Akai MPC 1000

Mnoho tváří MPC
Distributor: 
Cena: 
34 120,00 Kč

Když mi z redakce bylo nabídnuto, zda-li nemám zájem otestovat novinku od firmy Akai s názvem MPC 1000, moje kladná odpověď na sebe nenechala dlouho čekat, takřka okamžitě jsem souhlasil, a těšil se, kdy mě již zmíněná mašinka od firmy, kterou jako klávesák obdivuji již hezkou řádku let, potěší svojí přítomností. Dorazila elegantně zabalena do tmavomodré krabice, a já se ihned jal vybalit tu krasavici, pěkně si ji okouknout, osahat, pohrát si s ní a zjistit co všechno umí.

Jelikož mě, jako milovníka (nejen) černých a bílých klapek vždy tahle firma a hlavně její výrobky velmi zajímaly, tušil jsem že ke mě dorazí produkt, který si, podobně jako jeho předchůdci svoji kvalitou určitě ostudu neudělá, a svému uživateli nabídne velmi příjemné ovládání a snad i pár užitečných funkcí navíc. Musím hned na začátku konstatovat že jsem se nemýlil (vím, že to zní nadutě, ale opravdu nejsem narcis), protože firma AKAI opět nezklamala a vyrobila velmi zajímavou mašinku, která toho nabízí skutečně hodně. Pojďme se tedy společně podívat na nový přírůstek do již tak rozsáhlé rodiny nástrojů AKAI, jeho úplný název zní: MUSIC PRODUCTION CENTER MPC 1000.

Jak již i nám, anglicky nemluvícím, či neanglicky mluvícím jedincům název napovídá, jedná se tedy o hudbu produkující stanici či zařízení (sakra snad jsem to přeložil dobře, ať není ostuda), které obsahuje docela slušně vybavený sampler, který je sice primárně určen pro bicí vzorky, ale je v podstatě na nás, čím si jeho paměť naplníme, sequencer, efektový procesor, 16 rychlostně citlivých gumových padů, dva programovatelné tahové potenciometry, slot pro paměťovou kartu, dva analogové audio vstupy (jack), dva MIDI okruhy (tedy 2x Midi In, 2x Midi Out), USB konektor, analogový stereo výstup plus čtyři volně přiřaditelné audio výstupy (všechny opět jackové), digitální vstup/výstup ve formátu S/PDIF (koaxiální), dva konektory určené k připojení nožních pedálů a také sluchátkový výstup. Tohle je stručný výpis vybavení MPC 1000, a jak sami brzy uvidíte, není toho opravdu málo co tahle mašinka umí. Bohužel na tomhle místě musím, ač samozřejmě nerad, upozornit na to, že se v tomhle testu nemůžeme zabývat detailním popisem všech funkcí MPC 1000, protože by nám to zabralo snad celé číslo časopisu, no a to by nám ostatní muzikanti asi neprominuli, i když myslím že MPC 1000 je mašinka, která svými funkcemi může oslovit jejich naprostou většinu.

Tak tedy, MPC 1000 pracuje tak jako všechny samplery na základě vzorků (tedy samplů), které se do MPC dají dopravit několika způsoby, buď na paměťové kartě, (jedna s kapacitou 32 MB, zčásti zaplněna samply, je součástí dodávky), nebo pomocí USB portu přímo z vašeho PC nebo Mac, a jako poslední možností je nahrávání vzorků do RAM přímo ze dvou jackových vstupů, tak jak to známe my, dříve narození „sampleristé", kdy na trhu byly jen velmi těžko k sehnání (nebo se ještě ani nevyráběly) kompletní zvukové banky na CD ROM. Své samplery jsme krmili např. z audio CD s nahranými vzorky, či jsme třeba ve zkušebně samplovali kytary, bicí, zpěvy apod. Tahle metoda je sice poměrně časově náročnější, ale nicméně její výhodou je, že každý muzikant si může své vzorky vyrobit sám, a tudíž bude znít originálně a hlavně jinak, než stovky, či tisíce jeho kolegů po celém světě, kteří vlastní tutéž zvukovou kolekci či banku, a totéž platí pro majitele všech nástrojů používajících ke své práci vzorky (tzv. ROM playery). Co se týče vzorků, zbývá ještě dodat že MPC 1000 pracuje v kvalitě CD tj. 16bitů lineárně, se samplovací frekvencí 44,1 kHz, vzorky se kterými MPC 1000 pracuje, musí být ve formátu WAV, samozřejmě jak mono, tak i stereo, a jak už to u samplerů (a nejen jich) bývá, největší limitací pro jejich počet i délku je velikost vnitřní RAM paměti, která je v případě MPC 1000 standardně instalována o velikosti 16 MB. Komu by tohle nestačilo může si paměť na vzorky dodatečně rozšířit až na 128 MB dokoupením expanzního modulu s názvem EXM 128. Mám tady ještě jednu malou možná trochu nemilou zprávičku pro majitele samplerů AKAI, či jejich zvukových knihoven, MPC 1000 není kompatibilní s poměrně rozsáhlou knihovnou zvuků pro samplery S1000/3000 a taktéž MPC 3000, je částečně kompatibilní s novějšími samplery S 5000/6000 a Z4/Z8, a o něco lepší je situace týkající se větších starších brášků MPC2000XL a MPC4000. Je to trochu škoda, ale je to celkem pochopitelné, díky zvukovému formátu, který MPC 1000 používá. Pojďme tedy dál, po importování, či nahrání vzorku (vzorků) do paměti z externího zdroje signálu, jak již bylo zmíněno např. z CD, linky či mikrofonního preampu máme možnost, tak jako i v jiných samplerech nahraný vzorek dodatečně editovat (můžeme nastavit začátek a konec přehrávání vzorku, pojmenovat ho, měnit ladění, normalizovat jej, pokud je to žádoucí zasmyčkovat, či pouze jeho část, a samozřejmě každý vzorek můžeme mazat nebo kopírovat). Podotýkám, že díky poměrně velkému grafickému podsvícenému displeji jsou i složitější editace, poměrně snadno proveditelné a nikdy neztrácíte kontrolu nad vaší prací. Pokud máme zpracovaný vzorek, dostáváme se do další roviny v hierarchii MPC 1000 a tou je PRESET, ve kterém si jednotlivé samply uspořádáme vedle sebe, či na sebe libovolně podle potřeby, nastavíme jejich individuální hlasitost, ladění, rozsah jejich reakce na sílu úhozu (velocity), i to jak na ni budou reagovat (buď volume, tedy změna hlasitosti vzorku, nebo přepínání mezi vzorky nad sebou), dále zde nastavujeme přiřazení vzorků jednotlivým padům na MPC 1000, kde je možnost nastavení dalších parametrů jako je obálka, nebo možnost kdy pad přehraje vzorek od začátku až do konce a nezáleží jak dlouho jej podržíte (ONE SHOT), či bude-li vzorek hrát jen po dobu spuštění, či držení padu (NOTE ON). Ke každému padu můžeme také přiřadit dvojici filtrů, které je možno také spřáhnout do sebe, a získat tak jeden „powerfull" filter. V nabídce jsou filtry HIGH PASS, BAND PASS a LOW PASS, a každý samozřejmě s nastavitelnou resonancí a frekvencí. Filtr může být také ovládán stejně jako hlasitost, hodnotou Velocity. Další možnosti zmíníme jen v rychlosti, je možno nastavovat pady do tzv. MUTE GROUPS kdy při současném spuštění dvou padů zazní jen jeden, což je žádoucí zejména při nahrávání Hihat (otevřená nebo zavřená, nikdy vám na reálné Hi-hatce nezazní obě současně), dále můžeme nastavovat, zda vzorek při opětovném spuštění padu přirozeně dozní do konce, a nebo je přerušen a spouští se znovu od začátku (funkce VOICE OVERLAP), či můžeme každému padu individuálně nastavit MIDI notu, kterou bude při hře vysílat do Midi výstupu (to platí při připojení externího zvukového modulu, nebo při nahrávání do externího sekvenceru). Jako další v pořadí se nám nabízí užitečná funkce s názvem PURGE, která nám v podstatě šetří drahocennou paměť, umožňuje totiž, jednoduše vymazat nepoužité samply z paměti MPC 1000. Co se týká programů, zbývá ještě dodat, že každý si můžeme pojmenovat, kopírovat a samozřejmě mazat, jak jednotlivě, tak všechny najednou.

Další sekcí, kterou je třeba zmínit je sekce Mixeru, který se při jeho zvolení docela hezky vykreslí na grafickém displeji, a jeho pomocí nastavujeme hlasitosti, panoramy, výstupy, které budou jednotlivé samply používat a také FX SEND, tedy poměr efektovaného signálu - čímž se dostáváme k další nezanedbatelné funkci, kterou MPC 1000 má. Obsahuje totiž docela výkonný efektový procesor, který obsahuje dva stereo efektové procesory, plus ještě jeden, který se nazývá MASTER a je určen pro zpracování celkového zvuku MPC 1000 – ten nabízí čtyř-pásmový parametrický ekvalizér a kompresor, oba pochopitelně stereo. Pro úplnost ještě uvedu výčet efektů, které lze použít v procesorech 1 a 2, jsou to: Chorus, Flanger, Bit grunger, 4pásmový ekvalizer, Compressor, Phase shifter, Tremolo, Flying pan a Reverb. Pro jejich detailnější popis zde bohužel nezbývá místo, ale aspoň doplním, že kvalita efektů je vysoká a dodají vašim samplům novou dimenzi a prostor. A ti, kteří se nebojí experimentovat a objevovat nové zvukové kombinace, si určitě také přijdou na své. Zkrátka, efekty, které MPC 1000 obsahuje, vám ještě vylepší a „našlápnou" již i tak velmi slušný zvuk, samozřejmě při správném nastavení, ale to by jsme se opět dostali k jinému tématu, a to nechceme, takže zpět k MPC. Dejme tomu, že jsme si vytvořili slušně znějící bicí sadu včetně perkusí, kterou máme naefektovanou, zvuky přiřazeny k jednotlivým padům, (na tomto místě jen podotknu, že padů je fyzicky sice „jen" šesnáct, ale pomocí čtyř tlačítek (A, B, C, D) s názvem PAD BANK, se nám počet přiřazených zvuků pěkně rozrostl, tedy celkem 64, což je myslím docela úctyhodné číslo pro počet zvuků hraných v reálném čase) a náhle nás přepadne múza, není tedy nic snazšího (pokud jde o záznam), než začít nahrávat - na tyhle situace je MPC 1000 dokonale připraven, i když nám za kvalitu naší tvorby samozřejmě neručí, ale přinejmenším nám umožní bezproblémovou práci a příjemné uživatelské prostředí. Tak tedy, vzhůru mezi velikány!

Základním stavebním prvkem sekvenceru je tzv. SEQUENCE, která sama o sobě obsahuje 64 stop, určených jak k záznamu naší hry (pomocí padů nebo připojené externí MIDI klaviatury), tak k záznamu ostatních eventů, jako např. nožních pedálů, či obou tahových sliderů nacházejících se na palubě MPC 1000. To je myslím docela slušná kapacita, vzhledem ke skutečnosti, že na jedinou stopu můžeme bez problémů nahrát třeba kompletní bicí včetně činelů, perkusí atd., nebo ji použít pro přehrání již hotového loopu. Nahrávat můžeme, tak jako u ostatních sekvencerů, několika způsoby. V reálném čase, a to jak funkcí OVERDUBING, kdy k již nahranému přihráváme další materiál a příchozí eventy se míchají s těmi původními, tak funkcí zvanou REPLACE, kdy příchozí eventy automaticky mažou ty původní. Nechybí zde i funkce Punch In, Out, kdy si jednoduše zvolíme počáteční a konečný bod střihu a MPC nám začne s nahráváním třeba uprostřed riffu (tam, kde chceme opravit pár špatných not) a ještě před jeho koncem ho ukončí, ale my si klidně hrajeme celý riff, aniž bychom se museli starat kdy že to máme stříhat. Ještě než se pustíme do samotného nahrávání, nastavíme si u každé SEQUENCE její tempo, metrum, její délku (v taktech), také má-li hrát ve smyčce stále dokola či nikoli. Dále každé stopě, kterou hodláme použít, přiřadíme vhodný program, zvolíme, zda-li bude stopa přijímat či vysílat data po MIDI, případně, bude li vysílat, tak na kterém kanálu (1-16) a výstupu (A nebo B). Samozřejmě zde nechybí metronom, bez kterého se neobejdeme zejména při nahrávání počátečních stop, kdy nemáme v SEQUENCI ještě nic nahráno, tudíž se nemáme čeho držet, a máme zde na výběr, bude li zapnut jen při nahrávání, nebo při nahrávání i přehrávání, či zcela vypnutý, další možností nastavíme rytmické hodnoty metronomu. Nyní můžeme bez problémů nahrávat. Samotné nahrávání opravdu nemá ani cenu popisovat, protože je velmi jednoduché a muzikant se může bez problémů soustředit jen na svoje nápady a hru, aniž by musel řešit nějaké nepodstatné malichernosti jak tomu občas u některých zařízení bývá. Po ukončení nahrávání nám MPC 1000 umožňuje několika způsoby hru upravit a vylepšit, můžeme kvantizovat naši případnou nepřesnou hru v různých rytmických hodnotách, můžeme vkládat, kopírovat, mazat, transponovat jak eventy, tak i takty, či stopy, zkrátka editovat a MPC 1000 nám to umožní v plné míře, a díky již zmíněnému velkému grafickému displeji, na kterém je vše přehledně uspořádáno, a díky šestici multifunkčních tlačítek pod displayem, se i náročnější editace dají zvládnout poměrně dobře.

Pojďme tedy dál, nejvýše v hierarchii MPC 1000 stojí SONG, který se skládá ze Sequencí a v paměti jich může najednou být 20, na rozdíl od Sequencí, kterých může být až 99. Každý z dvacítky Songů může obsahovat až 250 kroků. Každý krok v sobě nese informaci o Sequenci, která bude v daný okamžik aktivní, nastavuje se počet opakování každé Sequence, její aktuální tempo (které nemusí souhlasit s jejím původním tempem), na displayi se nám pro naši informaci zobrazuje též počet taktů každé Sequence. Každý Song můžeme pojmenovat, kopírovat, mazat jak jednotlivý Song, tak všechny Songy naráz a také můžeme jednoduše celý Song konvertovat zpět na Sequenci, kterou můžeme dále buď editovat, či do ní dále nahrávat (jen pro doplnění uvedu, že v režimu Song není možné nahrávat, od toho jsou zde právě Sequence), zkrátka fantazii se meze nekladou. Tak vidíte celý systém MPC 1000 je sice rozsáhlý, ale ve své podstatě jednoduše a logicky navrhnutý, takže myslím, že i muzikanti, kteří se v podobných mašinkách zatím příliš neorientují, nebudou mít problémy za nedlouhý čas MPC 1000 plně ovládnout ke své spokojenosti. Jsem si plně vědom faktu, že se opravdu na všechny funkce a vychytávky nedostalo, tak jako třeba na dva Slidery umístěné na levé straně horní desky přístroje, které v podstatě slouží jako dva na sobě nezávislé programovatelné kontrolery, ke kterým si přiřadíme např. funkci ladění vzorku k prvnímu a ladění filtru ke druhému a věřte, že v kombinaci s hrou na pady (na které se mimo jiné, tedy aspoň mě, hraje výborně, a kdo to nikdy nezkusil, neví o čem mluvím, protože je to opravdu úplně o něčem jiném, než „vyťukávat" rytmy na klaviatuře, byť „Kurzweilí", tedy jedné z těch lepších) se našinec opravdu vyblbne až z toho bolí konečky prstů (tedy ne z těch Sliderů, pochopitelně, ale z usilovného bubnování holýma rukama, bolí to, ale stojí to za to!). Nebudu zde, tak jako obvykle popisovat všechny tlačítka a ovládací prvky, jelikož, je do docela hezky vidět na obrázku, jen podotknu, že rozložení ovládacích prvků je opravdu navrženo ergonomicky, a i lidé s většími prsty nebudou mít s ovládáním problémy. Všechny tlačítka i potenciometry mají příjemně tuhý chod, což ale nemůžu říct o datovém kolečku, které má svůj chod taktéž příjemný, ale na můj vkus, se až příliš naklání při zadávání dat do stran, při první práci s ním jsem měl pocit že něco není v pořádku. Ale pravdou je, že se na to dá časem přivyknout.

Závěrem

Co říci závěrem, dle mého čistě subjektivního názoru se jedná o skutečně povedenou mašinku vysoké kvality s mnoha možnostmi, která najde uplatnění na mnoha postech v hudební branži, tak například při živých vystoupeních, kdy vám bude přehrávat naprogramované sekvence, při tom bude bez problémů stíhat obsluhovat připojené MIDI zařízení, bubeníkovi bude přehrávat metronom do sluchátek z individuálních výstupů a ještě si na něj můžete v klidu zabubnovat.

Bezesporu najde své uplatnění také v nahrávacích studiích, třeba při programování bicích partů (pady jsou pady, ten pocit z hraní vám sebelepší klávesnice nedá!) při komponování, při zkoušení či cvičení atd., atd. Zvuková kvalita je vysoká, ovládání intuitivní, možnosti rozsáhlé. Samozřejmě mé hodnocení vychází z časově omezené zkušenosti a snad každé zařízení má nějakou tu mušku, kterou po šesti a více měsících používání a podrobného studia objevíte. Ale já žádnou zásadní neobjevil, a zbytek už je eventuelně na vás, budoucích uživatelích, podělit se s ostatními o své zkušenosti. Právě třeba pomocí Komentářů u každého z testů na www.music-store.cz. No, teď mne napadá, možná bych v této cenové kategorii očekával samplovací frekvenci 96 kHz…