Warwick Streamer LX (model 2009)

Čtyřstrunná baskytara
Autor: 
Cena: 
50 414,00 Kč

Řada Streamer platí již léta za warwickovskou klasiku, dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější. Vždyť první model „LX“ se objevil už v r. 1996. V hierarchii současných šesti modelů zaujímá Streamer LX sice pozici modelu „základního“, ale vůbec nic neslevuje z proslulé kvality, natožpak typického soundu.

Základní konstrukce STREAMER LX zůstává po léta zachována: klenutý dvojdílný korpus ergonomicky tvarovaný pro herní pohodlí, nejčastěji z měkkého javoru, a přišroubovaný ovangkolový krk s hmatníkem ze dřeva Wenge. STREAMER LX jako základní model je zřejmě cenově nejpříznivějším Streamerem, pokud nepočítáme občasné akční slevy uplatňované na některé modely. Ve čtyřstrunném provedení je osazován osvědčenou kombinací snímačů P/J, pětistrunná verze pak sestavou J/J a šestistrunné provedení dostalo do své výbavy dvojici humbuckerů. Snímače doplňuje dvoupásmová elektronika v aktivním zapojení. Baskytara díky použitým dřevům, sofistikované konstrukci a aktivním elektronickým komponentům produkuje mnohostranný „Warwick-Sound“.

Předmětem testu byla verze STREAMER LX ve čtyřstrunném provedení, v klasické a velmi oblíbené konfiguraci snímačů P/J. Nástroj byl dodán v černém luxusním značkovém „Gigbagu“ s pro Warwick typicky bohatou doplňkovou výbavou. Černá textilní „kniha“ User Kit tak obsahuje všechny typy imbusových klíčů potřebných pro seřízení nultého pražce „JUST-A-NUT III“, kobylky i výztuhy krku, lubrikační vosk a antistatickou utěrku pro údržbu povrchu, manuál pro baskytary WARWICK (dříve značně objemný svazek v mnohajazyčné mutaci byl rozumně zredukován na anglicko/německou verzi, ostatně všechny informace lze pohodlně stáhnout z webu výrobce), chromované značkové zámky WARWICK pro popruh a samozřejmě záruční list (s bonusem v podobě bookletu muzea kytar FRAMUS). Dokoupit je případně potřeba už jen kvalitní řemen (chcete-li: popruh). Na celé uvedené výbavě je skvělé, že obsahuje prvky nebo pomůcky, které jsou určitě funkčně uplatnitelné (vosk, zámky, klíče), i když zasvěcení jistě tuší, že díky perfektnímu seřízení nástroje již z výroby (pokud netouží po silnějších lanech a zachovají tovární osazení strun 0.45“) s velkou pravděpodobností ani nebudou muset klíče na seřízení vytáhnout...

Design modelu STREAMER už jsem měl možnost v Music Store dostatečně pochválit dříve, opravdu jej považuji za nadčasový, vyhovující většině baskytaristů – snad právě proto patří tento model k dlouhodobě nejoblíbenějším… „Ixelko“ má korpus slepený ze dvou symetrických plátů prémiového měkkého javoru s výraznou kresbou, která je ještě zdůrazněna buďto lehkým voskováním dřeva (natural oil finish), anebo mořením a voskováním (coloured oil finish). Mnou testovaná baskytara je v provedení „coloured oil finish“, jak uvádí průvodní štítek nástroje. Kresba dřeva „figured maple“ se sice poněkud liší od vyobrazení tohoto modelu na firemním webu, ale výsledek je i tak působivý - bez použití mnoha vrstev laků působí „přírodní“ korpus neobyčejně příjemně na oko i na dotek… Navíc zlato-medová kresba dřeva je opravdu unikátní (málokterá baskytara si mě získala už jen svým vzhledem, ale do basy STREAMER LX jsem se zamiloval na první pohled). Jak se později ukázalo, tvrdým lakem neuzavřené póry dřeva umožňují korpusu mnohem lépe dýchat a rezonovat, takže mohou lépe vyniknout přirozené středové frekvence javoru. Druhou - ne bezvýznamnou výhodou - je díky poměrně malému korpusu a lehkému javoru i velmi příznivá celková váha baskytary, necelé 4 kg. Při prodloužených „šichtách“ (plesy apod.) se jedná o příjemnou „vlastnost“. Malou váhu Warwicka proti šestikilogramovým olšovým Jazz Basům o půl čtvrté ráno jistě oceníte …

Plně dvouoktávový krk standardní menzury 34“ (864 mm) se skládá ze tří kusů Ovangkolu, hmatník tvoří tropická dřevina Wenge. Prvotřídní Wenge zaručuje skvělé akustické vlastnosti, které jsou podpořeny rezonancí javorového korpusu. Bezvadně začištěné pražce o rozměrech 1 x 3 mm jsou vyrobeny ze zvonové bronzy. Perleťové značky vyznačující jednotlivé polohy jsou umístěny pouze na boku hmatníku, takže čokoládový hmatník je zcela kompaktní bez optického narušení. Nultý pražec JUST-A-Nut III a posuvné kameny na kobylce, tj. části, které jsou třením strun zatíženy nejvíce, jsou vyrobeny z tmavého vysoce odolného a akusticky vhodného kompozitu Wilferit.

Jak již bylo u baskytar Warwick vícekrát uvedeno, výběrem a kombinací použitých dřevin spolu s vysoce kvalitními komponentami (speciální materiál Wilferit použitý pro sedlový pražec, zvonová bronz na pražcový drát, snímače MEC aj.) se jednotlivé modely řady STREAMER charakterem zvuku dokážou jednoznačně odlišit, ač na první pohled „mohou všechny STREAMERy vypadat skoro stejně“.

Plně seřiditelná kobylka umožňuje kromě obvyklého nastavení výšky strun a jejich doladění posuvem kamenu v podélném směru navíc posun kamenů v příčném směru, tzn. změnu rozteče strun mezi sebou. Tovární nastavení roztečí na kobylce mezi ladicími kameny se pohybuje mezi 18 až 19 mm, liší se podle tloušťky struny - měřeno jen orientačně. Ukotvení strun je u profi řady Warwick vyrobené v Německu provedeno v samostatném kovovém sedle (na rozdíl od levnější RockBass, která má prozatím kobylku jednodílnou).

Na bezproblémové ladění má podstatný vliv ladicí mechanika Warwick s tradičně vyosenými strojky nevyžadujícími mazání, u nichž lze nastavení tuhosti chodu regulovat šroubem v ose ladicí mechaniky. Vyosení samozřejmě napomáhá snadnějšímu ladění. Za celou dobu zapůjčení nebylo třeba jakkoliv hýbat krkem a dolaďování při přesunech bylo minimální. Tovární naladění v oktávách bylo naprosto přesné. Psát o již zmíněném prvotřídním zpracování baskytar Warwick (a to podle mých zkušeností platí i u „ekonomické“ řady Rockbass vyráběné v Číně) by bylo příslovečným nošením dříví do lesa. Přesto bych vyzdvihl přesně vyfrézované výřezy pro oba snímače s minimálními mezerami a přesné usazení snímačů, a neméně přesné a těsné napojení krku na korpus pomocí čtyř zapuštěných vrutů. Warwick již po léta odebírá snímače od německé značky MEC, i tento STREAMER je jimi osazen v oblíbené konfiguraci Precision (hmatník) a JazzBass (kobylka). Snímače v černém provedení jsou pasivní a jsou doplněny aktivní dvoupásmovou elektronikou MEC s možností jejího vypnutí knobem celkové hlasitosti, provedeném ve stylu Push-pull. Povytažením hlasitostního knobu (nejbližšímu ke kobylkovému snímači) se sice zbavíme možnosti regulovat na baskytaře basy a výšky, ale nástroj nadále funguje v pasivním modu, což může být v některých herních situacích výhodou. Celkový výraz tím něco ztratí ze své průraznosti a frekvenčně se mírně zúží, na druhou stranu jednoduchým způsobem okamžitě změníme charakter nástroje, pokud chceme odlišit styl nebo techniku (např. slap-finger). Pro úplnost se sluší popsat funkci zbývajících otočných potenciometrů: nejbližší BLEND ke snímači u hmatníku plynule upravuje poměr signálu obou snímačů, tj. v aretované „střední poloze“ máme oba přesně napůl, symetricky pod hlasitostním potenciometrem nastavujeme basy a nejblíže kobylce dobarvujeme výšky.

Dvoupásmová aktivní elektronika se vyznačuje výrazným zdvihem a zřetelnou reakcí již na malé změny polohy příslušného potenciometru. Pro počáteční nastavení úplně stačí nastavit basy a výšky do středové aretované polohy - neměl jsem pocit, že by zvuku cokoliv chybělo, jak v „Hi-fi“ sluchátkách z BassTrainera, tak na aparátu osvědčené koncepce 4x10“+1x15“. Při zvýraznění basů nebo výšek je vhodná jistá zdrženlivost, určitě nevyužijete krajní (maximální) polohy… Vzhledem k přirozenému bohatému středovému spektru baskytary je absence třípásmových aktivních korekcí logická. Upřímně řečeno, některé aktivní baskytary s více než pěti knoby mi připadají krajně podezřelé… Místo abyste se soustředili na to, co hrajete, rozptylujete se točením mnoha „čudly“ a možnost mnohotvárného nastavení zvuku nakonec vede pouze k neúplné spokojenosti s celkovým zvukem. Spolehlivou léčbou na tyhle „trendy“ je Precision Bass.

Dvoudílná kobylka, ovládací knoby i značková uzavřená mechanika Warwick jsou v chromovaném vysoce lesklém provedení, zatímco nápisy MEC na snímačích a označení nástroje „Streamer LX“ na zvonečku na hlavici spolu s bronzovými pražci jsou „zlaté“ barvy. To vše spolu s uvedenými prvky dodává nástroji punc ušlechtilosti a neokázalé kvality. Zde ovšem nic není děláno na efekt, celek je navýsost funkční.

Čtyřstrunný STREAMER LX je standardně osazován ocelovými strunami „Warwick Black Label strings“: 0.45" – 1.05" (40200M). Řekl bych, že většině baskytaristů budou naprosto vyhovovat jak zvukem, tak tvrdostí, osobně mě ani nenapadlo uvažovat o jejich náhradě čímkoliv jiným. V hierarchii strun WARWICK se jedná o špičkové ručně vyráběné čistě ocelové struny, které se vyznačují zejména pozoruhodnou bohatostí alikvotů středových frekvencí při zachování plných basů, což předznamenává jejich vhodnost pro střelbu palcem, ale zároveň uspokojí hráče preferující hru plektrem (trsátkem) nebo prsty (finger style). Dokonce bych řekl, že milovníci prstových technik budou nadšeni konkrétností a čitelností této baskytary v porovnání se zavedenými tradičními modely jiných značek (u některých někdy bývá obtížné vykouzlit něco jiného než basovou kouli). Basy lze přidat na korekcích baskytary nebo zesilovače vždy, ale ty průrazné středy, aby se baskytara prořízla ven, když ve zvuku nástroje přirozeně nejsou, se tam už dodatečně rvou korekcemi dost těžko. Nevím, jak to Warwick u svých baskytar dělá, ale mám již několikrát ověřenou zkušenost, že všechny nástroje, které se mi dostaly do ruky, se vyznačovaly jednak nadprůměrným sustainem i výjimečnou vyrovnaností všech strun ve všech polohách, a to i na pětistrunných baskytarách s hlubokým H. Testovaný STREAMER LX v tomto také nezklamal.

Na všech (mnou) používaných aparátech má tento STREAMER natlakovaný komprimovaný dynamický tlustý zvuk, který se v kapele rozhodně prosadí. Zkušenost s tímto nástrojem a strunami Warwick mi vnukla nápad vyzkoušet čistě ocelové struny, zatím jsem po léta zůstával věrný niklovaným… Warwick STREAMER LX díky mnohotvárnému nastavení zvuku najde uplatnění v mnoha stylech, jedná se o zcela universální nástroj, který se prosadí v žánrech od country, po rock a metal. Pro „trsátkové drtiče“ možná tento nástroj bude zbytečným přepychem, nejenom kvůli tomu, že by časem při absenci ochranného krytu nepochybně došlo k poškrábání nádherné kresby dřeva kolem snímačů - streamer je prostě vysoce kultivovaný nástroj a jen pro tento „jednoduchý“ účel by ho byla jednoduše škoda.

Podle mého názoru by tato baskytara mohla být skvělou volbou zejména pro hráče s vyspělou prstovou technikou, kteří vycházejí z jazzu a kteří se při hře inspirují více styly. V době testu tohoto nástroje došlo k vzácnému souběhu zápůjčky baskytary STREAMER a nového hybridního zesilovače Gallien-Krueger FUSION 550… Oba tyto „nástroje“ se výborně doplnily a bylo zážitkem STREAMER prohnat Gallienem (v obou případech se kvalitativně jedná o špičky v baskytarovém světě a musím říci, že ve mně zanechaly ty nejlepší dojmy). Baskytara STREAMER LX je určitě nadčasový technicky vyspělý nástroj, který probouzí kreativitu a umožňuje realizovat veškeré hudební představy bez jakýchkoliv omezení. Nástroj, který doslova svým zvukem inspiruje.