Československá kytara

Díl VII.
Autor: 

Tentokrát začneme v Krnově, kde v poslední fázi ve výrobě Jolan vznikla téměř dokonalá kopie baskytary Warwick a napodobenina kytary Stratocaster Floyd Rose.

Baskytara RK-BASS měla na průběžném javorovém krku klížené mahagonové, perfektně ergonometricky vypracované tělo, obstojný struník a průměrnou mechaniku. Hmatník se čtyřiadvaceti pražci nebo v bezpražcovém provedení. Poměrně solidní nástroj bohužel kazila elektrika á la "precejžn čechoslovakia". Baskytara RK-BASS byla posledním typem baskytary vyrobené pod značkou Jolana.

Poslední model kytary z Krnova se jmenoval RK-140 a opět to byl pokus okopírovat slavnou značku. Trochu velké, ale velice masivní a těžké tělo, krk s ebenovým hmatníkem, klasická hlava. Prostě Fender po česku. Kytara vybavená dvouzvratným vybrátem Schaller, zavřenou mechaniku od téže firmy, sestavou snímačů H-S-S a opět nepříliš zdařile zapojenou elektrikou.

Konec osmdesátých let v Hořovicích byl ve znamení modelů JANTAR a JANTAR BASS. Novinkou posledních modelů bylo to, že kytara měla kromě názvu ještě typové označení např. Jolana-Jantar DS-710 S, to dříve nebývalo. Kytara Jantar typově vycházela z předchozího modelu Onyx, měla ovšem pouze jeden dvoucívkový snímač a tím pádem i jednodušší el. zapojení. Její pouze o trochu dokonalejší sestra Jantar Bass/DB-711/ byla opět jenom další z jednoduchých baskytar. Oba modely Jantar a Jantar Bass byly poslední z typů, kdy kytara i baskytara vycházely ze stejného tvaru těla. O poznání lepší a mezi rockery oblíbená byla baskytara D-BASS. Velice zdařile okopírovaný Rickenbacker, včetně menzury 860 mm. Baskytara s průběžným krkem se vyráběla i v bezpražcovém provedení /!/ ovšem pouze pro export.

Říká se, že dvakrát nevstoupíš do stejné řeky. Jestli-že v r. 1954 pan Růžička při konstruování naší první el. kytary Grazioso použil jako předlohu Fender Stratocaster 54, tak se okruh uzavřel při vývoji našich posledních el. kytar. O krnovské kytaře RK-140 jsme se již zmínili a také dva poslední modely z Hořovic nezapřou svého otce. Hlavně první z nich kytara Jolana STRAT /DS-716/ se opravdu nápadně podobá kytaře Fender Big Apple Strat. Velice poctivě vyrobená masivní kytara napodobuje Fendera téměř ve všem. Hned v zápětí následoval model Jolana Strat I.. Téměř shodná kytara, ovšem s "vylepšenou" elektrikou s nepochopitelným tlačítkovým přepínačem.

Modely Strat, Strat I., RK-BASS a RK-140 byly opravdu poslední z řady Jolana. V Hořovicích se ještě sice pokoušeli vyrobit vlastní modely RTS-24 a RTX-24. Krátce také v rámci spolupráce s firmou Kramer se v Hořovicích kompletovaly kytary s názvem Syrix /Delicia-Hořovice/. Kytara Syrix šla na trh dokonce se starým označením DS-760 na přerazítkovaném záručním listu Jolana 6.11.1992 za 11 600,- korun. Druhým kompletovaným modelem byla kytara Delta (Bohemia Musico s.r.o. Hořovice).

Úplně nakonec bych se rád pro úplnost zmínil o několika zajímavých nástrojích z padesátých let. V první řadě to byly tehdy velmi populární havajské kytary CHORD, AKORD a ARIOSO. Tyto tři hodně frekventované šestistrunné nástroje později doplňovala osmistrunná "havajanka" OKTACHORD". Velice zvláštní byl v Blatné vyráběný elektrický bas ARCO, který s havajskou kytarou Arioso a kytarou Grazioso /viz 1. Díl/ dostal zlatou medaili na EXPO 58 v Bruselu. Jó, bejvávalo. A to už je opravdu konec elektrických, sériově vyráběných kytar v Čechách.