IK multimedia AmpliTube LIVE

Jablečná hlava
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
3 990,00 Kč

Následující řádky jsou určeny těm, kteří jsou postiženi šestistrunnou nemocí zvanou elektrická kytara. Nejkrásnější a nejlepší hudební nástroj na světě, a když si na něj chcete zahrát tak si musíte vzít dva až tři kamarády, kteří vám musí pomoct natahat bedny a komba a krabičky a pak se to musí zapojit, a „cože jsem to chtěl dělat?"

Prostě vám chci představit naprosto „super prográmek“, spíše takovou PLUG-INku, která vám umožní nahrát elektrickou kytaru se zvukem jako by jste měli ve studiu ohromný stack. A navíc téměř potichu, takže ani nebudete nikoho rušit.

Představujeme

Firmu IK multimedia není třeba dlouze představovat, neboť na poli virtuálních nástrojů patří mezi přední výrobce. Zajímavé však je, jak se vypořádala s námi kytaristy. Produkt zvaný AMPLITUBE, slouží k simulování kytarových aparátů včetně simulace základních efektů jako jsou Wah, Delay, Overdrive. Funguje i jako samostatná aplikace tzv. „Stand Alone".

Ke spuštění je potřeba vlastnit Macintosh G3 a lepší, plus operační systém Mac OS 10.2 a vyšší. Pro upřesnění uvedu, že se dnes budeme zabývat levnější verzí, která nese název Amplitube Live.

Základní popis

Jedná se tedy o odlehčenou verzi již zmíněného produktu Amplitube. Najdeme zde model 3 předzesilovačů (Clean, Crunch, Lead), 3 beden (Open back 1x12", British 2x12", Vintage Closed 4x12"). Ke každému kombu je zvykem dávat na „dokrmení" nějakou tu krabičku, a tak jsou tu pro nás připraveny tři nejčastější - Wah-Wah, Delay, Overdrive. A co by to bylo za lampovou hlavu nebo kombo kdyby chyběl reverb?! Samozřejmě nechybí!

To vše je možné uložit do 128 presetů.

Instalace

Žádný problém, vložíte CD do mechaniky a odklikáte co je potřeba. Nakonec jste vyzváni k registraci produktu a k zadání sériového čísla. Jinak se vám spustí DEMO a do zvuku se dere rušivý signál. Tady bych rád apeloval na výrobce softwarových záležitostí a připomněl co víme již všichni. Pokud máme počítač na tvorbu hudby, není doporučeno míchat tyto aplikace s jinými jako jsou třeba kancelářské aplikace, internet atd. Všichni odborníci se na tom shodují, a přesto pokaždé když instaluji nějaký program, tak je podle mého nepochopitelně, potřeba i registrace on-line, tedy na internetu, jinak SW nespustím. Věřím, že takto mají výrobci daleko větší jistotu, že se jejich produkty nebudou načerno kopírovat, ale myslím si, že se dá vymyslet i něco lepšího. Znám třeba jednu českou firmu, jejíž plug-iny používám již dlouho, a musím říct, že jejich systém autorizace po čtyřech měsících, kdy je nutné do počítače vložit na chvilku instalační CD je sice ku vztekání, ale na druhou stranu jsem tenhle produkt ještě „kreknutý" neviděl. No ale nebudu radit.

Spuštění a první dojem

Po spuštění se nám objeví na monitoru krásně vyvedená lampová hlava, která má na sobě vše co potřebujeme k bezproblémovému nastavení a používání programu.

Jak je vidno s obrázku tak zde nechybí dva vstupy na kytaru (LO/HI) z nichž je rovnou jeden vstup zapojen jackovým kabelem. Zkoušel jsem ho přepojit myší do druhého vstupu, ale bezvýsledně. Myslím si, že by to pro zvukové hračičky určitě byla zajímavá věc. Na druhou stranu vždyť si úrovně mohu srovnat na vstupu u předzesilovače a nebo na kartě. Od vstupů směrem vpravo je indikace jeho vybuzení a pod ní je GATE, brána která má za úkol stahovat vše co nám do zvuku nepatří, zvláště když přestaneme hrát. S touhle funkcí doporučuji zacházet jako s pálivým kořením, neboť všeho moc škodí.

V další sloupci najdeme ladičku a přepínač MUTE, to abychom nerušily okolní svět při ladění a v menu je ještě možné nastavit na jaké frekvenci chceme aby se naše komorní „á" nacházelo. Poněkud hloupě se objeví okénko, které čeká na vepsání údaje aniž by jste měli možnost vybrat si ze standardních nabídek.

Následuje efektová část. Ta obsahuje WAH čili „kvákadlo", a to s možností nastavení hlasitosti a automatického či manuálního kváknutí. Manuální kváknutí je možné namapovat přes MIDI řízený externí kontrolér.

O stupínek níže je pak okénko ovládání velikosti REVERBU.

Delay, který je v dalším sloupci má notoricky známou trojici ovladačů (DELAY, FEEDBACK, LEVEL) a vypínač ON/OFF. Pod Delayem se nachází ještě Distortion opět se svatou trojicí (LEVEL, DISTORTION, TONE) a nechybí ON/OFF.

Sekce „Amp & Cabinet"

Zde najdete otočný přepínač kanálů (CLEAN, CRUNCH, LEAD), spínač SPEAKERlogicky propojený s rotačním selektorem typu bedny. Ve spodní řadě pak nalezneme obvyklé potenciometry k nastavení zvuku (GAIN, BASS, MID, TREBLE, PRESENCE, VOLUME).

Tolik vlastní grafické rozhraní lampové hlavy. Zapomenout však nesmíme na sekci vloženou jakoby pod zesilovač samotný. Zde se totiž nachází display oznamující nám číslo a název presetu, napravo od něj jsou tu šipky pro listování v programech, a vedle nich se nachází tlačítko SAVE sloužící k uložení nastavení. Co je velmi zajímavé, ale podle mě zbytečné jsou tři tlačítka nalevo od zobrazovače. Tam si můžete zamknout celou hlavu aby k ní neměl nikdo myší přístup, můžete si nastavit vzhled celé hlavy, nebo spíš barvu a zpracování koženky, kterou je hlava potažena. Nejlepší je ovšem knoflík třetí, který nám poskytne krásnou podívanou na zadní stranu hlavy kde uvidíme několik lamp, které žhnou podle hry a síly zvuku. Nic víc se mi tam zjistit nepodařilo.

Zvuk

Pokud jde o hodnocení zvuku, tak jde samozřejmě o velmi subjektivní záležitost. Co je samozřejmě víc než přínosem, tak to je fakt, že firma nesimuluje žádný ze známých světově proslulých aparátů, čímž máme při tvorbě zvuků volnou ruku a možnost rozvinout naši fantazii. Samozřejmě v intencích poskytovaných zvukových typů. Dlužno říct, že se při nastavování a hře samotné chová náš virtuální aparát velmi solidně. U továrních zvuků se samozřejmě nevyhneme přehlídce extrémně nastavených hodnot, takže zjistíte jak umí být dlouhá hala, a kolikrát za den se zvládne vrátit delay, ale některé zvuky jsou povedené. No a když si do toho zahrajete některé známé rify Status Quo, AC/DC nebo Pink Loyd, zjistíte, že to tam vlastně JE! Tady bych se vrátil k již zmíněnému gejtu, který v některých presetech plní až macešskou funkci, neboť „už se zdá, že tam mohla být zpětná vazba, a najednou zhasnout a spát". Ale to je samozřejmě pouze věcí nastavení, a kreativní hráč použije většinou původní presety toliko jako výchozí bod. Ještě jedna věc mě trošičku zamrzela, ale to je tím, že jsem možná zbytečně zmlsaný. Při zvoleném kanálu Clean nejde pohnout s nastavením GAINu a onen jemně jiskřící crunch tak z tohoto kanálu nevydolujete, což je myslím škoda, ale zase stáhnutím GAINu v ostatních kanálech se do dá v podstatě adekvátního výsledku dosáhnout.

Při testu jsem používal převodníky SWISSONIC a monitory YAMAHA NS-10. S mojí kytarou WASHBURN N2 to znělo bez kompromisů, konkrétně a plasticky, a dokonce nebyl problém, aniž bylo třeba vyšší hlasitosti, s chytáním zpětné vazby . Co ale byla naprostá lahůdka byl moment, kdy jsem si do řetězce zapojil svého Fendera Stratocastera. V tomto případě se mi výsledek zdál ještě přesvědčivější. Věrně zachované zvukové vlastnosti nástroje, kombinované s paletou zvuků naprosto postačující pro řadového uživatele i s vyššími nároky na barevnost zvuku. Při nastavování zvuku se mi osvědčila klasická metoda více hlasitosti a méně zkreslení. Zmizelo pár nepříjemných frekvencí a zvuk se stal čitelnějším. Na porovnání jsem si spustil i více podobných pluginů od ostatních firem (i od jedné české firmy) a výsledek byl dobrý. Přes MIDI lze ovládat přepínání programů. Tady mě potěšila vychytávka, která bývá kamenem úrazu i u HW procesorů. Při přepínání programů, nedochází k trapnému přerušení zvuku, ale pěknému přechodu mezi programy. Něco jako morphing.

Celkové shrnutí

Skutečnost, že můžu přijít do studia pouze s kytarou, protože aparát mají v počítači i s ladičkou, a šňůru najdu na věšáku, je super. Navíc tento program nepotřebuje ke svému životu hostitele, neboť funguje i jako „Stand Alone", to znamená, že jej můžete spustit coby samostatnou aplikaci a používat obdobně jako přenosný multiefekt. Kvalita zvuku je dobrá a samozřejmě závislá na kvalitě převodníků. Efekty jako je Delay, Reverb, Wah a OverDrive jsou také super. Jen mě mrzí velmi špatná kvalita s jakou je grafické rozhraní zpracováno. Máme ve studiu 2 x 21" monitor a některé popisy jsou opravdu k nepřečtení a to si myslím, že je minimálně problematické. Ale jinak vám mohu Amplitube Live jen a jen doporučit. Tak hodně super nahrávek, už nic netahejte ať vám zbydou ruce na hraní!