Waves & Abbey Road Studios – The King´s Microphones

Výrobce: 

O nových plug-inech, mikrofonech a filmu Králova řeč Krátce po úspěších oscarového filmu Králova řeč (King´s Speech) vydala společnost Waves ve spolupráci s Abbey Road Studios plug-in s názvem “The King´s Microphones” emulující zvuk “majestátních” mikrofonů použitých v tomto filmovém díle. Zkušený zvukař Abbey Road Studios Peter Corbin (Harry Potter, Lord of the Rings, The Beatles a mnoho dalších projektů) komentuje vznik plug-inu a spolupráci s firmou Waves následovně: “Minulý rok jsem měl při nahrávání hudby k tomuto filmu fantastickou možnost používat mikrofony vyrobené pro královskou rodinu. Letos jsem pyšný na to, že se nám s firmou Waves podařilo zkombinovat naše know-how a vznikl velice autentický plug-in, věrně simulující každou esenci zvuku těchto nádherných a vzácných mikrofonů.” Plug-in je simulací tří skutečných historicky cenných mikrofonů, které se dnes nachází v archivu firmy EMI, a které náleží královské rodině, jejíž členové je v minulosti používali při veřejných projevech. Jedná se o mikrofony King George V (uhlíkový mikrofon, cca rok 1925), King George VI (dynamický mikrofon s pohyblivou cívkou, cca rok 1936) a Queen Elizabeth (dynamický mikrofon s pohyblivou cívkou, cca rok 1936). Původní mikrofon King George V byl zkonstruován firmou Marconi-Reisz zřejmě v roce 1925 a využíval uhlíkového prachu (mezi výstupními elektrodami) a slídové membrány – vše zapouzdřeno v grandiózní mramorové schránce. Tento mikrofon vyžaduje stálé napájení, což dnes řeší 9V baterie. Karbonové mikrofony se v současnosti používají jen velmi zřídka. I přes velice omezenou šířku frekvenčního pásma a relativně vysokou míru šumu patřil ve své době tento mikrofon ke špičce. Nicméně i dnes má tento konkrétní model velice zajímavě zabarvený zvuk, který bychom jen těžko nalezli u současných mikrofonů. Mikrofony King George VI a Queen Elizabeth vychází z modelu EMI CPM201. Tyto mikrofony s pohyblivou cívkou byly vyrobeny v roce 1936 a na zakázku zapouzdřeny do stříbrných těl londýnskou firmou C&S Co Ltd. Přední mřížky těchto modelů nesou insignie GRVI (George Rex VI) a E (Elizabeth) doplněné královským znakem na “hlavě” mikrofonů. Membrána těchto mikrofonů je vyrobena z PVC a tvarována je téměř do podoby membrány reproduktoru. Tyto modely byly zamýšleny pro venkovní vysílání, jsou také mnohem robustnější než tehdejší páskové mikrofony. Nejen tyto královské mikrofony, ale rovněž jiná fascinující memorabilia a vybavení EMI jsou uložena ve skladu společnosti EMI v Hayes. Peter Cobbin ze studií Abbey Road navštěvoval tento archiv dvanáct let, než si všiml zdobené skříňky na jedné z polic a zjistil, že se jedná o mikrofon vyrobený pro krále Jiřího V. Tím však pro něj tato věc skončila. Teprve po více než deseti letech, když byl požádán skladatelem Alexandrem Desplatem, aby nahrál hudbu k filmu Králova řeč, přivezl Cobbin tento mikrofon do studa Abbey Road. Zřejmě si dokážeme představit překvapení tvůrců, kteří zjistili, že archiv EMI ukrývá i mikrofon vyrobený právě pro krále Jiřího VI. - hlavní postavu příběhu. Objevené mikrofony prověřil legendární mikrofonní technik Abbey Road Lester Smith, aby zjistil, že tři z nich jsou ještě schopné nahrávat. Peter Cobbin tyto tři mikrofony použil při snímání orchestru systémem Decca Tree. Nejstarší model King George V byl umístěn v centrální pozici, ostatní dva po stranách. Uhlíkový mikrofon se vyznačoval vyrovnanějším frekvenčním průběhem a velmi specifickým “rozhlasovým” zvukem dvacátých let minulého století, který skvěle fungoval ve spojení se zvukově plnějším stereo párem. Náběry přes “Královskou trojici” mikrofonů byly nakonec v mixu soundtracku použity poměrně hojně, samozřejmě v kombinaci se současnými orchestrálními mikrofony. Jejich zvukem byl nadšen rovněž režisér filmu a projevil přání, aby mohlo být jejich kouzlo přeneseno i na filmové projevy. Protože již byly tyto proslovy natočeny, Peter Cobbin tyto vybrané “dialogy” v Abbey Road přetočil přes monitory do “Královských mikrofonů.” V tomto momentě prý také vznikl nápad vytvořit digitální plug-in, schopný přenést do světa nul a jedniček zvukový témbr těchto unikátních nástrojů. Peter Cobbin vyzkoušel mikrofony též i na jiné zvukové zdroje a učinil to podobným způsobem, tj, v relativně akusticky transparentním prostředí postavil před mikrofony monitor B&W 802 a přehrál tracky bicích, kytar, zpěvu či synthezátorů. Tato trochu kuriózní metoda přinesla i zajímavé “filtrační” efekty. Na závěr dodejme, že cena plug-inů se pohybuje kolem 99 dolarů.