sE Electronics X1R

Páskový mikrofon
Kategorie: 
Výrobce: 
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
4 390,00 Kč

Společnost sE Electronics věnuje velkou pozornost technologii páskových dynamických mikrofonů a dosažené výsledky ji právem řadí mezi špičkové výrobce tohoto typu snímacích systémů. 

O páskových dynamických mikrofonech se na stránkách našeho časopisu napsalo poměrně dost, proto si krátce připomeneme pouze to nejdůležitější. Snímací systém páskového mikrofonu je pasivní a páskový mikrofon se řadí mezi dynamické mikrofony. Snímací element je tvořen speciálním tenkým hliníkovým páskem, který je zavěšen mezi póly magnetu. Jeho kmitání, jako odezva na akustický tlak vyvolaný příchozím zvukovým signálem, se mění na nepatrné elektrické napětí, které je následně přes transformátor se vzestupným převodem přivedeno na výstupní konektor mikrofonu. Z principu konstrukce snímacího systému vyplývají některé zákonitosti páskového mikrofonu: hliníkový pásek se může rozkmitat pouze za předpokladu, že akustické vlnění přichází na plochu pásku, tedy zpředu, nebo naopak zezadu a páskový mikrofon má díky tomu přirozeně osmičkovou snímací charakteristiku, z bočních stran je pak téměř necitlivý. Dále také platí, že hmota hliníkového pásku určuje nejvyšší přenášený kmitočet. Čím tenčí a lehčí pásek, tím lepší schopnost kmitat na vysokých frekvencích, ale tím také větší pravděpodobnost přetržení příliš jemného hliníkového pásku akustickým rázem a zničení mikrofonu, což bylo problémem hlavně na počátku éry těchto zařízení, tedy v době, kdy se páskové mikrofony objevily. Z tohoto pohledu je konstrukce páskového snímacího systému vždy funkčním kompromisem mezi přenosem vysokých kmitočtů a odolností systému. Od doby příchodu páskových mikrofonů (zhruba polovina 20. století) však technologie pokročily kupředu a většina rizik spojených s každodenním používáním páskových mikrofonů byla eliminována a to také díky společnosti sE Electronic, která na poli vývoje moderního páskového snímacího systému odvedla svůj díl práce. „Původní“ s „novým“ se pak účelně spojuje například v jejich modelu sE X1R, který jsme dostali k otestování.

Mikrofon sE X1R je dynamickým páskovým mikrofonem s osmičkovou snímací charakteristikou, určeným pro všechny kdo vstupují na zvukařské pole, ale samozřejmě také pro každého, kdo by si chtěl rozšířit svůj arzenál mikrofonů o opravdu decentně znějící mikrofon. „Es é ixjednička erko“ přenáší frekvenční pásmo 20 Hz až 16 kHz v tolerančním poli +/- 1 dB. Mikrofon snáší maximální akustický tlak 135 dB, jeho výstupní impedance je standardních 200 ohmů a výstup je osazen konektorem XLR. Tělo mikrofonu je robustní, kovové, celé potažené (pravděpodobně) gumou s příjemným sametovým povrchem. 

Barva mikrofonu, včetně ochranného koše, je tmavě černo-šedá. Snímací element je tvořen hliníkovým páskem o síle 2 mikrony, který je uzavřen mezi neodymiovými magnety. Jedná se tedy o klasickou páskovou technologii, která je navíc doplněna mechanickými elementy, zavádějícími jemný zdvih na vysokých frekvencích, čímž se rozšiřuje přenášené pásmo směrem nahoru. Tato technologie byla patentována u firemního modelu Voodoo. Mechanické clony jsou podle všeho jedinou možností, jak u páskového snímacího systému ovlivnit směrovou a frekvenční charakteristiku. Mikrofon sE X1R se hodí ke snímání takřka každého zdroje zvuku počínaje zpěvem, přes sbory, akustické nástroje, jednotlivé elementy bicích souprav a perkusí až po aparáty elektrifikovaných nástrojů. Vzhledem ke své vyrovnané přenosové charakteristice je také více než vhodný pro snímání z prostoru. 

Ačkoliv mikrofon svým tvarovým designem připomíná spíše kondenzátorový mikrofon, jedná se o mikrofon dynamický, který ke svému provozu nevyžaduje žádné napájení. K předzesilovači, nebo k mixážnímu pultu, se mikrofon připojuje úplně stejně jako například „stará dobrá esmpadesátosmička“. Model sE X1R se dodává se standardním mikrofonním úchytem pro montáž na stojan, nebo je také možné umístit jej do speciálního odpruženého držáku, zvláště při studiových aplikacích, podobně jako velkomembránové kondenzátorové mikrofony. Přestože páskové mikrofony dodávaly (dodávají) obecně menší výstupní napětí, než cívkové dynamické mikrofony, u sE X1R nebylo nutné nastavovat citlivost mikrofonního předzesilovače více než obvykle. Mikrofon má osmičkovou charakteristiku a měl by teoreticky mít na straně opačné od snímací totožné 

zvukové podání. U sE X1R se zdá (na základě sluchového hodnocení), že by to tak mohlo být. Neshledal jsem žádné rozdíly, které by stály za řeč. Nemůže se tedy stát nic závažného, pokud mikrofon náhodou ke zdroji zvuku přistrčíme opačnou stranou, i tak je však „oficiální snímací strana“ označena pro jistotu (?) červeným logem sE. Toto je třeba mít na paměti, protože při snímání jednoho zvuku mikrofon věrně nasnímá i zvuk na své opačné straně. Například mikrofon dává díky svému plastickému podání basů výborný výsledek při snímání kotle u bicí soupravy. Pokud ovšem nad kotlem visí činel, budete jej mít ve stopě kotle v celé jeho kráse (tedy pokud si „nepohrajete“ s pozicí mikrofonu tak, aby činel byl v hluchém místě osmičkové snímací charakteristiky). Jsme-li právě u bicích, je vhodné zmínit, že mikrofon díky své takřka nulové citlivosti ze stran naopak umožňuje dobrou separaci jednotlivých tomů od sebe. Když jsem takto sE X1R zkoušel na jednotlivých postech u bicí soupravy, nenašel jsem žádný prvek, který by mikrofon nedokázal věrohodně sejmout. Je samozřejmé, že například u hi-hatky je použití mikrofonu s tak tučnými basy asi zbytečné, ale pro jednotlivé bubny, speciálně pro kotle, je skvělý. Dá se použít i na kopák, v tom případě ale počítejte s tím, že díky osmičkové snímací charakteristice bude ve zvuku víc prostoru, včetně případných parazitních rezonancí korpusu bubnu. 

Pokud dokážete žít s naturalistickým zvukem bicích, pak ale žádný problém. Mikrofon jsem chtěl také nad overheady, ale bohužel mi chyběl druhý do páru. Nakonec jsem při nahrávání mikrofon použil jako ambientní mikrofon snímající celou soupravu zpředu, ze vzdálenosti do dvou metrů, zhruba ve výšce virblu, bez ekvalizace, komprese, nebo jiných úprav. Takto nabraný zvuk je podle mě dokonalý. Opět se mi potvrdilo, že pokud máte dobrého bubeníka, dobře znějící bubny a přiměřeně slušný prostor ve kterém se nahrává, jeden kvalitní mikrofon na zachycení vyváženého realistického zvuku bicí soupravy úplně stačí. Jakkoliv se to může zdát některým zvukovým manipulátorům zpátečnické (a i když je to jen mono záznam), je to určitě také cesta. Nabraný zvuk je dobře čitelný a dostatečně detailní. Basy jsou nasnímány bez náznaků dunění, pokud je potřebujete zdůraznit, stačí otočit knoflíkem na ekvalizéru a hned jich máte kolik jen chcete. Výšky jsou dostatečné na to, aby měl snímek přirozený jas a vzdušnost a aby jejich pozvolný pokles eliminoval případnou zrnitost a hrubost. Výsledkem je přirozený, uchu lahodící (někdo by možná řekl: kulatý) zvuk. Při následném dotáčení dalších stop v nahrávce, proto abych nemusel při každém řenastavování příposlechu manipulovat se všemi stopami bicích, jsem měl prostě zapnutou pouze tuto mono stopu. A nikdo si nestěžoval. 

Mikrofon jsem si vyzkoušel také na zpěv. Udělal jsem si srovnání: kondenzátorový velkomembránový mikrofon versus dynamický cívkový mikrofon versus páskový dynamický mikrofon (sE X1ER). Kondenzátorový mikrofon má na první poslech nejbrilantnější podání výšek i když za cenu výraznějších sykavek, které mohou samozřejmě být při určitých typech hlasu a vyšších akustických tlacích až nepříjemné. Páskový mikrofon je v tomto ohledu decentnější, sykavky jsou čisté, takže by to mohla být volba pro hlasy s nadměrnými sykavkami. Naopak, při delším poslouchání hlasu nabraného pomocí páskového mikrofonu a následné přepnutí na stopu nabranou přes kondenzátorový mikrofon by vás možná překvapilo, kolik je ve zvuku kondenzátorového mikrofonu sykavek. Podání basů (při osmičkové snímací charakteristice) je u páskového mikrofonu a kondenzátorového mikrofonu prakticky shodné, u kondenzátorového mikrofonu při daném porovnání subjektivně jakoby víc nahlas. 

Páskový mikrofon sE X1R má opravdu vydařené podání basů. Jsou velice plastické, všeobjímající, čisté, za běžných podmínek bez dunění. Kultivovaný zpěv je možný i z bezprostřední blízkosti, hlasu to dodá hodně intimní charakter, přičemž mikrofon zůstává jakoby v pozadí, pouze nám zprostředkovává poslechový zážitek. Právě toto vyniklo během porovnávání s dynamickým cívkovým mikrofonem. Basy u cívkového dynamického mikrofonu měly docela jiný charakter. Je to dáno tím, že cívkové dynamické mikrofony mají obvykle ledvinovou, nebo případně superledvinou snímací charakteristiku. Rozdíly jsou nejvíce patrné právě při snímání z bezprostřední blízkosti, kdy cívkovému mikrofonu trochu scházela plastičnost podání páskového mikrofonu, zatímco basy měly trochu větší náchylnost k nepříjemnému dunivému houkání. Podání výšek za normálních okolností je u obou systémů velice podobné, při vyšších akustických tlacích měl cívkový mikrofon tendenci ke zdůrazňování sykavek a vyšší středy zněly drsněji. 

Při snímání z odstupu, v mém případě asi 50 cm od zdroje, se jasně ukázalo, že páskový mikrofon je ke snímání z prostoru mnohem příhodnější. Jím nasnímaný zvuk byl jemnější a vyváženější, podání výšek čistší. Cívkový mikrofon postrádal vzdušnost na výškách a středy se zdály být drsnější, basy jako kdyby byly dutější. Ze srovnání všech tří snímacích systémů mi vychází páskový mikrofon jako nejméně nápadný, ale v konečném důsledku velmi realistický a každopádně příjemný na poslech a to téměř za všech okolností, tedy jej mohu s klidem doporučit každému případnému zájemci. Páskový snímací systém je dán, není na něm moc co měnit, ale je toho dost, co se dá vylepšovat. Společnost sE Electronics se v tomto oboru řadí mezi odborníky a mikrofon sE X1R to jenom potvrzuje. Tvůrci do tohoto mikrofonu vložili své zkušenosti z páskových mikrofonů vyšších cenových hladin a to je jen dobře. Mikrofon sE X1R je bezproblémový mikrofon, který začínajícím umožní vyvážený a realistický náběr zvukového zdroje a pro ty zkušenější může být dalším vítaným barevným odstínem na jejich umělecké paletě.

Prubni a řekni (Petr Los)

Dostal jsem možnost ve svém studiu vyzkoušet páskový mikrofon SE X1R. Zcela bez mučení přiznám, že jsem s tímto typem mikrofonu dopo-sud nepracoval. Pokaždé, když jsme rozhodovali o koupi nového mikrofonu, dostal přednost kondenzátorový či dynamický. Ale všecho je v životě poprvé. 

Svou velikostí i vahou tento model připomíná zcela běžný kondenzátorový mikrofon s jednopalcovou kapslí. Každý páskový mikrofon má (alespoň pokud vím) přísnou osmičkovou charakteristiku. S tou je pak třeba při záznamu počítat, protože by se do náběru mohlo dostat něco, s čím bychom se později neradi smiřovali. 

Přes veškeré těšení se na „zvukový průzkum“ nebyl můj první kontakt s tímto mikrofonem úplně pohodový. Rozhodl jsem se natáčet jako první test ženský zpěv. Za statistku mi posloužila dcera, která potřebovala natočit promodemo známého songu Songbird od Fletwood Mac pro pěveckou soutěž. Těšil mne fakt, že skladba je pouze s klavírem. Domníval jsem se, že ona zvuková jednoduchost ještě umocní sametový zvuk náběru. Počítal jsem s touto skutečností právě u dcery, která přesto, že je školená zpěvačka a vokalistka se studiovými zkušenostmi, má poměrně ostrý hlas s větší mírou sykavek. Mikrofon jsem umístil do protiotřesového držáku a jeho zadní stranu „vytlumil“ pomocí pohyblivých přestavitelných paravanů. Tím jsem eliminoval nežádoucí odrazy, které by mohly přicházet zezadu. Song jsme den před tím natočili pomocí kondenzátorového jednopalcového mikrofonu a s použitím mikrofonního preampu. Jaké bylo naše překvapení, když se mi nyní nedařilo páskový mikrofon pořádně vybudit, přičemž gain na preampu a pultu byl téměř na 3/4. Je jasné, že tento typ mikrofonů má slabší výstupní citlivost, ale nečekal jsem, že tak velkou. V záznamu bylo nakonec tolik šumu, že jsme radši použili verzi z předchozího dne. 

Nehodlal jsem to však vzdát, a další den jsem využil SE X1R k testovacímu záznamu elektrických kytar, respektive k snímání kytarových komb. Na stojany jsem umístil vedle sebe náš páskový mikrofon a dynamickou klasiku často využívanou na snímání předních panelů aparátů. Nejprve jsem snímal čistý kanál studiového pětiwattového celolampového komba Blackstar HT-5R. Jedná se o high-gainový dvoukanál s temným „nechlupatým“ zkreslením, určený díky své malé wattáži právě do studia. Disponuje 12palcovým reproduktorem. Použil jsem též jiný mikrofonní preamp a (kupodivu) problém s vybuzením se už neopakoval. Při sní-mání čistého zvuku se mi více líbil záznam nabraný dynamickým mikrofonem. Přišlo mi, že je jasnější a prokreslenější. Naprosto odlišných výsledků jsem však dosáhl při snímání hodně zkresleného riffu na basových strunách. Při porovnání obou záznamů byl high-gainový zvuk přes páskový mikrofon jakoby hozený do nižších středů, celý se zakulatil a zpevnil. Naproti tomu náběr pořízený dynamikou hrál frekvenčně mnohem výše, měl tendenci  trochu syčet. Zkreslený zvuk nebyl zdaleka tak medový a kulatý, jako u ribbon mikrofonu. Se stejným výsledkem jsem vyzkoušel ještě snímání Marshall Class 5 a Vox HW30. U „chlupatějších“ britských aparátů s velkou mírou sudých harmonických kmitočtů ve zkresleném zvuku vytvořil sE X1R mnohem příjemnější zvuk než dynamický mikrofon, který byl celkově ostřejší. 

Nakonec jsem se znovu vrátil k natáčení zpěvu. Pokud šly natočit kytary, musí jít natočit i zpěv. Použil jsem stejný preamp jako u kytar a zpěvačku přitlačil mnohem blíže k mikrofonu (z obavy o pásek uvnitř mikrofonu jsem použil dva popfiltery za sebou).  Konečně jsem dostal vybuzení na správnou úroveň. Točili jsme do rockové kapely demo zpěvu v pseudoangličtině. Zde jsem si opravdu uvědomil, že pro ostré hlasy typu naší zpěvačky jsou páskové mikrofony pravým požehnáním. Ne snad, že by sykavky úplně zmizely, ale celkový zvuk je velmi jemně utlumí a postprodukční nasazení deesseru pak ještě více tento vyhladí. Celkově nižší poloha frekvenčního spektra dává vyniknout sametovosti a jemnosti. Mikrofon navíc nepředstavuje ekonomickou pohromu, vlastně se jedná (alespoň pokud vím) o nejlevnější značkový „páskáč“ na trhu. Už se mi ho ani nechce moc vracet. (Pokud by měl někdo z čtenářů zájem o MP3 vzorky, mohu mu je klidně poslat.)

(Pozn. distributora: Je všeobecně známo, že pasivní páskové mikrofony vyžadují ke správnému provozu nízkošumový předzesilovač. Nízká citlivost páskových mikrofonů je také důvodem, proč se vyrábí tyto mikrofony také ve své aktivní verzi (v nabídce sE Electronics zastoupeny modely Voodoo VR2 a RNR1). Při srovnání mikrofonů, tak jak jej provádí autor, nelze očekávat, že je vhodné dva rozdílné typy mikrofonů použít v naprosto stejné snímací pozici. Při nahrávání je třeba (i s ohledem na snímací charakteristiku) najít pro každý mikrofon vlastní vzdálenost a pozici.)