Iconyx vybavuje Daily Planet

Výrobce: 
Distributor: 
Iconyx vybavuje Daily Planet

Už dříve bylo Raleighovo muzeum přírodních věd jedním z největších zařízení svého druhu, nedávno však dokončilo práci na působivém novém přírůstku: Centru přírodního výzkumu (CPV) o celkové ploše 80 tisíc čtverečních stop. Najdeme zde nejmodernější laboratoře, výzkumné možnosti a početné interaktivní výstavy. Korunním klenotem nového CPV je však bezpochyby SECU Daily Planet, třípatrový multimediální prostor, který návštěvníky doslova pohltí a zahrne je plejádou obrazů a zvuků, skrze něž nabídne silné poselství o zázracích vědy v našich každodenních životech. Daily Planet je navržen tak, aby umožňoval jak předtočené, tak živé vstupy. Na obrovské plátno, zavěšené přes tři patra, se kontinuálně promítá rozmanitý poetický i informační obsah, který se bez ustání pokouší zaujmout smysly. Malé pódium v přízemí umožňuje i příležitostné živé prezentace.

Celá výstava Daily Planet sídlí v obrovské kopulovité místnosti se dvěma úrovněmi balkónů, které zasahují sedm stop směrem do jejího středu. Tří-úrovňové uspořádání návštěvníkům dovoluje vybrat si ze tří unikátních výhodných bodů, odkud mohou sledovat kteroukoliv z padesáti efektních prezentací, které se promítají v průběhu celého dne. Zajistit působivý a podmanivý zvuk ve stejné kvalitě na všech třech úrovních představovalo v elipsovitém prostoru s několika poslechovými body v přízemí i na dvou balkonech nelehký úkol. Této výzvy se chopili audiovizuální integrátoři ze společností Electrosonic a SH Acoustics, kteří vytvořili systém založený na sérii řiditelných sloupcových reproduktorových soustav Iconyx od společnosti Renkus-Heinz. „Na rozdíl od jiných podobných prostor (například divadla Omnimax), Daily Planet potřeboval zakomponovat celou řadu rozdílných formátů včetně přednášek a živých vystoupení," vysvětluje Steve Haas, zakladatel a ředitel SH Acoustics. „Unikátní konstrukce tohoto prostoru a jeho nespočetné odrazivé prvky znamenaly neobvyklou výzvu už od počátku. Věděli jsme, že nemůžeme prostě použít tuny materiálu pohlcujícího zvuk, protože kdybychom prostor příliš odhlučnili, komplikovalo by to přednášky." Jak Haas poznamenal, řiditelná směrová technologie Iconyx umožnila efektivněji zacílit výstup a vyhnout se tak nechtěným odrazům a přitom naplnit nevšední požadavky na akustiku ve všech třech podlažích. „Rozhodli jsme hned na počátku, že chceme vytvořit tři odlišné audio vjemy na každém ze tří podlaží," vysvětluje Haas. „Navíc v každém patře jsme potřebovali prostorový zvuk a co je nejdůležitější, bylo nezbytné zajistit minimální interakci mezi přilehlými podlažími a zbytkem místnosti. Tady byl systém Iconyx jasnou volbou."

Kompletní sestava reproduktorů Renkus-Heinz obsahuje osm říditelných reproduktorů Iconyx IC8-R-II pro hlavní signál, podporovaných deseti dvoucestnými napájenými systémy SG61‑2R pro prostorový zvuk, se třemi 12" aktivními subwoofery PN112SUB, které zajišťují významné posílení spodní části zvukového spektra. Haas pokračuje: „První i druhé podlaží je vybaveno levým, středním a pravým reproduktorem a čtyřmi prostorovými. Ve třetím podlaží se kopule zužuje a prostor je stísněnější, takže jsme použili jen levý a pravý se dvěma prostorovými. Pro nízké frekvence jsme umístili všechny tři subwoofery do druhého podlaží. V každém patře jednoduše nebylo místo pro nenápadné subwoofery, takže jsme všechny tři nastavili jako bodové zdroje pro přilehlá podlaží a zpozdili jsme nízkofrekvenční signál odpovídajícím způsobem od prvního, druhého i třetího podlaží. Vlastně to fungovalo velmi dobře." Jakmile byl systém nainstalován, Haas se svým týmem mohl plně využít možností směrového řízení systému Iconyx k vyladění výkonu v přízemí i na obou balkonech k dokonalosti. „Museli jsme se ujistit, že máme velmi kompaktní uspořádání – alespoň vertikálně – aby zvukové vjemy v jednotlivých podlažích vzájemně neinteragovaly jakkoliv znatelným způsobem," vysvětluje Haas. „Dokázali jsme s minimálními potížemi dosáhnout fantastického zvuku v druhém a třetím podlaží. Přízemí představovalo větší výzvu, ale směrové řízení Iconyxu v kombinaci s citlivým přidáním difúzních materiálů udělalo své." Poté, co byl systém nastaven, Haas spolupracoval s produkčním týmem muzea a vytvořili několik unikátních výstupních přednastavení, která lze snadno vyvolat tak, aby se systém přizpůsobil různým typům programů. „Máme několik různých módů, například prezentace nebo média," říká Haas. „Dokonce jsme producentům dali možnost mít k dispozici sekundární reproduktor z některých vrchních sestav – například z druhého podlaží do přízemí – pro případ, že by chtěli vytvořit bodový efekt nebo potřebovali jiný sekundární zvukový zdroj." Konečně výsledky mluví samy za sebe.

Nové křídlo Centra přírodního výzkumu a výstavy Daily Planet mají velký úspěch jak u návštěvníků tak u managementu. A pro Haase je to další ze zdánlivě neřešitelných akustických úkolů, vyřešený díky součinnosti vynikajících technologií, know-how reálného světa a důvtipných partnerů. Haas uzavírá: „Milujeme výzvy a máme velice dlouhou historii úspěšné spolupráce se společností Electrosonic na takových nevšedních projektech, jakým byl tento. Rádi vymýšlíme neobvyklá řešení a jako technologický partner je tu pro nás vždycky společnost Renkus-Heinz s jejich úžasnými nástroji. Pracuje se s nimi prostě skvěle."

IC8R
Renkus_dailyPlanet exterieur