DTAR Mama Bear

Co máma tají...
Cena: 
17 632,00 Kč

V kuchyni mně donedávna zcela neznámé firmy DTAR (Santa Barbara USA, www.D-TAR.com) se vaří speciality určené těm hráčům na akustické nástroje, kteří zvuk svých miláčků přenáší pomocí snímačů a rádi jej dále míchají, upravují a vůbec s ním všelijak experimentují.

Internetové stránky firmy nejdříve rozluštily název firmy: DTAR = Duncan / Turner Acoustic Research. To jest: Seymour Duncan, Rick Turner (a je po záhadě) a jejich akustické bádání. Poskytly informace o firemním sortimentu (jen ve zkratce – SOLSTICE = mixovací systém, EQUINOX = parametrický ekvalizér, TIMBER – LINE = piezo kabelový snímač, SOUNDSPOTS = piezosnímače pro akustické nástroje), ale hlavně obsahují rozšířenou verzi manuálu přístroje, který je předmětem našeho zkoumání – MAMA BEAR Digital Acoustic Guitar Preamp (Class B digital device = třída B digitálních zařízení).

Popis

Výrobce zvolil střídmý design. Krabice z bytelného plechu skrývá analogové a digitální vnitřnosti přístroje, na spodku je opatřená čtyřmi gumovými stabilizačními nožkami. Přední a zadní panel kryjí plastové samolepící štítky označující ovládací prvky - otočné knoby a jednoduché switche umožňují nastavení, a LEDky o něm informující. Preamp o rozměrech 216 x 159 x 69 mm a váze 1,2 kg je dodáván v papírové krabici. Příslušenství tvoří adaptér, rozsáhlý manuál (pouze v angličtině), „minimanuálek" v podobě karty z tvrdého papíru obsahující základní informace a snímatelná samolepka s informacemi o simulovaných snímačích a nástrojích (usnadňuje práci s přístrojem, minimálně do doby než si uživatel vše potřebné zapamatuje). Pouze z přiloženého manuálu se dozvíme místo výroby – Čína. Jinde Made in … chybí. Cena pro koncového zakazníka je 17 632,- Kč.

Přední (front) panel zleva doprava: „Input jack (1/4"mono)" – samice pro připojení kytary, pod ní je „Analog Lo-Cut filter"– jeho aktivace ořízne nechtěné nízké frekvence (pod 200 Hz) a zamezí tak hučivým pazvukům, „Input Level control" – otočným potenciometrem nastavíme úroveň vstupního signálu tak, aby nedošlo k nežádoucímu zkreslení. Na to upozorní „Overload Led indicator" – rozsvícením indikuje přebuzení, problikne při silném ataku strun. Další otočný potenciometr „Blend control" mixuje čistý signál z kytary se simulovaným zvukem. Následující LEDky a spínače spolu úzce souvisí, jde totiž o režimy „Bypass" (pro využití čistého, neefektovaného zvuku) a „Mute" (umlčení) a jejich indikaci. Spínačem „Phase" (fáze) otočíme fázi pro omezení zpětné vazby. „Output Level control" slouží k nastavení výstupní hlasitosti. Poslední dva ovladače jsou nejzajímavější: šestnáctipolohové otočné přepínače umožňují nastavení digitálních simulací snímačů „Input Source selector" a nástrojů „Target Instruments". Na předním panelu zbývá už pouze hlavní vypínač a jeho indikátor.

Zadní (rear) panel: zdířka pro zapojení napájecího zdroje, tlačítko odzemnění, symetrický XLR výstup (mix, rekording) a nesymetrický 1/4" TS výstup (kombo).

Preamp je určen pro akustické kytary (kovové i nylonové struny) opatřené obvyklými snímači, majitelé elektrických kytar přístroj využijí pouze je-li jejich nástroj vybaven sedlovým piezosnímačem či speciální kobylkou – singly a humbuckery elektrických kytar, taktéž mikrofony nepatří v tomto případě do „bádací sféry" našich akustických vědců. Preamp Mama Bear lze zapojit do komba, do efektové smyčky mixu, do PA, do nahrávacích zařizení.

Srdcem preampu je 32bitový digitální procesor, který využívá technologii AGE™ (Acoustic Guitar Emulation). Jak napovídá název, ta slouží k emulaci oněch 16 kytar, které výrobce považuje za zásadní. Technologie je dále určena ke zkvalitnění amplifikovaného signálu buď přímo z kytary , případně upravenému analogovými efekty.

Input Sources – ovladač přizpůsobení vstupního signálu - k ozvučení akustických kytar (a některých elektrických) se v zásadě používá pěti základních systémů:

keramické piezzo snímače (např. Ovation™ snímače, L.R. Baggs™ LB6™, Barcus Berry™ UST, Fishman/Martin™ Thinline, Shadow™, originální Takamine™ snímače) koaxiální piezo – má výhodu ve snímání rezonancí v 360 stupňovém okolí (příkladem budiž D-TAR Timber-Line™, Highlander™ IP-1, Headway™) páskové snímače (viz třeba L.R. Baggs Element a Ribbon Transducer™, Fishman™ Matrix™, B-Band™ UST, EMG™ AS-série) Solid Body Metal Bridge nebo-li kovová kobylka s piezo elementy (zástupci jsou LR Baggs X-Bridge™, Fishman Powerbridge™, Turner™ Model 1 piezo) magnetické snímače do ozvučného otvoru (Seymour Duncan Mag Mic™ a Woody™, LR Baggs M1™, Fishman Rare Earth™, Sunrise™, Dean Markley™ ProMag™).

Ovladač pokrývá celé spektrum snímání, od tenkých piezo zvuků, po tlusté zvuky z magnetických snímačů, a to v 15 polohách, plus jednu neutrální, kdy je dále zpracováván zcela neupravený signál původního snímače. S jedinou výjimkou lze u všech simulací snímačů vybrat ze dvou nastavení EQ - na rovno nebo do V.

Vám tedy zbývá jen zvolit jeden z adekvátních systému odpovídající stávajícímu ozvučení vaší kytary. Není to však dogma – pokud nevíte, můžete libovolně zkoušet, až se přiblížíte vašemu akustickému ideálu, a stejně tak můžete i se známým snímačem vybrat libovolnou zvukovou variantu a objevit zcela nové dimenze vašeho zvuku. Podle zvoleného způsobu snímání pak digitální jednotka dále „počítá" a vytváří některý z následujících nástrojů. Samozřejmě čím přesněji trefíte váš systém snímání, tím věrnější by měla být simulace kýženého legendárního nástroje.

Target Instrument - Převedení 16 nástrojů do digitální podoby znamenalo dle výrobce rok a půl práce v různých nahrávacích studiích, za účasti mnoha odborníků i mnoha kytar – některé simulace jsou výsledkem kombinování zvuku různých nástrojů pro dosažení co nejlepšího výsledku. Díky nim může vaše kytara hrát jako:

Martin (Parlor, 5-21-T, OM, D), Gibson (J, L), Taylor, Selme Macaferri, National. Pokud bychom měli před sebou všechny nástroje, které tvůrci emulací použili, shlédli bychom sbírku akustických kytar nemalé historické, sběratelské i umělecké hodnoty.

Praktické využití přístroje

Nejprve je třeba vyřešit nerudovský problém „kam s ním?" – díky konstrukci preampu je třeba umístit jej tak, aby hráč pohodlně rukou (zařízení nedisponuje možností připojení nožního ovladače) dosáhl na ovládací prvky. Nutná je taktéž vizuální kontrola nastavení. Improvizované uložení na kombo, židli apod. je nevyhovující. Já jsem to vyřešil stojánkem vyrobeným ze spodního dílu stojanu na mikrofon a kovové desky se zvýšenými hranami, který byl původně určen pro ovládání notebooku při živém hraní – uživatelům tohoto (nebo podobného) zařízení podobný postup vřele doporučuji, protože díky výškovému nastavení a sklopení desky umožňují bezproblémové ovládání přístroje.

Po zapojení (využil jsem dvě různá komba pro akustické nástroje, mix a nahrávku do PC) jsem očekával něco podobného jako „externí Variax 700 Acoustic" (pro srovnání test v Music Store 04/2005), ale Mama Bear je něco jiného. Nejprve jsem vyzkoušel funkci „Bypass": při použití identických (značkových směrových) kabelů slyšíme nepatrnou, leč lidským uchem rozpoznatelnou odchylku v podobě zeslabení a zastření signálu – při studiové práci nevadí a na koncertě to pozná při single hraní jenom dobře slyšící šťoural - při hraní s kapelou ani ten ne.

Nyní zkontrolujeme úroveň signálu pomocí potenciometrů a budeme se věnovat tomu, k čemu byl Preamp Mama Bear stvořen - tj. emulace různých druhů kytar. Jak se jeho tvůrci vyrovnali s tímto úkolem? První co kytaristu při seznamování se se zařízením doslova přepadne je velké množství různých zvuků, kterými preamp disponuje: 16 (Input Source) x 16 (Target Instrument) = 256 více či méně rozdílných zvuků základního nastavení!!!, K tomu ještě připočítejme možnosti přimíchávání efektovaného signálu k čistému a již výše zmíněný bypass… Preamp Mama Bear rozhodně není zařízení, s jehož možnostmi se seznámíte za jedno odpoledne. Jeho dokonalé odzkoušení vyžaduje nejen čas (děkuji redakci za jeho dostatek), ale i citlivé, odpočaté a trpělivé ucho (lépe více párů uší – děkuji kolegům muzikantům za pomoc). Mama Bear byl zatím nejtvrdším oříškem, který mi Music Store poslal k rozlousknutí. Další odstavce prozradí proč (jsem „medvědí matku" střídavě miloval a nenáviděl)…

Na začátku testování jsem hledal Martinky a Gibsonky…, používal různé hráčské techniky, střídal trsátka, ničil si nehty, užíval kovový i skleněný slide, ve „volných chvílích" jsem surfoval po internetu a hledal v odborné literatuře ve snaze najít co nejvíce informací o emulovaných nástrojích a alespoň se snažit o to, abych zjistil do jaké míry se autorům povedlo nástroje vyčarovat z jejich kouzelné skříňky. Postupem času jsem ale zjistil, že tudy cesta nevede a hrál jsem dál.

Z tolika možností se přece musí vybrat nejeden specifický i mnoho univerzálních zvuků! A je to skutečně tak: pomocí obyklých i neobvyklých kombinací nástroje a snímače (při nastavení snímače do „V" je velice užitečná funkce „Lo-Cut filter") a přimícháním efektovaného signálu k výchozímu (výrobce ví proč aretuje střední polohu potenciometru „Blend control" – do poloviny se nic moc neděje, od půlky asi tak dalšich 20 minut je to velmi zajímavé, dále už je toho až až…) získáte desítky (nekecám) velice dobře použitelných zvuků do všech odnoží žánru, kterému jsme se zvykli říkat akustická hudba. Tady je Mama Bear skutečně doma. Potíž nastane když si dlouho hledaný, ten zaručeně pravý zvuk chcete někam uložit. Tak tady jste nahraní – tuto možnost preamp nemá, tato skutečnost je ještě o něco nepříjemnější, používáte – li více kytar. Každý nástroj totiž vyžaduje své specifické nastavení, tohle už si opravdu nejde pamatovat a tolik fotek předního panelu můžete mít tak možná na nástěnce ve studiu a ne na podiu u playlistu.

Kdo předzesilovač Mama Bear využije?

Jsem naznačil už v předcházející větě. Podle provedení (pouze ruční ovládání, nemožnost uložení nastavení, absence ladičky, provedení „na stůl", design) je Mama Bear určen spíše pro studiovou práci. Troufám si tvrdit, že si svůj zvuk (případně více zvuků) najde každý kytarista, kterému nevadí (či jí přímo vyhledává) spolupráce s moderní technikou a to i v tom případě, kdy trvá na užití svého vlastního nástroje, který není vybavený zrovna nejlepším snímáním. Pokud kytara slušně ladí a nikde nedrnčí, Mama Bear vypomůže výrazným zkultivováním zvuku nepříliš kvalitních símačů. Pokud použijete kytaru s nylonovými strunami, stanete se aktérem zajímavého experimentu. Klasické zvuky nehledejte, míra inspirace je limitována pouze vaší fantazií.

Přes některá omezení není ovšem v žádném případě vyloučeno ani pódiové využití. Všichni, kteří potřebují více než jen jeden přirozený zvuk svojí kytary a jsou ochotni akceptovat určité nepohodlí při ovládání (preamp není prostě na podlahu) si s Mama Bearem svoje koncerty bezpochyby užijí. Já jsem vystačil s jedním nástrojem, kvalitními kabely, volume pedálem, stojánkem a externí ladičkou.

Závěrem

Preamp pro akustické kytary Mama Bear je kvalitní zařízení, které umožní kytaristovi (připadně zvukovému technikovi) pracovat s kvantem zvuků, které lze ve velmi dobré kvalitě dostat i z průměrných nástrojů. Jejich počet je pro akustickoiu hudbu více než dostačující. Svoje místo najde především ve studiu. Muzikantům cestovatelům doporučuji nákup v USA, kde běžnou cenu zařízení (300 USD) stíhá cena akční (250 USD).