Paiste Dark Energy

Energie kovu
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Nedávno jsem měl možnost vyzkoušet si několik činelů od značky Paiste pod typovým označením Dark Energy. Na tyto činely jsem už před tím měl kladné reference z okruhu mých zkušených kolegů a tak jsem byl velmi zvědav na své vlastní pocity. Má nedočkavost byla o to větší, že v dosavadní historii produktů Paiste se příliš neobjevovaly modely činelů s takovým zvukovým podáním a spektrem, které mi zní libozvučně a tedy po létech praxe preferuji. se na vlastní uši. Nicméně není nad to, přesvědčit…

Bezprostředně po vybalení mě upoutal jejich přitažlivý naturální vzhled, který téměř pravidelně dává tušit vysokou zvukovou kvalitu. Všechny modely jsou ručně tepané, svým vzhledem tento fakt i zdůrazňují, a to platí zejména pro ride činely.

Sestava k testu obsahovala tyto kousky:

hi-hat 13" (13.190,- Kč), 14" (14.590,- Kč), 15" (15.990,- Kč) - vše Mark I. Crash 16" (9 190,- Kč), 17" (10 390,- Kč), 18" (11 290,- Kč) - taktéž Mark I. Ride 20" Mk II (12 890,- Kč), 20" Mk I (12 890,- Kč), 22" Mk I (15 490,- Kč).

Mark I představuje označení pro naturální finiš (u crash činelů jde však spíše o lesklý brilantní povrch). Série Mark II, která byla v našem testu u jediného 20"ride činelu, představuje leštěný (brilliant) finiš.

Začnu hi-hat činely. Mají hezký vzhled - bronzový nádech s černými letokruhy, je výrazně vidět ruční tepání.

13" hi-hat

Zvuk se vyznačuje vysokou kontrolou znění, velmi ukázněná hajtka, výborná do měkčích stylů, zejména do jazzu. Hlasitostí je vyrovnaná otevřená i zavřená - toto může být výhoda i nevýhoda, záleží na tom, ve které hudební situaci a jakým způsobem ji chceme použít. Myslím, že výborně bude tato hajtka díky své relativně menší hlasitosti fungovat ve studiu, ale i v klubu. Její zvuk se mi zdá méně studený, to jest, neobsahuje jen nižší a potom velmi vysoké frekvence za neúčasti vyšších středových frekvencí - tento pro mě "vyřezaný" zvuk je přitom typický pro výrobky firmy Paiste, je to jejich filosofie. Někdo má takový zvuk rád, jiný ho nemusí...v podstatě se jedná o silně subjektivní záležitost.

Po hráčské stránce se s ní zachází dobře, rychle reaguje na stojanu, nemá díky rozměrům velkou kinetickou energii, proto se nohou kontroluje pohodlně.

14" hi-hat

Podle očekávání je tato hi-hat již o něco hlasitější, ale stále se jedná o ukázněný zvuk. Její zvukové frekvence spíše korespondují s filosofií pojetí zvuku Paiste - čili typicky studenější zvuk. Ten se projeví zejména při hře "svrchu". Pokud hrajeme tělem paličky tzv. "přes držku", je zvuk daleko syčivější a hlasitější, i v hlučnější hudbě se bude dobře prosazovat. Hra nohou je i zde dobře kontrolovatelná.

Opět se dá říci, že se této hi-hatce bude dařit především v jazzu, pro hardcore či metal nedoporučuji (tam kolikrát stačí jen kus plechu). Použít se dá jak v kvartetu,tak i v bigbandu.

15" hi-hat

Díky rozměrům se vyznačuje potemnělým zvukem, jeho charakteristika je podobná jako u 14" hi-hat. Zvuk je zajímavý také svou hutností. Tato hi-hat se mi jeví jako velmi dobře aplikovatelná např. v bigbandu, ale současně bych se nebál použití pro „zábavovou" kapelu, neboť z vlastní zkušenosti vím, že tam na pódiu člověk ocení hlasitější nástroje. Ve studiu budeme muset počítat s tím, že nám hi-hat "poleze" více i do mikrofonu pro malý buben. Ovšem záleží také na umístění hi-hat a mikrofonu. Pravděpodobně by se tato hihat dobře cítila i v tvrdších stylech.

Všechny výše popsané hi-hats mají víceméně příbuzný zvuk, ulitý "z jednoho těsta". Když jsem je měl před sebou nainstalované všechny tři najednou,tak jsem si hru na ně hezky užil.

Hi-hatky mě docela příjemně naladily, takže ke crashům jsem přistupoval s určitou mírou nedočkavosti a očekávání.

Crashe

Tyto kousky mě náramně překvapily, neboť při jejich zkoušení jsem měl pocit, že se na ně dá hrát i rukama. Velice rychle a citlivě se projevovaly již při velmi nízké dynamice, takže hrát na ně pomocí metliček či špejlí nebyl žádný problém. Při použití paliček jsem pak neměl potřebu do nich nějak mlátit, zvuk byl muzikální, inspirativní. V závislosti na dynamice měla každá rána jiný nádech. Člověk snadno nabyl dojmu, jakoby je spíše při hře hladil.

Asi nemá cenu se tady rozepisovat o jednotlivých kusech, protože všechny tři crashe mají velmi příbuzný zvuk. Jsou mezi sebou dobře vyladěny, takže v setu budou spolu výborně komunikovat. Doporučuji samozřejmě opět do jazzové scény, ale nejen tam, prostě všude, kde je dynamika v hudbě důležitým faktorem. Tyto crashe na mě udělaly opravdu velký dojem, není rozhodně na závadu je občas pro efekt použít i jako ride, především u 17" rozměru.

Přestože mají označení Mark I, obdobně jako hi-hat a část ride činelů, je povrch spíše laděn do vysokého leštění.

Dalo by se říci, že svým způsobem jsem si to nejlepší nechal na konec svého testování. Ride činely, které jsem měl k dispozici, vypadaly opravdu nádherně. Zde je na místě se opět odpíchnout od popisu jednotlivých vzorků.

Ride Mark II 20"

Jako po prvním jsem sáhl po jediném zástupci brilantně vyleštěného povrchu ride činelů, u které jsem předpokládal univerzálnost jeho použití. Má domněnka se vzápětí také potvrdila, zvuk byl poněkud chladnější, ale čistý, bez vedlejších tonů. Pupek či klobouk, nebo-li bell, není větších rozměrů, takže i zde jsem očekával poněkud zkrocený zvuk. Dokonce mohu říci, že zvuk zde byl ještě méně výrazný, než by bylo dle mého názoru třeba. Navíc barva zvuku moc nekorespondovala se zbytkem těla činelu, byla z jiného světa. Takový zvuk bellu by se asi těžko prosazoval v kapele, takže po této stránce to pro mě bylo trochu zklamání. Nicméně si umím představit, že tento fakt je záměrem.

Já mám prostě rád, když bell krájí okolní zvuk a tak se patterny hrané ne něj s velkým bubnem dobře prosazují.

Ride Mark I 20"

Jak již bylo výše popsáno, povrch těchto činelů je v naturálním matném vzhledu (jakési kouřmo), s jasně viditelným ručním tepáním.

Tento činel měl oproti předchozímu zvuk daleko teplejší. Zkusil jsem pár jazzových a swingových patternů, byla to jízda. Kolem činelu se vytvořil klasický vařící oblak a to je to, co můžu! Navíc jednotlivé údery jsou velmi konkrétní a hutné, na těle činelu můžeme najít mnoho zvukových odstínů, záleží na tom, kam úder umístíme. Tento činel se určitě dobře prosadí v malé klubové jazzové partě i v bigbandu. Filosofie zvuku bellu je podobná s tou, která je uplatněna u předchozího modelu, čili úzký nevýrazný zvuk. Takže tady jsem si na své nepřišel, ale jak říkám, vědu z toho nedělám. Celkově na mě tento činel udělal vynikající dojem.

Ride Mark I 22"

Jako poslední jsem testoval činel ride o rozměrech 22 palců. Vzhledově odpovídal předchozímu modelu 20", takže opět naturální vzhled s jasnými stopami ručního tepání na povrchu. Zde se dá jednoduše konstatovat, že tento model v podstatě zdůraznil vlastnosti svého "menšího dvacetipalcového bratra", dokonce i klobouček se snažil v "hluku" okolní hudby prosadit o něco lépe. Takový ride na mě působil až majestátním dojmem. Určitě by mu to slušelo v bigbandu, ale nejen tam. Opakoval bych se v kladném hodnocení z předchozího odstavce.

Závěrem

Jistě by bylo zajímavé vyzkoušet tyto modely ve studiu, ale na to jsem bohužel tentokrát neměl čas. I tak jsem rád, že jsem měl možnost si je otestovat, protože se mi jejich zvuk líbil a já jsem si díky tomu mohl svůj názor na produkty značky Paiste poopravit, neboť jsem do té doby od nich hřejivý zvuk prostě neslyšel. Hra na všechny činely mě bavila a svým zvukem mě inspirovala, což je u každého nástroje velice důležité. Jediná podstatná výtka, kterou k činelům mám, nesouvisí s nástrojem jako takovým, ale koresponduje s tím, co jistě mnohého napadne po úvodním odstavci. Vysoká pořizovací cena. Myslím, že mám velmi slušný přehled o kvalitách a cenách srovnatelných konkurenčních výrobků a Paiste bohužel vždy patřil, a stále patří, sice k nejprestižnějším, ale také k těm nejdražším.