Koncert Magdaleny Kožené & mikrofony DPA

Výrobce: 
Distributor: 
DPA & Magda Kožená

Nic nepotěší člověka tak, jako upřímná pochvala. Ta, která se k nám před pár dny dostala, nás těší nejen proto, že je z velmi fundovaných úst pana Aleše Dvořáka z HAMU, ale také proto, že nelenil a napsal nám ji o něco podrobněji. S jeho svolením se s ní tedy dovolíme pochlubit.

Na počátku září jsem měl možnost spolupracovat na velmi zajímavé akci v Brně. V Besedním domě se 4. 9. konal Koncert pro Brno, na němž vystoupila světová mezzosopranistka Magdalena Kožená a brněnský dětský sbor Kantiléna, jehož členkou tato pěvecká hvězda v dětství byla. Beznadějně vyprodaný koncert byl pro zájemce, kteří nemohli být přítomni, přenášen přímým přenosem do internetové sítě.

Mým úkolem bylo zajistit zvukovou stránku tohoto přenosu a jak už to při každém audiovizuálním přenosu nebo záznamu bývá – důležitým požadavkem bylo, aby zvuk byl co nejkvalitnější a aby v záběrech kamer pokud možno nebyly vidět mikrofony. Je to požadavek jednak logický, ale také obtížně splnitelný, protože je jasné, že kvalitní zvuk začíná u optimálně umístěných mikrofonů. Z tohoto důvodu bývá tak zvaný televizní zvuk do jisté míry kompromisem. Jde o to, jak velký tento kompromis musí být.

Hlavní mikrofonní snímací systém (L-C-R) jsme vcelku konvenčně zavěsili na lankový závěs mezi postranními balkony koncertního sálu. Problémem však bylo umístění mikrofonů pro snímání sólistky. Použil jsem způsob, který se mi již několikrát v těchto situacích osvědčil, a to snímání z podhledu mikrofony umístěnými na nízkém stativu. Takto umístěné mikrofony jsou do jisté míry maskovány notovým pultem a obrazovou kompozici zpravidla neruší. Výběr vhodného typu je však v tomto případě zásadní.

Jako nejvhodnější se pro tuto aplikaci ukázaly mikrofony DPA 2011C, a to hned z několika důvodů. Hlavním důvodem bezesporu byla jejich zvuková kvalita, o níž jsem se již několikrát přesvědčil při jiných natáčeních. Důležité bylo i to, že s předzesilovačem MMP-C je mikrofon velmi kompaktní. Zde jsem však hlavně využil i velmi vhodný průběh jejich směrové charakteristiky. Vzhledem k tomu, že mikrofonní vložka DPA 2011 je řešena jako interferenční trubice, je mikrofon o něco směrovější, což se ukázalo jako velmi vhodné, protože bylo možné mikrofonní systém (modifikovaný ORTF) zacílit na sólistku i ze zdánlivě nevýhodné podhledové pozice velmi selektivně, takže nevznikly problémy s akustickým stíněním notového pultu, a tím s nepříznivě působící změnou barvy hlasu.

Výsledkem byl naprosto přirozený zvuk dobře propojený se zvukem z hlavního systému. Samozřejmě bylo nutné kompenzovat prostorové parametry obou dílčích zdrojů citlivou prací s umělým dozvukem. To je při přímém přenosu vždy velmi choulostivé, protože tento zásah musí být definitivní. Musím říci, že kdybych měl pro tuto akci k dispozici více mikrofonů DPA 2011C, použil bych je i pro realizaci hlavního systému. Velkou výhodou by totiž byla jejich malá hmotnost, která je v případě zavěšených mikrofonů vždy zásadní. Pohled na prohnutý lankový závěs nad vyprodaným hledištěm není totiž nic pro slabší povahy. Několik pohledů na použité mikrofony DPA 2011C vidíte na přiložených fotografiích. PS: Jsem moc rád, že jsem si u vás tyto mikrofony koupil! (Aleš Dvořák, autor příspěvku)

DPA & Magda Kožená
DPA & Magda Kožená
DPA & Magda Kožená