M-AUDIO Axiom Pro 49

USB/MIDI keyboard/kontrolér
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
10 990,00 Kč

V nastávající adventní době se k mně dostal tento sněhobílý „fešák” – mobilní MIDI masterkeyboard a kontrolér zvaný Axiom Pro 49 od renomované firmy M-Audio, kterou někteří z vás mohou pamatovat ještě jako Midiman. Tato americká firma přišla na trh s audio a MIDI vybavením v devadesátých letech minulého století a od té doby vyrobila nespočet cenově dostupných zvukových karet, MIDI kontrolerů, mikrofonů a jiných inovativních zařízení pro muzikanty a zvukaře (dle mého názoru) v dobrém poměru cena: výkon.

M-Audio se mimochodem nedávno stali součástí takového gigantu jako je Avid (zastřešující mimo jiné také produkty Digidesign a Sibelius). Za dobu existence firmy M-Audio jsem měl tu čest vyzkoušet některé z jejich výrobků jako například PCI zvukovou kartu Delta 66 či komorní dvoupásmové monitory Studio Pro 4. M-Audio vždycky tvrdili, že jejich ovladače jsou pevné jako skála, což můžu ze své zkušenosti jen potvrdit. Ale abychom nechválili ještě než Axiom Pro vůbec vybalíme z krabice. Řada Axiom Pro přímo navazuje na předchozí kontroléry Axiom, 25, 49, 61 (čísla jsou udávané dle počtu kláves, se standardní velikostí samozřejmě). U kolegy muzikanta, který se také zabývá hudebnímí kompozicemi a následně je zpracovává pomocí počítače, jsem měl možnost shlédnout a osahat si předchozí model Axiom 61. S napětím jsem očekával, čím bude výrobce tuto PRO řadu inovovat. Informace na webu napovídaly, že by měl sloužit jako komplexní kontrolér celého DAW systému. Na stránkách www-m-audio.com doporučuji shlédnout tutorial videa, kde je dokonce do koše vyhozena počítačová klávesnice s tím, že všechny čísla i abecední písmena již budete zadávat pomocí Axiomu Pro. Trochu troufalé, že? Nuže, pojďme se tedy podívat na nástroj pod jemnou optikou a z vícero úhlů.

Po vybalení

Sněhobílý, místy až futuristický design Axiomu může ortodoxní rockery až zastrašit. Jeho tělo jakoby již očekávalo avizovaný příchod sněžného leoparda (nový OS pro Apple Macintosh, pozn. autora). Vypadá to, že výrobce se snažil odlišit předchozí řadu, která měla barvu černou, i vizuálně. Na druhou stranu mě třeba barevně a designově pěkně sedí ke zvukové kartě Saffire od Focusrite. Když jsem Axiom Pro poprvé vybalil z krabice, tak se mi ruce svezly s keyboardem na zem pod celkem solidní váhou. Skoro jsem uvěřil tomu, že šasi Axiomu Pro je kovové. První dojem po vybalení z krabice takový byl, leč zdání klame, je to jakási těžší variace na plast. Nicméně, nástroj působí celkem robustním pevným dojmem, tak aby se dal použít i pro živé hraní. Přece jen neustále roste počet klávesistů, kteří spouští samply přímo ze softwarových syntezátorů jako Reason, Rapture, Ableton či Sampletank.

Jak již bylo řečeno výše, tato verze Axiomu má 49 kláves s polovyváženou mechanikou provedenou ve standardní velikosti. (Vyrábí se ještě ve verzi Axiom Pro 25 a 61).

Když začneme popisem zadního panelu, objevíme zde konektory pro připojení sustain a volume pedálu. (Mimochodem, sustain pedál je nejlepší použít přímo od výrobce, tedy M-Audio Sp1 či Sp2. Zkoušel jsem pedál od firmy Yamaha, ale ten fungoval přesně naopak – zřejmě byla na vině opačná polarita pedálu.) Dále jsou zde pětikolíkové patice MIDI In a Out, USB konektor, připojení pro 9voltový adaptér a vypínač. Axiom je standardně napájený přes USB, poukd byste jej chtěli připojit ke zvukovému modulu pomocí MIDI pětikolíku, tak musíte použít adaptér.

Díky MIDI in můžete tento Axiom použít třeba i jako MIDI/USB převodník. Mrkneme-li na Axiom Pro 49 seshora, naší pozornost asi nejvíce upuotá modré oko v podobě podsvíceného LCD displaye o rozlišení 128x64. Na něm se uživateli zobrazují všechny presetové, editační a jiné hodnoty. Hodnoty se na displeji neustále updatují, i když jsou plug-iny či soft synthy zavřené. Mezi Axiomem a počítačem tedy probíhá neustalá synchronizace, čímž se vylučují skokové hodnoty mezi DAW a Axiomem. Vedle displeje naleznete tlačítka pro zadávání numerických a písemných hodnot. To je ta věc, která by měla do jisté míry nahradit klávesnici. Ale to už záleží na zvyku každého uživatele. Nicméně - je to dobrá věc. Já osobně mám například díky MIDI keyboardu klávesnici až pod LCD monitorem, protože to je jediný prostor, kde mám ještě na stole místo. Takže tuto možnost určitě vítám. Těmito tlačítky můžete zadávat i specialní ACII příkazy pro ovládání vašeho DAW. Pod těmito tlačítky naleznete ovladače pro transpozici oktáv. Toto umístění mně osobně připadne velice zdařilé, protože se můžete posouvat v oktávách během hry samotné. (Na mém starším MIDI kontroléru od firmy Evolution byla taková malá tlačítka, do kterých se jen těžko trefovalo.) Dole pod nimi nám již zbývají jen kolečka Pitch Bend a Modulation. Jsou stylové s hladkým povrchem, který vůbec neruší. Pod displejem se nachází tlačítka pro ovládání jak softwarových programů, tak interních hodnot Axiomu jako takového. Všechna tlačítka jsou z nějakého druhu gumy či plastu, ale mají jakoby semišový-saténový potah, takže jsou příjemná na dotek.

Dále tu máme 9 tahových faderů (40 mm), které by měly nahradit do určité míry i ovládání šavlí virtuálního mixážního pultu. Chod faderů jde celkem ztuha. Oproti staršímu modelu Axiomu je to docela velký rozdíl. Většinou bývá tendence opačná, tedy docílit dotykově velmi citlivých faderů. Motorky k faderům budete také hledat marně, vše je manuální. Nevím, do jaké míry by to zvýšilo náklady, ale byla by to určitě příjemná inovace. Pod fadery máme ještě tlačítka (pro každý jedno), která využijete pro sólování a mutování šavlí mixu, selektování stop, aktivaci stop pro záznam či ovládání Zone - zón a Group – skupin. Tato tlačítka jsou modře podsvícená.

Nalevo od tahových faderů najdete 8 otočných potenciometrů. Ty jsou určeny pro editaci parametrů soft syntezátorů a plug-inů, ale dá se s nimi ovládat i panoráma virtuálního mixu. U starší verze Axiomu měly potenciometry krokový chod, což se mi zdálo velmi praktické. Zde se sice otáčejí plynule, úroveň (respektive hodnotu) však vidíte na displeji. Pod potenciometry je tzv. Transport - ovladač pro spoustění (play), zastavování (stop), záznam (record) či posun ve vašem DAW. Nechybí ani tlačítko aktivace smyčky. Celý tento panel je něco jako srdce, tedy důležitá ovládací součást každého DAW systému. Jeho tlačítka jsou rovněž slušivě modře podsvícena.

Poslední, co nám zbývá, je 8 padů, které použijete pro spouštění bicích nebo perkusivních samplů. Samozřejmě, že s nimi můžete ovládat i třeba piano. Pady jsou citlivé na dynamiku úderu a dokonce se dají ovládat i tlakově, což se může hodit u různých perkusivních zvuků. Pady můžete využít i pro spouštění zvukových smyček nebo se přes ně dá hrát i třeba basa či piano, samozřejmě v rámci jejich předurčených možností. Celková ergonomie nástroje je, řekl bych, dobře funkčně vymyšlena s tím, že je maximálně využité i pracovní místo celého keyboardu.

Instalace/Aktivace

V krabici naleznete keyboard, USB kabel, návod pro instalaci a dvě CD. Na prvním jsou ovladače a na druhém odlehčená verze Ableton Live 7. Na CD s ovladači najdete jak tzv. Quick manuál, tak i podrobný popis funkcí společně s návodem pro Hyper Control jednotlivých sekvencerů – zatím jsou k dispozici Cubase, Reason, Pro Tools a Logic. Jak jsem již napsal, napájení je zprostředkováno přes USB nebo přes externí adaptér. Ten ovšem není součástí balení.

Samotná instalace je velice rychlá a není náročná na místo na vašem hard disku (light verze Ableton Live 7 má 144 MB). Doporučuji však sledovat přesně instrukce při instalaci, protože probíhá jakoby nadvakrát. Nejprve nainstalujete ovladač bez připojeného kontroleru a až potom Hyper Control ovladač pro zvolený sekvencer. Doufám, že do budoucna se paleta Hyper Control ovladačů ještě rozšíří i pro další sekvencry jako je třeba Sonar. Pozitivní věc je, že Axiom Pro může fungovat na obou platformách - Pc i Mac. Axiom Pro má dva základní módy a to Performance a Edit mode. Ten první je pro vlastní užití nástroje jako MIDI klaviatury a ovladače a Edit mode vám bude užitečný pro nastavení interních parametrů nástroje, ale to až dále.

Hyper Control: Axiom Pro jako intuitivní kontrolér

Po instalaci ovladačů pro Axiom a Hyper Control pro Reason jsem otevřel Reason a v menu Control Surfaces jsem si přímo našel preset pro Axiom Pro 49. Asi nejlepší je, když nemusíte nikam volat nebo mailovat a vše hned funguje tak, jak má. V praxi to v Reasonu funguje tak, že když označím sampler či syntezátor pro Performance mode, všechny dostupné ovladače se mi automaticky přiřadí k otočným knoflíkům na Axiomu. Můžete se přepnout na fadery pokud vám více vyhovují jako ovladače. Kdyby vám u některého náročného synthu, který má třeba více oscilátorů, nestačilo osm ovladačů, tak se na displeji přepnete do další vrstvy (vše samozřejmě vidíte na displeji). Až takhle je to jednoduché v Reasonu od švédké firmy Propellerheads. Žádné dlouhé hodiny programování se nekonaly - jednoduše plug and play.

Druhý přišel na řadu Ableton Live Lite 7, který dostanete přímo k programu. Pro Ableton jsem nenašel přímo Hyper Control preset na dodávaném CD s ovladači, ale pokud v preferencích programu zvolíte port Hyper Control In and Out jako hlavní ovladač MIDI, parametry se automaticky přiřadí k ovladačům Axiom Pro také. Mixér Abletonu můžete tedy ovládat fadery, stopy mutovat i solovat. Když jsem klikl na firemní soft synth zvaný Operátor, který má spoustu parametrů, tak se mi otočné potenciometry přiřadily k funkcím v závislosti na vrstvě, do které jsem byl přepnutý. V Abletonu můžete ovládat i plug-iny. Na displeji se zobrazí názvy efektů, které máte insertované na dané vyselektované stopě a vy se pomocí kurzoru – tlačítek umístěnými pod displejem můžete přepnout na určitý parametr efektu.

Asi nejvíce problematické bylo nastavení Hyper Control pro Cubase. Nainstaloval jsem Hyper Control pro Cubase 4 a pozdější verze, nicméně Cubase nemohl najít Axiom jako preset v Remote controls. Tak jsem musel trošku zapátrat v manuálu, co tento sekvencer potřebuje speciálního. Po chvíli bylo vše jasné, na dodáváném CD je instalačka zvaná Personality, kterou musíte doinstalovat do zdrojového adresáře Cubase. Potom jej v Remote Controls najdete jako preset.

Axiom má k dizpozici 65 plně přiřaditelných ovladačů a vnitřní pamět pro 50 uživalelských presetů. Můžete jej použít jako standardní plně programovatelný MIDI keyboard/ovladač, zmapovat si MIDI kanály a přiřadit je k jednotlivým ovladačům Axiomu nebo použít Hyper Control a nestarat se o další programování. Pomocí ASCII zkratek můžete nékterá tlačítka (například Transport) nebo pady přeprogramovat a ovládat s nimi vaši audio aplikaci v úplně jiném smyslu. Vše je perfektně vysvětlené v čéském manuálu, který stáhnete přímo u distributora v PDF formátu. Abychom to uzavřeli, Axiom Pro davá možnosti oběma skupinám uživatelů, tj. pasivním hráčům i vědátorům s lupou.

Pocit ze hry

Klaviatura s polovyváženou mechanikou Pro řady na mě subjektivně působí lépe než klaviatura u předchozího modelu Axiomu. U toho jsem měl pocit určité hračkovitosti” a jakoby ne uplně plynulého chodu kláves. Pohyb kláves u nového modelu je tedy plynulejší, ale ne blátivý, pořád cítíte v prstech určitý odpor či tvrdost, podobně jako u klavíru. Nicméně je cítit pokrok i v technologii True Touch. Postupně se vytrácí takový ten plastový levný samohrajkový pocit. Perfektně citlivě reaguje i aftertouch, který jsem zkoušel na Steinway pianu, které mám od Gary Garritana.

Sám sebe nepovažuji za zdatného klavíristu či klávesistu. Jsem spíše ten, který používá keyboard jakou prodlouženou ruku tak, abych věrohodně přenesl své nápady do počítače - ať už se to týká krokového nahrávání či klasického live záznamu hry. V tomto mi připadne koncepce Axiomu velice přínosná. Všechny zásadní věci pro ovládání DAW máte ihned po ruce. Můžete zmáčknout tlačítko record, nahrát sekvenci, upravit hlasitost pomocí tahových faderů, poté editovat parametry zvukového charakteru pomocí otočných faderů. Prametry lze pomocí těchto potenciometrů i automatizovat (filter nebo resonanci). K funkci Undo se například jednoduše dostanete při stisknutí tlačítka pro aktivaci smyčky a tlačítka stop. Pohyb ve stopách horizontálně i vertikálně je samořejmostí. Toto jsou jen v podstatě základní přístupové funkce, kterými Axiom disponuje. Má spoustu interních nastavení, které můžete modifikovat a přeprogramovávat - například variace velocity křivek pro klaviaturu i pady. Pady jsou skutečně skvělé. Při hraní se zobrazují hodnoty úderu – velocity - na displeji. Určitě vás budou inspirovat k tomu, abyste před použitím tovární smyčky dali přednost vytvoření si vlastního perkusivního podkladu. Stejné pady neleznete i na M-Audio Trigger Finger, akorát ten jich má více.

Hardwarové ovladače v závislosti na Axiom

Axiom jsem měl zapojený dohromady s mými kotroléry, které standarndě používám při práci (Behringer BCF 2000 a Transport od FrontierDesign). Někdy se totiž může stát, že některá zařízení si spolu prostě nerozumí. Byl jsem proto zvědav, jak Axiom akceptuje nebo neakceptuje vedle sebe další dva MIDI kontroléry jiných značek. Například v Reasonu jsem BCF 2000 přiřadil k mixeru, tak jak jsem zvyklý ho používat a přes Axiom Pro jsem ovládal NN-XT sampler či Subractor. Můžu zodpovědně prohlásit, že si spolu bez problémů rozuměly a „nezasukovaly“ se do sebe po celou dobu průběhu testování Axiomu - myslím tím taková ta varovná okna nebo dropy, které se mohou objevovat. Spolupráce více kontrolerů ani nezatěžovala aplikaci či samotný počítač.

Závěrem

Axiom Pro 49 není jen MIDI master keyboard, ale kompletní ovladač pro DAW. To je pro uživatelský úhel pohledu na cele zařízení velice podstatné. Pokud Axiom Pro připojíte třeba k notebooku se zvukovou kartou, tak se vám z něj stane celkem útulný kompaktní ovládací systém, který je přenositelný i do terénu, tedy třeba i na živé vystoupení. V čem je síla Hyper Control funkce? Muzikanti ne vždy bývají zdatní programátoři a asi mi dáte za pravdu, že je důležité šetřit momenty inspirace a co nejméně trávit čas přiřazováním MIDI kanálů. To vše by vám měla ulehčit funkce Hyper Control. Osobně se mi vše povedlo velice rychle, jakoby měl Axiom Pro vlastní intuici. Navíc pokud nejste zastánci myši (myšování) a klávesnice, tak máte jedinečnou možnost držet v ruce jakoby staré analogové fadery a potenciometry. Závěrem můžu říci, což si myslím bude asi nejlepší ohodnocení tohoto keyboardu, že vážně zvažuji, že si Axiom Pro 49 pořídím do svého arzenálu. Koncepce tohoto výrobku mi přijde velice využitelná v každodenní praxi. I jeho celkové zpracování je velice solidní a pevné. Nikde se neozývají žádné rušivé vrzavé zvuky, což se u profesionální třídy ani nepředpokládá, ale občas objevuje. Jediná vada na kráse mohou být fadery, které jsou trošku tužší. Na začátku jsme také mluvili o M-Audio ovladačích. Přiznám se ale, že kdybych si neudělal poznámku o hodnocení jejich stability, nevzpomněl bych si se o ní zmínit, což myslím mluví samo za sebe.