Frankfurt Musikmesse 2014

Novinky pro kytaristy
expozice Fender

Nové trendy, nové nástroje, spousta dobré hudby a inspirace pro další rok. Další ročník největšího veletrhu hudebních nástrojů a zvukové a světelné techniky na tomto kontinentně je úspěšně za námi a je čas na rekapitulaci toho nejzajímavějšího či nejnovějšího, co jsme v tomto obřím mraveništi během několikadenní návštěvy objevily, shlédli, případně i vyzkoušeli.

Frankfurt Musikmesse letos proběhl mezi 12. a 15. březnem a navštívil jej 110 tisíc lidí – od profesionálů, přes hobyisty, až po děti v předškolním věku, zájem byl zkrátka tradičně obrovský. Představilo se jim 847 vystavovatelů ze 42 zemí z řad výrobců, prodejců a značek všech druhů techniky a produktů souvisejících s hudbou, její produkcí či studiem. Vzhledem k poměrně velkému počtu vystavujících firem a jejich novinek si v následujícím přehledu přiblížíme novinky v oblasti kytar, zejména elektrických, na basy, klávesy a bicí se blíže podíváme přístě. Novinek bylo nepočítaně. V celém spektru trhu, od těch opravdu drahých a luxusních nástrojů, až po levné a zvukově překvapivě kvalitní vychytávky pro začínající kytaristy, či na cvičení. Někteří z výrobců nabídli zajímavé nové myšlenky a produkty, u jiných, a to i u tak proslulých značek jako Marshall či Orange, to letos bylo více o designu, než o technologiích a novinkách. Ale i o tom Musikmesse je. Nemluvě o tom, že rock’n’roll a image k sobě nikdy neměli daleko.

Opravdu hodně výrobců začalo znovu spoléhat na spolupráci s předními hráči a v následujících odstavcích tak často narazíte na pojem signature, signovaný, podpisový. Aneb centrem dění na řadě stánků skutečně byly modely připravené podle požadavků a představ konkrétních, většinou docela slavných kytaristů. Je to tak trochu staronový trend. Je tady a existuje již desítky let. V čem je tedy nový? Třeba v našich luzích a hájích má slovo signature dodnes tak trochu „kyselou“ příchuť, ale nutno říci, že ty tam jsou doby, kdy měl pojem signature hanlivý nádech a reprezentoval cokoliv, co bylo potřeba prodat. Skutečně bývalo běžné poskytnout své jméno pro lepší prodej, ale kvalita sériových kusů se od těch, které použivali sami umělci často nebetyčně lišila. Dnes jsou tyto modely většinou velmi pečlivě vyvíjeny v úzké spolupráci s umělci, ti je pak zejména na živo skutečně vozí s sebou a hrají na ně. A sériové výrobky pak často představují skutečné vlajkové lodi výrobce a zkušenosti profesionálů z branže dnes většinou vedou k opravdu zajímavým výsledkům. Přitom jsou ale navrženy tak, že skýtají velký prostor k individuálnímu zvuku a na druhé straně nejsou zárukou toho, že budete znít stejně jako na nich podepsaný hráč. 

Ve Frankfurtu potkáte také řadu menších výrobců a ne tak nápadných stánků, které nabízejí skutečné skvosty – butikové nástroje a aparáty ruční výroby od malovýrobců z celé Evropy (i světa). Jsou to možná jména, o kterých nikdy neuslyšíte, ale pokud zvažujete, kam vrazit přebytečné statisíce, Musikmesse může být ideálním místem, kde hledat inspiraci. Škála výrobců různých butikových nástrojů byla jako každý rok bohatá, a tak jmenujme alespoň některé z nich. Už proto, že nejde jen o extravagantní design či bez nadsázky umělecké díla, ale o zvukově obvykle opravdu dokonalé rarity. Na poli kytar nás zaujali třeba nástroje polského rodáka žijícího v Berlíně a prezentujícího se pod značkou Nick Page s dokonalými kousky (nejen) vintage pololubových kytar. Zajímavé kytary nabídli maďaři Fibenare (u nás známí ze spolupráce s Šíšou Scheuflerem), krásný design představila firma Jens Ritter Instruments a opravdové moderní umění v oblasti designu nástrojů ukázal chlapík jménem Ulrich Teuffel – nádherné kytary s trochu marťanskými tvary připomínající spíše plastiky do luxusního bytu. Kupodivu jednu (všechny byly postaveny na zakázku za dost velké peníze) mu tady prý nakonec ukradli – zjevně se to může stát kdekoliv na světě, ale neznamená to, že to je normální (nikde!). Na poli lampových zesilovačů zaujali třeba Italové Clarenzio s opravdu dechvyrážejícím designem zesilovačů a kabinetů. Zajímavostí byl třeba produkt pojmenovaný Box of Doom – v podstatě 12“ kytarový reproduktor upevněný v dokonale izolovaném boxu a sejmutý několika různými mikrofony – skutečně originální, i když trochu větší pomůcka pro tiché domácí nahrávání! Nebo třeba v malém profi studiu, které se nespokojí s digitálním modelingem. A o tom také Frankfurt je – o věcech, které si před koupí nikde jinde nevyzkoušíte a neomrknete nebo je nikde jinde ani neuvidíte.

Fender 

Fender patří k těm, kdo nikdy nezklamou. Letos například přivezl Jeffa Becka, který přišel sice bez kytary, ale k zástupům fanoušků, kteří doslova zablokovaly vstup do pavilonu, se při „podpisovce“ choval vstřícně a ochotně. Ale i po jeho odchodu si vyznavači těchto kytar mohli v  rok co rok prakticky stejné, ale vždycky rozlehlé a skvělými nástroji nabité expozici Fender jako vždy přijít na své. Příležitost k takové slávě byla více než dobrá, proslulý Stratocaster totiž letos slaví 60 let. Největší lahůdkou byla přehlídka modelů z amerického custom shopu – jednoduše sbírka Stratocasterů, Telecasterů, Jazzmasterů a dalších kousků v té nejlepší kvalitě, jakou Fender dokáže nabídnout – skutečně skvěle hrající prvotřídní kousky. Každý, kdo uvažuje o investici do prvotřídního nástroje tohoto typu, si tady může udělat něco jako svůj osobní „benchmark“, ať už vás oslovují krásné, naleštěné nové kusy, nebo ty „za příplatek“ uměle „otlučené“ – zejména kousky '57 Stratocaster Heavy Relic v načervenalé úpravě Sunset Metallic, rajčatově červené kytary '66 Stratocaster Relic nebo '57 Telecaster Heavy Relic či '52 Telecaster Closet Classic se snímačem Charly Christian.

Jinak ze „sériovek“ Fender představil speciální reissue modely Stratocastera z různých ér k jeho 60. výročí, nebo třeba repliku kytary Kurta Cobaina, o kterého je poslední dobou zájem jak kvůli nově zveřejněným fotkám z místa činu po jeho sebevraždě, tak díky znovuvydání desky In Utero nebo chystanému filmu podporujícímu konspirační teorii o konci jeho života (jak to všechno do sebe hezky zapadá, chce se říci). Ty, kdo se pídí po zvuku komb a zesilovačů této značky, by mohlo potěšit reissue celolampové hlavy Deluxe Reverb 65 (22 W v černé barvě s klasickým pružinovým reverbem) a Deluxe 57 (12 W, světlý tvíd, manuálně pájené spoje), nebo komba GB Hot Rod Deluxe, 40W signature model George Bensona s pěkným povrchem z černošedého vynilu a 100W reproduktorem Jensen. Na frontě Fender přijatelnějších cenových relací nabídl novinky v sérii Pawnshop v podobě 12W celolampových modelů Vaporizer, jejichž design tvarem působí (a pestrými, ale decentními barvami) snad ještě více vintage, než u reissue klasických zesilovačů, a to včetně jednoduchého, přímočarého ovládání. Zvuk těchto „garážových“ komb podtrhují dva speciálně vyvinuté 10“ reproduktory Vaporizer.

Gibson

Také Gibson si na svou podporu přizval řadu hvězd, mezi jinými třeba Rudu Schenkera z již několik let se loučících Scorpions. Dominantou expozice byl tradičně prostor k pohodlnému odzkoušení vystavovaných modelů a ani Gibson se samozřejmě nenechal zahanbit a pochlubil se řadou opravdu unikátních kousků. Z opravdu nabité nadílky můžeme zmínit třeba krásný Les Paul Billy Gibbons Goldtop, jeho zlaté tělo zdobí speciální bílá grafika a veškeré specifikace včetně lehkého těla z jednoho kusu mahagonu a snímačů Seymour Duncan 100% odpovídají přání kytaristy ZZ Top. Výroba je omezena na 300 kousků, z nichž polovina bude uměle „zestařena“ a polovina bude bez škrábanců. Ze sběratelské série Collector’s Choice oživující staré kusy zaujal třeba kousek #18 Dutchburst, replika modelu 1960 Les Paul Standard v pro tuto dobu netradiční povrchové úpravě Dark Burst. Název evokuje, že předlohu původně vlastnil holandský jazzový kytarista a kytara prý nejvěrněji reprezentuje podobu Les Pula z roku 1960. Už trochu bláznivým dojmem působila limitovaná série Double Diamond, která nabídla všechny klíčové elektrické modely Gibson v provedení lesklé černé vykládané zlatem. Výsledek trochu pohřební, ale nepochybně luxusní a originální. O něco užitečnější se jevila novinka Les Paul Futura se snímači Burstbucker 3 u kobylky a nově navržený P-90H Sidewinder u krku, push-pull potenciometry pro rozpojení cívek snímačů nebo boost, odlehčeným mahagonovým tělem a trochu divokými modernistickými barvami (ale vedle pláštěnkové zelené či švestkově modré jsou některé snesitelné). 

Co je ale opravdu futuristické, ačkoliv z těchto kytar trčí klasické ladicí kolíky, zezadu na hlavě se nachází automatický elektronický systém MinEtune (představený poprvé v loňském roce). Umožňuje vybrat si jedno z dvanácti ladění – standardní, dropped i otevřená, šest z nich si můžete nadefinovat podle sebe! Další novinkou byl nový Melody Maker, netradičně s mírně klenutým tělem (javor/mahagon) jako u Les Paula (tradičně byly tyto kytary coby levné varianty pouze ploché), pouze o něco tenčím. Obsahují navíc nově navržené AlNiCo snímače typu P90.

Charvel a Jackson 

Výrobci moderních kytar Jacksona a Charvel, kteří se proslavili hlavně v 80. letech, mají už tradičně vedle sebe své chlívky v rámci rozsáhlého expozičního komplexu Fenderu. Jackson na počest 30. výročí svého proslulého superstratovského modelu Soloist připravil několik speciálních konfigurací této kytary, zatímco Charvel drží krok s dobou a ma Messe představil mimo jiné plody své spolupráce se svými nejnovějšími endorserskými akvizicemi. Ponejvíce moderní metalisty mohl zaujmout model San Dimas Style 2 připravený pro Joe Duplantiera z francouzské kapely Gojira – matně černá kytara ve tvaru telecasteru s emblémem „G“ na 12. pražci a dvěma moderními custom humbuckery MFB z vlastních dílen. Jake E. Lee spolupracval s Charvelem na přesné replice kytary, se kterou se nejvíce proslavil už během svého působení s Ozzym. S jeho návratem na prkna, která znamenají rock’n’roll s projektem Red Dragon Cartel vytvořil ve spolupráci s tímto výrobcem kytaru tradičnějšího stratovského vzezření v klasické bílé s černým pickguardem, dvěma singly DiMarzio a humbuckerem Seymour Duncan u kobylky. A do třetice tu byla opravdu krásná kytara pro mistra Guthrieho Govana – stratovský kousek s lipovým tělem se svrchní deskou z očkového javoru, krkem ze dvou kusů „karamelizovaného“ (jedná se o speciální metodu vysušování dřeva) žíhaného javoru, javorovým hmatníkem, snímači HSH typu MFB (Charvel custom) a Floyd Rose vybaveným systémem Tremol.No pro možnost blokace kobylky do pevné pozice. Paráda.

Epiphone

Epiphone má svoji vlastní dlouhou tradici a málokdo by věřil, že hudební nástroje vyrábí už 140 let. Zřejmě každý si ale s tímto jménem vybaví, že poprvé vešlo v širší známost v rukou některých Brouků, hlavně díky tomu, že John Lennon a Paul McCartney používali pololubovou kytaru Casino. Právě tato jména evokovala i jedna z letošních novinek Casino Coupe, vycházející tvarem z původního modelu, ale s o něco menším tělem. Na dlouholeté přání kytaristů navíc výrobce nabídl tradiční Casino v levoruké verzi. Z limitovaných edicí jmenujme pěkný kousek Union Jack Sheraton Outfit, opět pololubovka v lesklých barvách britské vlajky připomínající výročí tzv. britské invaze nebo dvoukrký model SG-1275 (6 a 12 strun) podle předlohy dvoukrkého „esgéčka“ Jimmyho Page. Z „běžných“ modelů stojí za zmínku Les Paul signovaný současnou bluesovou hvězou Joem Bonamassou nebo baskytara Jacka Casadyho – sněhově bílá hollowbody basa se dvěma f-otvory ve vintage tvaru těla s černým lemem a pickguardem, s jedním snímačem JCB-1 a potenciometrem VariGain, který zaručuje perfektní tón ve studiu i na pódiu.

Yamaha

Japonský výrobce si pro sebe zabral tradičně celý pavilon a nutno říci, že jej bezezbytku naplnil svými novinkami jak v oblasti bicích, kláves a hybridních pian (zmíníme příště) nebo zvukové techniky. Nejzajímavější novinkou mezi kytarami byl signovaný model SG1801PX Phil X navržený podle představ kanadsko-řeckého session kytaristy celým jménem Phila Erica Xenidise, který spolupracoval např. na nahrávkách Tommyho Lee, Alice Coopera, Avril Lavigne, Kelly Clarkson, Methods of Mayhem a dalších. Jeho kytara vychází z limitovaného modelu 1802, má jediný snímač Arcane PX90, tělo i krk z afrického mahagonu. V bílém lesklém laku vypadá opravdu pěkně. Vedle toho můžeme zmínit ještě nové modely akustických kytar řady L Series. Konstrukčně staví na dlouholeté tradici a zkušenosti, klasický tvar podtrhují perleťové vykládání. Po stránce akustického zvuku a dynamiky můžete počítat s prvotřídní kvalitou a díky kvalitním snímačům nezaostává ani pódiový zvuk.

Ibanez

Stánek Ibanez patřil jak těm, kdo se drží klasických šesti strun, tak těm, kdo míří výše, k sedmi či osmi strunám. Ale ani tady to zjevně nekončí: Japonci opět zvedli laťku, když po loňské premiéře neprodejného prototypu devístistrunné kytary Ibanez letos uvedli dva produkční, běžně dostupné devítistrunné modely s 28“ menzurou v levnější (RG9) a dražší (Prestige RG90BKP) variantě – obě v černém, druhá jmenovaná ovšem v pěkném matném provedení. Že by byl nový trend na obzoru? Za extrém lze považovat také sedmi a osmistrunné akustické kytary G207CWC a G208CWC, ale našly se i novinky mezi „normálními kytarami“. 

Třeba pro Paula Gilberta dělá Ibanez signované modely už 25 let, což slaví limitovaným modelem FRM-250MF s tvarem obráceného Icemana, který má na těle žíhanou javorovou svrchní desku na těle z mahagonu, snímače DiMarzio 2x AirClassic a Area 67. Hezky se zde vyjímala také expozice modelů pro kytaristy a baskytaristu Korn – k inovovanémio modelu Munkyho letos přibyl signovaný sedmistrunný model Komrad20 navržený pro navrátivšího se Heada, který namísto z tvaru RG vychází z kytar RGD. Vyznavačům moderního zvuku byly určeny šestistrunné modely série Prestige Uppercut, první kytary této značky osazené ručně vinutými snímači stále známějšího britského výrobce Bareknuckle. Klasické staré Ibanezy evokují modely Roadcore RC330T se třemi singly a RC365H se semi-hollow tělem a kombinací humbuckeru a singlu. Už 35. výročí svého prvního uvedení na trh si letos odbývá proslulý overdrive Tube Screamer TS808. Na jeho počest tak výrobce připravil speciální model TS808DX, který kombinuje v jednom pedálu se dvěma nožními přepínači overdrive a booster.

Marshall 

U Marshalla to letos vypadalo pestře a barevně. Hlavně díky tomu, že ve spolupráci s několika prvotřídními tatéry z Anglie připravil ve svém custom shopu pestrou sadu zesilovačů, reproboxů a komb s nejrůznějšími barevnými obrazovými motivy na předních maskách 100W celolampových hlav JVM410H či přes celou čelní plochu 4x12“ boxů 1960A a C110 (k barevně sladěnému jednwattovému zesilovači JVM1), nebo přes přední stěnu komba JVM215C. Motivy se nesou v duchu tatérského umění, ale nabídka je překvapivě pestrá, kromě lebek, šelem a příšer se našly také trochu romatičtější exempláře pro citlivé duše. Působivé.

Mesa Boogie

V expozici firmy Mesa se mezi tradičními produkty skvěly novotou především tři nové pedály, které staví na existujících, ale jsou navíc vybavené pětipásmovým ekvalizérem. Flux Five vychází z loňské novinky Flux Drive nabízející vintage overdrive, Throttle Box EQ poskytuje, stejně jako jeho předchůdce bez označení EQ, agresivnější zkreslení. Ke zkreslení přidávají ekvalizaci laděnou na 60, 240 a 750 Hz a 2,2 a 6,6 kHz, a k nožnímu přepínači pro aktivaci /deaktivaci zkreselení s true bypass navíc ještě druhý footswitch pro přepínání mezi vyšším a nižším zkreslením – ekvalizér lze přiřadit k jednomu z nich nebo k oběma. Třetí novinkou je „obyčejný“ pětipásmový ekvalizér Five-Band Gra- phic Equalizer – tytéž korekce za nižší cenu bez zkreslení. Je to tentýž ekvalizér, který je v srdci proslulých zesilovačů Mesa Boogie, kterým umí dát například klasický „véčkový“ zvuk nezbytný pro moderní zvuky. Jinak bylo příjemné se pokochat kombem Mark I King Snake vycházejícím z vintage komba Carlose Santany či novou hlavou Mini Rectifier Recto-Verb 25.

Roland/Boss

Pro kytaristy si Roland připravil několik efektivých novinek. Kromě svého vlajkového multiefektu GT-100, který samotný doznal update v podobě verze 2.0 a nabízí nespočitatelné množství modelů zesilovačů (COSM), efektů a jiných možností, přišel s jeho desktopovou verzí GT-001 ideální pro domácí studio. Kompaktní rozměry, přehledné ovládání a čtyřmi presetovými tlačítky namísto podlahových spínačů, kromě kytarového vstupu k dispozici konektory XLR pro mikrofon, MIDI a multikanálové USB pro možnost nahrávání i reampingu přímo do DAW systému. Zvuk je postaven na modelech zesilovačů COSM, rolandovských efektech MDP – používat můžete dva modely s nezávislými efektovými řetězci současně, samozřejmostí je kompatibilita se presetovými zvuky GT-100 verze 2.0. Hodně zajímavá je možnost přes MIDI konektor ovládat hrou na kytaru jakýkoliv MIDI nástroj bez potřeby speciálního snímače, což mj. umožní nahrát si na kytaru MIDI sekvence do DAW či produkčního softwaru. 

Další novinka – GP-10 – je levná kompaktní verze modelingových a syntezátorových produktů pro kytaru naopak vybavenou MIDI snímačem GK (např. GK-3). Nabízí modely různých typů kytar včetně 12strunných, otevřených ladění, sitaru, bendža nebo bezpražcové kytary plus zvuky analogového syntezátoru odvozené z modelu GR-300. Nechybí ani modely zesilovačů (COSM) a efekt vycházející z GT-100, které lze použít i bez snímačů GK. Dobrý poměr cena výkon. 

Orange

V prezentaci angličanů Orange sice i letos převládala nezbytná oranžová, ale speciálně na Frankfurt si výrobce lampových zesilovačů připravil jako novinku hlavně limitovanou edici svých klíčových produktů v bílém. Pokud byste tedy uvažovali o hlavách Rockerverb, Thunderverb 200 a 50 a příslušných reproboxech PPC412 a PPC212 v trochu netradičním provedení, bílá se zlatým lemováním vypadá luxusně.

Randall

Zejména metalisty všech možných odnoží lákaly novinky ve stáji Randall, která představila nový, vskutku monstrózní plně tříkanálový model KH103 pro Kirka Hammeta z Metallicy, předprodukční prototyp s broušeným hliníkovým ovládacím panelem zaplněným potenciometry, o výkonu 120 W a MIDI funkcionalitou pro bezproblémové přepínání na pódiu. Každý kanál ná několik stupňů gainu s možností přepínání tří voicingů, s nimiž se dají vytvořit zvuky z celé kariéry legendárního axemana. V jádru zelilovač vychází z modelů Thrasher, které byly pro letošní rok také inovovány. Působivým designem a pestrými možnostmi zaujal i signovaný model Nullifier pro Scotta Ianna z Anthrax (na trhu má být v červnu) nebo model Satan navržený pro nadějného Olu Englunda, aktuálně působícího v The Haunted. Moderní 120W dvoukanálové záležitosti s lampami 6L6 a zajímavými možnostmi, např. separátním nastavením zkrelení pro nízké a vysoké kmitočty na prvním kanálu či přeladitelnou střední ekvalizační frekvencí (Satan).

Fret King

Firma Fret King, známá zajímavými kytarami s netradičními zlepšováky, prezentovala např. pololubový model Black Label Elise „JE“ signovaný jazz/fusion kytaristou Johnem Etheridgem (známým třeba z působení se Soft Machine), dále černé „esgéčko“ Black Label Exige „PL“ Parkera Lundgrena či světle dřevěné tele Black Label „JDD“. Ty doplňovala nabídka několika pěkných vintage modelů, vše v kvalitě odpovídající pověsti anglického výrobce.

T-Rex

Známý producent kytarových krabiček se blýskl hned desítkou novinek. Například distortion Vulture přidává k základnímu ovládání zkreslení možnost citlivěji vyladit gain v nižších středech a basech pro přirozenější tón separátními miniknoflíky Fat Boost a Low Boost – nastavení dává mnohem lepší výsledky, než obyčejná korekce basů, projeví se to hlavně s reproboxy 4x12“. Milovníky příjemného, ale čistého delaye zaujme true stereo delay Replay Box (až 3 s) a reverb Creamer nabízí kvalitní varianty spring/room/hall v kompaktním balení. Za zmínku stojí určitě i multiefekt Soulmate nabízející pět kvalitních butikových pedálů v jednom balení – konkrétně jde o známé efekty T-Rex Møller (klasický overdrive), Mudhoney (distortion), Replica/Reptile (delay, echo s modulací) a Room Mate (reverb). K tomu máte ještě ladičku a efektovou smyčku. Z dalších jde o Diva Drive poskytující transparentní gain, kompresor Neocomp, čistý boost Karma Boost, oktavér Quint Machine, ladičku Tunemaster nebo wah wah Shafter se třemi různými tóny.

BluGuitar

Za jménem zatím neznámé firmy BluGuitar se skrývá kytarista, který dosud na Messe svým poctivě vyhraným Stratocasterem po léta podporoval jiné. Letos Thomas Blug, německý ekvilibrista s vyzrálým bluesovým feelingem, představil vlastní značku, jejímž prvním produktem je 100W podlahový zesilovač Amp1 se čtyřmi kanály – čistým, vintage, klasickým a moderním, připravený na živé hraní (reprovýstup, MIDI vstup pro ovládání) i nahrávání (rec/sluchátkový výstup). Kompaktní analogové zařízení s koncem třídy D a vynikající reakcí na hru. K dispozici je k němu speciální MIDI pedál s 9 footswitchi pro přepínání stejného počtu presetů (k dispozici čytři banky).

Hughes & Kettner

Německý výrobce modře podsvícených lampových aparátů nemohl chybět a velká číslice 30 připomínající jeho letité výročí na trhu dávala najevo, že v této oblasti není žádným nováčkem. Kromě luxusní hlavy pro Tomyho Thayera, současného kytaristu Kiss, nabídl například novou verzi oblíbeného komba TubeMeister 18 Twelve s 12“ reproduktorem namísto 10“. Tedy ve jménu lepšího zvuku za solidní peníz.

DV Mark

Italové DV Mark letos sklidili opravdu pžehnanou pozornost z několika důvodů. Připravili řadu zajímavých modelů, včetně dvou vyladěných pro dvě ikony kytarové fusion scény, jimiž byli Greg Howe a Frank Gambale. Oba dva kytaristy navíc pozvali, aby na nevelkém pódiu v rámci expozice své modely představili v praxi – a to byla opravdu příjemná náplast na jinak vcelku upadající návštěvnost zámořských hvězd a legend.

Konkrétně Greg Howe s DV Mark spolupracuje už delší dobu a dříve používal zesilovače na bázi tříkanálového modelu Triple Six (zde přítomného v několika výkonnostních vyriantách). Spolupráce se ale promítla do jeho vlastního modelu Maragold, pojmenovaného podle jeho nejnovější kapely – jde o 40W dvoukanál s krásným čistým a vynikajícím zkresleným kanálem, který si i při větším zkreslení zachovává čitelnost, dynamiku a skvělý atak. Popis modelu Ampli-Tude už přenecháme Frankovi Gambalemu v jeho rozhovoru pro Music Store.

Nutno říci hlavně pro fanoušky rocku, jazzu a rock-fusion to byly opravdové lahůdky. Pro ty tradičněji orientované pak DV Mark oživil značku Music Man, a to přímo ve spolupráci s Ernnie Ball/Sterling Ball. Do konce roku by se na trhu mělo objevit 50W kombo 112RD s 1x12“ repro, dále 212 RD 130 (130 W, 2x 12“) a hlava HD 130 Reverb (130 W + reverb, vš EL34) plus box GS 412 a k tomu OD/boost pedál CLB-2. Skvělý pocit ze hry.

Schecter

Amíci Schecter si k pozornosti pomohli pozváním svého dlouholetého stájového hráče Jeffa Loomise, kterého tentokrát doprovodil Keith Merrow, s nímž dal Loomis dohromady projekt Conquering Dystopia. Těm Schecter připravil signované modely – pro Jeffa inovovaný sedmistrunný JL-7 (s Floydem nebo bez), s lepším přístupem do vyšších poloh na hmatníku, snímači EMG-57/66 a krkem s prodlouženou menzurou 26,5“, s tenčím, pohodlnějším profilem a lehčím tělem. Keith Merrow má pak podobně vyhlížející sedmičku KM-7 v bílém provedení se stejnou prodlouženou menzurou a snímači Seymour Duncan Nazgul. Středobodem prezentace byly hezké kousky klasických stratovských či telecasterovkých tvarů pro náročné a samozřejmostí byly nepřeberné nové variace na modely jako BlackJack, Hellraiser a další. Ze sérií Hellraiser a SLS vznikl nový model Hellraiser Hybrid – jde o různé tvary šesti, sedmi a osmistrunnných nástrojů v transparentní černé s mahagonovým tělem a se snímači EMG 57/66 s kovovými kryty. 

Další řada slyší na jméno Banshee – opět v provedení s různě početným struněním, s různými snímači a v různých barvách – společným jmenovatelem jsou tvary přizpůsobené pro techničtější či progrsovnější hru. Vyznavače osmiček mohla uchvátit Banshee-8 Active, pěkná kytara za přijatelnou cenu se snímači EMG a klenutou svrchní deskou z žíhaného javoru na těle (v barvě Trans Purple/Black Burst). A pak tu je ještě, ten reprezentoval vedle kousků od Ibanez další produkční devítky. Ehm, že by výzva?

Carl Martin 

Přehlídka už na pohled klasických a kvalitních, prakticky butikových kytarových krabiček na stánku dánského Carla Martina vypadá vždycky dobře, letos ji oživila o nový programovatelný pedalboard 6 Pack Multi FX, nabízející v jednom balení čistě analogové efekty Boost, Echo, Chorus, Tremolo, Overdrive, Compressor. Každý efekt má separátní footswitch pro aktivaci v rámci presetu, k tomu jsou tu 4 nožní spínače pro volbu presetů v 99 bankách, Tap Tempo a externí switche umožňující ovládat reverb či tremolo na zesilovači či efektová smyčka.

Mayones

Polský výrobce Mayones budí svými moderními kytarami v perfektním moderním designu jemuž dominují pečlivě vybrané dřeviny zaslouženou pozornost. Letos patřili k novinkám třeba kytara pro Mishu Mansoora z Periphery nebo zcela nový, skvělý model Duvell – superstrat v o něco modernějším provedení s trochu ostřejšími rohy a s krkem opravdu skvěle padnoucím do ruky. Dostupný bude až na podzim, ale určitě stojí za to, si jej vysledovat. Výrosbce je navíc známý tím, že za rozumné peníze umí nabídnout solidní škálu custom variací včetně různých netradičních dřevin. Rozumějte – za rozumnou cenu, ale ne zadarmo.

Musikmesse 2014
Box of doom
Box of Doom
Clarenzio
expozice Dean Guitars
expozice DV Mark
Greg Howe na stánku italských DV Mark
expozice DV Mark
Musikmesse 2014
atrakce firmy Gibson
Musikmesse 2014 - Gibson
Musikmesse 2014 - Hughes&Kettner
Musikmesse 2014 - Ibanez
Musikmesse 2014 - Jackson
Musikmesse 2014 - Marshall
Musikmesse 2014 - Marshall
Musikmesse 2014 - Mayones
Musikmesse 2014 - Mayones
Musikmesse 2014 - Mesa Boogie
Musikmesse 2014 - Mesa Boogie
Musikmesse 2014
Musikmesse 2014 - Jon Gomm
K vrcholům programu Agora stage patřil kytarový experimentátor Jon Gomm...
Musikmesse 2014 - Jamiroquai trio
...a také trio muzikantů od Jamiroquaie
Musikmesse 2014 - Palmer
Musikmesse 2014 - Palmer
Musikmesse 2014 - Elixir
Musikmesse 2014
Musikmesse 2014 -zvláštnosti
Musikmesse 2014 - Providence
Musikmesse 2014 - PRS
Musikmesse 2014 - Randall
Musikmesse 2014 - Schecter
Jeff Loomis při podpisovce v expozici Schecter
Musikmesse 2014 - T-Rex
Musikmesse 2014 - Yamaha