Roland XV-2020

Nadějný elév
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
27 200,00 Kč

Firma Roland vychází vstříc potřebám těch klávesových hráčů, kteří jsou zamilovaní do svých starších miláčků z „rolandí stáje“ a přináší jim nástroj, který podstatně rozšíří jejich zvukový harém a vskutku nezabere o moc víc místa, než měli před tím. Novým uživatelům pak dává do ruky plnohodnotný, 64hlasý syntezátor, jako modul v polovičním racku. Všem pak otevírá dost „slušný sklad" zvuků, patchů a performancí, což je právě v této době dvojnásob pravda, jelikož svými dvěma rozšiřujícími SRX pozicemi zpřístupňuje nejen dosavadních pět SRX karet, ale i další čtyři, firmou Roland čerstvě uváděné na trh.

Co že to umí ten mladý šikmooký elév? Řekněme si ze startu, že je-li XV-5050 úsporným řešením, je XV-2020 úsporný dvojnásob. A to nejen z hlediska poloviční šířky. Vůči „o chlup staršímu bráškovi“ má poloviční počet Patchů 512 (4x128), sad bicích (8) a efektů (40). Kromě toho postrádá digitální výstup S/PDIF a je o kilo lehčí J, ostatní parametry jsou stejné, tzn. 16 partů, 64 MB paměti na Waves, 64 performances, pro uživatele je pak k dispozici 128 Patch pamětí, 4 sady bicích a 64 performancí v User režimu. No uznejte, není to na těch 1,4kg, co se vám uhnízdí v půlce 1U, dost slušný výkon? Na zadní straně jsou 1/4"jack L,R a stereo RCA phono výstupy, dále MIDI IN/THRU/OUT. Vpředu pak TRS jack pro sluchátka a USB konektor, který se (díky Bohu) stává nenápadně novým MIDI kabelovým standardem. Čelní panel je jinak vskutku jednoduchý tak, že to ani více nelze. Kromě zmíněných dvou konektorů, vypínače a tříznakového displeje (evidentně se počítá s editací v počítači, tři znaky je fakt běs), jsou zde už jen čtyři otočné potenciometry, z nichž dva fungují i jako tlačítka. Jeden z nich je hlasitost, jehož druhá funkce (tlačítko) zajistí přehrání několika vzorových taktů připravených melodií, vhodných pro vybranou barvu zvuku. Třetí potenciometr slouží k volbě hodnoty zvoleného parametru, např. čísla zvuku v GM sadě, nebo Patch paměti v dané kategorii/banku. Jeho druhá funkce je opět tlačítko a jako takové přepíná režimy Patch Play Mode, Patch + Performance (přehrávání bicích sad), Performance (2x32 + 64 user multitimbrálních nastavení), rytmy a GM. Čtvrtý potenciometr slouží k volbě Kategorie (např. Piána) či banky zvuků, sad bicích a Performance. Nesmíme zapomenout na čtyři Demo songy.

Patch, Performance – What the hell…?

Povězme si alespoň stručně, o čem je zde řeč, jste-li panicové vědy MIDIální, nebo jen tak trošku těhotní příslušnými informacemi…

Patch - je kombinací maximálně čtyř Tones, což je nejmenší jednotka vyráběného zvuku. Je samozřejmě velmi užitečné, pokud se rozhodujete, jak bude váš nový zvuk vypadat, zvolíte-li si zvuk podobný tomu, který máte na mysli. Ušetříte si hodně práce s programováním jednotlivých částí (Tones). Dále se vyplatí nejprve vypnout nevyužité či neužitečné Tones, aby vám nevyráběly nadbytečné harmonické či hlasy. Po předběžném určení Tones pak kombinujte „vyšší celky" tedy 1+2 a 3+4 Tones k sobě a nakonec dolaďte celek. Popsaný postup je obecně doporučován, vyplatí se „neobjevovat emeriku, páč čas je drahý, že ano". Problematika výroby zvuků (Patchů) je ve 160ti stránkovém manuálu velmi podrobně popsána na cca 20 stranách, nemusíte se bát bezradnosti (zajímavé je, že hraní samotnému se věnuje toliko sedm stran…). K dispozici máte také 40 efektů, které vřele doporučuji vaší pozornosti, jelikož namnoze právě ony rozhodují o tom, jak bude ve finále vyrobený zvuk vypadat, potažmo, jak se bude vaše muzika s ním později prodávat! To myslím zcela vážně.

Tone – nebudu vás unavovat podrobným popisem tvorby syntetického zvuku, jen naznačím, jak vzniká základní kámen zvuku. Každý Tone je „postaven" na bázi pěti prvků – dvou LFO (Low Frequency Oscillator), WG (Wave Generator), TVF (Time Variant Filter) a TVA (Time Variant Amplifier). Vyrobený základní zvuk z oscilátoru (většinou obou) jde do zmíněných tří „praček" v uvedeném pořadí, kde je přetvořen dle vámi zadaných hodnot a to je celé. Pro informaci, co se při tom děje - WG pracuje s databází 1083 PCM vlnových vzorků (Waveforms), které aplikuje na příchozí signál z LFOs, TVF definuje změny frekvence a TVA určuje změny hlasitosti a sterea (Pan) pro daný zvuk. Pro úplnost se ještě musím zmínit o třech Obálkách (Envelopes), pro každý z „upravovačů" jedna. Ovlivňují zvuk během jeho průchodu „pračkou". Hotovo. A můžete se kochat svým ještě teplým a křupavým audio výrobkem… Nezapomeňte vyrobený zvuk potvrdit a uložit do některé z Patch pamětí, případně zálohovat na externí médium, třeba v počítači, pokud stojí za to a je fakt „Cool"!

Performance – „buldozeři“ MIDI doporučují představit si jej jako malý orchestr, kde hraje 16 nezávislých hráčů (výše zmíněných Patchů, nebo taky partů), desátý je pravidelně „bicista“. A takových Performancí máte u XV-2020 2x32 neboli 64 + 64 v User režimu (ve kterém lze editovat či jinak bořit a ničit, co hrdlo ráčí).

SW Editor zvuků

Ano, slyšíte dobře. Rolandí taťkové se konečně smilovali a vyslechli nářky uživatelů jejich HW dětiček, takže na přiloženém CD je kromě ovladačů pro nejrůznější dnešní počítačové systémy PC i Mac, konečně také tento vytoužený Editor, ve verzi 1.00. Jmenuje se prostě XV Editor a verze na tomto CD je ve dvojím provedení – pro XV-2020 a XV-5050. Je vyroben se vskutku příslovečnou japonskou důkladností. Tvůrci nezapomněli na nic a design je perfektní. Především je však funkční a přehledný, většinou bez jakýchkoliv problémů. Proč většinou? Inu, ve verzi 1.00 přeci musí mít ještě celou řadu much (tedy, bývá to tak). Např. se nekamarádí s každým USB kabelem. Stejně jako celá řada XV, ani 2020 nebyl hoden toho, aby k němu byl přidán USB kabel vlastní, pročež jste nuceni si nějaký obstarat. Rozhlédnutím po místnosti padl můj zrak na jediný, který tu v té chvíli byl, u skeneru. Bohužel není standardní, jelikož má u jednoho z konců bambuli vyvážení nebo odrušení či bůhvíčeho, a tak, ačkoliv se s ním SW rozjel, po chvíli přemýšlení mi lapidárně oznámil, že XV-2020 se jeví buď jako nezapojený, nebo zapojený špatně, ať si to koukám laskavě zkontrolovat. Po zapíchnutí jiného kabelu nebyl problém. Zatím jsem na jiné SW nedostatky nenarazil.

Račte si píchnout

Aby nám to všecičko k něčemu bylo a vy vůbec něco slyšeli, jest nám propojiti příslušné konektory, že ano. Jak je zřejmé, všechny cesty vedou do XV-2020, takže stačí si zvolit tu pravou. „Škatulka“ nabízí přinejmenším dvě – klasickými MIDI kabely, na zadní straně na nás zírají tři nejznámější samičky (lépe zdířky) na světě – MIDI IN/THRU/OUT. Druhá cesta je podstatně jednodušší a taky rychlejší v provozu, neboť jde přes USB konektor na frontu, jak již zmíněno. Hráčem totiž nemusíte být vy osobně, ale třeba sekvencer v počítači, jak je často pravda. Konektor THRU dává tušit, že XV-2020 se nemusí cítit nijak diktátorsky, jelikož vaše MIDI soustava může nabývat rozměrů, prakticky omezených jen vaší peněženkou, tudíž tato chytrá krabička může být klidně kdesi uprostřed relativně dlouhého řetězce.

Drobná poznámka – XV-2020 je modul, proto jeho zvuků musíte využít s pomocí externí klávesnice či sekvenceru, ale můžete si užít řadu (i desítek) minut zkoumáním, proč nic neslyšíte. Doporučuji na samém počátku sladit MIDI kanál na externím zařízení a na XV-2020. Zdánlivá maličkost a jak to umí mrška pozlobit…

Tak to by bylo (můžu nechat o 50 dKg více?)

A v čem že si to kilo a půl z příslušné „audio-masny odnesete“? Díky poloviční rackovině v krabici ne větší než třeba libovolnou zvukovou kartu. Zevnitř, kromě této nadupané škatule, vyhřezne vypasený manuál, stydlivé CD a síťový kabel. Všechno ostatní si koukej – milý čerstvý majiteli – sehnat. Vždyť je to téměř zadarmo! Inu, taky názor… Ale je fakt, že tento syntezátor, se svým poměrem cena/výkon, je jedním z horkých adeptů na vaši nejbližší noční můru.