Marshall AS50D

Kombo pro akustickou kytaru
Kategorie: 
Výrobce: 
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
7 800,00 Kč
Marshall AS50D

Není to tak dávno, co jeden z největších zvukových inovátorů Jim Marshall zemřel, a ačkoliv byl a jistě ještě dlouho bude vnímán jakožto geniální výrobce zejména zesilovačů pro elektrickou kytaru, nebál se vykročit ani na půdu akustických aparátů. Právě o jednom takovém výrobku bude řeč i v tomto testu. Jmenovitě se jedná o akustické kombo pod označením AS50D.

Popis

Aparát již od prvního pohledu nezanechá pochyb o věrnosti „looku“ či designu svého výrobce. Celé kombo je potažené hnědou koženkou. Stejným materiálem disponuje i kožený úchop. Skříň AS50D (o rozměrech 542 x 416 x 261 mm) chrání plastové rohy, zpředu skříně je průzvučná textilní látka s typickým logem. Celý hardware je vyveden ve zlaté barvě, a to i včetně šroubů, které drží všechny součástky. Celek pak působí velmi luxusním dojmem. Co by snad mohlo budit menší nedůvěru jsou jackové zdířky, které jsou vyrobeny z plastu.

Souhrnně bychom mohli Marshall AS50D označit jako 50watt-ové dvoukanálové akustické kombo, určené nejen pro akustické nástroje, ale i pro zpěv. Uvnitř se skrývají kromě zesilovače dva 8“ reproduktory a jeden tweeter. Přední panel je rozdě-len do tří sekcí – Channel 1, Channel 2 a Master. První kanál disponuje ovládacími prvky Input (vstup pro nástroj), Volume (hlasitost kanálu), Bass (korekce basových frekvenčních pásem) a Treble (korekce vysokých frekvenčních pásem). Druhý kanál disponuje zdířkami Phono (cinchové vstupy pro mediální zařízení typu CD/MP3 atd.), Microphone (XLR zdířka pro mikrofon, která podporuje i mikrofony s fantomovým napájením), Jack Input (vstup pro jakýkoliv zdroj typu kláves nebo bicího automatu) a opět Volume, Bass a Treble. 

Sekce Master již disponuje o něco více odlišnými korekcemi. V této sekci totiž lze ovládat efekt chorus, který má korekce Speed a Depth a lze ho pomocí přepínače (chorus assign) přiřadit k požadovanému kanálu; dále lze ovládat efekt reverb, k čemuž slouží dvě korekce Balance (zde lze kromě výběru kanálu zvo-lit i úroveň efektové smyčky) a Reverb Level (úroveň efektu do původního signálu). Jelikož se jedná o akustický aparát, je již standardem, že lze disponovat možností ovládat potlačení zpětné vazby. Zde k tomuto účelu slouží přepínač fáze; frekvenčně přeladitelný přepínač Notch Filter, kterým lze nalézt problémovou frekvenci a pomocí korekce Frequency tuto vazbu potlačit. Posledními ovládacími prvky jsou Master Volume (celková výstupní hlasitost) a přepínač pro aktivaci/deaktivaci aparátu. 

Zadní panel pak obsahuje zdířku pro napájecí kabel; zdířku pro nožní přepínač, kterým lze ovládat reverb a chorus; linkový výstup (jack); DI výstup (XLR) a vstup (Send) a výstup (Return) pro sériovou efektovou smyčku. Úctyhodná řádka ovládacích prvků, co říkáte? Když k tomu připočteme váhu 16 kg, je jasné, že „ani náhodou!“ nejde o nějakou hračku, ale o skutečně poctivý aparát. Nu a jak to hraje, to už bude na druhé části testování.

Zvuk a možnosti

První, co vás po aktivaci aparátu a propojení s nástrojem téměř okamžitě zaujme, je jeho neuvěřitelná citlivost, velmi příjemné hloubky a hlasitost. I při malé hlasitosti (volume cca devět hodin) se nástroj (elektroakustický Fender) doslova rozzáří a kombo reaguje velmi citlivě na dynamiku hry. Mám pocit, že vývojáři vytvořili toto kombo zřejmě právě pro nástroje s piezzem. Málokdy jsem slyšel něco podobného. Většinou jsou nejčastějším projevem nástrojů s tímto snímačem skoro až nepříjemné vysoké frekvence, u kterých máte pocit, že vám tzv. řežou hlavu. To s tímto aparátem ani při korekcích narovno opravdu nehrozí. Je to možná tím, že kombo nedisponuje ovladačem středů, a že jsou v zesilovači tzv. natvrdo nastavené pro optimální zvuk. Má to i svou logiku, neboť se kytara frekvenčně pohybuje ve středních pásmech. Znovu opakuji, že slyšíte velmi příjemný a poctivý dřevěný tón, velkou citlivost, která dobře reaguje na dynamiku rytmické ruky a zároveň vám nástroj hraje velmi nahlas. Při vyšších hlasitostech se pochopitelně objeví zpětná vazba – zejména, když testuji blízko komba. Korekce pro eliminaci feedbacku jsou naprosto a plně funkční. Notch Filter potlačí frekvenci až o 10 dB a vyhledanou problémovou frekvenci plně potlačí. Přimíchání obou efektů rovněž pracuje optimálně. Zejména chorus, měl bych podotknout, že je digitální, pracuje výborně. Z vašeho šestistrunného nástroje vytvoří přirozeně znějící dvanáctku. Reverb je na druhou stranu při vyšších „otáčkách“ poněkud předimenzovaný a má tendenci se lehce hltit. Můžeme zopakovat, že nejde jen o aparát určený pro akustickou kytaru, ale lze k němu připojit i mikrofon nebo klávesy. Anebo dokonce využít všechno najednou. 

Nejprve jsem se rozhodl ke kombu AS50D připojit standardní dynamický mikrofon. Vše pracovalo tak, jak mělo. Mluvené slovo je srozumitelné bez nepříjemných sykavek a při práci s falzety nebo plným hlasem bylo vše tak, jak jsem zvyklý. Kombo jsem vyzkoušel rovněž ve spojení s kondenzátorovým mikrofonem, ten si automaticky vzal potřebné napětí a opět vše pracovalo zcela bezproblémově. Do jackové zdířky jsem poté propojil i klávesy. Zvuk neobsahoval žádnou porci zkreslení a v případě využití kláves jako bicího modulu se celkové vyznění nehltilo v basech, ani nekřičelo ve výškách - tedy naprosto použitelné.

Následně jsem poprvé začal trochu experimentovat a propojil najednou kytaru, mikrofon a klávesy. Kdo by to takto chtěl vyzkoušet na živo, může být absolutně v klidu. „One Man Show“ AS50D bez problému zvládne. Navíc díky efektové smyčce lze zapojit do signálu i další případné oblíbené hračky a svůj léty osvědčený sound tak snadno využít. Doma v obýváku pochopitelně PA systém nemám, čili abych mohl vyzkoušet DI výstup, musel jsem ho vzít do kapelní zkušebny. Kombo opět spolupracovalo naprosto perfektně. A když už jsem s ním v té zkušebně byl, zvědavost mi nedala, i zkusil jsem, jak se kombo popere s bicími a basou. Skoro se tomu nechce věřit, ale i přes klasickou zvukovou kouli byl zvuk akustiky/kláves/zpěvu slyšet. Tímto doposud uvedeným ovšem ani zdaleka výčet možností nekončí. Aparát ještě disponuje linkovým výstupem, který lze využít (mimo jiné) pro nahrávací studio. Stačí nejobyčejnější zvuková karta a nahrávací program a lze zaznamenávat své nápady v kvalitní akustické podobě. Zejména pro akustické nástroje totiž VST pluginy nejsou vždy to pravé ořechové – znějí poněkud chemicky a AS50D vám umožní v domácích podmínkách vytvořit víc než slušnou akustickou stopu. Těžko ještě něco k výše řečenému dodat, pojďme tedy na závěrečné shrnutí.

Resumé

Není potřeba nějak zbytečně otálet s verdiktem, neboť Marshall AS50D je luxusní nejen vzhledem, ale také i zvukem a možnostmi. Jde o univerzální akustický aparát, který lze doporučit nejen na domácí použití, ale i v nahrávacím studiu a na pódiu. To vše ruku v ruce s poctivou kvalitou a renomé, které jsou navíc léty prověřené… 

 

Marshall AS50D - detail