Warwick X-Treme 10.1 + WCA 811 ND

Basový stack
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

V posledních dvou letech Warwick netradičně obměnil nabídku basových zesilovačů profesionální třídy: namísto hybridního Quadu dostáváme celotranzistorový „X-Treme" a celolampovou hlavu „Tube Path"…

Oba zesilovače se objevují ve dvou výkonových modifikacích: 500 W/4 Ohm nebo 1000 W do 4 Ohmů. Zejména pro ně byla vyvinuta nová řada vysoce výkonných reproboxů označených WCA_XXX_ND s lehkými neodymovými magnety. Nejsilnější modely - basový zesilovač X-Treme 10.1 a box WCA 811 ND v konfiguraci 8x10" 1600 W/4 Ohm – jsou předmětem tohoto článku.

Zesilovač X-Treme 10.1 (1000 W/4 Ohm)

Zesilovač X-Treme 10.1 je celotranzistorový přístroj s rozměry (š) 485 mm x (h) 370 mm x (v) 90 mm, které umožňují snadné zabudování do ochranného racku o výšce 2U. Tuto zástavbu asi výrobce předpokládá, protože upřímně řečeno manipulace se zesilovačem o váze úctyhodných 18 kg (ačkoliv solid-state!) uchopeným za nerezová madla není žádná radost.

Při zběžném pohledu na čelní panel lze vypozorovat určitý kontrast mezi ryze technickým uspořádáním ovladačů a jakoby „ledabylejším" písmem, který tuto 1000watovou bestii přeci jen poněkud zlidšťuje.

Ovládací prvky jsou uspořádány - jak je dnes poměrně časté u moderních baskytarových zesilovačů - v dvou „patrech". Na rozdíl od obdobných zesilovačů je však jejich funkce odlišná. Obvykle totiž u „patrového" dělení panelu najdeme v jedné řadě ovládací prvky pro zkreslený „kanál", zatímco ve druhé pro čistý zvuk. S potěšením zjišťuji, že Warwick u zesilovače X-Treme samostatný „zkreslený" kanál nepoužil a že ani nemá obvod pro zkreslený zvuk, tolik vyzdvihovaný jinými značkami. Jeho využití pro baskytaru je přeci jenom omezené, kromě toho pro zkreslený zvuk lze zapojit např. jednoúčelový stompbox. Namísto toho se konstruktéři zaměřili zejména na sofistikovanou ekvalizaci signálu a vzájemné sladění vstupní GAIN a kompresor/limiter sekce…

Na první pohled se zdá být ovládacích prvků s „kulatými potenciometry" i „páčkovými spínači" poněkud mnoho. Pro lepší porozumnění jejich funkce lze nahlédnout do manuálu basových zesilovačů Warwick, kde mj. najdeme i schematický diagram.

Zpracování signálu v zesilovači X-Treme se děje ve čtyřech základních „blocích", které jsou na panelu logicky rozmístěny. Bohužel funkčnímu uspořádání méně odpovídá poněkud sterilní a nezajímavý popis čelního panelu. Asi bych si dokázal představit i atraktivnější popis, který by funkce grafikou zdůraznil lépe. Možná by stačilo několik jednoduchých linek na panelu, a bylo na první pohled jasno.

V levé části panelu najdeme vstupní sekci se zabudovaným kompresorem/limitérem a navazujícím předzesilovačem s nastavením GAIN.

Pod touto sekcí je umístěna trojice páčkových přepínačů COMPRESSOR, BOOST, EQ ON. Jejich sofistikovanější funkce bude popsána později.

Ekvalizace neboli frekvenční úprava signálu se provádí ve dvou na sobě „nezávislých" sekcích: v horní řadě panelu vedle ovladače úrovně komprese najdeme „VOICING", které ve schématu odpovídá blok „filter" se čtyřmi prvky pojmenovanými BOTTOM, COUNTOUR, GROWL a ATTACK.

Pod ní se nachází „klasický" třípásmový ekvalizér s parametrickými středy tj. BASS, MID FREQ, MID LEVEL a TREBLE.

Poslední sekci tvoří výkonový stupeň s ovladačem MASTER.

Ze schématu vyplývá, že signál z předzesilovací sekce je primárně přiveden do „hlavní" ekvalizační sekce VOICING, zatímco k připojení klasického třípásmového ekvalizéru dojde buď ručním nebo nožním ovladačem EQ ON. Zdá se tedy, že spodní třípásmový EQ s parametrickými středy má funkci spíše podpůrnou. Spolupráci mezi oběma ekvalizéry a předzesilovací sekci umožňují tři přepínače – třípolohové COMPRESSOR, BOOST a dvoupolohový EQ ON.

Dominantním nástrojem pro nastavení zvuku se tedy stává především sekce VOICING se čtyřmi otočnými ovladači v horní řadě podpořená zejména přepínačem BOOST.

Podívejme se na funkci jednotlivých sekcí podrobněji.

Po vstupu signálu baskytary do zesilovače lze přepínačem označeným „-10 dB PAD" snížit jeho velikost u baskytar s aktivní elektronikou až o 10 dB. Úroveň vstupního signálu na předzesilovači lze nastavit obvyklým potenciometrem GAIN, zde doplněným signalizační LED diodou. Pokud svítí zelená, je úroveň signálu „vyhovující", trvalé rozsvícení do „ruda" znamená příliš silný signál. Optimální úrovně se dosáhne mírným stažením GAIN s občasným červeným probliknutím napěťových špiček. S běžnou pasivní baskytarou typu JB postačuje nastavení kolem úrovně „10" („12" je maximum).

S přibývajícím GAINEM se sice mírně zvyšuje úroveň šumu (polohy nad 10), ale i tak je tato překvapivě nízká a nedosahuje hlučnosti zabudovaného ventilátoru pro nucené chlazení koncového stupně.

Okamžitě po zapnutí zesilovače se rozběhne ventilátor umístěný na zadním panelu, který přes mohutná žebra hliníkového chladiče tlačí vzduch skrze otvory v levé části předního panelu. Celková hlučnost po zapnutí odpovídá zhruba ventilátoru běžného osobního počítače. Zesilovač této síly, vyžadující adekvátní chlazení, je prostě jednoznačně určen pro velká pódia.

Sekce kompresoru/limitéru dovoluje nastavit požadovanou úroveň komprese/limitace (COMPRESSION) signálu v rozmezí 0 až 12, v reálu lze použít tak do„šestky". S kompresorem je spojen třípolohový přepínač COMPRESSOR s těmito funkcemi: ve střední poloze je kompresor vypnut, v horní pozici je zapnut a v dolní funguje také, ale pouze je-li zapnut sousední přepínač „EQ"!

Mezi nimi se nachází třípolohový přepínač BOOST s těmito funkcemi: v poloze střední je vypnut, v horní poloze přidá +6 dB signálu, zatímco v dolní +2 dB. Při aktivaci spínače BOOST se zároveň automaticky připojí kompresor. Je to možná poněkud nezvyklé, ale nakonec velmi praktické. Přeci jen nárůst signálu v sekci předzesilovače vyžaduje důraznější ochranu před napěťovými špičkami. Aktivaci jednotlivých přepínačů odpovídá signalizace LED diodami v zelené barvě, výraznější atak způsobí červené blikání kompresoru.

S přepínačem EQ je spojen potenciometr EQ BALANCE, který slouží k vyrovnání úrovně spodního třípásmového EQ.

U sekce VOICING nebo při aktivaci BOOST či EQ je samozřejmě nutné mírně korigovat nastavení GAINU, aby nedocházelo k trvalému „přebuzení" signálu.

Nožním dvoupolohovým přepínačem lze dálkově ovládat funkce BOOST i EQ. To je výhodné, pokud při živém hraní potřebujeme zdůraznit určitou pasáž, např.pokud baskytara hraje „sólo". Spínač není součástí výbavy.

Sekce VOICING je připojena trvale a právě ona je zodpovědná za opravdu značné zvukové možnosti X-Treme. Všechny čtyři ovladače BOTTOM, CONTOUR, GROWL a ATTACK se vhodně doplňují a vytvářejí mnoho kombinací barev.

Jak název napovídá, ovladač BOTTOM (0 až 12) způsobí zpevnění nízkých kmitočtů.

BOTTOM zdůraznění lze úspěšně využít zejména při nižších hladinách hlasitosti. Tento ovladač může připomínat funkci LOUDNESS pro fyziologickou regulaci hlasitosti u dřívějších „Hi-Fi" stereo zesilovačů. Za určitých podmínek, např. v akusticky problematičtějších prostorách, naopak redukcí BOTTOM získáme jasnější a čitelnější výraz bez dunivých nebo hučivých projevů.

Ovladač CONTOUR (0 až 12) zvýrazňuje basové a vysoké frekvence při současném potlačení středního pásma. V nulové poloze nedochází k ovlivnění signálu, zvyšováním úrovně se prohlubuje účinek. Ovladač CONTOUR umožní nastavení pro funky, rock aj.

Sousední GROWL (-6/0/+6) naopak velmi výrazně přidává nebo ubírá nízké středové frekvence. Proto má nulovou změnu v pozici „12 hodin", zatímco ve směru hodinových ruček nízké středy přidáváme. Nižší středy dodají zvuku určitou dávku průraznosti až dřevitosti, mohou tak pomoci prosadit zvuk např. v heavy-metalové hudbě.

ATTACK (-6/0/+6) výrazně přidává vyšší středy, které jsou někdy nezbytné pro hráče, kteří hrají výhradně prsty, tedy bez trsátka. Větší spektrum středových kmitočtů tak umožní čitelnější a průraznější barvu. Jestliže ATTACK úplně stáhneme, dostaneme poněkud mdlý a temný zvuk připomínající bezpražcovou baskytaru, který se např. v jazzové hudbě může hodit.

Klasický třípásmový EQ s korekcemi BASS, TREBLE a parametrickými středy MID FREQ plus MID LEVEL díky volbě pásma v širokém rozsahu od 250 Hz až do 7 kHz (!) umožňuje potlačit nebo zdůraznit ty středové frekvence, které jsou pro čitelnost baskytary rozhodující. Oba ekvalizéry se vzájemně vhodně doplňují tak, že zvukové možnosti jsou velmi mnohostranné.

Na čelním panelu se vedle MASTER nachází velmi užitečný spínač MUTE a samozřejmě hlavní vypínač.

Na zadním panelu najdeme v pořadí zleva doprava: tlačítko „odzemnění", stereo vstup pro ovládání funkce BOOST a EQ ON nožním spínačem, vstup pro ladičku, linkový výstup jackem 3/4" (6.3 mm), paralelní efektovou smyčku s možností nastavení poměru čistého a efektovaného signálu otočným potenciometrem, symetrický výstup konektorem XLR (Canon) s tlačítkem PRE, tj. s možností do mixu vést signál před či za korekcemi a pouze jeden reproduktorový výstup s NEUTRIK konektorem.

Pod reproduktorovým výstupem se nachází jeden zaslepený otvor, původní provedení mělo totiž dva paralelně zapojené výstupy s jedním NEUTRIK a jedním LCS výstupem podle US normy.

Zesilovač působí masivním dojmem, zpracování detailů je přesvědčivé. Příjemným zjištěním je relativně „tuhý" chod všech potenciometrů, naopak ukazatel nastavení pouhou prohlubní s tečkou na „stříbrných" knobech by mohl být výraznější.

Od celotranzistorového zesilovače jsem nečekal takové možnosti nastavení barev, ani překvapivě příjemný projev. Ovládání se může z výše uvedeného popisu jevit jako mírně komplikovanější, ale opak je pravdou. V reálu dostanete po chvíli intuitivního kroucení několika prvky zvuk, jaký potřebujete, aniž byste museli pročítat podrobně nějaký návod. Sám jsem postupoval stejně, takže pro orientaci uvádím příklad nastavení pro Jazz Bass: GAIN 10, COMPRESSION 4, EQ BALANCE 4, BOTTOM 12, CONTOUR 6, GROWL +5, ATTACK +5, BOOST +2 dB, EQ ON, BASS +2, MID FREQ cca 800 Hz, MID LEVEL +4, TREBLE +4, MASTER dle potřeby.

Proti levnému (entry-level) zesilovači ProFet 3.2 je celotranzistorový X-Treme 10.1 profesionálním zařízením, které může splnit rozmanité požadavky na baskytarový zesilovač. Zejména kombinace nastavení VOICING s přepínači BOOST a COMPRESSOR dodá jakékoliv baskytaře správný „punch" neboli „koule".

Box WCA811 ND (1600 W/4 Ohm, 2 x 800 W/8 Ohm)

Nejvýkonnější warwický box svými vlastnostmi nahrazuje obvyklé pódiové sestavy 1x15" + 4x10". Volně navazuje na tradici započatou legendárním boxem Ampeg 8x10” z r. 1969, který proslavila skupina Rolling Stones.

Box je potažen černomodrou kobercovinou, ve spodní i horní zadní části je zkosen. V horní šikmině je umístěno praktické madlo s leštěné nerezové oceli, zatímco spodní ukrývá úchyty pro přídavná kolečka, což má umožnit jednomužnou dopravu po rovnějších plochách. Kolečka jsou standardní součástí dodávky, ale v případě potřeby můžete porušit Desatero a požádat bližního svého… o pomoc s přepravou za užití dvojice zapuštěných uch.

Čelní desku kryje, na rozdíl od černé u základní řady s feritovými reproduktory, stříbrošedý perforovaný masivní plech. Design box působí jednoznačně zdařile a možná bychom zde našli inspiraci basovými protějšky Mesa-Boogie…

Řada WCA s dopňkem „ND" znamená osazení neodymiovými reproduktory. Reproduktory s neodymiovými magnety se z původních aplikacích v PA systémech velmi rychle zabydlely v basových aparátech. Zdá se, že přes vyšší cenu mají v mnoha parametrech lepší vlastnosti než klasické ferity, přičemž úspora váhy není zdaleka jediným a hlavním důvodem. Jejich vývoj stále pokračuje, jak o tom svědčí např. inovovaná řada Deltalite II fy Eminence, která se vyznačuje zejména rozšířením průběhu frekvenční charakteristiky směrem k vysokým kmitočtům…

O tom, že obdobné reproduktory budou použity i v boxu Warwick WCA 811 ND svědčí poměrně vysoko položený dělicí kmitočet 4,5 kHz výhybky pro vysokofrekvenční hornu, která je umístěna mezi horní čtveřicí reproduktorů.

Plný frekvenční rozsah boxu je udáván 50 Hz až 15 kHz (v pásmu -3 dB) a pokles na 40 Hz je - 10 dB. Dodejme jen, že provedení ozvučnice je front bassreflex.

Jak bylo naznačeno v úvodu, výkonnému aparátu odpovídají zejména rozměry boxu. Tyto v x š x h = 126,5 x 64 x 48,5 cm odpovídají konkurenčním produktům např. Marshall VBC 810 (640 W/4 Ohm, 72 kg, 126,5 x 67,5 x 41 cm) nebo Messa-Boogie Power-House 810 (1200 W, 78 kg, 115 x 62 x 50 cm). Fyzikální zákony v akustice se ošidit nedají, kdo vyžaduje odpovídající výkon a tlak na rozměrnějších pódiích, měl by s tím počítat.

Rozměry a váha asi budou limitujícími prvky při přepravě, což se ukázalo hned při nakládání do vozu kompaktní třídy. (Pro přepravu této sestavy bude vhodné se poohlédnout po prostornějším vozidle). V kontrastu k výkonu i značnému objemu příjemně překvapila poměrně příznivá váha Warwicka – „pouhých" 54 kg - lze považovat v porovnání se cca 70 až 80 kg „standardních" boxů za velmi solidní hodnotu. Přesně o dvacet kilogramů nižší váha proti mému boxu se zatraceně dobře pozná, zvláště v zimě na namrzlých schodech kulturních zařízení…

Zajímavě je vyřešeno zapojení: 1 x 1600 W/4 Ohm, 2 x 800 W/8 Ohm. Každá čtveřice 8ohmových reproduktorů je zapojena sérioparalelně a tyto jsou zapojeny paralelně. Výsledná impedance 4 Ohm tak přesně odpovídá výstupu zesilovače. Z absence speciálních 16 nebo 32 ohmových neodymiových reproduktorů tak výrobce udělal přednost.

Standardně na zadní stěně boxu najdete uživatelský panel se vstupy ve formátu speakon, kolébkový přepínač režimu zapojení boxu a otočný ovladač pro regulaci intenzity vysokofrekvenční horny.

V závislosti na nastavení uvedeného přepínače a patřičně zapojených speakonů pak můžeme docílit i zajímavých frekvenčních reakcí boxu WCA 811 ND.

Základním zapojením je dolní poloha přepínače, kdy na levém speakonu je monofonně zapojeno všech osm 10" reproduktorů plus horna (1600 W RMS) a pravý speakon je odpojen.

Pokud přepneme na horní polohu, jsou aktivní oba speakony pro provoz „stereo" či možná přesnější by mohlo být bi-amp. Levý konektor v tomto módu připojí horní čtyři desítky s hornou, pravý pak zbývající spodní čtveřici (obě po 800 W RMS). Zajímavou změnou frekvenční odezvy boxu může ale být zapojení pouhé jedné půlky (samozřejmě s adekvátním zesilovačem či opatrnou prací s Volume knobem v případě X-treme 10.1), kdy jsou například aktivně připojeny horní reproduktory s hornou a spodní (nepřipojené) zastávají úlohu pasivních zářičů.

Jde však opravdu spíše o zajímavé alternativy pro zvukové „kutily", většina uživatelů použije pravděpodobně prosté sumární zapojení všech zářičů z jediného vstupu.

Zvuk této reprobedny se zesilovačem X-Treme nebo vlastním hybridním pro mne byl velmi příjemným zážitkem. Reproduktory mají hodně rychlou odezvu, hrají konkrétně a dobře vykrývají celé frekvenční pásmo od 40 Hz do 4,5 kHz. Dost překvapilo, že středy a výšky úplně stačily bez přikrmování vysokofrekvenční hornou, jejíž ovladač byl nastaven na minimum.

Souhrn

Sestava zesilovače X-Treme 10.1 s boxem WCA 811 ND je primárně určena pro větší pódia hráčům, kteří vyžadují mohutný akustický tlak při skvělé čitelnosti a konkrétnosti.

Kolega Samiec kdysi v článku o sestavě Warwick Quad IV (400 W) s boxy W211 + W115 polemizoval s muzikantskou pověrou, že „basové aparáty Warwick nehrají". Jeho závěr, že hrají zatraceně dobře, lze v případě sestavy Warwick X-Treme 10.1+ box WCA 811 ND potvrdit dublovaně.