Beyerdynamic TG Drum Set Pro + TG-I50d & TG-D52d

Sada mikrofonů pro bicí
Výrobce: 
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu
Beyerdynamic TG Drum Set Pro

Bubenická mikrofonní sada patří k nejohroženějším druhům v „červené knize zvukařského vybavení”. Přestože PA systém, mixážní pult či dokonce samotný zvukař nemusí být vždy zcela v bezpečí před vrávorajícími opilci, nic z toho se nedá srovnat s trvalým nebezpečím fyzické likvidace, které mikrofonům umístěným v dostřelu bubenických paliček hrozí od začátku až do konce vystoupení – a to prakticky každou vteřinu produkce.

Proto zpravidla nejúspěšnější a nejpoužívanější bubenické mikrofony chrání (dle vzoru středověkých rytířů) své kapsle mocným kovovým pancířem (tzv. styl „plátová zbroj“ – např. Audix I5 a Lewitt  MTP 440 DM), nebo sítí z nepoddajné pružinové oceli (tzv. styl „drátěná košile“ - např. Audix D2, Shure Beta 56 apod.). Ovšem stejně jako na bitevním poli, tak i na pódiu, platí i jiná zásada „obrany“, a to ta, že „malý cíl se hůře zasahuje“.  Proto se někteří z výrobců vydali cestou „zneviditelňování“ a miniaturizace bubenických mikrofonů za pomoci kompaktních a zvukově kvalitních elektretových kapslí. Průkopníkem v tomto směru byla firma AKG s řadou „C“, ale rovněž i německý Beyerdynamic s mikrofony úspěšné série Opus.

A jelikož všeobjímající série Opus byla už v polovině roku 2011 nahrazena řadami TG-D (Touring Gear – Drums) a TG-I (Touring Gear – Instrumental), je jistě nejvyšší čas, abychom s těmito stále relativně novými produkty určenými ke snímání bicích nástrojů seznámili naše čtenáře. Bubenické sady od Beyerdynamicu nesou jednoznačný název „Drum Set Pro“, přičemž existují ve standardní (7 mikrofonů) nebo opulentní XL (9 mikrofonů) verzi. Mně na testování přišla sice ta menší varianta sady, ovšem „nad plán“ doplněná o dynamický nástrojový model TG-I50d a o neobvyklý miniaturní dynamický mikrofon pro bicí TG-D52d.

Sada je dodávána v textilním gig-bagu z odolné syntetické tkaniny, protinárazovou ochranu pak mají na starosti dvě tvarované vnitřní poličky z tuhé pěny. Kromě samotných mikrofonů najdeme uvnitř ještě dosti těžký, avšak o to méně praktický, dvoudílný stojánek pro kopákový mikrofon, který bohužel dovoluje pouze jedinou pozici mikrofonu u bubnu a sofistikovanější hrátky se snímací pozicí s ním nejsou možné.

TG-D70d

Základem zvuku bicí soupravy a potažmo celé kapely je bezesporu velký buben aneb kopák, proto  začneme test právě s mikrofonem určeným ke snímání tohoto nástroje. Tím je u Beyerdynamicu nový dynamický mikrofon TG-D70d. Svými rozměry (128,5 x 56 mm), hmotností (365 g) a celkovým vzhledem působí na první pohled jako naprostý profesionál, o kterém nemohou pochybovat snad ani „věční staromilci“, trvale zapisující do riderových požadavků prehistorické „vajíčko“ D112. Pod mohutným krytem je v pružném závěsu ukotvena má oblíbená beyerovská hyperkardioidní velkomembránová kapsle o průměru 37 mm. Právě ona mikrofonu poskytuje charakteristický zvuk s rychlým atakem a velmi hlubokými basy. Tomu odpovídá frekvenční rozsah TG-D70d, a sice: 30 Hz – 18 kHz i citlivost 2 mV/Pa. 

Ač frekvenční křivka ukazuje výrazné (+6 dB) zdvihy v pásmu 5 a 10 kHz, mikrofon působí mnohem přirozeněji a méně ekvalizovaně, než jak je tomu např. u populárního Audixu D6. Jmenovanému americkému typu se „sedmdesátka“ velmi podobá svým uměním snímat v celém frekvenčním pásmu i rychlé transienty. To jí dává schopnost zaznamenat s nevídanou konkrétností i rychlou „dvoušlapkovou palbu“, což je úkol, se kterým si občas neví rady sice legendární, avšak dnes již poněkud dýchavičný AKG D112. Novinka od Beyeru však podobně jako zmíněné „rakouské vejce“ umí nabídnout též „zemětřesné“ basy v té nejnižší oktávě (to Audix neumí). A přesně takový zvuk momentálně podle všeho přichází do módy. 

Pokud tedy hledáte pro kopák univerzální mikrofon, který dokáže zahrát moderně „rychle“ podobně jako D6, současně umí sáhnout až do pásma infrazvuku a zastane tím pádem úlohy, které se  dnes obvykle svěřují dvojici mikrofonů, není zřejmě lepší volba než TG-D70d.  

TG-D57c a TG-D58c

Obligátní součástí sady jsou dvě dvojice (celkem 4 ks) mikrofonů určených pro malý buben, tomy a kotel. Přestože mají rozdílné označení, jedná se prakticky o totožné mikrofony, mírně se lišící jen v mechanickém provedení. Obě verze disponují kardioidní elektretovou kapslí s rozsahem 20 Hz – 20 kHz, citlivostí 5 mV/Pa a pochopitelně vyžadují Phantomové napájení 12-48V. Přenesou bez zkreslení akustický tlak 140 dB, což je sice hodnota, jež bývá např. u malého bubnu občas překračována, nicméně u krátkých zvuků perkusivního charakteru se to zpravidla obejde bez slyšitelných následků.

Mikrofony disponují mohutným pružinovým rychlo-úchytem, dovolujícím jejich snadné připevnění na ráfek bubnu. Tento úchyt (oproti mnoha jiným konstrukcím) umožňuje bezproblémové použití i v tom případě, kdy je buben vybaven nějakými méně standardními ráfky či systémem ukotvení. Velkou výhodu představuje XLR výstup, směřující dolů podél těla bubnu, takže konektor ani kabel nikde nepřekáží.

Mechanický rozdíl mezi modely 57 a 58 spočívá v tom, že první jmenovaný má kapsli ukotvenou v měkkém závěsu na volně pohyblivém delším husím krku, který dovoluje nasměrovat mikrofon na střed bubnu či kamkoliv jinam. To je vhodné zejména pro virbl nebo kotel. Druhý z nich používá rameno připomínající jeřáb (otočné v horizontální rovině), které však umožňuje jen velmi omezené nasměrování vertikálního úhlu. Výhodou je v tomto případě možnost snadno a stabilně umístit mikrofon blízko ráfku, kde nepřekáží. Uplatnění najde zejména u tomů s menšími průměry.

Z hlediska frekvenčního průběhu nabízí mikrofony 6dB zdvih v důležité oblasti 8 kHz. Jako u všech kondenzátorových konstrukcí působí jejich zvuk ve srovnání s dynamickými modely jako „velký a rychlý“. To platí zejména u tomů a větších perkusí (conga), kde zvuk sám o sobě i bez ekvalizace obsahuje žádoucí mlasknutí ve výškách i hutné zadunění v basech, tedy přesně takový charakter, který je dnes považován především v rockových sférách za trendový. Je dobré si uvědomit, že ono konkrétní mlasknutí ve výškách není až tak záležitostí ekvalizace, jako spíše „rychlosti“ a citlivosti mikrofonu. V tomto ohledu budou mít kondenzátorové (elektretové) modely vždy navrch před dynamickými i kdybychom si my zvukaři korekce třeba ukroutili. Vysoká citlivost by však mohla představovat určitý problém v případě, kdy má bubeník umístěny činely příliš blízko tomů (mám pocit, že takhle to dnes mají snad všichni bubeníci), protože mikrofon snímá hodně činelových přeslechů. Toto občas nedokáže úplně vyřešit ani chytrý gate s laditelným sidechainem. Při použití s malým bubnem se mi osvědčil model TG D57c především s „mrtvěji“ a tupěji znějícími nástroji, kterým umí dodat jiskru a průraznost.

Celkově lze dvojici TG-D57/58c označit za špičkové mikrofony, které splní i ty nejvyšší studiové i pódiové nároky. Z hlediska zvuku mohou směle konkurovat zavedeným podobně konstruo- vaným „Top Class“ modelům, jako je např. Shure Beta 98. Jejich předností jsou promyšlené a pevné úchyty, v rámci miniaturizovaných možností odolná konstrukce a především moderní zvuk.

TG-I53c

Nedílnou součástí každé bubenické sady jsou kondenzátorové (elektretové) „tužtičky“, určené pro snímání činelů. Nejinak tomu je i v případě setu Beyerdynamic, kde tuto úlohu zastupuje dvojice nazvaná TG-I53c. Malomembránové kardioidní elektretové mikrofony nabízejí standardní frekvenční rozsah 20 Hz – 20 kHz s citlivostí 6,8 mV/Pa. Jsou schopny zpracovat bez zkreslení max. SPL 140 dB a k tomuto výsledku vyžadují Phantomové napájení 48 V. V případě, že je napájecí napětí nižší (až 12 V), mohou mikrofony vykazovat vyšší míru zkreslení při snímání hlasitějších zvuků. Rozměry mikrofonu jsou i na poměry „tužek“ vskutku filigránské: délka jen 100 mm, průměr 19,5 mm. 

TG-I53c předvádějí víceméně rovnou frekvenční charakteristiku se 6 dB zdvihem v pásmu 10 kHz. To dodává činelům průraznost a konkrétnost, což je přínosné především při blízkém snímání ride nebo hajtky. Se třiapadesátkami se z plechů neztratí jediná doba, jediný úder, jediné tiché ťuknutí a snímané nástroje se prosadí i v hodně hlučném okolí. Na druhou stranu je jejich zvuk poměrně přísný a věrný, dalo by se také možná napsat suchý až strohý, takže pokud máte rádi kolem činelů takovou tu jiskřivou a mlžnou „auru“ z harmonických kmitočtů, je třeba hodně pomoci korekcemi, exciterem – anebo hledat jinde. Mikrofony jsou jednoduché, nenabízejí přepínače útlumu ani filtry, i tak jsou ale pódiově bezproblémově využitelné. Pro náročnější studiové nasazení nabízí Beyerdynamic sofistikovanější modely MC930 a MC950, které jsou rovněž součástí sady ve variantě XL.

TG-I50d (3 299,- Kč)

Prvním „kukaččím vejcem“, které do sady Drum Set Pro primárně nepatří, je univerzální dynamický nástrojový typ TG-I50d. Využívá velmi zajímavou kardioidní kapsli, známou již z testu vokálního typu TG-V50d. Od něj se liší válcovým provedením krycí bambule, která dovoluje přiblížit mikrofonní vložku až těsně ke zdroji zvuku. Mikrofon je dlouhý 184 mm, má průměr 41 mm a hmotnost 258 g. Poskytuje frekvenční rozsah 50 Hz – 17 kHz a citlivost 2,4 mV/Pa. Konkrétnosti a zářivému zvuku napomáhají zdvihy v pásmu 5 kHz (+4 dB) a 10 kHz (+6dB), přesto je však nutno jeho zvuk při blízkém snímání označit především jako plný a hutný, a to zejména díky výraznějšímu proximity efektu. Je-li použit ke snímání malého bubnu, dokáže zdůraznit hloubku, tedy to, co bubeníci někdy označují jako „duši“. Samostatně umravní prskavě a tence znějící bubínky, a pokud je snare snímán dvojicí mikrofonů (blána + struník s TG-I50d nahoře), nabídne velký a profesionální zvuk obsahující vše potřebné. Jeho použití se pochopitelně neomezuje pouze na bicí a perkuse. Poradí si s elektrickou kytarou (oproti standardní SM57 je zvuk plnější a „tlustší“), baskytarou, saxofonem (dodá kulatost řezavě znějícím tenorům a altům) a vyzkoušel jsem ho i na exotickém didgeridoo, které s ním příjemně dunělo. 

Podtrženo sečteno: dobrý nástrojový mikrofon a vhodná, plněji znějící alternativa k obvyklému SM57 pro pódium i studio. Při použití na bicích vidím určitou nevýhodu v jeho rozměrné válcové hlavě, kryté jen relativně tenkým dírkovaným plechem, která dle mého názoru nebude schopna dlouhodobě odolávat opakovaným zásahům paliček v rukou surového ranaře. Pro úplnost je třeba podotknout, že Beyerdynamic stejný mikrofon nabízí rovněž ve speciální úpravě pro bicí a perkuse, tedy se zkráceným tělem a pod názvem TG-D50d.

TG-D52d (2 504,- Kč)

Druhým testovaným doplňkem nad rámec sady Drum Set Pro je svérázný miniaturní dynamický model TG-D52d. Mechanickým provedením je shodný s TG-D57c, má tedy stejný pružinový rychloúchyt na ráfek bubnu a husí krk. Zvukově se však díky odlišné dynamické konstrukci podstatně liší. Už jeho tabulkové parametry a graf potvrzují můj dlouhodobě neměnný názor, že dynamická kapsle s malým průměrem nemůže mít plný a věrný zvuk. Citlivost 1,3 mV/Pa a frekvenční rozsah při vzdáleném snímání 180 Hz – 12 kHz se sice po přiblížení díky proximity efektu rozšíří směrem dolů až ke 40 Hz, avšak i v takovém případě si mikrofon zachovává řinčivě středový telefonní charakter. Tomu odpovídá i graf, kde je zvuk vyrovnaný prakticky pouze v pásmu 600 Hz – 1,5 kHz. Pod touto oblastí má dvaapadesátka strmý propad a na oněch tabulkových 180 Hz má již útlum -10 dB. Naopak nad tímto pásmem následuje prudký zdvih vrcholící +9 dB v oblasti 5-7 kHz, následovaný dalším strmým propadem s útlumem -10 dB v oblasti tabulkových 12 kHz.

Z hlediska směrovosti je TG-D52d úzce hyperkardioidní, takže při správném nasměrování dovoluje vhodně separovat snímaný nástroj od přeslechů ostatních zvuků po stranách. Je však nutno počítat s výrazným zadním hyperkardioidním lalokem (mikrofon se blíží k téměř až osmičkové charakteristice), takže natočení „dva- apadesátky“ na blánu malého bubnu s tím, že zadní strana míří na Hi-Hat, není určitě tím správným řešením. Alespoň v takovém případě, kdy chceme tyto dva nástroje snímat odděleně. 

V praxi jsem pro malé dynamické TG nenašel jiné vhodné uplatnění, než snímání struníku malého bubnu, kde však byl zcela jistě dobrým partnerem pro TG-I50d, k jehož hutnosti a plnosti připojil patřičnou dávku vlastní agresivity a průraznosti. Malý buben snímaný malou „dvaapadesátkou“ samostatně shora byl příliš tenký, prskavý a nepříjemný. Díky výraznému proximity efektu sice buben zněl použitelněji a lépe, než by se dalo usuzovat z grafu frekvenčního průběhu, ale přizpůsobit zvuk mému vkusu se mi ani tak úplně nepodařilo. Teoreticky by možná mohl fungovat dobře i s nějakými extrémně dunivými kotli, ale na takový nástroj jsem během testu nenarazil. Z celkového pohledu se jedná o nebývale specializovaný mikrofon, jenž v některých situacích možná může být tím jediným správným řešením, avšak pro univerzální použití se asi příliš nehodí. 

Shrnutí

Mikrofonní sadu Beyerdynamic Drum Set Pro v základním sedmimístném provedení nelze hodnotit jinak než pozitivně. Cena něco málo přes 24 000,- Kč za sedmero kvalitních, profesionálních mikrofonů je ve srovnání s nabídkou ostatních výrobců velice příznivá a konkurence- schopná. Výhodou rovněž je, že se jednotlivé mikrofony dají koupit rovněž samostatně a dodávaný gig-bag počítá s možností následného rozšiřování mikrofonního arzenálu až do neskutečného počtu celkem 14 mikrofonů s osmi TG-D57/58c pro tomy a perkuse, čtyřmi tužkami TG/MC pro činely a overheady, jedním TG-I50d pro snare a jedním TG-D70d pro velký buben. Pokud bych měl okem škarohlída něco vytknout, vyřadil bych ze setu zbytečně těžký a málo univerzální stojan pro kopák a jeho místo nahradil prostorem pro druhý TG-D70d.

Ovšem i ve stávajícím provedení dokáže nový výrobek německého Beyerdynamicu vyplnit všechna přání náročného zvukaře, a to jak svou vysokou mírou praktičnosti (bezproblémové, univerzální a stabilní úchyty mikrofonů pro tomy), tak i špičkovým zvukem všech komponent. Mně osobně dalo dost práce přesvědčit sám sebe a hlavně své dva zvukařské kolegy, že přestože tuto sadu mikrofonů na bicí rozhodně „potřebujeme“, nemůžeme si je momentálně pořídit, protože mikrofonů pro tento účel máme již dostatečný počet. Pokud bychom však zvažovali rozšíření našeho perkusně-bubnového mikrofonního parku, patřila by sada Beyerdynamic Drum Set Pro k velmi vážným adeptům ke koupi a předpokládám, že by v soutěži s konkurenčními produkty v podobné cenové kategorii pravděpodobně zvítězila.

Beyerdynamic TG-D58
Beyerdynamic TG-I53c
Nedílnou součástí každé bubenické sady jsou kondenzátorové (elektretové) „tužtičky“, určené pro snímání činelů.