Roland TD-3/TD-3Kit/MDS-3C

Kit co vás nezasklí
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Jak bývá u firmy Roland zvykem, nezbývá mi než začít slovy: „Děkujeme a gratulujeme, že jste si zvolili bicí zvukový modul TD-3". Nutno podotknout, že v tomto případě gratulaci opravdu přijímám, ale o tom podrobněji až za chvíli. Každopádně před sebou máme bicí zvukový modul, potažmo celý komplet elektronických bicích s pady vybavenými klasickou pryžovou odrazovou vrstvou.

Základní info

Zvukový modul TD-3 je „nejslabším" bratrem modulů TD-6, TD-8, TD-10 a TD-20. Je vybaven novými zvuky, kterých je 114, standardní sestavou bicích sad, metronomem, vestavěnými efekty ambience a kompresor a rytmickým trenérem - rhythm coach. Samotná TD-trojka je příjemná jak na vzhled, tak na ovládání a má vesměs věrohodné a uchu lahodící zvuky.

Jednoduchý displej, blikající diody s popsanými pady (crash, tom, ride apod.) a vedle nich dvě kulatá tlačítka: „AMBIENCE", který vám dá na výběr z 15 druhů a „CLICK" u kterého si můžete vybrat z deseti různých zvuků a tempo v rozmezí 20 – 260 BPM.Ve spodní části máme tlačítka na samotné ovládání v pořadí – DRUM KIT – zde si vybíráte z 32 základních bicích sad, INST – tady si můžete sami vybrat zvuky na jednotlivé pady, LEVEL/PAN – nastavení hlasitosti a stereováhy, TEMPO – to snad znáte, COACH – zde si navolíte svého trenéra, EDIT – slouží pro nastavení parametrů setů, kliků a padů a nakonec tlačítka minus (-) a plus (+) pro pohyb a výběr v menu. Z jedné boční strany máme MIDI vstup a výstup a výstup na sluchátka, vzadu modulu je vypínač on/off, ovládání celkové hlasitosti, samička pro AC adaptér, výstupy L/mono – R, vstup MIX IN (třeba pro váš CD přehrávač) a HH control, tedy šlápání hajtky s doporučenými HH pedály FD 7 nebo FD 6. Nakonec samozřejmě samotné TRIGGER vstupy, kterých je devět a jsou rozděleny na HH, SNARE, KICK, TOM apod.

Realita

Vezmeme to po pořádku. Musím se přiznat, že po zasednutí za drumkit TD-3 jsem byl v očekávání co mě potká. Jistý díl nedůvěry smíšený s velkou zvědavostí mě ovšem po pár úderech na pady a výměně pár bicích setů přešel. Jak už jsem zmínil výše,většina zvuků je věrná svým akustickým vzorům, příjemná na poslech a to považuji za velmi důležité. Bubeník, ať při cvičení, nebo živé produkci, by měl mít pocit, že hraje na bicí a ne na krabice od bot. Jedinou připomínku bych měl pouze ke kick-drumu, neboli „kopáku". Všechny zvuky velkého bubnu jsou si podobné a postrádám tedy větší zvukové nuance mezi jednotlivými sety. Jinak malý buben, tomy a zvláště hi-hat a činely mě mile překvapily. Celá nabídka zvuků obsahuje: 14 velkých bubnů, 30 „rytmičáků", 19 tom-tomů v sadách po třech nebo čtyřech, 10x hi-hat, 6 různých ride činelů, 8 činelů crash, splash a china a 25 různých perkusí.

Ovládání „té dé trojky" je velmi jednoduché a snadno pochopitelné. V podstatě každá funkce má svoje tlačítko, kterým buď opakovaným zmáčknutím či použitím tlačítek plus/minus navolíte vše potřebné.

Po malé exkurzi do zvukové výbavy TD-3 se pojďme podívat, co dalšího tento zvukový modul umí. Mnoho praktických věcí jako např,: Rhythm type a Rhythm Coach. U prvně jmenované funkce si můžete libovolně navolit typy rytmických hodnot na cvičení, či hraní a v nabídce najdete: noty celé, čtvrtky, v různých obměnách osminky a šestnáctky, shuffle, trioly a sextoly, tedy šest úderů na dobu. Neměl bych asi také opomenout cvičení v taktu dvou-půlovém na rumbu apod. Rhythm Coach – nám už známý rytmický trenér nás již nemůže překvapit (vzpomeňte si na test rytmického coache Roland RM-2), ale může nás mnoho naučit. Jedna z věcí, která mě osobně vždy nadchne je variabilita cvičení, kterou tento „trenér" nabízí. Toto je téměř totožné s již zmiňovaným Rolandem RM-2, narazíte zde na Rhytmic notes – cvičení, které Vám po dvou taktech mění rytmické hodnoty, Time Check – sledujete na displeji, jak moc jste přesní při cvičení, Quiet Count – vyberete si počet taktů od 1 do 8 , u kterých se ztiší metronom, Speed Check – při přesném cvičení Vám dovolí TD-3 zrychlit o 5 BPM každých 8 taktů, Gradual Up/Down – zrychlování a zpomalování z daného tempa do maxima a zpět, Step up/down – obdobná varianta jako u předchozího cvičení a Count in – počítadlo taktů. U cvičení jsem se zdržel záměrně, neboť zvukový modul TD-3, či celá souprava TD-3kit je pro cvičení vesměs ideální nástroj.

MDS/ TD3Kit

Mimo samotného modulu je to podobné i s doplňky a rampou, která má označení MDS-3C. Rampa je z plastu a je základního tvaru se třemi rameny, na které připevníte samotné pady H.H., snare a 2 x tom na standardní „L" držáky. Činelové pady jsou na chromových, taktéž klasických činelových ramenech a v návaznosti na uchycení na rampě byste neměli mít problém s jejich umístěním téměř kdekoliv. Znáte to sami, že nejen výškové položení tomů i činelů máme každý vesměs individuální, což nás u této soupravy nijak neomezí, samozřejmě v mezích zdravého rozumu. Celá rampa po uchycení všech padů i samotného modulu na levou stranu za hi-hat je stabilní a to i při razantnějším způsobu hry a nejeví žádné překvapivé výkyvy apod., což při muší váze celé rampy je třeba připsat k dobru. Nastavování padů i držáků s činely jde lehce plastovými šrouby v počtech po jednom a u přídavných ramen rampy po dvou kusech. Spodní nohy mají příčné vzpěry proti ohybu a kvůli vlastní stabilitě. Shrnu-li celou rampu, musím konstatovat: Hezké, lehké a praktické.

TD-3 Kit pak jako správný komplet nabízí soupravu obsahující 4 dynamické pady PD-8 o průměru 8", kdy pad na snare je dvouzónový a dá se tedy na něm praktikovat rim-shot (pro méně zasvěcené, plástvička obsahuje dva snímací prvky, jeden pod „blánou" a druhý na hraně padu – oba jsou samostatně vyvedeny do samotného modulu a dle vaší vůle pak můžete využít úderu přes obroučku či na pouhou blánu), obdobně hajtkový pad nabízí odlišené snímáním hrany a klenby činelů, dva činelové pady CY-8 (opět s double triggeringem pupek/hrana), vertikální kick pad KD-8 uzpůsobený i pro použití dvoujšlapky, Hi-hat controller FD-8 a zvukový modul TD-3.

Závěr

Když mám začít Roland TD-3 hodnotit, mám téměř samé kladné pocity. Nové a kvalitní zvuky na kterých je evidentně čitelná návaznost na profesionální zvuky technologie V-Drum, skvělé a lehké ovládací vlastnosti, variabilní nabídka nastavení od jednotlivých zvuků, přes citlivost, třeba až po „crosstalk". Pokud nevíte, co se pod názvem Crosstalk skrývá, vysvětlím: máte-li dva pady třeba na jednom stojanu a při úderu do jednoho padu se vám ozve i ten druhý, dá se tento jev eliminovat. Asi největší překvapení je ovšem cena, která je 9 880,- Kč za samotný modul, popř. 29 430,- Kč za TD-3Kit. Pořídíte-li si doporučenou rampu MDS-3C za 5 810,-Kč, máte vynikající sadu bicích za jednu z nejnižších cenu na trhu. Na první pohled působí celý kit levně, z čehož nás ovšem při používání snadno a rychle vyvede. Sada TD-3Kit je výborná nejen na cvičení, ale rozhodně bych se jí nebál použít i na živé hraní či jako doplňující součást akustické bicí soupravy. Za 35 240,- Kč máme komplet a to je určitě dobrá zpráva nejen pro náš rozpočet, ale taky pro naše přítelkyně a manželky. Jak jsem na začátku prozradil, zkusil jsem TD-3 porovnat s dražšími a vybavenějšími bratry TD-6, TD-8, TD-10 a TD-20 a opravdu se tato „hračka" nemá za co stydět. Poměr sice menšího počtu zvuků k mnohem příznivější ceně dokazuje, že není potřeba nic sáhodlouze řešit. Pro profesionální hráče a profi použití je potřeba brát ohled na možnosti. Pokud chcete profi modul tak vám doporučuji předchůdce TD-20 s označením TD-10, u kterého si můžete nastavit parametry jako prostor, typ bubínku, materiálu, model snímacího mikrofonu apod. Nyní je na trhu s rozšířenou zvukovou kartou TRW za 44 000,-Kč.