Rockwell

Rozhovor s výrobcem lampových aparátů

Aparáty Rockwell měly na hudebním veletrhu velký ohlas. Shodou náhod jsem měl možnost se setkat přímo s jejich stvořitelem Honzou Vladykou, pro kterého není problém odjet prezentovat svůj výrobek klidně pár stovek kilometrů.

Honza sebou dovezl právě model prezentovaný na veletrhu – Rockwell 60-05 (s přídomkem Hi Gain Valve Dynamic), který jsem měl možnost pořádně si otestovat. Se zvukem jsem byl nadmíru spokojen, ale předmětem tohoto článku je spíše obecné seznámení s Rockwell aparáty.

Honzova cesta k zesilovačům byla víceméně příběhem kluka, který se prostě zajímal o elektroniku a “bastlení” a když se dostal do rockové kapely bylo víceméně rozhodnuto, protože takový elektrotechnický kutil měl v kapele minulých dob, kdy se hrálo opravdu na "všelicos", stále dost práce. Začátky produkce lze datovat do roku 1995, takže letos vlastně slaví desetileté výročí.

Celá produkce sestává ze dvou hlavních modelů – oba jsou dvoukanálové, mají víceméně stejná "střeva", jsou postaveny na stejném zvuku a liší se v korekcích. Ty mohou být společné pro oba kanály, nebo má každý kanál vlastní korekce. Oba typy Honza vyrábí ve vezi 60 nebo 120 wattů a to jak komba, tak hlavy. Kromě toho se okrajově zabývá i stavbou basových zesilovačů a hodně času věnuje servisu zesilovačů (například pro kapely Alkehol, Arakain, Tři sestry, Divokej Bill a jiné). Honza taktéž donedávna působil jako zpěvák v kapele Doktor Triceratops.

Zvukově se tvůj aparát blíží Mesa Boogie, jak jsi k tomuto zvuku došel? Líbil se ti originál, nebo to bylo vlastním laborováním, nebo jsi prostě vycházel z nějakých schémat?

Je to cílený stav. Zvuk Mesa Boogie se mi vždy mezi ostatními zesilovači líbil nejvíc a shodoval se s mojí představou o zvuku. Jinak se dá říct, že většina výrobců zesilovačů má stejné blokové schéma celého zesilovače a každý si zvuk přibarví podle svého vkusu pomocí ostatních komponent. Moje zesilovače mají tedy z devadesáti procent zvuk Mesa Boogie, zrovna nedávno jsem svůj model porovnával se skutečnou Mesa Boogie a v mnoha polohách korekcí oba zesilovače od sebe nerozeznáte.

Do jaké míry stavíš aparáty sám a které součástky ti musí dodat "externisti"? Co používáš za materiály?

Střeva si vyrábím samozřejmě kompletně sám, ale kovové šasi si nechávám vyrábět. Umím svařovat a většinu potřebných činností zvládám, ale nedisponuji potřebným vybavením dílny, takže tuhle část nechávám na jiných. Dřevěnou bednu už si zase ale vyrábím sám, jak u zesilovače, tak u boxu. Na box používám březovou překližku, u zesilovače je to jedno, takže obecně se používá překližka z břízy nebo buku. Potahuji klasicky koženkou. Z věcí, které v dílně vyrobit nemůžu jsou to ještě loga, krytky potenciometrů a sítostisk. Kdysi jsem si ještě sám motal trafa, ale dnes si je nechávám navinovat. Byla to celkem zdlouhavá práce. Co se týče designu, mám raději střídmější vzhled. Podle požadavků zákazníka, ale můžu na vzhledu zapracovat – zatím jsem ale řešil jen požadavek na drobnosti, jako bílá či oranžová koženka apod.

Co elektronky, jaké používáš?

V koncových zesilovačích používám lampy 6L6 v párech. Ve stodvaceti-wattových zesilovačích jsou to čtyři elektronky, v šedesáti-wattových jedna dvojice. Většině kytaristů bohatě stačí šedesát wattů, je třeba si uvědomit, že lampový zesilovač je mnohem hlasitější než tranzistorový zesilovač stejného výkonu a má mnohem větší dynamiku. To může dělat kytaristům zpočátku problémy protože všechny nepřesnosti a odfláknuté tóny jsou slyšet, ale po čase si zvyknou a pro techniku jejich hry je to samozřejmě lepší.

V předzesilovači používám 12AX7. Pokud dělám komba s nějakým menším výkonem tak ještě využiji i EL84. Jedná se většinou o ruské lampy Sovtek (Electro-Harmonix).

Co úpravy zesilovačů, provádíš je také?

Opravám a servisu věnuji celkem dost času. Hodně taky dělám předělávky. Mnohdy mi lidi donesou nějaké staré Marshally, třeba nějakou osmistovku a podobně a prostě už se jim ten zvuk nějak nelíbí. Takže já jim jsem schopný vyměnit komplet vnitřky a dodat tam svoje. Prakticky jim v původním zesilovači zůstanou třeba jenom trafa a patice pro elektronky, zbytek dodám já. Kytaristi pak mají můj zvuk, ale vyjde je to velmi levně, mnohem levněji než nový aparát.

A v jakých cenových relacích se tvoje zesilovače pohybují?

Ceny začínají někde na osmnácti tisících, model 60-05 (označení = výkon – rok), který jsem měl na veletrhu stojí 25 000,- . Záleží samozřejmě na konkrétním přání zákazníka, protože se vždy snažím splnit veškeré jeho požadavky, takže někdy upravuji efektovou smyčku, někdy upravuji korekce, někdo chce v efektové smyčce mít možnost mixu mezi signálem z efektu a původním signálem. Zesilovač mívám zpravidla hotový za měsíc, i když tenhle kus jsem stihnul vyrobit v rekordním čase čtrnácti dní. Boxy dělám za cenu 15-16 000 Kč.

Pověz tedy ještě něco o boxech...

Na použitých reproduktorech hodně záleží. Testoval jsem několik typů a nejvíce si moje zesilovače rozumí s Celestionama, a to konkrétně s modely G12T (75 W), případně ještě s typem Vintage30 (60 W). Zkoušel jsem i jiné reproduktory, ale např. Greenbacky už ve spojení s mým zesilovačem produkují příliš nekonkrétní zvuk.

Připravuješ nyní nějaké novinky? Na čem zrovna pracuješ?

No teď zrovna pracuji na 250 W lampáčku do racku pro basáka z Morioru. Jinak mám v úmyslu dělat malé kombo s 1x12" repro s výkonem 25 a 50 W s oddělenými korekcemi (možná i s reverbem - pokud seženu reverbové tanky za rozumnou cenu.) Pak tu mám rozdělaný pre-amp a pokud bude zájem tak tu mám připraveno i pár dílů na koncáky 2 x 50 W (kterých jsem již pár kousků udělal).

K rozhovoru patří ještě několik drobných poznámek. Honza je schopen do aparátu vestavět cokoli, většinou jsou však požadovány úpravy vztahující se ke korekcím a ladění zvuku obecně. Konkrétně je například schopen dodat i reverb, avšak pouze na požádání, protože ze zkušenosti vyplývá, že většina kytaristů, kterým se zvuk Rockwellu líbil, reverb nepoužívá. Aparát by se takto zbytečně prodražil, neboť kvalitní reverby nebývají levné (36 – 39 Euro). I z toho důvodu obsahují Rockwelly kvalitní efektovou smyčku, přes kterou je možné zapojit požadovaný efekt.