Warwick WCA 112 ND

12" pasivní neodymiový reprobox pro baskytaru
Autor: 
Cena: 
11 872,00 Kč

Německá firma Warwick má v současné době ve své nabídce dvě řady reproboxů určených pro hráče na baskytaru. Vedle starších modelů boxů se souhrnným názvem Warwick Pro „usadil" v roce 2005 team kolem Hanse - Petera Wilfera též řadu Neodyme Series (ND), kterou dnes tvoří čtyři „konfigurace" vyplňující spektrum potřeb profesionálních i amatérských basistů. Pravděpodobně není třeba dodávat, že jsou všechny opatřeny žádanými neodymovými reproduktory, které oproti tradičním feritovým výrazně redukují váhu boxů.

S touto „vymožeností" mohou basisté u Warwicku pořídit jak základní model (společně s autorem webových stránek výrobce by se dalo říci „střední typ") basového reproboxu s osazením jedním 12" či 15" reproduktorem, tak výkonější konfiguraci čtyř „dvanáctek" nebo dokonce „extrémnější" arsenál v podobě 1600wattového boxu s osmi 10" reprodukotry.

Konstrukce

Předmětem tohoto „mikrotestíku" je v podstatě nejjednodušší pasivní model s označením WCA 112 ND. Pokud jste někdy měli tu čest „pracovat" s „warwickovskými" komby nebo boxy, potom je skoro zbytečné rozplývat se nad precizním konstrukčním provedením výrobku (což jistě neznamená absenci třeba jen drobných výhrad - viz níže). Firemním standardem je kobercové pokrytí (v případě této řady v modročerném provedení) dřevěné ozvučnice. Mně osobně vyhovuje a je mi sympatyčtější více než různé koženkové či tolexové „krytiny". Z „konstrukčních detailů" je u WCA 112 nutné uvést následující fakta. Za prvé: na všech osmi rozích boxu s rozměry 0,64 x 0,42 x 0,37 m (šířka x výška x hloubka) jsou připevněny kovové chrániče. Za druhé: ze spodu najdeme čtveřici odšroubovatelných gumových nožek. Za třetí (pravda, zde už se vůbec nejdná o maličkost): do profilu obou bočních stěn jsou zapuštěna „pevná" (ne pružinová) madla. Působí sice jako „dvojmužka", avšak výrobcem udávaných 17 kg je velmi snadno „uchopitelných" i pro muže jednoho (v pohodě dokonce můžete při stavění či sklízení aparátu zaměstnat i své drahé polovičky, pozn. autora: „odzkoušeno").

U popisovaného „kvádru" nám zbývá prohlédnout ještě tři stěny. Co se týká té vrchní, zde není nic k vidění – tedy snad kromě vytlačených nožiček zesilovače (Vada? Neřekl bych.). Přední stěna ozvučnice s 12" neodymovým reproduktorem Celestion a se „stříbrnou" vysokofrekvenční hornou (v levém horním rohu) je chráněna kovovou mřížkou v matném šedostříbrném provedení. Její stříbrnou plochu „narušuje" tmavě šedé „W" a v „obráceném barevném gardu" provedené logo firmy kombinované s názvem reproduktorové řady (šedý podklad/stříbrný nápis). Ve webové specifikaci výrobku se dočtete, že se nejedná o uzavřenou ozvučnici, nýbrž o „Bass Reflex Housing"- tedy o „otevřený" typ s otvorem spojujícím vnitřek skříně s vnějším prostorem. Při podrobnějším pohledu skrze mřížku (popřípadě po jejím jednoduchém odšroubování") zjistíte, že se nejedná o typickou „bassreflexovou trubici" (tak jak ji známe třeba například právě od „warwickovských" boxů Pro Series), ale o výřez obdelníkového tvaru s „jemně" elipsovitým zakončením užších stran (situován je napravo od reproduktoru, jeho výška je nepatrně menší než výška stěny boxu, na šířku „má" cca 4 cm). Průhledem do vnitřku boxu jsou potom viditelné úzká výztuha vedená od přední stěně k zadní a „polstrování" tlumícím materiálem po celém objemu bedny. Po vyjmutí reproduktoru si lze také podrobněji prohlédnout jinak skrytý materiál ozvučnice, kterým je pětivrstvá dřevěná překližka. Osobně na mne - a také s ohledem na cenu - působí poněkud “řídce” a asi bych u basového boxu uvítal i více vrstev.

Na zadní stěnu situoval Warwick uživatelský panel se čtveřicí konektorů (2 + 2 = 1/4" jack + speakon) a otočný ovladač regulující intenzitu vysokofrekvenční horny. Ten nepatrně přečuhuje nad profil stěny, což bojácným majitelům může nahánět strach o jeho bezpečnost.

Box WCA 112 ND nabízí basistům výkon dobrých 300 wattů při impedanci 8 Ohmů a citlivosti 100 dB. Rezonanční kmitočet uvádí výrobce v hodnotě 50 Hz, což je 5 Hz nad dolní hranicí plného frekvenčního rozsahu boxu. Horní hranice je výrobcem „stanovena" na 3000 Hz. Co se týká rezonančního kmitočtu horny, měla by být 2,5 kHz. Její frekvenční „působnost" se ve specifikaci boxu vymezuje frekvencemi 1,2 kHz a 20 kHz.

Projev

Box WCA 112 ND jsem trápil v kombinaci s 300wattovým zesilovačem Laney DB300H, a to jak v úloze „jediného" boxu, tak v roli boxu extenzního, kdy více než sekundoval „čtyřdesítkové" konfiguraci reprobedny od britského výrobce mnou použitého ampu.

Při samostatném používání boxu jsem měl v podstatě celý čas HF hornu nastavenou téměř na maximu a dopřával si zvýrazněných vysokých frekvencí. Rozdíl mezi oběma extrémními polohami regulátoru horny je dobře slyšitelný. Bez problému vnímáte obohacení o vysoké kmitočty třeba i během „otáčení" při hře (pokud vám někdo asistuje). Krásně je to potom slyšet při „puštěných strunách", tehdy slyšíte jak „ticho" pěkně nabírá na šumu, který se při hře mění v příjemnou ostrost a průraznost. A ačkoliv jsem neměl potřebu příliš s „hornou hýbat", myslím, že se jedná o funkci šikovnou. Ne u všech projevů basy je „ostřejší zvuk" žádaný, v opačném případě pomůže „horším" nástrojům pozvednout se z „bláta zahuhlanosti". A ačkoliv nehýřím důvěrou k propagačním materiálům a tiskovým prohlášením firem, která jsou mnohdy plná klišovitých charakteristik zvukového projevu produktů, testovaný box mne nutí k použití podobného slovníku. Tedy: na „dvanáctku" lezl z boxu velmi dobrý zvuk, basa měla příjemně pevný tón, nikoliv bez potřebné dynamiky a průraznosti. I při stažené horně zprostředkovával box středové a výškové frekvence celkem obstojně. Samozřejmě záleží na vkusu hráče a zvukové potřebě (hudební styl apod.). Mně osobně se příjemněji hrálo s neutlumenou hornou, která pěkně živila slapovou hru nebo „zkonkretizovala" jemnější prstové linky. Box v pohodě obstál i při výrazném přidání na hlasitosti zesilovače a musel jsem se hodně snažit, abych zaslechl první známky zkreslení signálu. O rychlé odezvě reproduktoru ani nemluvím, zde „bohužel" „wécéáčko" zvítězilo i nad mým „lanýžem". Ach jo. V kombinaci s ním dokázalo potom zvuk basy příjemně otevřít, zpevnit a jednoduše „nakopnout".

Několik slov na konec

Box WCA 112 ND bych doporučil jak pro potřeby cvičení a zkoušení, tak pro pódiové využití, kde v pohodě obstojí sám (při menších produkcích) nebo v kombinaci s dalšími reproboxy. Mnohokrát opakovanou předností boxů s neodymovými reproduktory je jejich snadná přenosnost, takže pokud často měníte místo působení svého basového aparátu (zkušebna – domov – hraní), neváhejte. WCA 112 ND obstojí stejně dobře ve zvukovém testu, jako v „praktickém" (a mnohdy doslova nelehkém) životě muzikantů.