YAMAHA P 80

Yamaha P 80
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
69 990,00 Kč

Je nejnovějším přírůstkem v rodině digitálních klavírů YAMAHA série P (Performance, tedy pro koncertní provoz, event. Portable = přenosný). Nástroj je ideálním koncertním partnerem, ve všech aspektech dotaženým k dokonalosti - ať už je řeč o zvuku, klaviatuře, přenosnosti, expresivitě a ceně.

Proberme si jej tedy podrobněji.

Specifikace

Konektory: 2x sluchátkový výstup (stereojacky), stereovýstup (monojacky, cinche), MIDI vstup/výstup, TO HOST, přípojka pro spínací pedál Sustain, externí síťový adaptér

Rozměry: 1347 x 285 x 128 mm 

Váha: 16,8 kg 

Příslušenství v ceně: notový pultík, síťový adaptér, Sustain pedál FC4

Popis

P80 se vyznačuje tradičním yamahovským vkusně střízlivým a praktickým designem, kde není nic zbytečného - všechno slouží účelně tomu hlavnímu, tedy pohodlné výrobě zvuku a hudby. Např. zaoblené rohy na umělohmotných bočních panelech, uprostřed horního panelu umístěný šikmo vystupující ovládací subpanel spojený s opěrkou not v případě zasunutí notového pultíku do spáry vzadu. Ovládací prvky odleva: dva fadery pod sebou umístěné - hlasitost a ostrost zvuku (ten druhý se střední aretací), tlačítka DEMO, Start/Stop pro metronom, Tempo/Function, potom tříznakový sedmisegmentový LED displej, tlačítka -/No, +/Yes, Preset, Track 1, 2, Start/Stop pro sekvencer, Rec, tlačítkové přepínače typu dozvuku, efektu a rychlostní citlivosti s LED indikátory volby, zapnutí transpozice, 12 tlačítek volby zvuku s LED indikací zapnutí, tlačítka Variation a Split.

Boční panel vlevo nese všechny konektory, přepínač TO HOST a hlavní vypínač. To je všechno - jednodušší už to být nemohlo.

Nástroj je na první pohled koncipován pro "dělání hudby" - nejvíc prostoru zabírá klaviatura. Malou záhadou je mi asi pěticentimetrový prázdný panýlek nalevo od klaviatury - vypadá, jako by tam mělo být nějaké kolečko, a později si to konstruktéři rozmysleli a nedali je tam. Pravým důvodem je zřejmě nutnost získat víc prostoru pro konektory. Možná trochu překvapí výška nástroje - je dána složitostí klavírní mechaniky. Z tohoto pohledu se člověk naopak diví, že se jim to podařilo do tak nízkého nástroje dostat.

Tónový generátor

Ačkoli hodnocení kvality zvuku a výběru zvukových programů podléhá vždy vysoce subjektivnímu hodnocení, napíši svůj názor s tím, že mi to nemusíte věřit - a udělejte si svůj. Až se někde potkáme, nemusíme se o zvuku vůbec bavit. Existují samozřejmě určité objektivně posuzovatelné technické záležitosti, o těch se zmíním (celková kvalita, délka vzorků, smyčky, přechody, reakce na hru...).

Na palubě je 12 AWM2 zvuků ve vysoké kvalitě nejdražších modelů Clavinov:

  • Dynamicky stereofonně vzorkovaný klavír (4 vzorky pod sebou prolínané rychlostí stisku) ve čtyřech variantách: koncertní - zní jako velmi dobře sejmuté křídlo, klasický (o něco jemnější zvuk), jazzový (ostřejší zvuk) a rockový (nejostřejší). Dynamický rozsah zvuku sahá od nejjemnějšího pianissima k fortissimu, při hodně silném úderu se ozve stejně jako na akustickém klavíru až nepříjemně syrový drátěný zvuk strun. Zvuky nabízejí ještě čtyři další varianty, o něco chudší, s jinými efekty. Pokud jde o poziční zóny multivzorku, jsou vcelku dobře maskovány. Stereoobraz je vyvážený, problémy se smyčkami tu nejsou - vzorky jsou dostatečně dlouhé. Kvalitu a autenticitu klavírního zvuku dále zvyšuje efekt souznění strun a rezonance desky při stisku pedálu (Soundboard), jehož hloubka je nastavitelná.

I další zvuky jsou zaznamenány stereofonně, některé využívají rychlostní přepínání několika vzorků:

  • Dva elektrifikované klavíry - jeden typu FM, druhý jako tradiční Rhodes. U prvního je trochu slyšet přechodový zlom ve vysoké složce, rovněž u Rhodes piana jsou při sólové jednohlasé hře přechody místy rozeznatelné. Rhodes využívá přepnutí vzorků - z normálního tónu na nakřáplejší zkreslenou variantu. Oba zvuky jsou celkově velmi dobře provedeny a při běžné akordické hře bez slyšitelných problémů. Variantou prvního zvuku je klasický Clavinova Tone - samostatně je vcelku nepoužitelný. Nechápu, proč jej YAMAHA stále na většině Clavinov tolik let prosazuje - místo něj tady mohli dát mnohem potřebnější Hohner Clavinet (pak by totiž byla paleta obvyklých klávesových barev úplná). Dá se ale dobře použít do vrstvených zvuků jako druhá vrstva. Varianta Rhodesu je bez rychlostního přepnutí, zní už nakřáple a zkresleně (to není samozřejmě vada, ale výborný autentický zvuk).
  • Harpsichord - cembalo je výborně udělané, i pokud jde o chování při puštění klávesy (zpětné zadrhnutí brku), ale se slyšitelnými přechody v multivzorku. Varianta přidává oktávovou spojku. To, že tady je tento zvuk, nasvědčuje, že firma míří i do oblasti domácího použití této Clavinovy, a také do okruhu tzv. vážné hudby, nejen popu.
  • Smyčce - výborně znějící, ve variantě mají pomalejší náběh.
  • Tři varhanní barvy - píšťalové, chrámové a jazzové varhany. Pipe Organ představuje mohutné varhanní pleno (vzorky se střídají po oktávách na C), ve variantě jde o chudší zvuk (asi tak Principál 8') s menším počtem vzorků na krajích klaviatury. Church Organ je kombinací krytu 8' a flétny 4', jemnější varianta obsahuje jenom kryt 8'. Všechny tyto zvuky jsou výborně udělané a dají se v praxi dobře využít. Zato jazzové varhany mne trochu zklamaly, jsou sice výrazněji lepší než na P100, 150 nebo 200, ale ve srovnání se skvělými vzorky na EX sérii, S80 nebo CS6X neobstojí. Zvuk je málo agresivní, má spíše měkčí náběh i celkový průběh bez zkreslení a kliksy kláves jsou příliš decentní. Výborně je ale pojata varianta tohoto zvuku, neliší se od základní verze barvou zvuku, ale nastavením efektu - simulace rotujících boxů Leslie se plynule roztočí na vyšší rychlost, po vypnutí varianty se rychlost vrátí na pomalejší. To je vynikající nápad, díky kterému jsou tyto jazzové varhany dobře použitelné. Každému klávesovému hráči je ale jasné, že klavírní klaviatura není v případě hammondovského varhanního zvuku to nejlepší pro typickou varhanní fakturu a techniku hry včetně glissand, takže tento zvuk tady chápu opravdu jenom jako obohacení a doplnění.
  • Bas - drnkaný kontrabas, ve variantě se přidá rychlostně citlivý ride činel. Elektrifikovaná baskytara, jak ji známe třeba z P150 nebo 200, tentokrát chybí, škoda.

Celkově tedy máte k dispozici 23 různých zvuků (jazzové varhany s rychlejším Leslie nebudu považovat za různý zvuk).

Polyfonie nástroje je 64 hlasů, což bohatě stačí u klavírních zvuků i na romantickou hudbu typu Liszta nebo Rachmaninova. Samozřejmě i tady funguje algoritmus zadržování basového tónu při stisknutém Sustain pedálu kvůli zachování harmonické souvislosti. Vysoká polyfonie se uplatní rovněž při kombinaci dvou zvuků v Dual režimu (stačí stisknout dvě tlačítka zvuků spolu).

Nástroj je laditelný v rozsahu 427 až 453 Hz po krocích 0,2 Hz pomocí speciální kombinace kláves a tlačítky -/+.

DSP jednotky

Základní zvuk nástroje je dále dotvářen dvěma DSP jednotkami:

  • Reverb - 4 typy dozvuku (Room, Hall 1, 2, Stage)
  • Efekt - 4 typy modulačních efektů (Chorus, Symphonic, Tremolo, Delay)

Efekty nejsou editovatelné, což chybí hlavně u tremola a zpoždění, je možné nastavovat pouze jejich úroveň. Výhodou je skutečnost, že jakákoli provedená změna se automaticky uloží a při příští volbě zvuku se vyvolá poslední nastavení.

Klaviatura

Nástroj je vybaven stejnou 88klávesovou GH (Graded Hammer) klaviaturou jako cenami ověnčený model P200 a jiné mnohem dražší Clavinovy. Tato klaviatura simuluje rozdílnou hmotnost kladívek - nalevo v basech se hraje jakoby tížeji, vpravo ve výškách lehčeji. Musím říci, že kvalita klaviatury je opravdu vysoká a na tomto nástroji v této cenové třídě pro mne byla asi největším překvapením. Jsem poslední roky zvyklý na model P200 a necítím nějaký větší rozdíl mezi tímto modelem a mnohem levnějším P80.

Rychlostní citlivost je nastavitelná na jednu ze čtyř křivek - Hard (pro razantnější hráče), Medium, Soft (maximální hlasitosti dosáhnete i s relativně slabým úderem) a Fixed (rychlostní citlivost je vypnutá, všechny tóny se ozývají stejně v nastavené úrovni v rozsahu 1 až 127).

Nástroj umí i jiná ladění než rovnoměrně temperované - k dispozici jsou presetová přírodní a historická ladění a nastavení vztažného tónu. Uživatelské naladění bohužel možné není.

Již zmíněný Dual režim kombinuje dva zvuky nad sebou. Takto se dají kombinovat i varianty zvuků. Pokud jde o DSP jednotky:

  • Dozvuk přiřazený prvnímu zvuku dostane přednost. Pokud je pro tento zvuk vypnutý, zvolí se nastavení druhého zvuku. Hloubka dozvuku se dá na panelu měnit pouze pro první zvuk.
  • Modulační efekt se zvolí v závislosti na konkrétních podmínkách. Jeho hloubka se dá na panelu měnit pouze pro první zvuk, ale ve funkcích ji lze nastavit pro oba zvuky nezávisle.

Další parametry Dual režimu, nastavitelné pod funkcemi: vyvážení, odladění, oktávový posun obou zvuků, resetování.

Ve Split režimu se chová nástroj podobně, pokud jde o nastavení dozvuku a efektu. Je možné změnit i dělicí bod klaviatury. Ve funkcích se nastavuje vyvážení, oktávový posun, hloubka efektu, zapnutí Sustain pedálu.

Transpozice pracuje v rozsahu -12 až +12 půltónů.

Nástroj zná i funkci Local Off, odpojení klaviatury od interního tónového generátoru.

Pro funkce řídicí klaviatury by bylo žádoucí mít kolečko ohýbání tónu a modulace - vešly by se na horní panel stejně jako na S80). Bohužel ale chybějí, člověk nemůže mít všechno. Třeba přijde za rok nějaký P90, kde to už bude - nemohou přece uvést všechny trumfy, že ano.

Metronom

Je vypínatelný, můžete nastavit metrum (0, 2, 3, 4, 6) a tempo v rozsahu 32 až 280 úderů za minutu. Hodnota metra i tempa je zobrazována na displeji. Hlasitost metronomu lze nastavit ve funkcích nebo pomocí kombinace tlačítek Start/Stop v sekci metronomu a Function (relativní hodnota 1 až 20).

Sekvencer

Další potřebnou a užitečnou funkcí je dvoustopý sekvencer/rekordér s kapacitou maximálně 10000 not (záleží ale na četnosti použití pedálu a jiných faktorech) a velmi jednoduchou obsluhou, zamýšlený především jako záznamník nápadů bez nutnosti startovat externí sekvencer. V paměti může být jediná skladba. Zapisuje se toto všechno:

  • Pro skladbu - tempo, metrum, typ dozvuku a modulačního efektu.
  • Pro stopu - noty, volba zvuku a varianty, zvuky pro Dual a Split režim, Sustain, hloubka efektu, vyvážení Dual a Split zvuků, odladění Dual zvuku, oktávový posun Dual a Split zvuků.

Nahrává se pouze v reálném čase a není možná žádná editace. Displej zobrazuje zbývající paměť v kB, počínaje hodnotou 50.

Jakmile se paměť naplní, objeví se na displeji nápis FUL a nahrávání se zastaví. Všechna data nahraná do tohoto momentu zůstanou zachována.

Výhodou je možnost dodatečné změny nastavení nástroje po záznamu, a samozřejmostí je záznam všech prováděných změn zvuků, režimů nástroje a pedálu v reálném čase. Je možné smazat data jedné stopy nebo celou skladbu.

Každá stopa může být nahrána v jiném zvuku, s nahranou skladbou je možné hrát živě třetím zvukem. Při přehrávání se dá měnit libovolně tempo. Kdykoli je možné vrátit se k původnímu tempu současným stiskem obou tlačítek tempa. Pokud jde o efekty v závislosti na konkrétních podmínkách dostane přednost jen jeden efekt v každém DSP.

Funkce Synchrostart způsobí, že skladba začne hrát, jakmile stisknete první klávesu. MIDI data ze sekvenceru nejsou bohužel vysílána do MIDI.

Demoskladby

Je tu celkem 12 demoskladeb (Daquin, Bach, Mozart, Beethoven a originálně komponovaná dema z oblasti jazzu a rocku), ukazujících kvalitu jednotlivých zvuků. Aktivují se tlačítkem DEMO a volbou zvuku, kdykoli je možné přejít na jiný zvuk nebo demosekvenci ukončit.

Po stisku tlačítka Preset je možné volit a startovat (tlačítkem Start/Stop v sekvenceru) kteroukoli skladbu z databáze 50 dalších demoskladeb. Po přehrání skladby se přehrávání automaticky zastaví . Je také možné přehrát všechny skladby za sebou nebo zvolit přehrávání v náhodném pořadí. Jde o klavírní skladby, v případě prvních 25 z oblasti barokní, klasické, romantické, impresionistické a neoklasické literatury, druhých 25 představuje výběr anglosaských tradicionálů a úprav lidových písní - dvou ruských, jedné slovenské, maďarské, německé, několika italských a francouzských. Některé ze skladeb jsou zaranžovány pro čtyřruční klavír. U všech je možné díky způsobu záznamu do dvou stop vypnout jednu stopu a druhou hrát manuálně, a to i s jinou než původní barvou, s jiným nastavením efektů a rychlostní citlivosti. Vypne se tak buď jenom part jedné ruky, nebo jednoho hráče. Vypnutá stopa je slyšet i nadále, ale mnohem slaběji (úroveň je nastavitelná). To se hodí pro nácvik. Tempo přehrávání je nastavitelné v relativním rozsahu -50 až +50. Původní tempo skladby se vrátí automaticky při volbě jiné presetové skladby, nebo pokud začne hrát další skladba v režimu přehrávání všech skladeb nebo náhodně. Pro nácvik je tu i další užitečná funkce - přehrávání určitého úseku skladby mezi určenými lokátory. I tady je synchrostart.

Data demoskladeb nejsou vysílána do MIDI a při jejich přehrávání nástroj ani nepřijímá MIDI data.

Ovládání

Pohodlně dosažitelné a dostatečně velké ovládací prvky na předním panelu umožňují kdykoli rychle měnit všechny základní parametry, jako hlasitost, transpozici a ostrost zvuku. K ovládání nástroje bohatě stačí tříznakový LED displej. Důležitá tlačítka mají svoje indikační LED.

Další parametry jsou skryty pod tlačítkem FUNCTION. Najdete zde:

  • F1 - ladění
  • F2 - volba temperatury s nastavením vztažného tónu (rovnoměrně temperované, přírodní dur, moll, pythagorejské, středotónové, Werckmeister, Kirnberger - u posledních dvou není uvedeno, které konkrétní, je jich totiž víc)
  • F3 - funkce DUAL režimu - vyvážení, odladění, oktávový posun prvního a druhého zvuku, hloubka efektu pro první a druhý zvuk, reset - tato funkce vrátí všechna nastavení na původní hodnoty
  • F4 - funkce SPLIT režimu - dělicí bod, vyvážení, oktávový posun pravé a levé zóny, hloubka efektu pro pravou a levou zónu, zapnutí Sustain pedálu pro levou, pravou nebo obě zóny, reset
  • F5 - hloubka efektu Soundboard (rozsah 0 až 20)
  • F6 - hlasitost metronomu (rozsah 1 až 20)
  • F7 - hlasitost vypnutého partu v demoskladbě
  • F8 - MIDI funkce (viz dále)
  • F9 - funkce zálohování dat (Voice, MIDI, Tuning, Soundboard Depth)

Inicializace nástroje do původního stavu je možná stiskem nejvyšší klávesy a zapnutím nástroje. Paměť sekvenceru se vymaže a zálohovací funkce se vypnou.

Přenosnost

Více než příjemná je váha nástroje - neuvěřitelných 16,8 kg! Jako občasný kočující Clavinovista to vítám, CP80 váží asi 160 kg, P500 50 kg, P200 a klasická KX88 mají kolem 30 kg, S80 asi 24 kg. Připočtěte váhu kufru a žasněte, jak může digitalizovaný klavírista po přinesení a postavení nástroje vůbec ještě něco zahrát. Potěšitelný trend, tahle redukční dieta. Také šířka nástroje dovolí jeho pohodlné umístění na zadní sedadlo většiny moderních osobních automobilů.

MIDI

Nástroj vysílá kanálová data not (oba typy), kontroléry 0/32, 64, 91, 94, ASO, RAC, ANO a aktivní vnímání. Přijímá navíc i kontroléry 7, 11, 66, 67, Local On/Off, Omni, Mono/Poly (na tyto tři poslední ale nijak nereaguje). Volba programů probíhá s volbou banku 0/112 až 115, čísla zvuků odpovídají XG mapě. Nástroj vysílá MIDI synchropovely a synchrotiky, pokud se pomocí SysEx povelu přepne na externí hodiny, tato data také přijímá.

Ze SysEx dat jsou k dispozici hlavní hlasitost, hlavní ladění, zapnutí GM, nastavení XG parametru (hlavní ladění, hlavní hlasitost, transpozice, zapnutí XG, resetování všech parametrů, volba dozvuku a efektu, úroveň neprocesovaného signálu), příjem XG databloku, nastavování některých interních parametrů (volba synchronizace, dělicí bod, metrum, Damper Level, odladění kanálů, rezerva polyfonie). Nemůže chybět výpis obsahu sekvenceru.

K dispozici pod funkcemi F8 je nastavování vysílacího a přijímacího kanálu, stav místního řízení, vypnutí volby programu, vypnutí kontrolé rů, vysílání transponované klaviatury (v rozsahu -12 až +12 půltónů), aktivace režimu Panel Status Transmit (vysílá všechny změny na panelu jako kontroléry nebo SysEx data), výpis paměti (týká se globálního nastavení a dat sekvenceru).

Nástroj má MIDI vstup a výstup. Jako alternativa k MIDI propojení je tu i TO HOST konektor pro přímé připojení do seriálního portu počítače (PC Windows nebo MAC OS). Pro Windows musíte mít obvyklý YAMAHA driver, na MACu vystačíte s interním nastavením. Toto propojení je výhodné např. pro starší notebooky.

Různé

Ve srovnání s jinými nástroji P série (s výjimkou P500) zde chybí interní ozvučení - počítá se s připojením do mixeru a PA nebo domácího hi-fi. Pro tyto účely je tu stereofonní výstup v podobě jacků a cinch konektorů.

Spolu s nástrojem dostanete i kvalitní Sustain pedál klavírního typu FC4.

Jako jedinou malou nepohodlnost bych chápal napájení externím adaptérem (útěcha: je v ceně).

O dalších obecných výhodách digitálních klavírů snad už ani nemusím psát - možnost hrát na sluchátka, není nutné je ladit, možnost propojení s počítačem, historická ladění, víc zvuků, kombinace zvuků, využití jako řídicí klaviatura...

Srovnání s konkurencí

TECHNICS P30 a KORG SP-100 v ceně pod 2000,- DM jsou srovnatelné snad jedině cenou, ale ve všem ostatním (zvuk, klaviatura, polyfonie, možnosti editace) nemohou ve srovnání s P80 obstát. Cenou i možnostmi srovnatelný ROLAND RD-100 nenabízí tak dobrou klaviaturu - má příliš lehký chod a chybí simulace hmotnosti kladívek, jiné parametry nástroje jsou obdobné. Navíc má dvě roztažená ladění, síťový kabel a 7,5 kg váhy. Trpí ale bohužel amnézií po vypnutí, takže o eventuální vlastní nastavení přijdete. KURZWEIL SP-88/76 je spíše řídicí klaviatura se zabudovanými zvuky (32, polyfonie 32 hlasů).

Závěr

Digitálním klavírem P80 se Yamaze podařilo ve všech ohledech něco mimořádného, co není zatím schopna v této kvalitě za tyto peníze konkurence nabídnout - zvuk, klaviatura, vybavení, váha. A za jaké peníze? Maloobchodní cena je pouhých 39 990,- Kč. Bez komentáře - vyzkoušejte si sami.

Plus

  • vysoká zvuková kvalita
  • velmi dobrý výběr zvuků
  • vynikající GH klaviatura
  • celkové možnosti a funkce
  • sekvencer
  • TO HOST rozhraní
  • cinchové a jackové výstupy
  • výstupy pro dvoje sluchátka
  • snadná přenosnost
  • malé rozměry a nízká váha

Mínus

  • externí síťový adaptér
  • pro funkci řídicí klaviatury chybějí kolečka ohýbání a modulace