Rocktron MIDIXchange + HEX

Hrrr na presety!
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Již jednou jsem v jedné recenzi napsal, že moderní muzikantský svět je skrz naskrz prošpikován různými efekty, procesory a samplery a bez jejich úlohy si mnozí ani nedokáží představit svojí tvorbu a projev. Dnes se vám pokusím představit další článek tohoto řetězce a sice ovladač určený k nejzákladnějším operacím jako je změna předem připraveného presetu a ještě něco málo navíc. Jedná se o výrobek velmi zavedené a vyhlášené firmy Rocktron, kterou zajisté znají především kytaristé. Jedná se o přístroj MidiXchange. Ale pěkně popořádku.

Tato černá krabička se třemi spínači mě na první pohled zaujala masivním provedením zevnějšku. Prostě kvalitní kovová konstrukce, která snad přežije úplně všechno. Nesmíme zapomínat na způsob, jakým je kolikrát na jevišti docilováno přepnutí či nějaká změna presetu. Nevybíravá noha rockera obutá do okovaných bot dopadne tam kam dopadne a u nekvalitních přístrojích je pohroma „nato tata“!

Na přední části pedálu je umístěn třísegmentový číselný displej, který informuje o zvoleném presetu nebo o jeho změně. Vpravo od dislpeje je trochu nešikovně umístěn hlavní vypínač. Dále následují hlavní ovládací spínače DOWN, RECALL a UP. Vrátím se nyní k problému hlavního vypínače. Je umístěn vedle displeje, ale též nad tlačítkem Up, což má za následek, že při troše agresivnějším přepnutí může dojít velkou muzikantskou botou k nechtěnému zásahu nejen tlačítka Up, ale i hlavního vypínače. A co následuje si každý domyslí. Z boku přístroje je umístěn konektor MIDI OUT, ze kterého proudí MIDI informace do ovládaného procesoru či obdobného zařízení. Dále je zde umístěn konektor pro připojení externího napájecího zdroje. Zmíním též možnost, budete-li používat originální Rocktron procesor či preamp, tzv. fantomového napájení MIDIXchange. Adaptér tedy nemusí být připojen k pedálu přímo a nepřekáží tak na pódiu, nýbrž je zapojen do konektorové zásuvky Phantom Power na ovládaném zařízení, a napájecí napětí proudí do přepínače po dvou žilách speciálního firemního sedmižilového MIDI kabelu. Doporučuji, velmi praktické. Když ho náhodou zapomenete doma (což mně se stává velmi často) nemusíte vůbec zoufat. Ovladač zle napájet z 9 V baterie, která se vkládá zespodu. Bohužel jsem nezjistil jak dlouho vydrží. Celé moje měsíční zkoumání jsem odjel na baterii a pořád ne a ne se vybít. Manuál hovoří o minimálně 12 hodinách soustavného provozu.

Další dva konektory, které se nacházejí z boční strany ovladače umožňuji připojení externího expression pedálu, a každému z nich odpovídá jedno pevné nastavením čísla kontroleru. Co to v praxi znamená? Do obou zdířek je možné připojit jeden expression pedál a ovladač pak vysílá, i při změně presetu, zjištěné okamžité nastavení kontinuálního pedálu. Máte-li tedy na koncertě staženu na presetu 1 hlasitost výrazovým pedálem, pak po přepnutí na preset 2 je vyhodnocena jeho poloha a data společně s Program Change vyslána do procesoru. Nestane se tedy, že by se vám skokem změnila hlasitost na maximální hodnotu nastavenou v novém presetu, jak tomu bývá u některých jiných MIDI ovladačů, ale hlasitost zůstane stažena dle polohy výrazového pedálu. Jen pro úplné začátečníky připomínám, že expression, nebo-li výrazový pedál, je vhodný pro plynulou změnu některých parametrů efektu přímo během hry. Viz výše, jsou oba kontrolery od výrobce pevně nastaveny na hodnoty 7 a 17. MIDI kontrolér číslo 17 je pro veškeré Rocktron produkty defoltním pro ovládání hlasitosti. Obdobně pak CC7 je základním kontrolerem pro změnu Volume u velké většiny ostatních MIDI procesorů. Možná spatřuji trochu nevýhodu v nemožnosti změny čísla kontroleru, ale berme prosím v potaz jednoduchost zařízení a případnou variantu, že těmto dvěma kontrolerům přiřadíte ve svém procesoru (umožňuje-li to! – kvalitní procesory střední třídy určitě) zcela libovolná parametr. Řekněme, že např. u TC Electronic G-major budete mít na CC7 obligátní hlasitost a CC17 přiřadíte parametr Pitch u Pitch Shifteru, čímž se z druhého pedálu stává Whammy pedál.

Ovládání přepínače je velmi jednoduché a intuitivní. Prvním krokem je správné propojení ovladače s ovládaným zařízením. Na toto téma je dobře graficky zpracován manuál, který nabízí mnoho možností připojení a využití. Druhým krokem úspěchu je volba správného kanálu komunikace. Oba přístroje (jak ovladač, tak procesor) musí být nastaveny na shodný kanál nebo na OMNI, což je komunikace po všech kanálech. Změna kanálu na ovladači se provádí stlačením a přidržením tlačítka DOWN a následným stiskem tlačítka UP. Předpokládám, že nemusím zdůrazňovat, že celý přístroj musí být zapnutý! Na displeji se objeví blikající údaj C 01, což znamená, že momentální nastavení kanálu je 01. Teď jen pouhým stiskem tlačítek UP nebo DOWN navolíme správný kanál a vše potvrdíme tlačítkem RECALL a je to.

Naprosto stejným způsobem docílíme změny presetu. Opět tlačítky UP nebo DOWN navolíme ten správný zvuk a tlačítkem RECALL ho „odpálíme"! Pokud údaj na displeji bliká, zůstává aktivní původní nastavení. Teprve stiskem RECALL dojde ke změně. Docela praktické že? I když já už asi navždy zůstanu zastánce mnohatlačítkových ovladačů a pedálů.

V předchozí části jsem zmínil možnost připojení expression pedálu, a co by to bylo za světoznámou značku, kdyby tento pedál neměla k dispozici. Jmenuje se HEX Volume / Expression Pedal. Svým zevnějškem nápadně připomíná jistý výrobek firmy Dunlop, ale proč se trápit vymýšlením vymyšleného. Tento pedál skrývá ve svých útrobách kombinaci Volume pedálu a expression pedálu. Proto také tři jackové samice označené IN, OUT a Expression. Co se týče připojení, opět odkazuji na velmi dobře zpracovaný manuál. V žádném případě nedoporučuji zapojit pedál jak v módu Volume tak i expression.

Po připojení expression pedálu k ovladači a ovladače k zvukovému procesoru fungovalo vše spolehlivě na první zapnuti. Jen krajní polohy nastavení expression pedálu, byly zpočátku trochu nejisté. Jen velmi obtížně se dosahovalo hodnot 0 a 127 což jsou krajní meze. Tyto vady však svádím na zatuhlost a absolutní novotu zkoumaného vzorku. Po pár hodinách se vše ustálilo a rozchodilo ta jak by to asi mělo vypadat. Pod kloubem pedálu se nachází šroub, kterým by se podle manuálu a za pomoci přibaleného klíče, měla regulovat tuhost běhu. Ať jsem kroutil, jak jsem kroutil, výraznější změny jsem se nedočkal. Možná jen malá vada na kráse.

V módu Volume se pedál choval též velmi příjemně. Celá dráha běhu fungovala bez problémů a ani v nejmenším neměnila zvuk nástroje což je u tohoto zařízení dost důležitá věc.

Co říci závěrem? Potřebujete přepínat svůj aparát pomocí MIDI povelů? Potřebujete měnit čísla presetů svého zvukového procesoru nebo plynule měnit některé parametry a nechcete mít před sebou obrovskou klaviaturu tlačítek a pedálů? Investujte do ROCKTRON MIDIXchange a Hex. Takto kombinace je plně dostačující pro základní operace se zvuky a přednastavenými zvukovými variacemi. A znovu připomínám, že fantazii se ve tvorbě meze nekladou!