AEA KU4 - Znovuzrození dávné legendy

Americký zvukový expert Wes Dooley začal s výrobou mikrofonů v roce 1998 – tehdy vyrobil kopii legendárního páskového mikrofonu RCA 44 od ještě více slovutné firmy RCA Corporation, která započala své průkopnické aktivity na poli páskových mikrofonů (především zásluhou Harryho F. Olsona) již ve dvacátých letech minulého století. Mikrofony RCA patří dodnes k velice ceněným sběratelským artiklům, o čemž svědčí jistě i ceny, které pan Dooley za své produkty – vyráběné pod značkou AEA – požaduje. Pokud odhadujete částky kolem 4 tisíc dolaru, ještě nějakou tu stovky můžete klidně přidat. Zatím poslední novinkou z dílny Wese Dooleyho je páskový model KU4, inspirovaný legendárním “jednosměrovým” páskovým mikrofonem KU3A, Pro snímací element navíc Wes použil materiál z velice starých zásob, čímž se zase o něco více přiblížil autenticitě originálního kousku. Zásadnější ovšem je, že nový model ctí též superkardioidní směrovou charakteristiku, které (stejně jako kdysi RCA) dosáhl použitím akustického labyrintu v těle mikrofonu. Jak asi tušíte, páskové mikrofony jsou přirozeně bidirekcionální a k dosažení kardioidní směrovosti je potřeba nějakým způsobem upravit signálovou cestu, případně nasadit nejrůznější clony například tak, jako je používá společnost beyerdynamic u svého nejnovějšího páskového zpěvového mikrofonu TG V90r. AEA KU4 využívá dle starého vzoru akustický labyrint konstruovaný jako vyfrézovaný hliníkový váleček, vyplněný blíže nespecifikovaným materiálem, který nahrazuje materiál původní, kterým byly kravské chlupy. Kromě odstranění bidirekcionální směrovosti tento přístup rovněž redukuje náchylnost mikrofonu k proximity efektu. Hliníkový pásek tohoto mikrofonu je široký 1.8 mikronu, což je atribut, který KU4 propůjčuje rychlou transientní odezvu a frekvenční odezvu dosahující ve výškách až 40 kHz. V případě SPL hovoří výrobce o hodnotě větší 140 dB, v případě výstupní citlivosti udává hodnotu 2,8 mV/Pa, u výstupní impedance potom 300 Ohmů. Nový AEA KU4 je doporučen pro snímání vokálů, dechových nástrojů, jako voiceover či overhead mikrofon pro bicí v prostorách, kde může akusticky neošetřený strop způsobit nepříjemné odrazy. Jako zajímavost uvádíme odkaz na rozhovor s Wesem Dooleym, který před necelým rokem a půl pořídila společnost Front End Audio.