Renkus-Heinz IC Live v muzeu Speelklok

Výrobce: 
Distributor: 

Překrásně zrekonstruované muzeum, které se pyšní největší evropskou sbírkou flašinetů, přebudovalo centrální prostor na pódium pro živá představení, a tak přilákalo nejlepší holandské umělce. Nelehký úkol zkrotit akustiku celého prostoru na sebe vzal řiditelný ozvučovací systém Renkus-Heinz IC Live. Návštěvníci muzea si mohou sbírku projít s průvodcem, který jim o jednotlivých flašinetech povypráví příběh. Některé kusy – od ručních válcových flašinetů až po obrovská mechanicky ovládaná multiinstrumentální díla – patří mezi první digitální nástroje na světě programované pomocí předchůdce počítačové děrné pásky, tedy dlouhého pásu silného papíru posetého různě tvarovanými dírami, které „čtečka pásek“ flašinetu překládá na zvuky nástrojů, noty, hlasitost „kanálů“ a další atributy. Dirkjan Haspels, programový vedoucí muzea, říká: „Všechny nástroje jsou skutečné nástroje. Nikde není reproduktor: vždy slyšíte strunu nebo zvon, píšťalu varhan nebo cokoli jiného. Po celou historii tohoto muzea jsme se velmi bránili všem druhům zesilovačů a reproduktorů, protože jsou v rozporu s tím, co nástroje dělaly dříve.” Vysvětluje, že jednou z částí budovy, která byla zřídkakdy využívána, byl centrální prostor, původně chrámová loď, a to především kvůli slabé akustice. To se však nedávno změnilo, když byla nevyužitá loď přebudována na prostor pro živá vystoupení. Díky tomu mohou hudebníci a zpěváci vystupovat v doprovodu nástrojů ze sbírky muzea. K této myšlence nás inspirovala dřívější spolupráce s hudebníky v divadlech a na festivalech a také schopnost muzejního týmu naprogramovat nové skladby na papírové pásky. Haspels pokračuje: „Představení pro nás byla velkým úspěchem, protože přišli noví posluchači, aby si nástroje prohlédli a poslechli, a říkali ‘hm, tento flašinet neumí zahrát jenom Tulips from Amsterdam (Tulipány z Amsterdamu) nebo podobné skladby, ale také moderní hudbu, jako je hip-hop a jazz´, což jim skutečně otevřelo oči.“ „Aby bylo možné tuto část kostela změnit na koncertní sál,“ pokračuje Haspels, „bylo nutné prozkoumat značné množství odborných informací a v chrámové lodi proběhlo testování několika systémů ozvučení. Poslouchat přišlo mnoho lidí, i náš systémový inženýr GertJan Schoutsen, a pro všechny z nás byl jasnou volbou systém Renkus-Heinz IC Live.“ „Ten je v podstatě neviditelný, což mě velmi těší; jedná se o pouhé dva sloupové reproduktory a subwoofery. Bylo to poprvé, kdy 500 lidí bez problémů naslouchalo zesílenému zvuku z pódia.“ Systém IC Live zahrnuje čtyři osmikanálové digitálně ovládané sloupové reproduktory Renkus-Heinz ICL-R upevněné na jednom dvojitém stojanu na každé straně a na jejich vrcholu subwoofery IC215 2x15” s vlastním napájením. Signál je přenášen prostřednictvím softwaru RHAON (Renkus-Heinz Audio Operations Network) z 16kanálového pultu Yamaha 01V96, pódium je pokryto čtyřmi aktivními monitory Renkus-Heinz CF121M2 osazenými 12+2”. Projektový a aplikační inženýr společnosti TM Audio Olaf Landzaat vysvětluje: „Systém IC Live se musel vyrovnat s akustickými problémy, které jsou pro kostely obvyklé. Tradiční reproduktory by způsobily značné množství odrazů, zatímco systém IC Live může se signálem manipulovat, a tím odrazy redukovat. Díky tomu je systém zárukou té nejlepší srozumitelnosti řeči a zvuku.“ Více o řiditelných aktivních reprosoustavách pro náročné akustické prostory a také o dalších produktech firmy Renkus-Heinz se dozvíte na webu výrobce (www.renkus-heinz.com), nebo u tuzemského zastoupení značky, firmy Audiopro s.r.o.