Nabídnout maximum

Rozhovor se zástupcem firmy M-Audio
Autor: 

V konci měsíce září bylo možné se na pražském Hudebním veletrhu setkat s mnoha známými a zajímavými tvářemi a osobnostmi světa hudebního byznysu (fuj, to je hezké české slovo). Ať už ze strany umělců, či zástupců značek.

A tak pomineme-li starého pána – tedy Mr. Jima Marshalla, který si udržuje kondici propagačním podepisováním plakátů na výstavách, a pro fanoušky značky má jistě takovýto artikl neocenitelnou hodnotu, pro odbornou veřejnost a tisk byli spíše zajímavými muži z vývoje a managmentu jednotlivých značek. Jedním z nich byl i Serge Durand – mezinárodní produktový specialista firmy M-Audio (dříve Midiman).

A tak díky spolupráci s českým distributorem Disk Multimedia Boskovice, nebylo problémem uskutečnit krátký rozhovor, který by nám více přiblížil tuto expandující firmu, ve které se vše točí kolem muzikantských periférií pro počítačový záznam.

Mnoho našich čtenářů a obecně celé odborné veřejnosti zná firmu M-Audio až z posledních několika let. Možná k tomu přispěla i uskutečněná změna názvu firmy. Pokud ale vím, je realita poněkud odlišná. Můžete nám historii a vývoj firmy více přiblížit?

Firmu s původním názvem Midiman založil pan Tim Ryan, který je i současným presidentem, roku 1988, jako firmu na výrobu MIDI převodníků. Stejně jako mnoho podobných malých firem v USA, začínal i Midiman v garáži. Postupem času s nárůstem ohlasu přibylo jak lidí podílejících se na výrobě a managenentu, tak firma zaměřila svou pozornost i do oblasti audio karet. Firma měla štěstí, byla ve správný čas na správném místě, protože v té době byla konkurence v oblasti MIDI interface velmi malá, v podstatě pouze dvě další značky Opcode a MusicQuest, což je ale vlastně jedna a tatáž firma. Takže dobrá startovní pozice. Pokud jde o změnu názvu, zaprvé byl Midiman spojován se skupinou opravdu začínajících uživatelů, a vzhledem k zacílení nových produktů na střední třídy pokročilých uživatelů, zdála se změna názvu potřebnou. A možná ještě důležitějším důvodem byla taková proměna a rozšíření sortimentu nabízených produktů, že původní název neodpovídal realitě a dobře nepostihoval portfolio výrobků. Vzniklo tedy M-Audio. Chvíli se přemýšlelo o zachování obou obchodních značek, ale nakonec jsme se přiklonili k variantě využití, v podstatě, již jen nové značky.

Pokud mohu posoudit, sortiment výrobků se v posledních dvou letech ještě výrazněji změnil, či přesněji rozšířil. Do jakých oblastí hodlá firma v nejbližší budoucnosti expandovat?

Ano, každá společnost hledá volnější místa na trhu. V podstatě se ale stále držíme téhož. Kromě audio karet a MIDI převodníků, či jejich vzájemných kombinací se sortiment rozšířil pouze o několik druhů master keyboardů s různými doplňky, reproboxy, mikrofonní předzesilovače a nejnověji vlastně studiové mikrofony. Další rozšiřování záběru se zatím nechystá. Vše se vlastně stále točí kolem počítačového záznamu.

Právě u profesionálních velkomembránových mikrofonů bych se rád zastavil. Posledními počiny je model Luna a Solaris. Co firmu vedlo k oslovení uživatelů právě v této oblasti? Popravdě, nabídka trhu je zde velmi široká, a pokud vím, poměrně vyčerpávající. Od úplně levné produkce z Asie, až po stará zvučná jména s odpovídající cenou.

Důvod byl, dá se říct, velmi prostý. Podařilo se nám, dle našeho soudu, vyvinout mikrofon velmi dobrých parametrů, a současně udržet více než příznivou cenu. Proč tedy, když tuto technologii zvládáme neudělat i pár kroků vpřed v této oblasti. Určitou roli sehrává i to, že ve stejné cenové kategorii sáhne zákazník vždy spíše po produktu s jemu již známou, a určitou kvalitu zaručující, značkou, než po výrobku značky na trhu se teprve etablující. Toto vlastně přesně koresponduje s filosofií firmy, dodávat na trh cenově dostupná a přitom velmi kvalitní zařízení pro střední třídu uživatelů, která je možná z marketingového hlediska jednou z nejzajímavějších. A proč vývoj vůbec probíhal? Při současných výrobních kapacitách jsme uznali za vhodné mít celý kompletní vstupní řetězec audio signálu. Ještě bych k těmto mikrofonům rád poznamenal, že Luna díky své masivnější membráně není zcela typickým studiovým zařízením, ale vyhoví i požadavků na velmi kvalitní živé ozvučení. Solaris, se svou 3 mikronovou membránou a přepínatelnými směrovými charakteristikami, je pak typickým studiovým náčiním.

Jak se díváte na budoucí existenci protokolů USB a Firewire? Máte pocit , že některý z nich v nejbližší době převládne. Ve vašem sortimentu je vlastně FW převodník relativní novinkou.

Odpověď je opět vcelku jednoduchá. Vše se u nás odvíjí od požadavků trhu. Vzhledem k tomu, že současní výrobci PC a periférií zřetelně preferují platformu USB, získává tak uživatel pocit, že toto je ten správný směr a všechna externí zařízení musí pracovat s tímto protokolem. Tomu také odpovídá naše nabídka. Je samozřejmě otázkou, nakolik je USB vyhovující pro potřeby poloprofesionálního a profesionálního audia. Firewire se z pohledu odborníků zatím jeví vhodnějším, ale využíván je v podstatě jen majiteli Macintoshů. Nám se vlastně nyní podařilo vyvinout nový firewarový chip, který je v první vlaštovce Firewire 410, a budeme čekat na ohlasy trhu. A ukáže-li se životaschopným, můžeme případně připravit širší spektrum produktů. Uvidíme také jak do boje zasáhne nové USB 2.0 rozhraní. U současného USB jsme asi vyčerpali veškeré jeho kapacitní možnosti.

Někteří výrobci převodníků zahrnujících i mikrofonní vstupy sází v oblasti jejich preampů na osvědčené značky, a vývoj v tomto směru nechávají jiným. Jakou cestou šlo M-Audio? Je vývoj zcela vaší vlastní záležitostí, či existovala nějaká více či méně otevřená spolupráce.

Chceme být opravdu svébytnou značkou, tedy i v tomto směru je vše 100% M-Audio. Myslím, že důkazem úspěchu jsou takové produkty jako DMP-3, Omni I/O, či Tampa, které si již získaly uznání jak v odborném tisku, tak mezi množstvím řadových uživatelů. A pokud se podíváte na deklarované parametry, které nejsou nějakou báchorkou, musíte mi dát za pravdu. Solidní dynamický rozsah, mizivé zkreslení, velký zisk, široké frekvenční pásmo. Považujeme tento vývoj za velmi úspěšný. Posledním počinem je nový preamp implementovaný v již zmíněné 410. Podařilo se nám dosáhnout zisku až 66 dB, tzn. můžeme tím pádem připojit v podstatě vše od extrémně slabých signálů až po dynamické mikrofony či nástrojové snímače.

Děkujeme mnohokrát za rozhovor, přejeme příjemný pobyt v Praze a firmě M-Audio mnoho dalších úspěšných produktů.

Děkuji tímto i panu Ing. Petru Krkavcovi, spolumajiteli firmy DISK Multimedia, za pomoc při zdolávání drobných jazykových obtíží a ukázkový záznam rozhovoru pomocí USB převodníku M-Audio Mobile-Pre.