Waldorf Blofeld

MINI Synth modul
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
9 990,00 Kč

Příznivci drsných zvuků Waldorf byly po chvilkovém pozastavení výroby těchto syntezátorů potěšeni znovuobnovením výroby. Na trh se tak vrátily například nástroje Q, rackový microQ a další. Waldorf sliboval, že se brzy objeví další nové nástroje, které navážou na jedinečný zvuk této firmy.

Ne, že by se příznivci Waldorfu dočkali nového nástroje v rekordně krátkém čase, ale dočkali se a slíbené jsou i novinky další.

Blofeld je nejmenším ze všech aktuálně vyráběných syntezátorů Waldorf. Velikost jeho šasi však na velikost jeho zvuku neměla pražádný vliv. Blofeld se, co se kvality zvuku týče, bez problémů vyrovná i většímu, dražšímu, ale staršímu microQ. Zejména pokud muzikant vystoupí ze stínu presetů a pustí se do tvorby zvuků vlastních.

Manuál a další informace

Jedním slovem se manuál dá bohužel označit za tragédii. Jsou v něm nepřesně uvedené informace, k některým funkcím se při následování instrukcí z manuálu prostě nedostaneme. Uživatelé jiných nástrojů Waldorf budou na nástroji například postrádat tlačítko Utility – opravdu tam není. Manuál ale s tímto tlačítkem počítá. Teprve systémem pokus - omyl jsem přišel na to, že namísto tohoto tlačítka funguje kombinace tlačítek! Samotný výrobce sliboval, že mezi efekty bude i Vocoder. Asi se moc nespletu, když budu hádat, že mnohé uživatele by právě tento efekt hodně zajímal. Uveden je dokonce i v popisu na krabici. V manuálu ale o něm není ani slovo, a co je horší, v nástroji mezi efekty opravdu není.

Problémy s firmwarem

První verze firmwaru se bohužel neobešly bez problémů a to občas i velmi zásadních. Na internetových diskusích jsem našel řadu různě se projevujících chyb, na vlastní kůži jsem si pak vyzkoušel nechtěné promazávání okolních presetů. Při postupném ukládání do některých banků na pozice 1; 2; 3, atd. se stalo, že po uložení zvuku do programu například 7 se najednou smazaly okolní již vytvořené programy 6; 5; 8, atd. S touto chybou je nástroj v podstatě nepoužitelný. Chybu definitivně vyřešil teprve až firmware 1.02. Přestože odstranění většiny chyb sliboval již firmware 1.01, nejen že neodstranil všechny chyby (některé ano!), začal generovat chyby nové – například špatné překreslování displaye. Ale dost o chybách! Verze 1.02 už je povedená, chyby jsou odstraněné, nástroj poslouchá a můžeme se konečně ponořit do hudby a tvorby zvuků.

Přeinstalování firmwaru je jednoduchou záležitostí, zejména pokud je Waldorf spojen s počítačem přes USB (jak uvádí výrobce; osobně jsem měl malinko lepší zkušenost s klasickým MIDI zapojením, ale vyzkoušel jsem obojí s pozitivním výsledkem). Pokud budeme nový firmware do nástroje načítat z externího sekvenceru (zejména hardwarového), výrobce doporučuje snížit tempo přehrávaného MIDI souboru, který obsahuje potřebná data, na co nejnižší hodnotu; pokud možno okolo 10 BPM. Osobně jsem ale neměl problémy ani při updatu právě pomocí MIDI kabelů, z počítače, v sekvenceru Cubase z Mac OS X a při rychlosti 20 BPM. Jak jsem již uvedl, varianta přes MIDI kabely mi připadá i výhodnější. Po dokončení reinstalace firmwaru následuje restart Blofelda a v závěru MIDI stopy je vyslání kontrolního tónu. Pokud jej slyšíte, zdá se být vše v pořádku. Tato část probíhala dobře právě pouze v případě MIDI zapojení. Pokud jsem měl Blofeld připojen přes USB, odpojil se tento MIDI port během restartu Blofelda a závěrečný vítězný tón jsem tedy neslyšel.

Architektura zvuku

Zvuk je tvořen třemi oscilátory na každý hlas. Každý oscilátor může generovat různé tvary vlny (a to buď žádný, pulzní, pilu, trojúhelník, sinusoidu). Všechny jsou virtuálně analogově modelovány. Dále je u prvního a druhého oscilátoru možné vybírat z vlnové tabulky ze 68 tvarů vln (Wavetable). U každého oscilátoru lze nastavit hrubé ladění po půltónech a jemné rozladění, kde je každý půltón rozdělen na 128 dílků. Trochu nelogicky tyto dílky nemají tedy bohužel nic společného s centy, kde by bylo nutné rozdělit půltón na 100 dílků). Každému oscilátoru lze nastavit jeho individuální hlasitost. Nízkofrekvenční oscilátory jsou 3. Lze je synchronizovat s MIDI hodinami, využít funkci opětovného spouštění při každém dalším stisknutí klávesy, aj. Další sekcí jsou pochopitelně filtry. Ty jsou k dispozici dva. Filtrům lze nastavit Cutoff frekvence, Resonance frekvence, typ filtru a přiřazení množství filtru. K dispozici jsou 4 nezávislé obálky. Klasická obálka se 4 segmenty (ADSR) může být zasmyčkována, ale je možné tvořit i složitější obálky, jako třeba ADS1DS2R. Řídit je možné filtr, zesilovač a obálky 3 a 4, dále dva nezávislé efekty s tím, že jeden je použit na každý jednotlivý part a druhý je použitý jako globální na všechny party, dále Chorus, Flanger, Phaser, Overdrive, Triple FX (S&H, Ring Modulation, Chorus), Delay (pouze v globálním efektu), Clocked Delay (pouze v globálním efektu), Reverb (pouze v globálním efektu). Poslední sekcí je plně programovatelný arpeggiátor s 16 kroky na každý zvuk.

Multi režim

V tomto režimu lze vytvářet kombinace (vrstvit) až 16 zvuků. Pokud vstoupíme do Multi režimu, bude každý ze zvuků vysílán na svém vlastním MIDI kanálu. Part 1 je automaticky přiřazen MIDI kanálu 1, Part 2 je přiřazen MIDI kanálu 2, atd. Jednotlivým partům nelze měnit jejich čísla MIDI kanálů, jak jsme na to zvyklí u některých jiných nástrojů. Pokud budeme zvuk z Multi režimu zaznamenávat do sekvenceru, je nutné zaznamenávat všechny použité MIDI kanály (tedy až 16 kanálů).

Hodnocení

Rozhodně je nutné hned po rozbalení nástroje překontrolovat verzi firmwaru. Pokud je nižší než 1.02, okamžitě jej updatovat. S nižšími verzemi je provoz nástroje docela adrenalinovým sportem. Pak už jen záleží na zkušenosti uživatele. Pokud bude vše hledat v manuálu a příručkách, bude asi dost nemile překvapen, neboť se na základě manuálu čas od času nedostane tam, kam by potřeboval. Zkušenější uživatel si projde nástroj sám a jeho možnosti snadno a rychle zjistí. Ovládání je velice intuitivní. Hlavním pozitivním bodem nástroje je jeho osobitě nekompromisní, drsný a silný zvuk. Design je také poměrně poutavý. Osobně ale raději preferuji rackové verze, které se dají snadno uklidit do jedné skříně a dávám jim přednost před jedinečným designem, který se mi povaluje po studiu nebo ho různě pokládám na stojany a skříně na pódiu.

Závěr

Pokud pomineme a Waldorfu promineme první nepovedené verze firmwaru, nepřesnosti v manuálu a nesplněné vlastnosti nástroje a budeme se zabývat pouze nástrojem takovým, jaký je, dojdeme k tomu, že se nakonec vlastně jedná o nástroj povedený se silným osobitým zvukem, který se kvalitou zvuku snadno vyrovná i dražším modelům.