drobné vychytávky navíc.

Stručně na závěr

Uff, další vskutku solidní porce muziky. A zase další zajímavá možnost jak utratit peníze. Ale budu-li to brát vážně, pedály Tone Garage jsou schopny nabídnout zvuk, který nadchne. A v této pestrobarevné řadě máte z čeho vybírat. Jedná se o klasický koncept, jak dostat z krabiček výtečný, krásný zvuk není věcí záhadného laborování, on tam prostě je, lampy hezky svítí a není třeba hledat nikde žádné záludnosti. A pokud jde o ty peníze – bráno podle cenových úrovní „butikových“ produktů, vedle kterých se tyto krabičky mohou směle postavit, přestože nejsou vyráběny v americké nebo australské garáži, ale v japonské fabrice, tak si myslím, že to není tak špatné. Jestli něco opravdu doporučuji, tak i přes mou dlouhodobou fascinaci high-gain zvuky je to pro dnešek opravdu výborný overdrive Straight 6 Drive a k němu Double Deca Delay. Ale i ostatní kusy této řady jsou výtečné.

Voxe Tone Garage
Společným jmenovatelem tří zkreslovacích pedálů je použití předzesilovací elektronky 12AX7, která dodává jejich ryze analagovému zvuku ten správný šmrnc. Aby mohl výrobce účelně naplno využít elektronku v obyčejné krabičce, věnoval své úsilí navržení speciální technologie Hi-Volt.
Voxe Tone Garage
Elektronka se dovnitř tak úplně nevešla a pěkně žhaví ve svém zčásti průhledném vypouklém „kokpitu“ mezi ovládácím panelem a nožním přepínačem...