Beyerdynamic DT 880 Pro

Polootevřená sluchátka
Distributor: 
Cena: 
7 656,00 Kč

Nedávno jsme s kolegou vedli diskuzi na téma: Jaké vybavení ještě potřebujeme pořídit do našeho studia? Řeč přišla také na kvalitní studiová sluchátka. Slovo dalo slovo a k nám dorazil balík s několika modely studiových sluchátek firmy Beyerdynamic. Z této nadílky jsem si zapůjčil model DT 880 Pro a byl jsem velmi zvědavý na to, jak bude hrát.

Dříve, než se na sluchátka podíváme, povězme si něco o jejich technických parametrech. DT 880 Pro jsou konstruována jako dynamická polootevřená sluchátka. Jejich frekvenční rozsah je uváděn od 5 Hz do 35 kHz, což bohatě přesahuje lidské možnosti. Dalším údajem, o kterém jsem se dozvěděl, je impedance sluchátek, v našem případě jde o hodnotu 250 Ohmů. Jmenovité zkreslení je menší než 0,2 % a SPL je 96 dB. Sluchátka váží bez kabelu 295 g a kabel je kroucený a 3 m dlouhý. Připojovacím konektorem je klasický stereo jack 3,5 mm doplněný redukcí na jack 6,3 mm. Redukce je s konektorem pevně spojena pomocí závitu a stejně jako konektor je pozlacena.

Už z prvního pohledu je jasné, že máme před sebou sluchátka robustní a při tom velice pružné konstrukce. Další libé pocity se dostaví v momentě, kdy si sluchátka nasadíme na uši. Velice příjemně „drží" na hlavě a jsou pohodlná. Tuto pohodlnost přikládám tradičně kvalitním náušníkům (sametovému polstrování v místech, kde sluchátka dosedají k hlavě). Koženka, která v sobě ukrývá měkčený materiál, je na hlavovém mostu sluchátek přichycena pomocí čtveřice „patentků". Pružina, která sluchátka přitlačuje k hlavě není ani slabá, ani příliš silná, takže výsledný dojem je takový, že vám sluchátka pevně drží na hlavě a přitom nikde netlačí a nepadají. (Výrobce v dokumentaci uvádí, že tlak pružiny činí 3,5 N.) Polootevřený design sluchátek mají na svědomí mušle kryté do stříbrna „stříknutou" perforovanou hliníkovou mřížkou, která přidává do designu DT 880 Pro nepatrně „hi-tech" koření.

Ovšem ten nejhlavnější na sluchátkách je bezpochyby zvuk. Bez otálení musím přiznat, že i v této disciplíně si DT 880 Pro vedou vskutku výborně. Při poslechu hotového masteru přesně slyšíte každičký detail - mlasknutí kopáku, kytaristovo škrtnutí trsátkem o strunu či zpěvákovy nádechy. I celkový mix zní „na" těchto sluchátkách velmi přehledně. Každé jeho frekvenční pásmo je dobře čitelné. Je také pravdou, že sluchátka až nepříjemně pravdivě (řekl bych skoro „neomaleně") prozrazují chyby, kterých se dopustíte v masteru a nebo už dokonce v mixu. Najednou s hrůzou zjistíte, že vaše nahrávka je vlivem přehnaného masteru přeřvaná a nebo strašně šumí. Pak nezbývá nic jiného, než zatnout zuby a vrhnout se do díla znovu. DT 880 Pro jsem použil i pro editaci nahrávek mluveného slova a byl jsem nepříjemně překvapen tím, kolik šumu se mi do záznamu dostalo. Protože často při své práci používám sluchátka AKG 240, napadlo mě oba modely sluchátek mezi sebou trochu porovnat. Výsledný dojem mohu shrnout jednoduše. Beyerdynamic DT 880 Pro mají více detailnější zvuk a nahrávka z nich zní více prostorově. Porovnání je samozřejmě subjektivní a pravděpodobně ne zcela korektní už proto, že oba typy sluchátek se od sebe liší například cenou. Ale pravdou je, že dokud jsem měl sluchátka DT 880 Pro po ruce, sahal jsem častěji právě pro nich. Aby byl patrný rozdíl u obou typů sluchátek, je vhodné se ještě zmínit, že DT 880 Pro jsou určena také pro použití ve spojení se surroundovým procesorem Headzone Pro, který umožňuje vícekanálový poslech (5.1) a tedy i prostorovou mixáž… (o tom více v MS 11/07).

Je známou věcí, že poslech na sluchátka více unavuje lidský sluch a sám se přikláním k názoru, že sluchátka nemohou zcela nahradit poslech na kvalitní reproboxy. Ovšem v případě DT 880 Pro si tím nejsem tak zcela jist, protože hrají opravdu úžasně. (Navíc při použití s Headzone systém simuluje veškeré psychoakustické dění normálně se odehrávající v místnosti, takže zvuk ve sluchátkách skutečně zní stejně, jako by zněl v kvalitních studiových monitorech v kvalitně akusticky vyřešené studiové režii.) Zřejmě také dávají za pravdu tvrzení, že než si koupit laciné nekvalitní reproboxy, je lepší si pořídit kvalitní a dražší sluchátka. Nejlepším řešením ale samozřejmě bude používat pro práci jak kvalitní monitory, tak i kvalitní sluchátka. Kvalitou sluchátek DT 880 Pro jsem si zcela jist a jediné, co mě na nich štve je fakt, že nejsou moje. V každém případě je výsledná zkušenost z testování taková, že i když si má peněženka netroufne zrovna na DT880 Pro, s největší prabděpodobností stejně některá sluchátka od Beyerdynamic pořídím…

(Na závěr ještě jedno varování: Pozor! Sluchátka DT 880 Pro nejsou určena pro notorické posluchače mp3 přehrávačů!)

Prubni a řekni

Možnost “prubnout si” v rámci redakční práce polootevřená sluchátka firmy Beyerdynamic mi byla natolik po chuti, že jsem se za jejich zapůjčení vůbec nezdráhal uložit si za úkol sepsání několika vět.

DT 880 Pro jsou tedy sluchátka polootevřená, kombinující atributy otevřených a uzavřených modelů. Na jedné straně umožňují signálu „svobodnější" výlety mimo mušle, na straně druhé není zvuk vyzařovaný mimo sluchátka tak hlasitý a rušivý jako u sluchátek otevřených. Tento koncept řeší, alespoň částečně, proximity efekt způsobující nárůst basové energie, související s blízkostí zdroje signálu a bubínku našeho sluchového orgánu. Akusticky ne zcela uzavřená sluchátka pak trochu kompenzují vztah mezi vzdáleností membrány sluchátek od ucha posluchače a nárůstem/ztrátou basových frekvencí ve zvukovém obrazu, který individuálně vnímáme. O pracovní pohodlnosti DT 880 Pro hovořil již kolega, já jen doplním, že opravdu velmi příjemně přiléhají k hlavě. Nepřijde mi, že by sluchátka byla nějak extrémně těžká a i přes robustní a kovový hlavový most se mi po několikaminutovém poslechu podařilo zapomenout vnímat, že je mám na hlavě nasazena (znáte to, hledáte brýle a máte je na nose…). DT 880 Pro nepředstavují moji první zkušenost s polooteřenými sluchátky tohoto výrobce. Měl jsem již tu čest s nepatrně lacinějším modelem DT 990. V porovnání s těmito sluchátky se odvážím napsat, že DT 880 Pro nejsou zcela 100% neutrální. A ačkoliv mají bez jakýchkoliv pochybností velmi detailní projev, velmi kompaktní spojení středů a vyšších basů činí tento projev mírně načechraným a o něco méně nekompromisním. Možná právě tato vlastnost má také vliv na schopnost sluchátek vytvořit velmi hluboký obraz zvukové scény, což mi přinášelo luxusní požitek zejména při zprostředkování orchestrálních nahrávek, respektive při podání akustických nástrojů (á la cello, kontrabas, akustická kytara, saxofon…) obecně. Devizou tohoto modelu je dle mého názoru zejména také velmi detailní či blízká poslechová perspektiva. Na rozdíl od některých sluchátek, které jsem mohl odzkoušet, je tu „prostor" mezi hudbou a ušima opravdu minimální. Tuto intimitu a blízkost jsem ocenil také jako konzument filmových dílek. Projev DT 880 Pro mi například při Il nome dela rosa dokonce navodil pocit, že kroky na chodbě tajemného opatství slyším dříve než sám Sean Connery. Stereo obraz DT 880 Pro je opravdu velmi detailní a vrhá vás přímo do centra zvukové scény, kde se nacházíte oproštěni od vnímání vlivů akustických vlastností místnosti, v níž posloucháte. Stupeň oddělení vnímání levého a pravého kanálu je obecně u sluchátek opravdu vysoký a přispívá k „uměle" detailnímu stereo obrazu. Při pasivním poslechu si budete skutečně lebedit, ovšem při aktivní práci je dobré, jak ostatně poznamenal kolega, využívat sluchátek i poslechových monitorů, na kterých by obraz vytvořený pouze na sluchátkách nemusel znít v takové šíři. Výše popsané zkušenosti mi dovolí učinit alespoň jeden (snad přínosný) závěr. Pokud bych si chtěl od firmy Beyerdynamic pořídit sluchátka striktně pracovní, sáhl bych nejspíše po studiově přesnějších a vyrovnaných DT 990. Pokud budu po německému výrobci požadovat univerzálnost, tj. schopnost sluchátek „tvrdě dřít" i radostně sloužit k oblažování mých uší ve chvílích slastné konzumace kvalitní hudby (i filmu), pak jednoznačně budou moji volbou DT 880 Pro.