Rode M3

Kondenzátorový mikrofon

Z redakce časopisu jsem dostal k otestování nový přírůstek od dnes již světoznámé australské firmy Rode. Ta má za dobu své existence na svém kontě už pár skvělých mikrofonů, které věrně slouží hudebníkům i zvukovým mistrům po celém světě. Sám dva kousky z této stáje vlastním, a tak jsem byl přirozeně zvědav, čím nás tato sympatická značka opět překvapí.

Novinka se jmenuje M3 a jedná se o poměrně univerzální kondenzátorový mikrofon s půlpalcovou membránou a kardioidní směrovou charakteristikou, která je bohužel pevně dána, tudíž ji nelze měnit. Tělo mikrofonu, stejně jako i mřížka chránící membránu, je černé matné barvy a je vyrobeno z kovu. Celá konstrukce mikrofonu je poměrně robustní, tudíž by „emtrojka" měla bez problémů přežít i při náročnějších live aplikacích.

I když to u mikrofonu není snad až tak podstatné, nemohu na tomto místě nepochválit design testovaného modelu. Kombinace černé barvy a malého zlatého loga firmy v podobě kulaté tečky působí (tedy alespoň na mě) velmi hezky decentně a vkusně.

Na těle mikrofonu nalezneme ve zhruba dvoucentimetrovém žlábku zapuštěný trojpolohový přepínač (je důmyslně chráněn proti nechtěnému přepnutí), vedle kterého nalezneme také malou červenou LED indikaci, která signalizuje stav baterie uvnitř těla mikrofonu. Pokud mikrofon napájíte fantomovým napájením z pultu či preampu, LED nehlásí nic. Pokud se přepínač nachází v první poloze, je M3 vypnut. V druhé poloze jej zapnete, třetí poloha aktivuje horno-propustný filtr, který je pevně naladěn na frekvenci 80 Hz se strmostí 12 dB na oktávu a má za úkol odstranit nežádoucí basové a subbasové frekvence z vámi snímaného zdroje zvuku.

Na spodní straně těla Rode M3 se nachází standardní XLR konektor sloužící k připojení symetrického mikrofonního kabelu. Na první pohled by se mohlo zdát, že je to z ovládacích prvků vše, ale chyba lávky… Pokud si totiž před použitím M3 nepřečtete manuál a využíváte pro práci s mikrofonem pouze fantomové napájení (tudíž nemáte důvod M3 otevírat; jen pro úplnost - tělo mikrofonu je složeno ze dvou kusů, které se zhruba v polovině mikrofonu jednoduchým šroubováním od sebe oddělí), budete ochuzeni o možnost nastavení citlivosti. Toto využijete zcela jistě při snímání silných akustických signálů. V útrobách „Rodeho" se hned vedle kolébky pro uložení devítivoltové baterie nachází miniaturní (opět zapuštěný a třípolohový) přepínač, díky kterému citlivost buď vůbec neutlumíte, nebo ji stáhnete o -10 dB, případně až o -20 dB. Dovolím si na tomto místě malinkou výtku. Je jistě dobrým nápadem přepínače malinko zapustit pod povrch, právě kvůli nechtěnému přepnutí do jiné polohy, ale myslím, že v tomto případě mohli páni inženýři od Rode malinko uživateli přístup k přepínači ulehčit. Jelikož je zapuštěn v tak uzounkém žlábku, že jej jednoduše prstem nelze přepnout bez použití šroubováku nebo jiného tenkého předmětu, přepínač Pad prostě neaktivujete. Ve studiu to snad až tak nevadí, ale lituji pány kolegy, kteří budou M3 využívat v live provozu a budou nutně a určitě také rychle potřebovat nastavit některou z poloh. Škoda této drobné vady na kráse jinak slušného mikrofonu (stačilo možná přepínač vyrobit nepatrně rozměrnější). Tak to je z ovládacích prvků mikrofonu Rode M3 už opravdu vše. Podívejme se teď na příslušenství, které obdržíte při nákupu. Nejprve zmíním sice anglicky psaný (ale už si asi zvykám, nevadí ) tištěný manuál, který je poměrně jednoduchý, ale přehledný. Dozvíte se z něho vše potřebné jak o samotném mikrofonu (včetně grafů frekvenčních charakteristik) tak i něco málo o samotném snímání zvukových zdrojů. Jako další se v balení nachází jednoduchý černý plastový držák (včetně redukce), který slouží k uchycení M3 na mikrofonní stojan. Jako poslední v balení naleznete opět černý molitanový pop filtr chránící membránu před „nárazy" (vítr, částečně také souhlásky P, B při natáčení vokálů a podobně). Jedná se o příjemnou pomůcka při snímání v terénu, kdy hrozí například nárazy větru, Při studiovém použití bych raději doporučil klasický pop filtr, kvůli úbytku vysokých frekvencí. Vše je dohromady zabaleno do pevného a černého plastového přepravního kufříku, který je na přední straně opatřen velkým logem firmy Rode. Kufřík je uvnitř vypolstrován, takže M3 bude při transportu dostatečně chráněn proti otřesům a podobným hrozbám.

Rode M3 jsem nějakou dobu používal ve svém studiu na natáčení nejrůznějších zdrojů zvuku. Snímal jsem kytarový aparát, jak zblízka (samozřejmě s aktivovaným útlumem i s horno-propustným filtrem) tak z větší vzdálenosti v kombinaci s dynamickým kolegou od konkurenční firmy. Obě cesty jsem následně míchal v různých poměrech a výsledek vůbec nebyl zlý. Také jsem jej použil při snímání akustické kytary z různých úhlů a vzdáleností a výsledek byl dle mého ucha (tedy mám ještě jedno, ale míň na něj slyším a používám jej jen při stereo snímání :o)) skvělý. Rode M3 nabízel velmi příjemně kulatý čistý zvuk, kterému nescházela srozumitelnost a brilantnost. Další aplikací, při které je možno bez problémů tento model použít, je natáčení perkusí. Snímal jsem jeho prostřednictví dřívka, shakery, tamburínu, triangl, brumle, quiro, vajíčka atd. Tedy skoro vše ze své sbírky a ve všech případech pracoval M3 bezproblémově. Také bongo a djembe, u kterých jsem natáčel opět v kombinaci s dynamickým kolegou (mám samozřejmě na mysli typ mikrofonu, můj kolega není až tak dynamický) v různých poměrech a vzdálenostech od zdroje zvuku, nebyla výsledná nahrávka vůbec k zahození. Rode M3, jak se dá i díky její konstrukci očekávat, vykazovala znatelně více brilance než dynamický mikrofon, a tak jsem například při snímání djembe (3 mikrofony současně; třetí velkomembránový snímal basy) míchal opět v poměru s dynamickým. Výsledek? Výborný. Jen pro úplnost dodám, že vše jsem natáčel skrze lampový preamp TLA Ivory 5060, případně převodníky Motu 8 Pre pomocí Firewire přímo do mých oblíbených „kompů" od jablíčkové firmy Apple s programy Logic verze 7.2. Škoda, že jsem neměl k testíku k dispozici ještě druhý M3 pro stereo snímání. mohl jsem využít i své druhé ucho :o). Například při natáčení overheadů, či akustické kytary, ale myslím, že by i tady tento elegantní fešák obstál. Závěrem uvedu pár technických informací: frekvenční rozsah 40 Hz až 20 000 Hz (bez aktivovaného filtru ), dynamický rozsah 121 dB, maximální SPL 142 dB, odstup signál/šum 73 dB SPL, výstupní impedance 200 ohmů, životnost baterie až 200 hodin, váha bez baterie 390 gramů, délka mikrofonu 225 mm, a jeho průměr 33 mm.

Tak myslím, že jsem vyčerpal vše, co jsem chtěl k této novince od Rode sdělit. Všem, kteří uvažují o koupi slušného kondenzátorového mikrofonu (s krásným designem, dámy ) s malou membránou a za velmi rozumný peníz, mohu tento kousek vřele doporučit. Myslím, že rozhodně neprohloupíte, a řadu let jej budete využívat ke snímání nejrůznějších zvukových zdrojů. Firma Rode navíc při registraci nabízí desetiletou záruku, což je úctyhodné…