Warwick RockBass Streamer Standard Bass

Černý hřebec stáje Rockbass
Autor: 
Cena: 
10 584,00 Kč

Snad každý baskytarista, který už hraje nějaký ten pátek, musel dospět k názoru, že jeho první kytara, koupená za pár korun, mu již nevyhovuje a že by se rád poohlédl po něčem lepším, kvalitnějším a pochopitelně dražším. Naneštěstí pohled do peněženky ho ujišťuje v tom, že momentálně opravdu nemá zbytečných 20 tisíc na nákup dalšího nástroje a bezvýsledné je i poptávání kamarádů, jestli nemají peníz nazbyt s tím, že až se stane novým Billy Sheehanem, tak jim vše mnoho-násobně vrátí. Takže mladému umělci nezbývá nic jiného než si buď najít nové, bohatší, štědřejší a důvěřivější kamarády, anebo se zkusit podívat jestli se náhodou nevyrábí nástroj, který by mu vyhovoval kvalitou a přitom by nezruinoval jeho finanční konto. Pokud zvolí druhou možnost (i když ta první by byla jistě také zajímavá), může se stát, že časem narazí na nabídku od firmy Warwick. V tom případě pak bude zaručeně velmi příjemně překvapen.

Německá firma Warwick, jejíž produkce zasahuje do všech možných i nemožných odvětví hudebního průmyslu, je jistě všem velice dobře známa. Namátkou tento německý kolos dokáže denně vyrábět různorodé stojany, struny, ochranné obaly snad na vše co v hudebním byznysu existuje, nástrojové aparáty a v neposlední řadě i pěkné baskytary. Její produkty se vyznačují kvalitou, ale také i poněkud vyšším cenovým ohodnocením. Ale naštěstí pro nás, nedávno otevřela novou montovací linku v Číně a tak na trh mohla vypustit poměrně široké spektrum nástrojů za velmi příznivé ceny. Baskytary nesoucí pěkně vyvedený stříbřitý nápis RockBass na hlavě se snaží zpřístupnit zvuk špičkových nástrojů pro průměrně bohatého (či možná lépe chudého) hudebníka. A nutno říct, že se tento záměr firmě Warwick úspěšně daří.

Jak z názvu baskytary vyplývá, jedná se o „kopii" kytar Warwick Streamer, které se sice vyskytují v různých modifikacích, ale pro všechny bez výjimky platí, že se jedná o hodně drahé kousky a jejich cena se pohybuje kolem 40 tisíc. Bohužel zatím jsem neměl příležitost na tyto skvosty ani jednou brnknout, takže nemohu posoudit jak moc se tato kopie blíží originálu.

Hned na první pohled mě zaujal nádherně vyleštěný černo-hnědý transparentní lak nástroje a zajímavý, řekl bych až „gumový" tvar těla. I když nepatřím mezi obdivovatele tvaru typického pro Warwick (obzvláště se mi nelíbí známý roh na těle, jehož vliv na zvuk nástroje je navíc dosti diskutabilní), musím uznat, že tento nástroj působí velice elegantním dojmem a zaručeně si s ním ostudu nikde neuděláte – ba naopak, budete si moct užívat ve středu pozornosti závistivých kolegů basáků.

Konstrukce tohoto čtyř strunného elegána je velice pevná a působí dojmem, že vše do sebe krásně zapadá a vše je tam kde má být. Celková délka nástroje je 113 cm a v nejširším místě dosahuje pouhých 30 cm. Váha baskytary je tak akorát, takže ani po delším hraní nebudete mít problémy s páteří. Vyvážení je také v pořádku, snad jen trošku přepadá na hlavu, ale není to nic vážného, možná je to jen můj subjektivní pocit a možná je to způsobeno také tím, že jsem zvyklý mít baskytaru při hraní upevněnou poněkud výše. Tělo, které se do nedávné doby vyrábělo ze dřeva carolena (podle dostupných informací jde o lehčí dřevo, původem ze Severní Ameriky, strukturou podobné, na těla nástrojů často používaným, méně hustým jasanům – bez záruky – pozn. redakce), je podle nejnovějších informací od dovozce již přibližně rok jasanové, pod lakem krásně prosvítá a vytváří tak velice pěkné kresby. Na spodní straně těla je krycí destička, po jejímž odšroubování se odkryje vnitřek nástroje. Ten je velice precizně udělán a obavy, že v Číně neumí dělat pájené spoje, jsou tentokrát zbytečné. Krk a hlava jsou sestaveny ze třech javorových špalíků (k hlavové části jsou přilepeny ještě další dva) a k tělu jsou připevněny pomocí čtyř šroubů. Na hlavě je ještě přilepená černá plastová destička, nesoucí již výše zmíněný stříbrný nápis RockBass. Přístup k stavěcímu šroubu získáte po odmontování tří šroubků na hlavové části, které přidržují krycí destičku nesoucí logo výrobce (opět je nápis velmi pěkně zpracovaný). Tento přístup je sice krásný v tom, že na kytaře nejsou vidět žádné oku nelahodící vstupy do nástroje, ale z praktického hlediska je pak utahování a povolování stavěcího šroubu dosti komplikovaným a pracným procesem, kdy se navíc imbusový klíč může pohybovat jen v prostoru, které mu vymezují dvě sousední struny. Ale pokud si hráč neupravuje krk s každou novou sadou strun a nemění často tloušťku strun, pak ho tento problém zřejmě trápit nebude. Palisandrový hmatník je přilepen přímo na krk a pro lepší hráčský komfort je mírně zakulacený. Orientační značky jsou nakresleny pouze z boku. Já osobně bych uvítal, kdyby byl na hmatníku zvýrazněn aspoň 12. pražec, a to jednak proto, že se tím zlepšuje orientace při hře a také je to další příležitost, jak ještě více ozdobit tento nástroj. Celkový počet pražců je 24 a šířka na 0. a 12. pražci je 39 mm a 55 mm a tloušťka krku pod nimi je 24 mm respektive 28 mm. Čili krk neklade na umělcovy fyzické parametry žádné velké nároky a jistě padne do ruky každému.

Všechny mechanické díly se zdají být velmi dobře vyrobeny a nemám pocit, že by jevily snahu se nějakým způsobem lehce poškodit. Ladicí mechaniky jsou uspořádány do tvaru písmene W, což je znakem baskytar Warwick, který se objevuje u všech jeho modelů. K těmto mechanikám nemám ani jedinou zápornou poznámku. Ladí se s nimi dobře a ani při prudším a rychlejším slapu se struny nerozlaďují. Ostatně jsou shodné s těmi na německých modelech. Výhrady bych snad měl ke kobylce, která působí poněkud lacinějším dojmem a u nástroje takovéto značky bych očekával trošku jinou konstrukci. Ale svůj účel plní dobře a to je myslím pro všechny hráče to nejdůležitější. Naopak méně častým pro tuto cenovou kategorii, je výškově stavitelný nultý pražec. Jediná věc, co bude asi působit problémy, je zdířka na jack, která je zapuštěná přímo na přední straně nástroje a není snadno přístupná pro zahnuté konektory do L. Pokud jste šikovní, tak tam sice kabel nakonec strčíte, ale výsledný dojem není zrovna nejpohlednější.

Ale přejděme teď k tomu hlavnímu a to k tomu, jak vlastně tento německý nástroj čínské výroby nakonec hraje. Co se týče hry na sucho, zvuk je na jednu stranu konkrétní a vyvážený, ale je tichý, bez důrazu a díky dodaným strunám (pravděpodobně struny Warwick Red Label, které se u nás hodně proslavily ani ne tak svojí kvalitou jako spíš cenou) je nepříjemně zbarvený. Ovšem přiznejme si, koho dnes zajímá, jak hraje kytara bez zapojení, když nám ve zkušebně stojí draze zakoupený výkonný aparát. Přeměnu z kmitání strun na elektrický signál zajišťuje dvojice pasivních humbucker snímačů značky MEC. Pokud jste náruživý milovník otáčivých knoflíku, tak vás tento nástroj moc neuspokojí. Ovládání je klasické. Dvakrát volume a jedna tónová clona je vše, co vám kytara nabídne, ale i tak lze nastavit poměrně široké spektrum zvukových možností (bohužel u testované kytary tónová clona nikterak nereagovala na mou snahu zapojit ji do hudebně tvořícího procesu, pravděpodobně špatný potenciometr, doufejme že se jedná jen o ojedinělou výjimku, která se ve firmě Warwick vyskytuje maximálně jednou za deset let).

O to, o kolik je zvuk na sucho horší, o to víc mě nadchnul výsledný zvuk, linoucí se z reproduktorů, po zapnutí zesilovače. Tón je konkrétní, s dlouhým sustainem, typickým humbuckerovským zvukem s více než dostatkem basů, ale i s jasnými a průzračnými výškami. Výsledné zvukové zabarvení přímo vybízí baskytaru k uplatnění v rockových kapelách a všude tam, kde je třeba trošku ostřejší, hutnější a agresivnější bas. Nejlépe i tam, kde se použije pravá ruka (leváci nechť prominou, pro ně pochopitelně obráceně) i ke slapu, jelikož při něm zní tato baskytara opravdu dobře. Samozřejmě lze i při troše trpělivosti nakroutit trochu kulatější tón, který se ujme i v bluesových dvanáctkách či zvuk pro jazzové improvizace. Nevýhodou průzračného zvuku nástroje ovšem je, že pokud chceme výsledný tón spíše se zaměřením na dostatek středových frekvencí, musíme si pomoci ekvalizérem, jelikož samotný nástroj středy spíše potlačuje. Asi nejvíc si tato baskytara během testu rozuměla s aparátem značky Hartke, kdy výsledný zvuk obrazně řečeno třásl zemí.

Další důležitá věc souvisící s nástrojem samozřejmě je, jak dobře se na něj vlastně hraje. V tomhle ohledu je RockBass Streamer na opravdu vysoké úrovni a nemůžu nic jiného než chválit. Konstrukce kytary umožňuje napnout struny nízko nad hmatníkem a tak je hra slapem či tappingem velice pohodlná a příjemná a záleží už jen na vaší šikovnosti, jak široké možnosti tohoto nástroje využijete v praxi. Baskytara vám ve vašem úsilí rozhodně bránit nebude. Také prostor pod strunami na těle je dostatečně veliký, aby šli hrát i rychlé dvojtrhy či trojtrhy. Zde bych uvedl drobnější poznámku, že baskytara ke mně přišla sice již kvalitně seřízená, ale měl jsem trochu problémy s tím, že snímače byly umístěny na můj vkus moc vysoko a při hře mi občas překážely. Ovšem po rychlém technickém zákroku s pomocí křížového šroubováku byly již snímače na správném místě a už bylo vše v pořádku. Bez nejmenších problémů se dá hrát do zhruba 20. pražce. Dál už záleží na tom, jak má člověk dlouhé prsty a tvarovanou ruku, aby dosáhl, s větším či menším úsilím, i na vyšší pozice.

Co dodat na závěr?

Firma Warwick dokázala, že ne všechny výrobky označené Made in China musí automaticky vzbuzovat naši nedůvěru a hodila tak pomyslnou rukavici všem svým konkurentům. Já sám jsem byl velmi spokojen, neboť baskytara Warwick RockBass Streamer nabízí zvuk, za který by se nemusely stydět ani její o hodně dražší sestřičky, kvalitní zpracování a nádherný design, který jistě zaujme každého, kdo má alespoň trochu cit pro estetiku.

A to vše za cenu, která je v současnosti 10 584,- Kč.