Gallien-Krueger Neo 700/112

Neo...bass radikál
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
34 190,00 Kč

Firmu Gallien-Krueger není třeba obšírněji představovat. Je jedním z nejuznávanějších výrobců basových aparátů a doplňků na celém světě. Řadí se tak po boku Ampegu, SWR a EBS k elitě mistrů hlubokých tónů. Svědčí o tom rovněž dlouhosáhlý výčet jmen hráčů, kteří výše zmíněnou značku používají k reprodukci svého umění.

Kombo, se kterým jsem strávil za poslední dobu téměř každou volnou chvíli, má typové označení Neo 700/112 a spadá do řady Artist Series. Narozdíl od řad Backline nebo Microbass je artist series svým výkonem a možnostmi použitelná i pro vystupování na větších pódiích a skýtá velmi pestrou paletu zvuku, kterou lze plně využít na rozličné způsoby hracích technik, od slapové (palcové) až po jemný zvuk při hře na bezpražcovou baskytaru.

Aparát je vybaven systémem dvou zesilovačů tzv. BI-AMP s výkonem 480 a 50 W do 4 ohmů. Je osazen jedním dvanáctipalcovým neodymiovým reproduktorem a pro přenos vysokých frekvencí též tweetrem, pod kterým lze nalézt dva bassreflexy, ze kterých to při otočením volume doprava opravdu příjemně „fouká". Při rozměrech 50 x 52 x 44 cm není kombo žádným obrem a umožňuje tak dobrou manipulaci, mobilitu a skladnost. Je opatřeno horním, ale i dvěma bočními držadly, které slouží k transportu. Pod vrchním uchem je umístěn větrák, jenž se automaticky zapíná při větším zahřátí zesilovače. Plastové výlisky, které chrání rohy před poškozením, jsou stejné jako u všech ostatních reproboxů z gallienovského klanu a umožňují tak libovolné kombinace „stage stacků". V nevýhodě je zadní strana, která na rozích plasty ochráněna není a může tak lehce dojít k roztržení čalounění.

Ovládací panel

Hned na první pohled jsou patrné designové změny oproti starším řadám. Jako první z levé strany je umístěn linkový D.I. výstup doplněný obvyklým přepínačem uzemnění a za nímž následuje tlačítko volby odcházejícího signálu před či po ekvalizaci. Jediným potenciometrem vztahujícím se k ovládání linky je Level, jehož otáčení má vliv na sílu výstupního signálu. Následuje input sekce. Vedle klasického 1/4" jackového vstupu se nachází PAD umožňující potlačení o –14 dB. Užívá se především v kombinaci s aktivními nástroji. Žlutá LED dioda s nápisem clip upozorňuje hráče na nadměrné vybuzení blikáním. Další funkcí je tzv. Tuning mode. Stisknutím tohoto knoflíku se aktivuje výstup pro ladičku a zároveň vyřadí z provozu reproduktor (výborná funkce pro živé hraní). Následuje klasické ovládání hlasitosti Volume. Switcher na přepínání mezi 4 a 5-strunnou baskytarou (posiluje frekvenční odezvu na 20 Hz o 11 dB) je součástí další ovládací sekce jíž jsou Voicing filters. V této skupině jsou ještě dva další potenciometry. Prvním z nich je Contour. Slouží ke změnám charakteru zvuku a k potlačování středových frekvencí. Tím druhým je Presence sloužící ke zkonkrétnění výšek (+9 dB na 10 kHz). Příjemnou záležitostí je aktivní ekvalizer, který sestává ze čtyř ovládacích prvků. Treble (+/-14 dB @ 7 kHz), Hi-Mid (vyšší středy +6/-10 dB @ 1 kHz), Low-mid (nižší středy – totéž na 250 Hz) a Bass (+/-10 dB @ 60 Hz). Bylo pro mě hodně překvapující, jak tento integrovaný ekvalizační panel dobře funguje. Každý z výše zmiňovaných potenciometrů nabízí široké spektrum využití a v kombinaci s ostatními si lze nastavit zvuk vyhovující snad úplně každému. Boost, který spadá do skupiny ovladačů BI-AMP, slouží jako gain za ekvalizérem. Přidává konečnému zvuku na agresivitě a zkreslení. Vpravo od Boostu nalezneme dvojici ovládající hlasitost tweetru, napájeného samostatným 50 W zesilovačem a wooferu - jedná se v podstatě o jiný název pro Master (hlasitost). Další možnost nabízí spínač Tweeter hi-cut, jehož stisknutím dojde k „oříznutí" frekvencí nad 10 kHz a zajímavým je i tlačítko Woofer Hi-cut, které připojuje woofer přes elektronický aktivní crossover, a omezí tak všechny frekvence nad 5 kHz, které přicházely do wooferu. Zcela na pravé straně se nachází trojice 1/4" jackových zdířek. Dvě z nich slouží jako sériová efektová smyčka a poslední je výstup na ladičku. Zbývá nám tedy již jen hlavní vypínač s indikační diodou. Poznamenejme, že reproduktory jsou připínány k výstupu pomocí relé se zpožděním a dioda indikuje tento stav nejprve červeným svitem a následně přechodem do barvy modré.

Zadní strana komba není vybavena žádnými extra specialitkami, ale nabízí možnost připojení externího reproboxu, a to jak čtyřpólovými konektory Speakon (tím je aktivován Bi-Amp mode), tak klasickými TS jacky (pracujeme se 480 W a Full-range režimem). Díky konstrukci si můžeme též zvolit, zda-li interní repro ponecháme v činnosti, nebo jej odpojíme.

Herní vlastnosti a zvuk

Mě osobně nejvíce uspokojil zvuk s nastavením téměř všech korekcí na střed, pouze basy a woofer lehce „natlačené". S tímto nastavením jsem vyzkoušel tři různé baskytary. První z nich byl aktivní čtyřstrunný Music Man SABRE Bass, který ve spojení s 700RB II opravdu bral v hlubokých tónech za žaludek a zároveň neztratil nic na konkrétnosti a attacku. V kombinaci se speciálně upravenou pasivní baskytarou MTD s laděním C, G, C, F se jednou dvanáctkou osazené kombo chovalo opravdu statečně, avšak při otočení knoflíku volume doprava už reproduktor nevěděl kam dřív skočit. Poslední basou, která tímto testem prošla byla bezpražcová čtyřstrunná baskytara. Kombo se zdá být opravdu hodně univerzální mašinkou na různé druhy hraní. Při maximálním otočení zesilovače tweetru doprava jde téměř o život. Při trhané technice je zvuk opravdu ostrý a zabíjející. Nechybí však ani spodní frekvence. Zkrátka systém BI-AMP má své výhody. Pro hraní tappingem mi bylo příjemné lehounce osolit Boost, přidat na tři čtvrtě presence a užívat si opravdu jemný, ale zároveň natlačený sound.

Jedinou chybkou, která se však může vloudit při výrobě jakékoliv značky, byla "načatá" kmitačka lehkého neodymiového reproduktoru, vytvářející neustálý zkreslený podtext zvuku, zvláště v určitých středových frekvencí. Nezbylo tedy, než nešťastníka basového měniče vyměnit…Což pánové z Disku promptně učinili. Také jev ne zcela běžný :-).

Na pódiu, konkrétně poté, co jsem neodolal a vzal si kombo s sebou na akustický koncert do plzeňské synagogy, bylo pro mě příjemným překvapením, že intenzita a barva zvuku byla téměř stejná jak metr od komba, tak v polovině koncertní místnosti. Chtěl bych jen podotknout, že tato vlastnost není u takto malých aparátů úplně běžná.

Shrnutí

Gallien-Krueger Neo 700/112 je výkonný a současně díky rozměrům i redukované váze reproduktoru mobilní aparát s moderním, jasně čitelný definovaným zvukem, přirozeným pevným basem, širokými možnostmi frekvenčních korekcí a přizpůsobení danému typu nástroje. V závislosti na herním stylu a druhu hudby je použitelné jak samostatně i ve hřmotnější produkci, či rozšířením o externí box můžete zbořit pomyslné hranice. Výkonu je v zesilovačích dost.