Event PS6 (USA)

Dobře slyšet je základ
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Seznámení

Boxy jsou dobře zabaleny pro přepravu, papírová krabice, zvláště pro každý monitor má své odůvodnění. Monitory jsou přes své malé rozměry dosti těžké.

Reprobedna je vyrobena z materiálu zvaného MDF, v rohách vyztužena a dobře odtlumena. Při vyjímání zadní části (já jsem musel z pouhé zvědavosti, abych se s vámi podělil o zkušenosti) vás to může potkat během provozu, doporučuji trochu obezřetnosti díky celkem nešťastně umístěné síťové pojistce. Je zde umístěna veškerá elektronika včetně masivního „EI“ trafa. Elektronika je pečlivě provedena, žádné zákaznické obvody (to považuji za přednost, protože nezjistíte za několik let, že vám opravu provedou jen ve speciálce, objednání součástky bude trvat až několik týdnů atd.) dokonce i v aktivní výhybce jsou použity nízkošumové IO a vše je dobře značeno. Na zadní desce, která slouží i jako chladič jsou ještě připevněny koncové integrované obvody. Musím ale trochu přibrzdit a konstatovat, že nebude vše tak horké. Pojistka je bohatě dimenzovaná ( T 3,15 A) a servis, kdyby veškerá technika byla alespoň v téhle podobě, by brzy přišel na buben. Stejně si myslím, že na pojistkové pouzdro je na zadním panelu místo a neškodil by i vypínač „ground“ odzemění- viz dále. Basreflexy jsou vzhledem k rozměrům boxu a počítané délce zvukové vlny zalomeny do pravého úhlu což je chytré řešení. Ústí otvorů by ale sneslo opracování, které je běžné. Středobasový repro resp. jeho magnet je opatřen chladičem. A oko již vně, box uveden v původní stav pokračuji v bádání. Speciální úprava membrány na gumovém uložení 6 a 1/2 palcového reproduktoru a textilní vrchlík palcového driveru jsou magneticky odstíněny. Úspěšný útok proti rušení počítačových samochodů. Povrchová úprava boxu mi místy připomíná šedozelenou metalízu mého auta. Doporučuji celkem vřele pod reproboxy použít podložky, nejlépe audiofilské hroty, protože i přes svoji hmotnost dokáží přenášené rezonance nadělat pěknou „zvukopaseku“.

Technicko - zvukový subjektivní výlev z manuálu jsem se dovtípil, že reproboxy je třeba postavit do rovnostranného trojúhelníku s místem poslechu a natočit osy reproduktorů do bodu poslechu. I učinil jsem tak. Zapojil jsem vstup konektorem 1/4 TRS - česky 6,3 mm jack, kabelem celkem běžným studiovým a nesymetricky. Vypínač na zadním panelu do polohy zapnuto (ozvalo se jen velmi lehké lupnutí), diody pod basovými reproduktory hezky zeleně svítí a ozval se již méně hezký brum. Tak, teď dále nečtěte moc pozorně nebo mi za rok neobnoví padesátku. Odpojil jsem prostě síťové země (jsem si jist, že při symetrickém zapojení vstupu bude vše v pořádku. Zde by se hodilo již zmíněné odzemňovací tlačítko), abych raději mohl věnovat čas poslechu. Promiňte mi, když odbočím, protože je zde nemálo aspektů, které je třeba vzít v úvahu. První věc, kterou mi mnozí potvrdí je, že monitory je třeba naposlouchat ! Pokud máme nejen boxy, ale celý zvukový řetěz perfektně zažitý, je možné dobrou nahrávku udělat téměř na čemkoli. Další věc je, že každé boxy je třeba takzvaně „zajet“. Jde trochu o návyk, trochu o rozběhání materiálu. Každopádně bedny po čase začnou lépe hrát a prokreslovat detaily. Když mluvím o tom, že nahrávku je možné dělat na čemkoli, není zase tak úplná pravda. PS 6 mají jednu obrovskou výhodu. Jsou aktivní. Odpadá tak strastiplný úkol nalézt správný zesilovač a koupit dobrý repro kabel. Osobně si myslím, že se přehání na obě strany. Dát za metr kabelu 5.000 korun v této kategorii nebo si naprosto znetvořit zvuk telefonní dvoulinkou je blbost, ale najít zesilovač, který má výborný stereo obraz, výbornou dynamiku atd. a nestál 300.000,- není lehké.

Na čem bylo porovnáváno

CD přehrávač SONY CDP 615 - zesilovač Yamaha AX 492 - repro B&W DM 602. Boxy na desce mixážního stolu a zpočátku velmi nízká úroveň. PS šestky zní trochu“upejpavě“, přidávám volume a zjišťuji, že musím dost ubrat na trimrech (zadní stěna) šroubovákem, abych dorovnal poslechovou citlivost s B&W.

Eventy hrají „jak dělo“. Pokus rozsvítit zelenou LED do klipu, jak praví manuál, jsem prostě vzdal. Svoje uši budu ještě potřebovat. Zajímavé je, že i při velké hladině akustického tlaku je stále výborná dynamika. Dokonce lepší než u kombinace Yamaha - B&W. Yamaha disponuje 2 x 150 W! Prostě pokud výkonově odprásknete Eventy považujte se za totálně hluché a nechtěl bych s vámi sdílet jedno, byť velké pódium. Výšky znějí měkkce až uhlazeně. B&W mají oproti nim trochu agresivnější nižší výšky (6-8 kHz). Teď ovšem přichází oříšek - středy. Jsou jaksi nafouknuty a je jich více. Je to drobný, ale široký problém (cca 250 Hz až 2 kHz). Musím upozornit muzikanty, kteří nepřišli do styku se studiovými monitory. Jedná se totiž o naprosto jiný zvukový obraz než basy, které jsou jak boxerská rukavice a výšky pilující ušní boltce PA systémů nebo hi-fi věží. Vzpomínám jak před lety jeden kolega po šťastné koupi Yamaha NS 10 pronesl: „ Ty vo.. to je ňáký v pr….“ Basy jsou vzhledem k rozměrům boxu dobré a kdo je chce mít poctivé může od Eventů zakoupit velký aktivní subwofer. Co musím vyzdvihnout, je výborný stereoobraz. Skladba To Much Rope, resp. přebíhající koně na tomto albu Rogera Waterse Amused To Death, jsou překvapující. Několikrát se mi stalo, že se oddělily výšky od zbytku pásma (zpěvy, el.piano,..). Jak je dobrý levopravý obraz, je o něco horší hloubkový prostor. Tady si ze začátku musíte trochu dát pozor na haly a efekty a kontrolovat poslech na sluchátka, což snad všichni dělají.

Závěrem

Aktivní dvoupásmové monitory pro blízký poslech Event PS 6 se trefují do potřeb hlavně malých studií, skladatelů jako hlavní monitoring, ale i středních, velkých, odbavovacích režií jako další poslech. Prostě, kolik monitorů máš, tolikrát si posluchačem. Každé reproboxy hrají trochu jinak a odkryjí vždy jiné vady. Tyto monitory jsou kompaktním zařízením, které neurazí ani ucho ani kapsu. Rád bych se zmínil i o tom, že kluci z Boskovic udělají více než by mohlo být jejich povinností a už to je záruka v dnešním klimatu, kde záruky prostě neplatí. Kdo máte možnost ťukněte www.event1.com. Naleznete zde i pěkné studiové mikrofony dlouholetého člena konstrukčního týmu firmy Neumann, který před lety založil v Austrálii svou firmu R_DE.